Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Oktoberbebisar 2015

Zchimla skrev 2015-11-20 14:36:53 följande:
    Toppen. Storasyster är genomförkyld smile4.gif Är ju inte så himla lätt att hålla henne från lillebror fast jag försöker ju förstås.
    Nä, förkylningar är ju skönt att undvika hos de små, här har vi ju klarat av lillemans första för några veckor sedan.

Här börjar det också gå bättre med sömnen. I natt somnade lilleman vid midnatt och vaknade 5.27! Det är rekord. Sedan var han vaken ca 40 minuter och sov sedan till 8.20. Så nätterna har börjat bli bättre och bättre. Jag hoppas verkligen det kvarstår för jag behöver verkligen sova. Jag märker att minnet är uselt och att jag vänder på orden i meningar utan att förstå det själv. Det är mer än en gång jag kommit hem med matkassar och packat upp dem först 30-60 minuter senare när jag kommit på dem.

På måndag har vi 6-veckorskontroll med vaccination. Det återstår att se hur det går. Vi har väl tänkt ge rotavirusvaccinationen också, så hoppas han slipper magsjuka.
  • mammalovis

Bara för att jag skrev att det gick bättre med sömnen så blev det genast bakslag. Trots mer sömn var jag sjukt trött igår eftermiddag så vi la oss att sova tillsammans efter amning. Dilemmat är ju att han helst vill sova på mig. Så vi vilade igår eftermiddag samt innan 21 och fram till midnatt, så det gjorde väl att han inte var trött inför natten samt att det är dumt att flytta honom när han somnat på mig om man inte lägger ner honom rätt i sömncykeln. Så vi fick somna om vid 1 och sedan var det matdags efter 2-3 timmar och sedan tätare. Tack och lov kunde vi ligga kvar till halv tio.

Nu var han ordentligt trött då han bara sovit korta stunder hos oss på förmiddagen, så han har somnat gott i bärselen nu och snarkar en del. Det är bara att hoppas att det inte är en ny förkylning i antågande. Selen eller sjalen är det optimala här om man inte går ut med vagnen direkt efter amning.

• mammalovis

Här har vi haft läkarbesöket för 6 veckor idag. Han blev godkänd och växer så det knakar. Han väger 4870 g och var 57,3 cm. Huvudmåttet var 39,5 så det förklarar väl varför fleecemössan i 38/40 börjar bli liten. Han beskrevs som pigg och hungrig i journalen. Vi hade varit på öppna förskolan innan, då han sovit så han vaknade precis lagom tills det var dags att ta av kläderna, så inte konstigt att han var hungrig, men det tyckte de bara var bra då han fick rotavirusvaccinationen och sedan kunde ammas.

Sedan pratade vi om hans skelning, så läkaren skulle återkomma imorgon då han kollat upp mer när det är dags för uppföljning på ögon och med största sannolikhet lapp för ögat. Jag hade det själv som liten, så det är ju inte konstigt att något av tre barn skulle drabbas, men det känns ändå lite tungt inför framtiden., då jag själv blev retad för det i skolan. Mina föräldrar avstod operation då det fanns risker att mista synen för drygt 35 år sedan. Jag var över 30 när jag valde operation och det var först dagen innan som jag fattade hur stor skelning jag hade när jag tog kort på ögonen. Innan hade jag ju vetat, men inte tänkt så mycket på det.

Annars möts vi av en del leenden och lite gurgel. Nacken tränas också flitigt då han helst sover på mig och får lite automatisk träning innan han somnar.

Så livet rullar på även om det är intensivt på morgonen med logistiken och likaså när vi ska iväg eller hem då barnen inte alltid är så samarbetsvilliga.

Är det någon som kan rekommendera någon bra bebismössa på de vanligaste klädkedjorna? Lillemans fleecemössa från Lindex börjar ge tryckmärken, så det är kanske inte konstigt att han blir förbannad. Just nu har vi tagit fram en för stor i 46/48 då en rosa, som inte ens sitter bra känns fel.

• mammalovis
    Zchimla skrev 2015-11-25 09:58:39 följande:
    Fullständigt vidrigt är det att höra sin lilla bebis snora och höra hur det slår lock i näsan och sedan börjar han gallskrika för att han inte får luft. Vet ni hur snabb man är upp för att få tag i snorsugen då?
    Ja, förkylningar är inte kul. Vi får hoppas att det fort går över.

Här har tjejerna börjat snora och vi har sköljt näsan någon vända på lilleman. Det bästa är ju när de nyser ordentligt så kråkorna kommer ut. Annars verkar det vara matrace här. Han hann med att äta 3 gånger på ca 1,5 timmar i morse parallellt med att både jag och tjejerna skulle ha frukost och göra oss i ordning. Sedan har vi varit på babycafé där han har ätit, kräkts, ätit, kräkts. Så frågan är om det är en reaktion på sprutan kanske. Han kräks ju efter maten annars med, men äter väl inte riktigt lika ofta. Nu har han ätit och powernappat en halv minut typ. I selen är han bara nöjd en stund idag så jag håller på att bli tokig. Med tanke på all amning får jag inget gjort och får lägga ner saker halvfärdiga så just nu vet jag inte hur mycket grejer vi letar efter, då allt verkar få fötter. Suck. Sambon är ju inte till mycket nytta på kvällarna heller då lilleman äter i princip konstant och jag har behövt vila när han sover. Han brukar ju inte hitta saker heller och då måste man ju instruera så noga om han ska fatta de saker man vet var de är. Så idag känns som en eländesdag, återstår bara att se hur hämtningen på förskolan ska gå.
  • mammalovis
    Rulltrappa skrev 2015-11-29 12:32:51 följande:
    Ni som ammar eller har ammat, hur har ni resonerat kring kläder? Nu när kroppen har återtagit åtminstone rimliga proportioner vill jag såklart ha på mig roliga kläder men den oglamorösa sanningen är ju den att de enda ställena jag går till utan bebis är gymmet och jobbet. På gymmet är det av uppenbara skäl rätt begränsat vad en har att välja på i klädväg och efter att nyligen ha slängt en klänning efter att ha råkat skvätta klorin på den på jobbet är jag lite osugen på att ha något annat än billiga kläder när jag jobbar. Återstår bara min lediga tid. Hur har ni andra tänkt och gjort? 100% amningsvänliga kläder eller total valfrihet i garderoben och sen levt med att det har varit lite meckigt att krångla fram en bröstvårta då och då?
    Med de tidigare barnen har jag ammat 3/4-1 år ungefär. I mitt liv är det ändå en övergående period så jag kör på amningslinnen/t-shirts. På 3 omgångar har jag samlat på mig 5 olika färgställningar, så det blir i all fall lite variation, även om det är mindre färgglatt än vad jag vanligen trivs i. När amningen är över är det en befrielse att få återgå till de vanliga kläderna. Nertill blir det kjol och svarta leggings. Tyvärr är det inte alla kjolar som matchar så enkelt till amningslinnena då 2 varianter är randiga. Sedan har jag nästan alltid på mig bärselen när vi är iväg, då det är enda som duger vid grinighet, oftast är det lättast att få honom att rapa där med.

Det förvånade mig att du ammar så länge när du ville tillbaks till jobbet tidigt, men skönt att man kan tänka fel.
  • mammalovis
    LadyViolet skrev 2015-11-25 22:45:54 följande:
    Hej på er smile1.gif

Här kommer lite uppdatering från oss.

6 veckor blir han i morgon, vår lilla skrutt. Sover mycket, orkar inte vara vaken mer än 45 min-1 timme innan det blir grinigt. På förmiddagarna är han rätt lugn och somnar gärna i famnen efter amning men på eftermiddagar/kvällar ska det bäras runt eller åkas i vagn. Så gå runt i köpcentrum kvällstid funkar bättre än en tv-kväll kan man säga. Har haft lite smågnälliga och skrikiga kvällar sen 1 v tillbaka. Somnar för kvällen mellan 19-21 oftast sen vaknas det med 2-3 timmars mellanrum natten igenom. Han hade tidigare vakenperioder på nätterna men det verkar vara över nu. Dock är det morgon runt 05 oftast. Sen lite sömn varvat med vaken tid i några timmar för att sen sova mer sammanhängande runt lunch. Vill inte sova i egen säng om natten, helst på nåns bröst eller vid tutten. Babynest:et funkar sådär.

Var sover era små?
    Vår lille kille sover bäst på oss, läs mig nattetid. Ibland om han sover tillräckligt djupt går det lägga ner honom bredvid mig på en handduk (han kräks rejält). På förmiddagarna om vi är hemma får han oftast sova kvar på amningskudden, där jag sitter. När det är helg lämnar jag oftast över honom till sambon så jag får tid att fixa med tvätten, plocka, städa mm. Då brukar det sluta med att båda sover några timmar. Annars sövs han bäst i sele/sjal och sover gott där. Ibland fungerar vagnen, även om jag kanske måste söva i selen, sedan kan han sova gott länge. Så smidigast är att sitta/ligga still när han väl somnat eller vara ute och gå med vagnen.

Tidsmässigt är det amningsintensivt på kvällen. Sedan somnar han oftast mellan 22-00. Somnar han vid midnatt, äter han oftast vid 3, 6 och 8. Sedan har han sovit från kvart i nio när vi går till förskolan till 12/1 då han oftast vill äta när jag ska ha i mig lunchen. Sedan sover han på väg till förskolan vid kvart i 2 till kanske 3/4. Så uppåt 10 amningar per dag är inget konstigt. Ibland kan det bli 4 på bara 2 timmar, om han vaknar vid 11.

Bara senaste dagarna har han varit lite mer harmonisk stundtals som vaken och idag kunde han till och med ligga i babysittern medan vi åt kvällsmat. Det är nog första gången han varit vaken och nöjd vid kvällsmaten, annars får en vänta med att äta eller ha honom på armen. Äter jag ensam får jag ha honom i selen, på armen eller lyfta upp honom med jämna mellanrum. Att stå är också kul i selen numera. När han ska sova och är för trött kan han skrika som en stucken gris precis innan han stensomnar. Nu verkade hicka och ståträning varit en effektiv sömnmetod i selen. Det vore skönt att borsta tänderna utan honom i selen. Så egentid och egna projekt är nästan hopplöst, jag som har en massa julprojekt i tanken.

Sedan tycker jag det är så komiskt att han alltid bajsar rejält någon timma efter han har badat. Han får bada ungefär en gång per vecka. 
  • mammalovis

Tiden rullar på fort tycker jag. Det börjar tråkigt nog bli tomt på inlägg här. Hur har ni det?

Här har Lilleman drabbats av en andra förkylning verkar det som, så det är på med näsdroppar igen, så senaste natten var ingen höjdare. Han var vaken uppåt 2 timmar, vilket var grymt frustrerande nu när vi fått sova bättre ett tag. Till slut kom jag på att ta på mig bärselen och då somnade han gott.

I onsdags kväll var han på sin första julfest (med mitt jobb). Jag hade lite bävat för detta då vi inte varit iväg på kvällstid innan och han har sin griniga och amningsintensiva period då. Han fick mat precis innan jag åkte och sedan sov han fantastiskt nog hela kvällen. Han tittade upp med jämna mellanrum, men somnade om. Precis innan hemfärd var han dock hungrig och panikskrek när vi kom in i bilen, men somnade fort tack och lov. Sedan åt han desto mer fram till 12-1 innan vi fick sova.  Det sista har han nog haft lite mer problem med magen, kanske är det mina två pepparkakor om dagen som är orsaken. Igår och idag har jag dock avstått. Annars växer han så det knakar. Vi har knappt hunnit plocka fram 56 innan bodisen börjar kännas korta. Likaså har vi bytt till 3:or nu när det var dags att köpa nya paket. Det känns som han växer mycket fortare än tjejerna.

• mammalovis
    Iowhannah skrev 2015-12-04 20:55:28 följande:
    Jag skäms lite. Jag blir alltid glad när jag ser att någon har skrivit nåt i den här tråden, men jag skriver sällan själv. Känner mig lite som en hycklare :P

Här går det bättre och bättre tycker jag. Sambon är fortfarande hemma och jag är fortfarande sjukskriven, men jag mår bättre. Eller, det är så svårt att veta, det kan ju vara just för att han är hemma som jag mår bättre. Jag får fortfarande ångest när jag tänker på att min sjukskrivning slutar den 13de. Men jag ska träffa kurator den 8nde så då får vi se om den behöver förlängas. Han är i varje fall ledig över helgerna, så det skulle inte bli så lång tid själv.

Nils har också börjat växa ur storlek 56, men han har också använt de kläderna sedan han föddes så jag är bara glad över att kunna variera mer :) 62 är fortfarande aningens stort, men bodys funkar. Vi har flera fina byxor i 62, men de är för stora och sitter för löst i midjan.

I går var vi hos min ungdomsvän och träffade en bebiskompis. Det var väldigt spännande och roligt, Nils skrattade åt både bebis och mamma innan jag knappt hade hunnit ställa ned babyskyddet i hallen :D

Det är så kul att se när ens bebis utvecklar något nytt! Nu får vi leenden och skratt varje dag, och det senaste är att han har börjat försöka vända sig till sidan! Han har dock inte förstått hur han ska få med hela kroppen. När han ligger på rygg missar han att få med benen och när han ligger på mage missar han att få med överkroppen.

I morgon ska vi på julbord med jobbet alla tre. Det ska bli spännande. Kul (förhoppningsvis) att träffa lite kollegor igen, och ännu roligare ifall Nils kräks på nån av dem :D
    Skämmas behöver du väl definitivt inte. Jag tänker också att jag ska skriva oftare än jag gör. För mig blir de här inlägget lite av ett tidsdokument i efterhand. Man glömmer så fort vad som händer och med tredje barnet tar jag ännu färre kort. Dessutom sviker t någon första året-bok heller att börja fylla i.

Kunde inte annat än skratta åt sista meningen. Ja, du hade väl kärringar på jobbet vill jag minnas. Här var en av expeditionstjejerna mest besviken över att han sov så hon inte fick hålla honom.

Vad skönt att det åtminstone känns bättre. Vi får hoppas att du får en förlängd sjukskrivning, men kanske kan testa några timmar per dag för att se hur det känns.

Här är det mest att huvudet går som en vindrutetorkare åt ena och andra sidan. I sängen i lite lutning har han vänt sig, men babygymmet har jag precis kommit till skott att ta fram.
  • mammalovis
    Embla twopointoh skrev 2015-12-05 00:53:29 följande:
    Jag läser också gärna här, men skriver inte så mycket. Delvis för att jag sitter mest vid datorn på nätterna, och då har jag oftast ena armen upptagen av en närhetskrävande bebis... smile1.gif

Dottern är nu sju veckor och har börjat le. De där första, tandlösa leendena är ändå väldigt speciella! Hon vill gärna se sig omkring när hon är vaken och hon vänder huvudet mot våra röster. Jag tycker hon är ovanligt "med" för sin ålder, och ovanligt stadig i rygg och nacke (vilket även BVC har påpekat), i alla fall om jag jämför med hennes syskon. Tänk, vad barn kan vara olika. smile1.gif

Hon är en tålig bebis, det måste man vara när man har en 18månaders storasyster, men det finns en gräns även för det. Storasyster är väldigt intresserad av sin lillasyster, men hon har ju ingen som helst förståelse för att hon kan göra lillasyster illa. Igår låg bebisen och sov och storasyster stod och slog på musikmobilen ovanför vaggan. Jag lämnade rummet ett ögonblick, och när jag kom tillbaka ser jag att storasyster lyckats klättra upp i vaggan, troligen via en halvfull tvättkorg som stod precis bredvid (de är snabba, de där små!) Hon står på knä vid huvudänden och slår på mobilen, men innan jag hinner fram flyttar hon på ena benet och sätter knät rakt i huvudet på lillasyster. Ett sådan vrål har den lilla hittills aldrig gett ifrån sig, och det tog mig en lång stund att lugna henne. Idag har hon ett runt blåmärke vid ena tinningen, stackars liten.

Min lilla har vuxit ur storlek 50 (hon var 49cm när hon föddes), så de kläderna har jag lagt undan. Även om jag absolut känner mig klar med barn, så känns det ändå lite nostalgiskt att tänka att dessa kläder aldrig kommer att användas igen (av "mig", i alla fall).
    Ja, här går mobilspelen varma på nätterna för att hålla mig vaken vid amningarna, oftast minst var tredje timme. Nu sitter jag och väntar på läggdags, då jag är skittrött, men inte bebisen minsann ...

Tur du är flerbarnsmamma för du verkar ta incidenten väldigt lugnt. Här är problemet mest att han tar sats och sträcker på benen, så i badbaljan slår han lätt i kanten om inte sambon är med. Eftersom jag ammar så mycket, tycker jag sambon kan få ta badandet av våra barn. Likaså har han slått i kanten till datorbordet och ontskriken går ju inte ta fel på.

Även här står den yngsta av töserna för mycket "bus". Hon vill ju gärna klappa lillebror, men har ju inte lärt sig att ta hänsyn till att han sover. Den äldsta har mer lagt sig bredvid honom i min säng och myst och somnat själv.

Det där med att plocka bort kläder samt sortera ut det flickiga som inte blir använt känns mer sorgligt, tycker jag. Tanken är väl att sälja av mycket, men jag har inte orkat ta tag i det, mer än att jag börjat sortera ut det jag vill spara i vissa storlekar.  Jag har ingen koll på varken var det är bäst eller om man ska prioritera en viss del av året. Mest har vi "bas"-kläder från Lindex, H&M, Coop och KappAhl. Det finns väl någon enstaka Newbie som vore idé att sälja på tradera. Var säljer ni av kläder, ni som börjat? Som enstaka plagg eller paket?
  • mammalovis
    svejo skrev 2015-12-07 08:47:56 följande:
    Hej! Kollar också tråden ett par ggr då och då men är dålig på att skriva. Vilka sötisar alla har fått. Det känns lite som en mamma- grupp online det här. Så kul att få följa alla.
    Jag har precis haft en riktig pissvecka med sjuka barn och min 3:e mjölkstockning! !! Vad ska jag ta mig till? Någon mer som har problem med detta?
    Min lille är 6 veckor och har redan 68 i stl. Vägde drygt 6 kg vid fyra veckor. Helt sjukt vilken tjockis alltså. Så därför är jag lite tveksam över att sluta amma, dels då han kanske blir helt gigantisk och att jag egentligen gillar att amma. Men jag har varit så sjuk att jag kanske inte orkar mer. Kom gärna med råd.

Nätterna är hemska tycker jag. Inatt var han vaken mellan halv ett och fyra. Som någon annan beskrev det så sliter han och drar i bröstet, skriker och spänner sig. På dagen är han hur go som helst. Äter lugnt och ligger och flinar mest. På nätterna blir det mkt julklappsshopping på nätet. Kommer knappt ihåg vad jag beställt på morgonen:)
    Jag har ännu sluppit mjölkstockning, men haft begynnande med knölar ett antal gånger redan. Med första hade jag ordentlig mjölkstockning med feber och med andra mjölkstas så jag vet vad du pratar om. Jag fick det nog då av att jag ammade två gånger på samma bröst för att få ut den feta mjölken trodde jag.

Det gäller ju att vila och dricka ordentligt. När du är ute så klä dig varmt och skydda gärna brösten med särskilda värmare alternativt halsduk och skydda mot blåst. Jag bär ju Lilleman mycket så då finns det risk att vinden letar sig in och sedan är brösten knöliga framåt kvällen. Då har jag ammat mer på det bröstet för att få det bättre, duschat varmt och masserat både då och vid amning. Likaså kan man ju byta bebisens position vid amning till att låta h*n sitta eller ammas som den andra tvillingen, dvs med fötterna utåt från det ammande bröstet. Annars är det nog bara att knapra värktabletter och ta det lugnt.

Ett tips är ju att fundera på vad du gjort de dagar det uppstått. Har det varit en tillväxtfas eller har du varit på språng och blivit kall eller har behån klämt? Absolut no-no är ju behå med byglar. Jag hoppas det löser sig för amningen är ju absolut enklast. Med min amningshjärna hade jag säkert glömt både ersättning och flaskar, brösten är i alla fall svåra att glömma. Jag bara fasar för att jag glömmer något av barnet. Just nu har jag glömt var jag lagt en massa saker, allt från en biblioteksbok jag läser till lillebrors vantar och lillasysters jacka hon skulle behöva nu som jag la någonstans i väntan på att hon växte i den. Suck!
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015