Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Oktoberbebisar 2015

Zchimla skrev 2015-10-30 07:32:52 följande:
    För 1 vecka sedan vid den här tiden låg jag på förlossningen redo att rullas in på operation.
    Till er som inte har fått än vill jag säga att om sista tiden sniglar sig fram så vänder det omgående efter att bebisen kommit och tiden går sen så fort att det känns som man inte hänger med.
    Jag tar namn och datum nästa gång.

Jag håller fullständigt med om att tiden bara springer iväg. Vår lillskrutt var ju 3 veckor igår och jag tänkte, vad har jag egentligen gjort under de här veckorna? Bara att fylla upp två flaskor med lättdryck och lägga i kylskåpet känns som ett helt projekt ibland, då det ska tajmas in när lillebror går att lägga ner och är nöjd en stund eller hos pappan förstås. Mest handlar ju livet om att hålla bebisen nöjd och dessemellan hinna med syskonen. Det är enormt skönt att sambon står för matlagningen på kvällarna och att det finns mat över till lunchen att bara värma, det underlättar mycket.

Däremot funkar det oftast bra att gå ut med vagnen bara man tajmar in det med matkoman, så sover han gott i några timmar. Men det blir ju ändå lite tjat på syskonen om att skynda sig när man ska hem, så man hinner hem innan han vaknar. Amma utomhus nu känns ju inte så lockande. Efter en lugn start kan han nu verkligen åstadkomma katastroftjut när han är hungrig.
  • mammalovis
    svejo skrev 2015-10-29 19:52:15 följande:
    Hej och grattis till alla som fått. Ingen nämnd, ingen glömd. Idag är lilleman 1 vecka och jag njuter av varje sekund. Vill inte att han ska bli stor utan vara såhär pluttig hela tiden:)

Mammalovis- har lite samma problem som du med sömn och amning. Han vill gärna äta ofta på nätterna och sover inget långpass än så länge. Detta gör ju att tålamodet tryter lite när det gäller syskonen. Vilken tid lämnar du på förskolan? Jag har nämligen en lämning till skola kl 8 och nästa kvart i 9 och det känns som jag måste upp kl 6 för att hinna med allt.

Har varit ute kortare promenader men får så vansinnigt ont i ryggen efter ett tag, någon mer som känner så? Vet inte om det är för att magmusklerna är obefintliga?

Lycka till alla som väntar!
    Vi har 9 till 14 tisdag till torsdag på förskolan. Men som du säger får jag gå upp lite tidigare om jag är ensam. Så vid halv åtta senast måste vi upp för att komma iväg tjugo i nio, men då klarar ju sig 5-åringen i princip själv bara hon får yoghurt i skålen och hjälp med tänder och hår. Lillasyster får man försöka tajma in emellan och lillebror får man ev amma och äta frukost eller göra något annat samtidigt. Så på de två mornar jag haft har det flutit på rätt bra, trots några sammanbrott hos lillasyster. Troligen har jag blivit ganska tydlig med att nu gör vi si och så med lillasyster som helst ska bestämma allt själv, så jag bara väntar på att det smäller till en morgon och alla tre tjurar ihop samtidigt eller att lillasyster ska bråka om allt. Det räcker ju med småsaker som att jag råkar stänga av vattenkranen  eller att storasyster räcker fram något hon ska ta själv för att få ilskan att flöda. 

Till hösten har vi också minst dubbla lämningar då storasyster börjar förskoleklass. Dilemmat är bara att vi tillhör en skola åt rakt motsatt håll mot förskolan, så frågan är om vi ska satsa på överflyttning eller inte. Samtidigt är det inte självklart att vi får samma förskola till lillebror oavsett hur vi gör, då det är totalt kaos med att få en plats på "rätt" ställe nu. Alla förskolor är fulla p g a många födda och alla nyanlända barn (mindre än 4 år i Sverige) plus att det alltid måste öppna nya avdelningar inför våren samt att flera förskolor renoveras eller byggs om/till med en ny avdelning. Så det känns som att välja mellan pest eller kolera om vi ska stanna där vi trivs med nybyggda lokaler eller inte. Till skolan ska min tös i höst och de går just nu på förskolan som ligger på väg till mitt jobb med promenadavstånd, så frågan är ju om sambon ska lämna min tös eller om vi ska behöva ta bilen för att få ihop logistiken. Det fria skolvalet tror jag tyvärr inte existerar, annars ligger en skola på vägen till förskolan. Så hösten ser jag inte fram emot.
  • mammalovis
    Annapanna2 skrev 2015-10-30 08:48:32 följande:
    Hej allihop! Stort grattis till er alla som fått er bebis och stort hejarop till er som fortfarande väntar! Har inte skrivit på länge. Vi fick vår lilla Alice förra onsdagen, den 21 oktober kl. 06.11. Hon var 51 cm och vägde 4060 gram, i v. 37+4... Jag sattes igång pga alla förvärkar som både var regelbundna och smärtsamma. Krävdes två doser cytotec och sen var jag i fullt värkarbete! Allting gick väldigt bra fram tills krystvärkarna började och dom aldrig blev riktigt tillräckligt starka. Var fruktansvärt jobbigt då det höll på så länge. Dom satte värkstimulerande dropp och efter en stund blev bebisen påverkad och hjärtljuden sjönk så dom akutlarmade. Fyra personer tryckte ut henne genom magen vid krystvärkarna och sen slet dom ut henne när huvudet kom. Hon fick lite syrgas och hämtade sig direkt! Så fort hon började amma sa det plask och 1100 ml blod föll ur mig. Blev en förmiddag på operation men nu hämtar vi oss rätt bra! Och hon är helt ljuvlig så det är så värt det. Känner ändå att förlossningen var bra förutom just i slutet. Är imponerad över hur kroppen hämtar sig så fort efter blodförlusten. Nu är vi hemma och myser järnet hela dagarna!
    Stort grattis till tösen! Vad skönt att du kan se så positivt på förlossningen trots det dramatiska slutet. Jag hade nog blivit livrädd med den blodförlusten, eller det kanske man inte hinner reflektera över innan det blir operation? Ni får mysa på nu, för jag antar att ni blev kvar några dagar extra.
  • mammalovis
    litensmurf84 skrev 2015-10-29 21:20:38 följande:
    Mån 26/10 10.00 fick jag en tös <3 
    Natten till fredagen 23e kände jag svaga molvärkar. På dagen började jag känna lite svagare värkar/sammandragningar men klarade ändå dammsuga/laga mat. På kvällen började det bli ondare och jobbigare. Klockade dem till 4-5 min mellan varje. Natten till lör sov jag 1h. Hade värkar hela natten. Lör var jag sängliggandes med värkar och kvällen riktigt jobbig och natten jobbigare och sömnlös den med. 6-7  min mellan värkarna de tillfällen jag klockade. Sön var de något svagare och ännu glesare och oregelbundna. Ringt förlossningen dagen innan men de kunde inte svara säkert om nåt var på G. Kunde vara i dagar till men sa jag kunde komma in och få spruta så jag kunde få sova och åkte in vid 21.30 sön kväll för att få hjälp med sömnen men då jag blev undersökt visa det sig jag var öppen 5 cm!
    Så från jag blev inskriven till hon kom ut tog det 12h. Undrar hur många timmar till man kan lägga på. Vet ej skillnaden mellan förvärkar och riktiga. Konstigt de var tätare i början än mot slutet av latentfasen.
    Blev en bra förlossning iaf med endast bad/lustgas som beövning. Jobbigaste/ondaste biten var hemma på helgen. Varit rädd för att föda hela livet så är mycket nöjd med min första upplevelse =)
    Stort grattis till tösen! Vad skönt att förlossningen gick bra trots din rädsla och ett långdraget värkarbete. Jag som bara haft 15 timmar som mest kan inte ens föreställa mig hur jobbigt ni med långdraget värkarbete måste haft det. Å andra sidan var det segt med sammandragningar i 4,5 veckor innan förlossningen också förstås.
  • mammalovis
    Embla twopointoh skrev 2015-10-30 18:41:49 följande:
    Grattis till alla nyanlända!!

Tidigare idag så var jag tvungen att fånga vår 16-månaders då hon höll på att ramla illa. Hon klarade sig, men jag har nu ont i såret. smile4.gif Men vad gör man, jag kunde inte bara stå och se på heller. Jag hoppas jag inte "förstörde" något i magen.

På måndag blir vår minsting tre veckor. Tiden flyr, som det gamla ordspråket lyder! Jag som annars fotar mycket, har dock inte tagit så mycket bilder som jag brukar. Jag vet inte varför, men jag orkar inte riktigt (jag fotar enbart med systemkamera, har ingen vettig kamera i mobilen). Ofta så tänker jag i stunden att jag borde fota en viss sak/händelse, men så är kameran en bit bort och så hinner jag inte fånga tillfället. Efter att det hänt några gånger tappar jag lite lusten att fota överhuvudtaget.

Att jag konstant är trött hjälper väl inte heller. Lilltjejen vill ha mat varannan till var tredje timme dygnet runt. Jag ammar inte, så maken kan ju också mata, men jag tar större delen av kvällarna och nätterna eftersom han går upp vid sex-sju med storasyster. Jag behöver mycket sömn, så det tar på en att inte få sova ostört.

Jag längtar efter att kunna träna! Jag var häromdagen och hälsade på i min dojo och visade upp bebisen, och nu längtar jag mer än någonsin efter att få börja använda kroppen igen. Eftersom jag hade sådana problem med ryggen under graviditeten har jag inte tränat "ordentligt" på mer än ett halvår, och jag räknar med att det kommer att ta ungefär så lång tid att komma tillbaka till "normalläge" igen. När jag började träna efter förra graviditeten minns jag att vanliga, okomplicerade fall gjorde ont i hela kroppen och att jag förlorat mycket av vigheten, och det tog många månader innan jag var tillbaka.
    Jag tycker det blir att man tar mindre och mindre med kort för varje barn. Insåg idag att vi inte tagit ett kort på över en vecka. Med första tog man ju kort varje dag typ ...
  • mammalovis
    Skogisen skrev 2015-10-30 20:04:11 följande:
    Onda förvärkar här nu, ca 8-10 min emellan o lillpruppan sprattlar som en galning emellan... Hoppas det är på g nu :)
    Vi hoppas att det är på riktigt nu. Då hoppas vi att du inte hinner uppdatera imorgon som ett gott tecken på att du föder istället, annars är du ju den som mest regelbundet håller spänningen vid liv i tråden.
  • mammalovis
    Av längtan till dej skrev 2015-10-31 12:22:52 följande:
    Hej!!!

ÄNTLIGEN!!!!
    Den som väntar på något gott...
    ...har väntat på något heeeelt underbart!
    Igår den 30 okt på plusdag nr. 8 (41+0) kom vårt 4:e barn till världen! Det visade sig vara en ljuvlig liten prinsessa och hon såg dagens ljus kl 12:33. 52 cm lång och 3600 g kärlek, störst i syskonskaran!!

Vi åkte in till förlossningen i rättan tid. Jag var lite osäker kring om jag fortfarande befann mig i början av latensfasen där på förmiddagen eftersom värkarna inte kom jätte tätt och varje värk inte höll i sig så lång stund men jag kände ett så oerhört tryck neråt och hade svårigheter att stå på benen när de kom. Men i efterhand kan jag säga att hade vi väntat 4-5 värkar ytterligare hade jag nog inte kunnat ta mig ut i bilen alls. Tur var hade de plats för oss på närmsta sjukhus med 15 min bilresa. Väl inne på förlossningen blev det konstaterat att jag var fullvidgad...dvs helt öppen med bara en ytterst liten kant kvar. Några få värkar med den efterlängtade lustgasen sen satte de riktiga krystvärkarna in och jag hann lägga mig över på sidan i sängen och 2-3 krystvärkar senare låg hon på mitt bröst och 2 barnmorskor och en undersköterska stod vid sänggaveln och droppade efter en vattenkaskad de sällan skådat. smile1.gif En hel och fin moderkaka kom ut bara minuter senare och jag brast inget och slapp sys. Vilken förlossning, så himla intensiv men så fin och bra!

Nu njuter och myser vi massor här på familjeBB, amningen fungerar fint, känner av en del molande eftervärkar, men ingen ömhet/smärta i underlivet, skönt! Om några timmar anländer 3 stolta storasyskon som längtar efter att få träffa sin lillasyster! <3

Grattis till alla som fått och lycka till till er som har det framför er!!!
    Grattis till tösen! Det låter som en bra förlossning och bra start med bebismyset.
  • mammalovis
    Skogisen skrev 2015-10-31 23:06:21 följande:
    21;18 föddes en liten tjej på Umeå BB efter att mamma o pappa kämpat i 17h
    Grattis till tösen! Härligt att hon äntligen är här efter all er längtan och väntan!
  • mammalovis
    Vitvanilj skrev 2015-11-01 04:44:42 följande:
    Öden 31/10 kom äntligen våran prins på bf+8. Hade förvärkar hela kvällen som kom var tredje minut och höll i sig i 30 sekunder men åkte in vid 02,30 pga missfärgat fostervatten. Väl inne var jag öppen fem cm och 07.40 kom han ut. 3745g och 52cm
    Grattis till prinsen! Skönt att det verkar ha gått bra trots missfärgat vatten.
  • mammalovis
    Pojkmamma86 skrev 2015-11-02 21:42:05 följande:
    Den 28/10 kl.00:18 kom vår tredje prins till världen på BF+7 efter igångsättning 27/10. Det krävdes 4 doser med cytotec innan det drog igång men när värkarna väl satte i så tog det 3h och 18min tills han va ute.

Va rädd för snabbt förlopp i slutet då det gick fort förra förlossningen. De vågade inte ta hål på hinnorna för de trodde att det skulle snabba på förloppet eller att han skulle komma med vattnet, vilket han mer eller mindre gjorde ;) Vid sista undersökningen va jag 7cm öppen och jag bad då om lustgas blev tillsagd att jag skulle larma när vattnet gick men när jag låg där kände jag plötsligt att jag behövde krysta sa till mannen att larma han trodde att vattnet gick och va jätte lugn sa åt honom att springa och hämta nån men då kom plötsligt hela personalstyrkan springandes, de hann in och fick av mig trosorna samtidigt som vattnet gick och sekunderna senare kom lillkillen ut. Sköterskan utbrast som du föder barn! Och gav lillkillen smeknamnet speedy Gonzalez.
    Grattis till prinsen! Det lät som en seg start med ett snabbt avslut.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015