garin skrev 2016-02-04 11:38:27 följande:
Förundrad över att flera pratar om att bebisarna sitter redan! Knappt 4 mån! Är ju i tidigaste laget vid 5 mån och "normalt" kring 6-7 mån. Men antar ni bullar upp med stöd från alla håll annars lär de väl tippa förmodar jag?!?
Det kan ju vara skillnad på tidsperspektivet man använder vid att sitta. Min definition är nog att de kan sitta helt utan stöd i minst 10 sekunder. Jag var tvungen att leta reda på den filmen vi hade på Wilda sittandes på golvet och den var tagen i december, så hon borde ha varit drygt 6 månader. Datumet stämde inte, så jag måste gå igenom kameran i så fall med ett halvårs bilder först för att veta mer exakt.
Viktor kan väl sättas upp, men jag litar ju inte ett dyft på att han är stabil utan jag är ju beredd på att han dimper. Sedan är det ju skillnad på att bebisarna kan sitta när man sätter dem och att de sätter sig upp och sitter själva. Jag tror Viktor kan bli tidigare med det då han är stadigare i nacken nu. Jag hittade en bild på Wilda vid 6 månader då hon låg på armarna och tryckte upp huvudet så högt det går och det känns som att Viktor kan nu innan 4 månader. Sambon satte honom på skoj i matstolen lutad mot ena hörnet vid ca 3,5 månader och där satt han riktigt okej, stadigare än vad jag hade väntat mig. På måndag är han 4 månader, så vi får väl testa matstolen med kudde och ge lite gröt till helgen, då vi båda kan vara med.
Ni som har första barnet, vad har ni fått för direktiv om matintroduktionen?
När Ronja var bebis (5 år sedan) så fick man börja med smakisar av gröt och rotfrukter vid 4 månader, men nu låter det mer som de ska få slicka fingret med lite sås och annat. Är det någon som vet varför? Vill de har en senare/långsammare introduktion för magens skull eller vad handlar det om?
Visst vi träffar bvc på onsdag, men jag tror jag fick min gamla tant och hon är pensionär och allmänt nonchalant. Den nya vi ska ha är mycket mer påläst och förklarar varför MYCKET tydligt, vilket känns jättebra. När Viktor har suttit i knät vid middagen har han verkligen följt varje gaffel, så det vore kul att se om han gillar det. Om vi börjar nu har ju också mer gott om tid tänker jag. En del börjar ju inte förrän vid 6 månader och har då missat intresset verkar det som, men det är min upplevelse. Att magen hänger med är ju superviktigt. Min dotter på 2,5 år har ju bekymmer med sin, så det vill vi slippa.