Oktoberbebisar 2015
Här är vi också glada och njuter av tillvaron med bebis. Syskonen är väldigt förtjusta i sin lillebror. Min äldsta tös pratar ofta om hur gullig han är, så det är extra mysigt med tillökning den här gången, då vi är fler som delar glädjen. Samtidigt kan den äldsta ha stort behov av mammamys och blir lite avundsjuk ibland. Den yngsta visar mest avundsjuka när det är pappa som har lillebror, då hon är pappas flicka. Under hela graviditeten är det i princip bara han som dugt.
Dessutom är det helt underbart att kunna komma ut och röra på sig, utan att ha ont, så det känns som att jag har ganska mycket att ta igen för de 4 veckor jag gick hemma. Dock verkade bm ha rätt, så jag har nog fått tillbaks mitt avslag med besked. Efter 8 dagar slutade jag blöda, men tydligen kan det göra paus några veckor och sedan komma igång igen, utan att det är mensen, fick jag lära mig.
Idag har vi haft hembesök med bvc. Vi fick en yngre tjej, så det var lite annorlunda. Lilleman har ätit på och kissar mycket mellan amningarna. Däremot hade han inte bajsat sedan i måndags då det var minst en blöt fis i varje blöja, men efter jag frågat om järntabletterna påverkade honom passade han på att prutta och när jag bytte blöja kom en lavaström, så nu vet vi att det fungerar igen. Trots att han var nybajsad vägde han 3570 g, d v s 305 g mer än för 8 dagar sedan och 265 g mer än vid födseln, så nu slipper jag ställa klockan på natten, vilket ska bli så skönt om vi får sova lite mer. Vi har ändå börjat fuska då jag har varit så trött och han har sovit så gott, så vi har snarare kört på uppåt 4 timmar ibland.
Det vi får fortsätta följa är om han kommer ha en bestående skelning, då BVC-sköterskan såg det innan hon gick. Jag hade det redan som liten bebis. Mamma sa att det upptäcktes på typ första läkarbesöket på bvc och att jag tidigt fick lapp för ögat då ena ögat inte passerade mitten, så man visste inte om den muskeln var död eller inte. Vid 6 månader slet jag tydligen bara bort lappen, så då funkade inte träningen längre. Som vuxen har jag valt att opereras, så det mesta syns inte, men en liten skelning kommer jag alltid ha, då det annars är risk att skelningen går åt motsatt håll. Tydligen är det först framåt 6-8 månader som ögonen ska vara stabila och vi vet hur det blir för lillebror.