Mira14 skrev 2016-04-13 16:54:07 följande:
Vad äter era små nu? Min äter gröt, smoothie, fruktpuré, majs med sötpotatis, yoghurt och tillskottsting men jag lyckas inte få i honom "vanlig" mat på burk. Någon som har något tips? Börjar bli dyrt att slänga varje burk jag testar.. haha. Kräsna unge :) Föresten jag kan aldrig se era bilder på mobilen, kan ni andra se via appen?
Jag antar att du har testat 8-10 gånger innan du ger upp, då det tar tid att vänja sig vid nya smaker för en del. Vi fryser ner överbliven mat för att ta upp senare. Jag läste att det är större chans att bebisar äter mer om man testar olika smaker hela tiden. Sedan vill ju en del bebisar ha mer örtkryddat mat om ni äter mer kryddstark mat som de fått del av via amning. Burkarna är ju allmänt smaklösa o äckliga, men Viktor får en del då vi inte orkar mixa allt. Hemlagad kålrot och sötpotatis har vi fryst ner matskedsstora puckar. Eftersom det hemlagade blir mindre slätt tar det längre tid att mata.
Här kör vi ju mest stoppande diet just nu, så det är minst sagt trist. Risgröt och lite lösande fruktpuré för bajset blev så fast i måndags, sedan potatis med olja och morotssoppa samt morotspuré. Ibland banan, men den kom upp idag efter en amning. Just nu är vi nere på 4 bajsblöjor om dagen. Suck. Jag får äta a-fil, proviva och vitt bröd för att minska mjölk och fibrer. Just nu får han gröten till lunch då jag ibland fått stoppa honom sovandes i overallen vid 9, han vaknar till och somnar om, annars vill han ha något varje gång vi äter. Det ska bli skönt när magen ordnar upp sig och vi kan köra på. Portionerna av puré har dock blivit större.
Nu har sittdelen funkat tre gånger, när han somnar i vagnen.
På måndag har vi ny invägning och läkarkontroll, så får se vad som hänt sista veckan med dieten, det känns som han är hungrig jämt. Dock ogillar han ena tutten som strilar och släpper så mjölken duschar honom, om man inte är med.
Min pappas bypass-operation idag har gått bra, så det känns skönt.