Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Oktoberbebisar 2015

Rulltrappa skrev 2016-04-10 16:31:36 följande:
    Pratar era knodds något? Här håller vi oss till Appa, Amma, Oa (Nora) och Unggi (hungrig).
    Vi har tyckt det låter som Viktor svar ja och nää länge nu, oftast rätt i sammanhanget också. Självklart ren tolkning, men ändå lite kul. Sedan låter det ibland som ma-ma, men det är ju inget medvetet utan ren testning av ljud. Viktor tjatar på, men mest med en massa ljud, ibland låter han väldigt nöjd andra gånger mer missnöjd eller övergår till det. Mest har han tjatat tidigt på morgonen runt 5-6, men nu blir det väl mer spritt över dagen. Det är kul att höra turtagningen i samtalen om man pratar med honom.
  • mammalovis
    Sofie mamma till 2 prinsar skrev 2016-04-10 13:04:55 följande:
    Runa döptes igår (9/5). Stor tillställning med 50 personer, smörgåstårtor och fika med tårta efter maten. Fantastisk dag och så skönt att två dygns förberedelser är över! :P
    Det måste vara en framtidsbild då, 9/5. Som förskolefröknarna jag bad datera tösens teckningar och vi fick hem en med december-2016.

Vad enormt stor hos ser ut - äldre, inte tjock alltså. Vår lille tycker det är roligare och gunga eller slänga sig åt sidan, så att sitta helt själv är onödigt, när man kan softa mot amningskudden en stund, tills han tröttnar och försöker ta sig därifrån och så småningom blir missnöjd när han inte kommer mycket längre än med huvudet på golvet i U-et.
  • mammalovis
    Fru Hermelin skrev 2016-04-10 08:22:08 följande:
    Love körde på 5-6 bajsblöjor om dagen några dagar efter antibiotikakuren. Nu har han kört ca 1/dag, vilket ju ändå är betydligt mer än 1/vecka som han körde tidigare. Men jag tycker det känns som ett rätt bra upplägg och håller en tumme för att han fortsätter så nu när han börjar äta mat. Minns att dottern hade diarré i 2 veckor när hon började äta vanlig mat. Hon var annars i princip konstant förstoppad. Men det var inget mer än just att magen vande sig vid mat, var förstås till läkaren och pratade med BVC och allt sånt. Hon var pigg och glad ändå, men det var ju lite kämpigt då hon blev så röd om rumpan. Sen redde det ut sig av sig självt som jag minns det.
    Ja, det låter ju tröstfullt att han ändrades från en i veckan till en om dagen, det är ju typ samma ökning här fast från ca 1 per dag/varannan dag till 5-6 varje dag. Sedan har färgen ändrats från mer gult amningsbajs till olivgrönt alternativt mörkbrunt. Så jag tror jag får ringa och fråga om det verkar normalt. Just att det inte blir färre per dag tycker jag är skumt.

Hur är det för er andra som har bebisar som inte fått penicillin? Bajsar de mycket oftare nu när ni introducerar mat?
  • mammalovis
    Mira14 skrev 2016-04-13 08:49:34 följande:
    Min lilla plutt vägde in på 6975 gram och 70 cm förra veckan på 6-månadskontrollen (3500 gram och 50 cm när han föddes). Väldigt svårt att hitta byxor som sitter bra, alla är för stora i midjan. Jeans är bara att glömma. Han använder fortfarande 62/68 på kläder. Vad har era bebisar för storlek?
    Viktor blandar bodies i 62 och 68. I byxor någon enstaka 56:a och mest 62. I pyjamasar likadant. Det vi fått lägga undan först är sparkbyxor och onepiece.

Viktor är smal, så vissa kläder har inte fungerat, men Lindex uppvikbara muddbyxor är okej liksom byxor med resårband o knapp att ställa in.
  • mammalovis
    Mira14 skrev 2016-04-13 16:54:07 följande:
    Vad äter era små nu? Min äter gröt, smoothie, fruktpuré, majs med sötpotatis, yoghurt och tillskottsting men jag lyckas inte få i honom "vanlig" mat på burk. Någon som har något tips? Börjar bli dyrt att slänga varje burk jag testar.. haha. Kräsna unge :) Föresten jag kan aldrig se era bilder på mobilen, kan ni andra se via appen?
    Jag antar att du har testat 8-10 gånger innan du ger upp, då det tar tid att vänja sig vid nya smaker för en del. Vi fryser ner överbliven mat för att ta upp senare. Jag läste att det är större chans att bebisar äter mer om man testar olika smaker hela tiden. Sedan vill ju en del bebisar ha mer örtkryddat mat om ni äter mer kryddstark mat som de fått del av via amning. Burkarna är ju allmänt smaklösa o äckliga, men Viktor får en del då vi inte orkar mixa allt. Hemlagad kålrot och sötpotatis har vi fryst ner matskedsstora puckar. Eftersom det hemlagade blir mindre slätt tar det längre tid att mata.

Här kör vi ju mest stoppande diet just nu, så det är minst sagt trist. Risgröt och lite lösande fruktpuré för bajset blev så fast i måndags, sedan potatis med olja och morotssoppa samt morotspuré. Ibland banan, men den kom upp idag efter en amning. Just nu är vi nere på 4 bajsblöjor om dagen. Suck. Jag får äta a-fil, proviva och vitt bröd för att minska mjölk och fibrer. Just nu får han gröten till lunch då jag ibland fått stoppa honom sovandes i overallen vid 9, han vaknar till och somnar om, annars vill han ha något varje gång vi äter. Det ska bli skönt när magen ordnar upp sig och vi kan köra på. Portionerna av puré har dock blivit större.

Nu har sittdelen funkat tre gånger, när han somnar i vagnen.

På måndag har vi ny invägning och läkarkontroll, så får se vad som hänt sista veckan med dieten, det känns som han är hungrig jämt. Dock ogillar han ena tutten som strilar och släpper så mjölken duschar honom, om man inte är med.

Min pappas bypass-operation idag har gått bra, så det känns skönt.
  • mammalovis
    LadyViolet skrev 2016-04-13 20:45:56 följande:
    Hej! Här har vi kommit en liten bit på vägen vad det gäller mat då han nu i alla fall äter en portion gröt med fruktpuré på morgonen. Lagad mat ratas ännu så länge. Provade med välling för första gången igår (köpte en nattinattvälling som är en blandning av majs och havre) men den ratades. Provade sen att blanda hälften ersättning hälften välling men det ratades också. Så nu ikväll testade vi 1/3 välling och 2/3 ersättning. Näpp! Provade sen att ge bara ersättning som han annars tar, och inte ens det vill han ha. Så bökigt. Han dricker ersättning på flaska (tar både medelas calmaflaska och MAM) när min sambo matat honom ca 1 gång/v när jag varit iväg. Utan problem! Han kan väl inte vara så smart att han vet att jag är hemma? Eller kan det vara för att det är kväll? Vi har bara gett flaska på dagen, aldrig efter middagstid. Det är väl inte hela världen men jag hade sett fram emot att få trappa ner på amningen och få dela med mig av läggningarna så det känns lite jobbigt. Någon som har nåt bra tips att ge?
    Ibland kan det bero på hur fort det kommer och temperaturen på maten med. Har ni testat att mata med sked bara för att se om smaken går hem. De kan väl bli förvirrade om flaskan smakar fel, tänker jag.
  • mammalovis
    Fru Hermelin skrev 2016-04-14 15:47:41 följande:
    Här har vi det intensivt som bara den om dagarna! Misstänker att det kan ha med tänderna att göra då han fått en och har en till som håller på att bryta igenom, kanske också i kombination med utvecklingsfas som vi enligt Wonder Weeks ska vara inne i nu. Men åh, han är inte stilla och nöjd många minuter. Han vill ha underhållning HELA tiden och inte ens det räcker ibland. Han viftar och fäktar och sprattlar och ropar och pratar och härjar. Samtidigt går det ju inte att bli arg på honom för han är ju så jädra söt ;) Men nu måste vi börja styra upp lite rutiner snart, annars går jag under. Han skulle nog också må bra av det tänker jag. Det kanske mest frustrerande är att han inte vill äta längre. Varken amma eller ta flaskan. Nån annan som känner igen det? Han tar några slurkar, sen vill han inte mer. 30-40 ml tar han, efter MYCKET lirkande får jag i honom 50-70 ml. Då har vi hållit på i nästan en timme. Idag var rekord då han åt 100 ml i samband med lunch! Ammar gör han bara ordentligt när han håller på att somna eller på natten. Nu har han ju lite att ta av, den lille tjocksmocken, men jag börjar nästan oroa mig för att han inte får i sig vätska. Men än verkar han ju kissa som han ska, så det är väl okej... Min fundering är, hur snabbt kan man gå fram med mat? Han verkar betydligt mer intresserad av det nämligen. Nu får han gröt på kvällen och puré till lunch (ingen hel portion än dock). Kan man börja bygga upp frukost också, typ frukt och macka med lite dricka? Så får han tre mål mat/gröt och så får han väl amma på natten samt mellanmål om han vill. Funkar det redan tro? Han är 5,5 månad nu.
    Jag känner igen den där gnälligheten och den håller på att göra mig tokig, i synnerhet nu när sambon är iväg på hemvärnsövning och yngsta tösen vägrar sova i sin säng. Vi får se om hon somnar i min säng inom kort förhoppningsvis, så jag kan bära över henne. Lilleman accepterar gåstolen en stund, men sedan tjurar han ihop, att lämna honom och gå till ett annat rum uppskattas inte. Att vara i utdragssängen som är den yngsta tösens går bra en stund om de andra leker runt omkring. Så det där hoppet om att få en massa gjort är ju bara hopplöst.

Med maten går det väl okej, han ammar gärna, men minsta störning får honom att avbryta, sedan har han kommit på att det är kul att klämma ihop gommen och bitas. Att sparka på tangentbordet är också en hit. Det enda med maten är väl att ge i ett nedsläckt rum, så det inte finns några andra distraktioner. Annars skulle jag tippa på att det är tandsprickningen som gör ont och gör honom mindre benägen att äta. Har ni någon bitring ni kan kyla?

Matmässigt kan ni väl höja upp om magen hänger med.

Viktor äter 1/2 portion gröt + lite fruktpuré till frukost/lunch och sedan mat- och fruktpuré en eller två gånger till. Han äter inte så mycket och dessutom blir han så gnällig av att sitta med när vi äter att det är enklast att han får något. Ikväll blev det två matskedar sötpotatis som slukades, visst lite kväljde han upp. Överlag har han småkräkts mycket idag och lyckats pricka mina kläder typ varje gång. Han bajsade lite fast på morgonen, men äter som en häst, så jag hoppas inte han är på väg att bli förstoppad. 
  • mammalovis
    LadyViolet skrev 2016-04-15 15:32:14 följande:
    Vi har naturell havregröt med ett par matskedar fruktpure till och vatten att dricka.

Angående vällingen så funkar det på sked, tror bara att han är ovan med något tjockare på flaska. Men vi fortsätter att testa lite då och då. Det mesta inom matväg verkar ta lite tid för honom att vänja sig vid. Inte som storebror som slukade allt direkt. Jag vet att vissa ifrågasätter behovet av välling, men jag tycker det har varit kanon. Dels ger det bra mättnad och dels har det varit något som alltid funkat, vid sjukdomar och andra kinkiga tillfällen.

Julian blir 6 månader idag. Ska bli spännande med 6 mån-kontroll nästa vecka. Vid 5 mån var han 65 cm och vägde 8080 g, en riktig knubbis med andra ord smile5.gif 2 tänder har han fått också, mkt som händer nu.

Jag har ett par vindtäta och fleecefodrade tossor från polarn O pyret som är kanon. Jag tycker att det är svårare med övriga kroppen, han har strax växt ur sin fleeceoverall och jag vet inte om vi ska köpa en overall eller jacka. Hur gör ni?

Vi har bytt till sittdelen nu på vagnen och det funkar hur bra som helst. Han kan inte sitta så bra själv ännu men där samt i matstol funkar det bra.

Igår kväll fick jag honom att somna i spjälsängen för första gången. Han skrek inte ens, så skönt. Han var redo för det nu smile1.gif Så befriande att slippa bära honom till sömns. Dock så ville/kunde han inte sova där längre än 1 timme men det är ett stort steg för oss.
    Viktor har också fått parkera i spjälsängen sedan han blev 6 månader, då vi hittade honom på tvären i sängen, visserligen åt rätt håll, d v s in mot mitten, men med tanke på att vi har lite åt högläge, så är det ju lättare att ramla ur. Om han är lagom trött och får sin snuttekanin att gosa med kan han somna själv.

Han vaknar några gånger på nätterna, men läggs tillbaks där, så det känns tryggt. Nu borde vi väl bara hitta sovpuckarna så vi kan ha höjt utan den gamla skötbädden och hoptryckt täcke under, så han kan träna på att rulla i sängen.
  • mammalovis
    Simone skrev 2016-04-15 20:51:31 följande:
    Hur mycket bröstmjölk/ersättning dricker ert barn på en dag ungefär?
    Så ofta han vill ha, men som regel 2-3 gånger mellan 23 och 7. 2-3 gånger på förmiddagen om vi är på babycafé, en gång vid elva, tolv om vi är i rörelse. En gång innan halv två, en gång framåt halv fyra och ett gäng gånger innan han somnar vid varierande tid plus 1/2 dl gröt, 2-3 matskedar mat, 3 cm banan och 2 tsk fruktpuré. Ibland är han så hungrig att han ska ha från båda sidorna innan han är nöjd.

Just nu har han sovit mellan strax innan åtta till tio och ligger i sängen och tjatar. Vore skönt att få göra natt med båda yngsta barnen. Det kändes som han blev tröttare när vi hade lapträningen ...
  • mammalovis
    Simone skrev 2016-04-16 20:30:39 följande:
    Ikväll var det en tjej som helt plötsligt satt själv. Roligt tyckte hon det var också, gapskratta hela tiden! Man blir ju stolt när de lär sig något nytt :) hur går det för era barn, har de lärt sig sitta ännu?
    Visst är det häftigt!

Viktor är nog på god väg/kan om han vill, men vi har inte testat att filma med 10-sekundersregel än. Jag sätter honom på golvet med amningskudden runt, så han faller mjukt, oftast bakåt, men ibland framåt sidan också. Oftast är han lat och kastar sig hellre bakåt och softar för att sedan ta sig framåt raklång, så huvudet hamnar på golvet istället och han ledsnar.  I fredags kändes det som han hade balansen på öppna förskolan när det fanns något annat som distraherade.
    Iowhannah skrev 2016-04-16 21:31:53 följande:
    Oj, vad glad och stolt hon ser ut!

Nils har suttit själv i ett par veckor och blir stadigare för varje dag. Nu kan han sitta helt utan stöd (men han kastar sig bakåt ibland, så man får vara med) :D Han har även börjat öva på att stå och att klättra (på soffryggen). Han har väldigt starka ben och står stadigt så länge någon håller hans höfter lite :)
    Att stå har varit en hit länge, men det går ju inte släppa honom helt eller man måste vara beredd vid höfterna. Gåstolen som är utan hjul ännu försöker han nog flytta på ändå när han står upp. Så risken är att han är på god väg. Jag fasar för när han är överallt med tanke på att de äldre har smålego och Barbiesaker som hittas överallt, tycker jag. Frågan är om barn kan lära sig gå, innan de frivilligt rullar och börjar krypa, för där har han inte påbörjat övningarna ännu.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015