Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Oktoberbebisar 2015

Blir era bebisar också täppta? Lilleman här har haft flera snorkråkor dagligen i flera veckor nu. Han är egentligen inte snorig, så jag tror det beror på kräks i näsan eller något. Det brukar bli framåt 5 på morgonen som vi får spola rent första gången.

• mammalovis
    Sommarsolen skrev 2016-01-29 10:39:12 följande:
    Hur klär/bäddar ni andra i vagnen nu?
    Nu är det kanske 3-6 grader, regn... Har en bugaboo åkpåse, använder tunna locket... Med regnskydd på blir det väl extra varmt? Ska jag ta på en extra tröja eller räcker det med body upptill? Hur gör ni? Är mest rädd för att det blir för varmt snarare än för kallt, åkpåsen värmer nog en hel del!
    Nu används knappt vagnen här, men vid plusgrader har vi tagit ur åkpåsen. Jag skulle köra på fleeceoverallen, en filt och locket samt mössa och vantar + tossor. När vi bär har jag bara en tunn fleeceoverall över body o byxor och jag har en tunn vinterjacka som skyddar oss båda halvvägs upp på hans rygg. Dock får han ha tunn mössa över en tjockare då den senare bara vrider sig, då den är lite stor just nu. Han hatar att ta på sig mössa, den förra var okej, då den inte knöts under hakan, så vi har köpt en ny sådan, men den är stoor ännu.

I åkpåsen hade jag nog haft en kofta på om armarna åker upp ur påsen och sedan känt i nacken. Är barnet svettigt är det för mycket kläder, är han kall är det ju tvärtom. Ett alternativ är att lägga en termometer i vagnen så får du veta temperaturen!
  • mammalovis
    Iowhannah skrev 2016-01-28 10:51:27 följande:
    Vi har nog nåt sånt på gång här med. Det dreglas en massa och allt ska tuggas på (pappas finger är det bästa, men vi har införskaffat en bitleksak)! Vi väntar bara på att få se nån liten tand poppa upp.
    Har ni tur/otur kan det ta flera månader ändå innan de kommer upp.

Jag hoppas han dröjer med tänderna då det kan göra så ont vid amning om de biter, men annars är en hand typ halvvägs ner i halsen standard här med.
  • mammalovis
    Simone skrev 2016-01-23 23:25:04 följande:
    Vad skönt att du kan lägga ner henne och hon somnar själv. Julia somnar oftast till maten och sen är det bara att lägga ner henne, men som du säger, sen ska en sjölv somna och det är tyvärr inte det lättaste...
    Åh det är så jobbigt när andra ska lägga sig i och tala om vad man ska göra och vad som är bäst för barnet (som om man inte vet det själv)
    Min tjej har också fått ett smultronmärke på ena armen och storkbett hat hon i både pannan nacken :)
    Här varierar sömnen, men allt oftare kan vi lägga honom för natten vid 9/10 en bra kväll efter amning. Ibland somnar han vid tutten och läggs ner i halvdvala och tittar upp och noterar vad han är för att sedan sluta ögonen, andra gånger vaknar han och får ligga själv om han är glad och nöjd. Sedan sover han ganska ofta till strax över 3 och ibland nästa gång till 6 för att göra morgon framåt halv 8. En dålig natt kör han varannan timme efter ett långt pass om vi har tur.

På dagarna fungerar det bäst när vi är iväg och han "bor" i bärselen, då han sover mer regelbundet då. Idag är vi hemma från öf då äldsta varken ville städa eller gå iväg, så istället har vi en kille som bara sover korta stunder och en frustrerad mamma som önskar hon hann göra en massa.  
  • mammalovis
    Simone skrev 2016-02-04 09:46:56 följande:
    Slt liten tjej du har rulltrappa, och vilka starka ben :D

Här hemma är det en tjej som varit hostig och snorig i flera veckor och det har resulterat i en trött och gnällig bebis. Man är så trött i huvudet av allt gråt pch skrik :( hon har alltid somnat när man lagt henne i sängen, me än nu vill hon ligga bredvid en och helst ska man ligga kind mot kind, då somnar hon direkt. Hoppas hon blir frisk och sitt gamla jag snart!
    Precis som lowhanna skriver så har även Julia lärt sig sitta, men hon är lite ostabil ännu. Hon har alltid tyckt om att halvligga mer ryggen mot min mage i soffan, men nu hatar hon det och kastar sig upp i sittläge direkt.
    Mage är något hon verkligen hatar att ligga på! Blir skrik direkt... Någon som har något tips på vad man kan hitta på?
    Sitt med uppdragna ben och lägg henne på dina ben och prata och busa med varandra. Lägg en rullad filt eller kudde under bröstet så hon kommer upp och ha något spännande framför henne kanske en spegel om det uppskattas. Viktor gillar att spana in figurerna i babygymmet, men får oftast ligga på rygg då jag ändå bär honom så mycket. Han visade att han kunde vända sig från både rygg till mage och tvärtom för ca 2 veckor sedan, men numera är det bara en fällkniv i 90 graders vinkel på sidan. Att fånga leksakerna som hänger i gymmet är också kul. 
  • mammalovis
    garin skrev 2016-02-04 11:38:27 följande:
    Förundrad över att flera pratar om att bebisarna sitter redan! Knappt 4 mån! Är ju i tidigaste laget vid 5 mån och "normalt" kring 6-7 mån. Men antar ni bullar upp med stöd från alla håll annars lär de väl tippa förmodar jag?!?
    Det kan ju vara skillnad på tidsperspektivet man använder vid att sitta. Min definition är nog att de kan sitta helt utan stöd i minst 10 sekunder. Jag var tvungen att leta reda på den filmen vi hade på Wilda sittandes på golvet och den var tagen i december, så hon borde ha varit drygt 6 månader. Datumet stämde inte, så jag måste gå igenom kameran i så fall med ett halvårs bilder först för att veta mer exakt.  

Viktor kan väl sättas upp, men jag litar ju inte ett dyft på att han är stabil utan jag är ju beredd på att han dimper.  Sedan är det ju skillnad på att bebisarna kan sitta när man sätter dem och att de sätter sig upp och sitter själva. Jag tror Viktor kan bli tidigare med det då han är stadigare i nacken nu. Jag hittade en bild på Wilda vid 6 månader då hon låg på armarna och tryckte upp huvudet så högt det går och det känns som att Viktor kan nu innan 4 månader. Sambon satte honom på skoj i matstolen lutad mot ena hörnet vid ca 3,5 månader och där satt han riktigt okej, stadigare än vad jag hade väntat mig. På måndag är han 4 månader, så vi får väl testa matstolen med kudde och ge lite gröt till helgen, då vi båda kan vara med.

Ni som har första barnet, vad har ni fått för direktiv om matintroduktionen?

När Ronja var bebis (5 år sedan) så fick man börja med smakisar av gröt och rotfrukter vid 4 månader, men nu låter det mer som de ska få slicka fingret med lite sås och annat. Är det någon som vet varför? Vill de har en senare/långsammare introduktion för magens skull eller vad handlar det om?

Visst vi träffar bvc på onsdag, men jag tror jag fick min gamla tant och hon är pensionär och allmänt nonchalant. Den nya vi ska ha är mycket mer påläst och förklarar varför MYCKET tydligt, vilket känns jättebra. När Viktor har suttit i knät vid middagen har han verkligen följt varje gaffel, så det vore kul att se om han gillar det. Om vi börjar nu har ju också mer gott om tid tänker jag. En del börjar ju inte förrän vid 6 månader och har då missat intresset verkar det som, men det är min upplevelse. Att magen hänger med är ju superviktigt. Min dotter på 2,5 år har ju bekymmer med sin, så det vill vi slippa.
  • mammalovis
    Mammatilltindra skrev 2016-02-04 15:39:38 följande:
    Min dotter fick vaccin igår, fick lite feber imorse men sen mitt på dagen kändes hon sval igen, och nu varm igen, temp 38.4 just nu. När borde febern försvinna? Det är vanligt att den går upp o ned eller?
    Viktor fick sprutan vid lunch och hade feber på kvällen och dagen efter. Då han hade ont och var supergrinig fick han lite Alvedon. Han fick även rotavaccinet. Så två dagar efter borde det ju vara okej, å andra sidan går det mycket förkylningar med feber och hosta här. När vi hämtade vid två hade de tempat äldsta med 37,7 så vi får väl se om hon blir sjuk ...
  • mammalovis
    Iowhannah skrev 2016-02-06 08:41:43 följande:
    Min sambo sa att vi inte ska prata för högt om Nils sovvanor på föräldragruppen (flera där hade tydligen barn som åt var tredje timme dygnet runt fortfarande), men nu kan jag inte hålla mig. Nils slog nytt rekord i natt och sov 20-07! Helt utan uppehåll!

I går var jag på rutinkoll hos läkare, man gör sånt var tredje år i mitt jobb, och slog nytt personlägsta på blodtryck. Jag har alltid haft lågt, och hade normalt under graviditeten, men i går var det på 100/65! Jaja, bättre lågt än högt antar jag.
    Ja, det är bara att gratulera. Här har vi haft en usel natt, antagligen på grund av att han är lite snuvig. Han har velat äta ofta med 2-3 timmars mellanrum och länge och sedan när man precis håller på att somna om eller har somnat om har han vaknat 10-20 minuter senare och varit grinig, så det har nog varit sämsta natten i år. Så idag är jag rätt trött. Det återstår att se om jag kan lägga ner honom nu och vila ikapp.
  • mammalovis

Imorgon blir Viktor 4 månader. För att fler i familjen skulle få vara med på grötpremiären tjuvstartade vi idag så vi kunde filma lite också. Att sitta i matstolen med dyna runt sig gick superbra. Jag vet inte om jag vågar säga det, men han satt i princip hela frukosten, dock åt jag bara en tallrik yoghurt, men jag hade räknat med att han skulle tröttna mycket tidigare. Gröten kom nog mer in i munnen än väntat även om han knappast hjälpte till med att gapa precis, men han har ju gott om tid på sig och skulle han inte äta en halv portion på några veckor spelar det ingen roll, han får amma upp till året utan problem, kompletterat med mat förstås..

Annars är han förkyld med rinnande näsa ibland, nu har det inte varit några snorkråkor att få ut. Yngsta systern har klet i ögonvrån så misstänkt ögoninflammation. Tack och lov verkar den äldsta sluppit bli förkyld.

Så sömnen var usel även i natt. Han började vakna redan vid ett och sedan åt han, somnade och vaknade snabbt igen. Värst var mellan 5 och 6 sedan sov han till 9, men jag vaknade ju vid halv nio och kunde inte somna om. Jag hoppas denna natten blir bättre och att vi slipper allt besvär med näsan.

Sambon och bonusdottern har haft honom mycket idag,  så jag har hunnit fixa en del, vilket varit jätteskönt. Man kan ju tro man hinner en massa en dag man är hemma med barnen, men här är precis tvärtom. Han har börjat bli så ledsen när man lägger ner honom att läppen börjar darra och sedan kommer den hjärtskärande gråten "överge mig inte". Så det är skönt om han kan sitta med en stund vid bordet framöver i alla fall. Är det fler vars bebisar reagerar så?

Ja, amningen är också annorlunda. Ibland äter han sitt vanliga race för att sedan antingen ligga och tutta i evigheter eller också kör han omväxlande titta upp, flina och sedan ta en slurk till sådär 10-15 gånger, så man håller på att bli tokig. Det är också jättejobbigt om någon pratar, hostar, skrattar, skriker till eller jag själv behöver säga till barnen för då börjar den hjärtskärande gråten, vilket inte är helt smidigt när jag är själv med barnen och de hittar på hyss i sitt rum. Jag hoppas han växer till sig snart och inte blir så rädd för mycket.

• mammalovis

Tack och lov verkar jag ha en gladare kille idag. Igår på 4-månadersdagen var han på uselt humör nästan hela dagen och vägrade sova längre stunder. Det räckte med att jag var tvungen att nysa så vaknade han med ett räddskrik. Hans systrar har ju lite svårt att inte skrika och bråka så det gjorde ju inte saken bättre. På kvällen fick han följa med och handla i bärselen med avsikt att han skulle få sova ordentligt. Antagligen var det också lite kämpigt att få första gröten att passera genom magen, så efter han bajsade idag har jag fått tillbaks min lille goding igen, även om han nästan har feber. På skötbordet undersökte han vänsterfoten grundligt. Likaså var han riktigt nöjd med att få sitta i soffan med amningskudden runt sig även om han dippade framåt en del. Med honom har vi nog bara tagit månadskort dagen efter. Det är lite kul att följa utvecklingen så. Sedan måste jag bara ta tag i barnens album också, nu när jag äntligen har lyckats besluta mig för att köpa en pärm som varade fram till 8 år till alla tre när Coop hade utrensning.

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015