Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Oktoberbebisar 2015

Simone skrev 2016-05-13 15:00:15 följande:
    Vi är öppna för alla förslag så länge det funkar att ha med barn :)
    Men det beror ju på barnet. Har ni ett barn som sover två timmar i vagn eller lugnt sitter/ligger och leker är det ju lättare med det mesta. Har man som vi en suris som inte vill sitta/ligga still så är det svårare.
  • mammalovis
    Sofie mamma till 2 prinsar skrev 2016-05-23 09:53:08 följande:
    Hur har ni det? Här är det full rulle. Krypandet har hon bemästrat i typ 2 veckor och senaste dagarna har det nya varit att hon ska ställa sig upp mot allt. Det går fort nu!
    Viktor är förkyld igen, men annars mår vi väl bra fysiskt. Min pappa trippelbypassopererades för 5,5 veckor sedan och har nu kört race på 5 km med rullator. Äldsta tösen har varit på öppet hus i förskoleklassen och regredierade till samma beteende som hon hade vid knappt 1,5 år när hon bytte förskola och inte ville lämna mammas knä, nu hade vi tänjt gummibandet till strax bredvid. Leka med de andra barnen ville hon inte, hon skulle bara vara med mamma och Viktor.

För Viktors del händer väl en del, men inte i så rasande fart på gott och ont. Sitta upp är fortfarande kul och han älskar att köra med sin ratt. När han blir trött lägger han sig ner och tycker efter en stund att livet är skit. Jag tror att han är för klumpig för att orka trycka upp sig på knä. Visst kan han ligga på händerna, men mest kör han sälstil eller ser ut som en banan. Tålamodet är uselt. Av misstag lyckades han vända från mage till rygg och höll på att bli jätterädd och ledsen häromdagen, men det lyckades vi skoja bort. Annars pendlar han mellan knät, matstolen, gåstolen, golvet och babysittern när vi är hemma, så på ett sätt vore det skönt om han kunde röra sig lite mer så han vore nöjdare liggandes. De andra kröp vid 8 månader och reste sig på åtminstone knä.

Han älskar att banka på saker och sparka i spjälorna. Tappa/slänga saker är också en hit. Han försöker få ordning på gripandet, men ibland sitter händerna "fast" i varandra, men han kan byta hand. Idag fick han en smörgåsstav med smör, innan har han bara fått smörgåsrån med leverpastej. Ja, igår fuskade vi och han fick två pommes vi värmt hemma, som han glatt smaskade i sig. På matfronten har inte hänt så mycket då han verkligen tar i när han bajsar, så det är gröt med katrinplommon och vatten till frukost. Till lunch och middag försöker vi köra mer hemlagad mat. Han får mest broccoli för magen och sötpotatis med eller utan köttfärs. Sedan kör vi på köpt persika på burk eller hemlagat med äpple, päron och kiwi för magens skull. Det känns som att det går åt en massa mat, ca 1-2 dl mat och minst lika mycket frukt om dagen, så det är svårt att ligga i fas. Den hemlagade maten ser ju inte riktigt lika äcklig ut. Sedan ammas han fortfarande kanske 2 mellanmål, flera kvällsmål och ett nattmål. 
  • mammalovis
    Rulltrappa skrev 2016-06-02 10:41:09 följande:
    Hur hänger ni i i värmen? Erkänner villigt att det hade varit najs att kunna sätta ner lilla Fis då och då nu när det börjar närma sig 30 grader, men icke! :P
    Här tycker jag synd om Viktor då det är varmt både ute och inne, då han nu åkt på feber. Han hade nästan 38 igår vid läggdags och vaknade med 40 grader i natt. Jag försökte få lite koll på om det var okej med så hög feber, men trots plats nummer 3 vid 23.00 hade jag ännu inte kommit fram 1 timma och 40 minuter senare då jag gav upp. Ringde vid 5 och de tyckte han borde kollas upp, men bumm trodde bara det var virus och att vi får räkna med feber i 3-4 dagar. Lite extra nojig var jag då vi träffade en kusin i söndags och inte visste om att han troligen hade halsfluss eller körtelfeber. Igår vägrade han amma helt på ena brösten, så jag hade lagom kul med begynnande mjölkstockning tills jag hann trycka ut lite och ge i flaska, som faktiskt fungerade, annars avänder han pipmugg. Så Viktor har mest velat vara i selen idag. Det var också det enda som dög innan han somnade om efter en ny supp i natt. Dålig tajming då sambon varit borta på jobb över natten och vi har 3-åringens två kalas i helgen att fixa med ... Så idag är jag minst sagt mör.
  • mammalovis

I lördags hade Viktor lärt sig klappa händerna, imorgon är han 8 månader. Idag la han en rejäl bajsblöja innan vi gick upp på morgonen. När jag kom tillbaks efter toabesöket fick jag en applåd. Så gulligt.

Annars är separationsångest stor, i synnerhet efter igår när vi hade kalas och han fick vandra runt medan vi bar ner fikat. Så idag hade jag två gnälliga barn på morgonen och gråter den ena, gråter Viktor också och jag står där och funderar på vem jag ska trösta först. De andra barnen minns jag inte som lika lättpåverkade av andras gråt.

Jag kan inte påstå att jag minns att separationsfasen var så jobbig heller, så den satt några bestående minnen hos mig. Viktor har varit hemma för mycket med mig, säger pappan. Sonen gillar ju inte att man säger nää med mörk röst heller, då blir han jätteledsen. I övrigt börjar han ta sig fram sittandes på rumpan genom att böja sig fram efter saker. Att hamna på mage (av misstag) är bara okej en stund, sedan skriker han som han vore övergiven.

• mammalovis

Idag hittade jag två vassa kanter i munnen, så nu har de två första tänderna nere brutit igenom. Vi har inte märkt något särskilt mer än att han verkar föredra mindre varma saker. Kall fruktpuré har varit poppis länge. När vi har burkmat med frukt gnäller han, om det beror på innehållet eller den fina bilden på burken vet jag inte, annars river vi ju bort etiketterna så burkarna ser tråkiga ut.

Ikväll har han börjat träna på att resa sig, men det är lite knöligt när han sitter med ett ben framåt och ett bakåt. Det är lite tungt att dra sig upp fortfarande, men det känns som att han har lyckats innan tröttheten tog över. Annars tar han sig runt på golvet i vardagsrummet. Det känns som att han har en diameter på ca 1,5 meter plötsligt. Han har ingen enhetlig teknik, utan vrider sig runt sittande och böjer sig framåt så rumpan lättar något. Sedan hjälper det lite på mage eller rygg också, även om det mest gör honom förbannad. Återstår att se om han lär sig krypa eller blir rumphasare.

• mammalovis
    ulliiz skrev 2016-06-18 05:27:48 följande:
    Någon mer som har hemska nätter just nu? Här somnar vi ca 20, vaknar sen kl 12 gnäller och sprattlar ca 30 min sover därefter ca 1 timme åt gången och tar sedan morgon mellan 4 och 5. Suck trött mamma. Kan det vara ett utvecklingssteg tro? Hoppas på bättre sömn snart
    De är inte hemska, men lite sämre än vanligt. Innan sov han oftast för att amma först vid 4 och jag var piggare. Nu känner han för det både vid ca 1-2 och 6, därefter är det inte självklart att han somnar om. Varje gång han vaknar är han skitsur och skriker, så jag vaknar med ett ryck. Jag är också rätt trött nu, så jag lyckades nog sova middag ikväll i 2 timmar. 

Hos Viktor händer en massa just nu både motoriskt och verbalt, så jag antar att det bidrar. Han har lärt sig förflytta sig ca 2 meter, mestadels på rumpa, men blir sur på rygg eller mage där han hamnar ibland. Han börjar försöka resa sig. Ikväll höll sambon honom i händerna och gick från vardagsrummet genom hallen till köket. Viktor var alldeles själaglad.

Vid maten vill han ha en egen sked att bita på. Han började säga ha, ha, ha idag, det lät för kul. Sedan klappar han händerna. Andra ljud är nä och något som låter som mamma. Igår lät det som han sa städa, när vi tjatade om det till barnen. Däremot har det blivit mycket bättre med separationsångesten och han skriker inte längre för minsta lilla jag går ifrån honom, men det händer ibland.

Så ja, det är mycket troligt att utvecklingen påverkar sömnen, de får ju en massa nya intryck nu. Min äldsta låg i krypställning och övade på nätterna att gunga fram och tillbaka en period.

Jag har fått lägga Viktor i min säng för att få honom att somna om vissa gånger framåt morgonkvisten. Jag vägrar göra morgon före halv 7 i alla fall. Han somnar oftast runt 22.20.
  • mammalovis
    Simone skrev 2016-06-20 09:25:14 följande:
    Hur sover era barn under dagen/natten? Känns som att Julia sover väldigt mycket när jag lyssnat på andra. Hon vaknar runt 7.45 är vaken en timme sen sover hon två timmar somnar vid ca 13-13.30 i två timmar. Sen brukar hon vilja ta en liten lur mellan 17-17.30. Somnar för kvällen ca 20.30 pch sover hela natten utan uppvak. Hon är extremt aktiv när hon är vaken så kanske det som gör så att hon blir så trött haha.

Förövrigt har vi en tjej som älskar att gå själv när vi håller henne i händerna. Helst ska hon gå så hela dagarna (dock säger min rygg annat) hon börjar få in ordentliga steg nu och fort går det. När började era andra barn att gå helt själva?
    Ja, jag skrev ju häromdagen. Bara för det fick vi en skitnatt känns det som och han var vaken mellan halv fem och halv sex, somnade och sov en kvart. Suck! Jag lyckades dessutom att välja att amma på fel bröst, så jag fick begynnande mjölkstockning, så jag var rätt mör. När han väl somnade om var jag inte lagom trött ...

I natt sov han tack och lov bättre. Nu har han precis somnat, så får se hur natten blir.

Viktors sömn är som sagt oregelbunden och extra mycket nu när vi har simskola helt fel tid. På vardagarna somnar han kanske på väg till förskolan vid 9. När vagnen stannar vaknar han, sedan somnar han om. Vid 10.20 går vi in på badhuset och då har jag fått ta honom i selen och han vaknar. Ibland sover han en stund på väg till förskolan eller på väg hem så det blir väldigt snuttigt.

Ja, Viktor gillar också att gå så, men för att själv kunna behöver de ju oftast lära sig resa sig först för att gå ut med möbler och sedan våga släppa för att få egen balans. Mina barn har rest sig på knä på 8-månadersdagen förutom Viktor som vill, men inte kan. Han sitter ofta med ett ben framåt och ett ben bakåt när han ska resa sig. Sedan har de kunnat gå minst 10 steg vid 10,5-11 månaders ålder med rätt bra balans. De första stegen är ju svåra att bedöma när de sker då de mer eller mindre faller från den ene till den andre. Däremot kan han ju sätta sig upp från krypställning utan problem (med ett ben under sig).
  • mammalovis
    Iowhannah skrev 2016-06-24 20:41:07 följande:
    Ja, jag har tänkt åt det hållet med men vi har bara vår säng och spjälsängen (och en vagga, men den är lite väl liten) så det skulle bli rätt dyrt att göra så.

Jag ska prata lite med mina föräldrar också, tydligen flyttade jag till eget rum när jag var bara 5 månader så de har nog nåt tips.

Vi har en babywatch, och den kommer jag så klart använda, men den är inte fullt pålitlig då föräldraenheten kan få för sig att stänga av sig själv...
    Ni har inte en soffa han kan sova i eller skaffa en uppblåsbar hög madrass att sova på. Extra madrassen går ju använda till gäster senare också och lättare att flytta vid behov.

Här sover sambon i soffan sedan andra barnet föddes då han väckte mig när han gick och la sig sent, så jag fick vakna flera extra gånger, då han oftast tömmer (stomi)påsen någon gång på natten också. Flyttat ut från föräldrasovrummet gör barnet först vid 2-2,5 år när syskon varit på g. Så det har jag ingen panik för, däremot kunde lilleman gärna sova lite längre nätter och amma färre gånger.
  • mammalovis
    Fru Hermelin skrev 2016-06-22 20:09:03 följande:
    Love blir nu 8 mån på tisdag och vi var på kontrollen i måndags. Han mäter nu 71,5 cm och väger 9760 gram. Han har två tänder i underkäken och åtminstone tre(!) nya på G i överkäken, de två framtänderna bryter igenom när som helst nu. Kanske är det därför nätterna havererat igen? Vi kan ju hoppas, så de lugnar ner sig sen! Sitter gör han utan problem och kryper NÄSTAN smile1.gif Han kan ta sig ut riktigt långt och plocka upp grejer och sen skuffa sig tillbaka till sittande och han ställer sig i "typ" krypposition, men som någon sa så får han liksom ena foten i vägen och hamnar liksom snarare på huk. Och där har han fastnat lite. Men nu senaste dagarna händer det grejer, han har hittat kryppositionen på knäna och idag fick han faktiskt till ett halvt krypsteg i rätt riktning, så nu är det nära. Annars reser han sig gärna mot allt! Han har invigt pottan nu också och fått till både kiss och bajs ett flertal gånger. Jätteskönt då han haft lite kämpigt att bajsa länge. Han är rätt hård i magen, om än inte förstoppad tack och lov, och envisas med att försöka bajsa när han sitter i matstolen. Han tar i så han blir röd men får inte ut nåt, ni kan ju tänka er att försöka bajsa rätt ner i en trästol - omöjligt. På pottan får han ut det hur lätt som helst, så det är ju en himla lättnad! Vad gäller maten kör vi fortfarande mjölkfritt, men jag har vågat testa några "säkra" burkar vilket ju är skönt att kunna variera med. Jag har fortfarande sån (obefogad) allergiångest så fort han ska testa något nytt, men jag jobbar på det. Jädra fix idé det blivit detta med eventuella allergier! Han har haft såna nässelutslag en lång period för någon månad sen, men det tycks inte vara livsmedelsutlöst. Ändå kan jag inte sluta nojja! Så trött på mig själv ibland! Kan inte minnas att jag var såhär med dottern. Hur tänker ni andra? Är det nåt ni ens reflekterar över?
    Några matallergier har vi inte, men däremot en kille som lätt bajsar väldigt kompakt. Vi har också dilemmat att han nästan alltid bajsar i matstolen och tar i för kung och fosterland, så han blir knallröd. Därför är jag också nojig med maten då storasyster har bekymmer med förstoppning.

I Viktors fall undviker jag att ge morötter, majs och banan och försöker ge mer lösande som päron, kiwi och persika, tyvärr är det ju hopplöst med burkarna som alltid innehåller morötter.

I helgen har det gått bakåt med maten, sedan i söndags då vi var på Liseberg. Efter två dagar på köttfärssås och spaghetti fick han testa en 8-månadersburk med Thaiwok. Den var ingen hit och till slut hade han munnen full så jag fick rensa, han saknade nog den såsiga konsistensen. Efter det har i princip bara frukten funkat.

Natten till i måndags fick han bekymmer med andningen och pep på inandningen så jag blev lite smått nervös, så vi fick hålla oss upprätt en sväng vid fönstret och en stund testade vi med varmvatten i duschen. Lite jobbigt att inte vara hemma då vi inte tog med syrrornas mediciner för luftrören. Till slut var han trött och stupade vid tutten, så han fick ligga uppallrad igen.
    Idag har han nog knappt ätit en halv portion gröt på morgonen och det var knappt det dög med katrinplommon. Han skriker och spänner sig som ett streck så fort jag försökt sätta honom i matstolen, så det har blivit mer amning. Ikväll gick lite köttfärssås på burk ner, annars har han levt på frukt. Sambon lyckades dock med gröten så jag hoppas på en bättre natt.

De senaste nätterna har han ätit tre gånger mellan 23.30 och 7.30, så jag är rätt trött då vi varit iväg torsdag till måndag förmiddag. Hos kusinen blev han jätterädd och började skrika när hon skrek strax innan midnatt. Inte så kul när vi behövde sova. Så det är skönt att vara hemma i alla fall. På 3-åringen tog det också på krafterna så hon sov middag på nästan 4 timmar igår.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015