svejo skrev 2015-10-29 19:52:15 följande:
Hej och grattis till alla som fått. Ingen nämnd, ingen glömd. Idag är lilleman 1 vecka och jag njuter av varje sekund. Vill inte att han ska bli stor utan vara såhär pluttig hela tiden:)
Mammalovis- har lite samma problem som du med sömn och amning. Han vill gärna äta ofta på nätterna och sover inget långpass än så länge. Detta gör ju att tålamodet tryter lite när det gäller syskonen. Vilken tid lämnar du på förskolan? Jag har nämligen en lämning till skola kl 8 och nästa kvart i 9 och det känns som jag måste upp kl 6 för att hinna med allt.
Har varit ute kortare promenader men får så vansinnigt ont i ryggen efter ett tag, någon mer som känner så? Vet inte om det är för att magmusklerna är obefintliga?
Lycka till alla som väntar!
Vi har 9 till 14 tisdag till torsdag på förskolan. Men som du säger får jag gå upp lite tidigare om jag är ensam. Så vid halv åtta senast måste vi upp för att komma iväg tjugo i nio, men då klarar ju sig 5-åringen i princip själv bara hon får yoghurt i skålen och hjälp med tänder och hår. Lillasyster får man försöka tajma in emellan och lillebror får man ev amma och äta frukost eller göra något annat samtidigt. Så på de två mornar jag haft har det flutit på rätt bra, trots några sammanbrott hos lillasyster. Troligen har jag blivit ganska tydlig med att nu gör vi si och så med lillasyster som helst ska bestämma allt själv, så jag bara väntar på att det smäller till en morgon och alla tre tjurar ihop samtidigt eller att lillasyster ska bråka om allt. Det räcker ju med småsaker som att jag råkar stänga av vattenkranen eller att storasyster räcker fram något hon ska ta själv för att få ilskan att flöda.
Till hösten har vi också minst dubbla lämningar då storasyster börjar förskoleklass. Dilemmat är bara att vi tillhör en skola åt rakt motsatt håll mot förskolan, så frågan är om vi ska satsa på överflyttning eller inte. Samtidigt är det inte självklart att vi får samma förskola till lillebror oavsett hur vi gör, då det är totalt kaos med att få en plats på "rätt" ställe nu. Alla förskolor är fulla p g a många födda och alla nyanlända barn (mindre än 4 år i Sverige) plus att det alltid måste öppna nya avdelningar inför våren samt att flera förskolor renoveras eller byggs om/till med en ny avdelning. Så det känns som att välja mellan pest eller kolera om vi ska stanna där vi trivs med nybyggda lokaler eller inte. Till skolan ska min tös i höst och de går just nu på förskolan som ligger på väg till mitt jobb med promenadavstånd, så frågan är ju om sambon ska lämna min tös eller om vi ska behöva ta bilen för att få ihop logistiken. Det fria skolvalet tror jag tyvärr inte existerar, annars ligger en skola på vägen till förskolan. Så hösten ser jag inte fram emot.