Fru Hermelin skrev 2015-11-16 11:35:39 följande:
Idag vet jag inte riktigt hur jag känner mig. Inte direkt nere egentligen, men inte glad, inte ledsen, inte pigg, inte akut trött. Ingenting egentligen. Tom liksom. Nollställd. Kanske är det som känns konstigt..? Idag är första "riktiga" hemmadagen för oss. Maken jobbar och jag är hemma med båda barnen (storasyster går på förskolan tis-fre). Min mamma är dock här några timmar för att avlasta lite med dottern vilket är väldigt skönt. Hur har ni andra det idag?
Hur har dagen gått?
Det är ju en omställning att bli själv med barnen och försöka hitta nya rutiner med en rutinlös bebis. Å andra sidan känns den biten trots allt lättare nu då vi har haft livet med öppen förskola tidigare. Sedan smögs jag ju in i det då sambon lämnade barnen helt första arbetsdagarna och sedan lämnade han på morgonen och jag fick hämta första gången plus att han jobbade mest halvdagar, så det blev inte många heldagar av pappadagarna. Jag har så här i efterhand funderat på om jag saknat det, men jag är kluven, då hemmet förfaller mest när båda är hemma, då han mest ligger i soffan med mobiler eller med sonen på bröstet och båda sover.
Det svåra är att lyckas med morgonlogistiken med 2,5-åringen. Jag hade en katastrofmorgon när alla tre skrek samtidigt så då var det skönt att få lämna på förskolan och få en paus. För att få ihop det försöker jag duscha innan sambon går om han börjar senare, sedan får jag ha sonen i bärselen/sjalen när han är ledsen för att kunna fokusera på lillasyster som bryter ihop några gånger innan tandborstning och påklädning är avklarad. Just nu vill inte lillasyster gå iväg, så jag får klä på henne.
Annars fick jag en dålig natt igen och fick äta upp att det gick bra att ta sonens grinighet, så vi hade 1,5 timma vakentid i natt. Förhoppningsvis blir natten bättre då han bajsat i omgångar idag. Sedan blev sista stunden på öppna förskolan tuff idag. Äldsta blev helt exalterad av att sjunga och stod och hoppade till, vilket fortsatte när hon skulle åka rutschkana med skrikighet, jaga varandra och att ta fel väg upp. Problemet är ju att det är svårt att fånga in henne när man ammar och när jag säger till lyssnar hon inte alls. Att komma iväg med en skrikig bebis och att hon vägrar ta på sig jackan och båda springer iväg är inte heller käckt. Det svåra är ju att veta om det är hunger eller trötthetsskrik, men efter en amning till och vaggning i bärsjalen somnade han till slut. Man känner sig verkligen så hjälplös när ens föräldraskap inte fungerar i de stunderna. Inte kändes det bättre av att jag stunden innan det bröt lös, fick kommentaren av bvc-psykologen i korridoren "har du skaffat en till?". Jag gick hos henne när det var tufft med äldstas pappa p g a hans panikångestattacker och senare vår separation, så det kändes som att hon underförstått tyckte det var dumt, men det kanske bara var min upplevelse av att jag var frustrerad på äldsta dottern. Jag har pratat med dottern ikväll, så vi får se om det blir bättre, annars får vi undvika rutschkanan.
Sedan har vi sovit middag, vilket var välbehövligt, så kvällen har gått med viss grinighet från sonen. Totalt sett kan man se att yngsta tösen har blivit oerhört mer kramig, vilket är skönt. Äldsta har blivit mer hårt kramig, vilket snarare blir jobbigt, då hon ska krama för hårt om halsen och så. Rummen har fortsatt se vettiga ut, även om det möttes av stor grinighet när hon skulle städa. Nu är det väl dags att försöka sova en stund, även om sonen snart vaknar. Jag glömmer så lätt att ha koll på tiden, annars sover han väl ofta ca 3 timmar i stöten.