Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Oktoberbebisar 2015

LittleMommy skrev 2015-11-09 08:34:32 följande:
    Äntligen är Siri här! Hon kom den 6e med besked! Tur att jag redan låg på fl för efter en värk gick vattnet o 4 minuter senare var hon ute!
    3130 "tung " och 50 cm lång :) Helt underbar!
    Grattis till tösen! Jösses, vad snabbt jobbat! Hade du öppnat dig mycket redan innan?

Ja, det krävs en del bearbetning av snabba förlossningar då man inte hinner tänka när det sker är min erfarenhet.
    Zchimla skrev 2015-11-09 12:45:09 följande:
    Så skönt. Det är väl det annars som är lite risk när det går så superfort?. Förstår att du blev chockad. Verkligen tur ni var på plats smile1.gif
    Snabba förlossningar är ofta smidiga förlossningar, som likväl kunde gjorts hemma säger en del. Mina andra förlossning tog 1,5 timmar från andra/tredje värk och fick bara en rispa. Denna gången tog det längre tid. Jag började klockade värkar 3,5 timmar innan och fick inte ens en rispa. Så här i efterhand vet jag inte när första värken kom då jag hade onda sammandragningar på förmiddagen som la sig till det normala för att sedan komma igång på kvällen. Oftast har nog kroppen jobbat på bra innan. 

Med första öppnades jag från 5 cm till född på 3 timmar och bara en rispa på med.

• mammalovis

Finns det någon mer som har en smal pojke som hunnit uppleva hur olika klädaffärer är i storleken nu? Sonen är 4270 g och 55,7 cm lång, så lång och smal, så mager om rumpan och benen nu.

De byxor vi köpte med naturmotiv på Ica Maxi har fungerat bra, men ett par tunna standardbyxor från Åhléns (fr 2011) i 56 var för breda när vi provade för någon vecka sedan. Vi har även använt 50 i byxor som tidigare är köpta på H&M som funkat, men 50 börjar bli för kort.

Det man får höra är ju att pojkkläder är bredare och det kommer ju inte funka på vår kille som han är nu. Det är ju trist att köpa nya kläder som inte kommer till användning.

• mammalovis
    mammalovis skrev 2015-11-09 22:00:15 följande:
    Mina bröst blir spända om det gått lång tid sedan föregående amning eller om bebisen ammat ofta (och kraftigt ökat på produktionen) för att sedan inte amma lika ofta.

Det kan säkert vara så att han äter effektivare nu. Jag har inte tänkt så mycket på hur lång tid det tar på dagarna, men oftast äter han ju numera först på ena sidan och tar ev en paus och sedan kan han ändå vara jätteglupsk på andra sidan. Ja, ibland ska det ätas en gång till. I natt var vi vakna i 2 timmar med amningar, ligga och titta, rapa, kräkas. Då åt han ändå ordentligt några timmar tidigare efter han hade bajsat massor. Det var t o m så det läckte upp på pyjamasen och då låg han på mage, så han behövde väl fylla på.

Mina bröst blir också mer mjuka nu, det var de inte för någon vecka sedan, men det innebär ju ändå inte att de är helt tömda. Lilleman blev 1 månad igår.

Då sambon var tvungen att jobba en del så gick de på förskola redan på tisdagen, födde på torsdagen. Sedan veckan efter gick de normala 15-timmarstider. Ja, bacillerna är ju en nackdel, men den som haft mest förkylningar är sambon. Lilleman har varit snuvig en vecka nu, men om det beror på sambon, öppna förskolan eller syskonen går ju aldrig veta. Som tur är hade han ändå gått upp ordentligt i vikt, så han har ju ändå ätit ordentligt.

Vår son vägde 3570 g idag 1 månad och 1 dag gammal, men då föddes han 9 dagar för tidigt ... Hur lång är er pojke? Vår var 57,8, så en liten smal kille.
    Nu är jag helt vimsig 4270 g och 55,7 cm skulle det ju vara. 3570 g vägde han vid 2 veckor ... 

Det är den stora nackdelen med för lite sömn att närminnet inte fungerar. Jag kan säga en sak och sambon frågar vad sa du och jag minns inte. Med hopp om en bättre natt med mer sömn!
  • mammalovis
    Iowhannah skrev 2015-11-10 05:53:16 följande:
    Här har det hänt nåt nytt! Någon har banne mig sovit hela natten :D Han åt vid 23, somnade vid 00 (efter en avslappnande promenad) och vaknade inte förrän 0530 :O Orolig som jag är så har jag varit uppe och tittat till honom ett par gånger, men han sov så sött. Han åt ovanligt många gånger i går, så han bunkrade väl lite. Jag klagar definitivt inte, tvärtom ser jag helst att det här fortsätter! Jag matar hellre varannan timme på dagen om det innebär mer sömn på natten.
    Det är bara att gratulera! Jag hade det så med andra att hon sov över 5 timmar till bvc´s hembesök. Det var underbart, även om hon strulade fram till midnatt.

Lilleman här har inga bra vanor alls vad gäller natten. Han är mer lik mitt första barn som hade amningsstart med 3-1 timmars mellanrum, tätare ju närmre morgonen vi kom. På dagarna kan han många gånger sova 3 timmar i stöten och det gör han ofta på natten med, MEN han har en vända då han är vaken 1,5 till 2 timmar runt 3, så det blir inte många timmar mellan 11/12 och halv åtta på morgonen med 2-3 matningar. Oftast måste han somna på mig för att komma till ro. Så just nu är jag rätt trött, då jag har svårt att komma till ro på dagen då det är lämning och hämtning på förskolan.
  • mammalovis
    svejo skrev 2015-11-11 11:25:06 följande:
    Vad roligt det är att läsa om hur alla får ihop livspusslet. Min gosse blir 3 veckor i morgon och är en bjässe. Drygt 5 kg och 58 cm lång redan. Han har stadigt gått upp 400- 500 g i veckan. Är dock lite krånglig på nätterna och jag längtar verkligen till den dagen då han kan sova ett lite längre pass.
    Jag tycker absolut att man ska göra vad som är bäst för sin familj när det gäller förskola mm. Jag har ju en skolgrabb och en 4 åring som går 15h/ vecka. För oss funkar det bra iaf även om det är lite knöligt med alla lämningar och hämtningar.
    Det var en rejäl ökning på grabben. Ammar du eller ger du ersättning?

Ja, här är nätterna inte heller kul. Nu har vi haft samma visa med ett långt uppvak vid 3-tiden varje natt på 1 till drygt 2 timmar. Då han varit förkyld i samma veva har jag ju trott det varit det, men frågan är om det hänger ihop med att jag druckit en del kolsyrad dricka det sista ... En annan kvinna fick rådet att undvika cola då hennes dotters mage krånglar. Jag får undvika kolsyrat och se om det blir bättre ... Annars nämnde någon på babycafét att choklad och apelsinjuice kunde påverka också. Synd bara att man inte vet hur fort saker går ut i mjölken för då hade det varit lättare att spåra.

Som tur är det snart helg och sambon kan ta pojken och jag får satsa på att sova mer. Nu blir det ju inte så mycket tid ändå, då han äter ofta och vaknar en stund efter man lämnat på förskolan och sedan hinner han inte somna innan det är dags för hämtning i princip. Sedan är ju det svåra att inte ha någon egentid på kvällen om man ska lägga sig direkt efter barnen vid åtta, så det blir ju inte av.
  • mammalovis
    svejo skrev 2015-11-11 13:41:11 följande:
    Jag ammar bara:) min har också ofta en Vaken period på 1- 2 h varje natt. Min sambo är dessutom väldigt duktig på att sova sig igenom barnskrik på nätterna vilket gör att jag tar typ allt själv. Så när kommentaren kommer på morgonen om vad trött han är när kl ringer blir man måttligt glad....
    Jösses, har han gått upp nästan 1,5 kilo på 3 veckor av att amma?? Vad äter du då? Eller ammar han konstant?

Jag tyckte det känns mycket att lillkillen gått upp ett kilo på en månad. Jag tycker det känns i armarna att han är tyngre, främst på nätterna när man är trött.

Tja, männen har ju aldrig ammat och behövt anpassa sig till en liten bebis ... Sambon sover kanske lika lite, men det är å andra sidan självförvållat av att han kan välja att se på hockey mitt i natten eller liknande. Å andra sidan är det sällan han är uppe före 10 på helgerna ... Jag och Lilleman sover i sovrummet och han på soffan (självvalt numera), så han störs ju inte. Hans alarm på mobilen kan ibland ringa utan att han vaknar också, medan jag vaknar för minsta lilla typ.

Han fick flytta ut ur sovrummet när jag ammade lillasyster då han gick och la sig 1-2 timmar efter tösen äntligen hade somnat och jag alltid väcktes av det, så jag var helt slut och sedan skulle jag amma någon timma senare igen, så ett ytterligare uppvak på grund av honom var inte okej, bara för att han ville lägga sig vid 2-3.
  • mammalovis
    Iowhannah skrev 2015-11-13 19:19:33 följande:
    Tack så mycket för dina ord, de värmer verkligen!

Jag insåg ganska snart att ju tidigare jag tar tag i det här, desto snabbare kommer det bli bättre. Det är svårt att prata om sånt med okända människor, men de på bvc är ju ändå till för att hjälpa föräldrarna också. Vår bvc-sköterska är jättebra och jag känner mig trygg med henne :)

Det låter kanske lite fel, men det känns så skönt att veta att det finns folk som känner igen sig i vad jag går igenom, och som har varit där själva. Någonstans inombords tänder det ett ljus. Det går att komma ut ur det här, även om det känns jävligt tungt just nu.
    Usch, vad tufft för dig. Kanske är det ändå inte så konstigt med tanke på att ni hade en jobbig start med infektioner och extra tid på sjukhus. Samtidigt är det ju bra att du ändå är medveten om/kan se ljuset i tunneln och att du kommer få hjälp. Styrkekramar till dig! Ta väl hand om varandra och ställ inga orimliga krav på dig själv. Det kommer bli bättre och avsett är du den bästa mamman lille Nils har.

• mammalovis
    Zchimla skrev 2015-11-14 21:50:07 följande:
    Jag tar Niferex när jag känner mig lite låg. Jag upplever som att jag känner mig bättre av det iaf.
    Jag fick uppmaningen av min bm att fortsätta på Niferexen tills de var slut. Jag har nog drygt en karta kvar nu. Om det påverkat humöret är ju svårt att säga. Dock hade ju mitt hb gått upp lite på slutet.
  • mammalovis

Efter en lugn helg utan 5-åringen är det nu liv i luckan igen med gap och skrik. Det har varit riktigt skönt att bara vara den lilla familjen och hinna få en del gjort i tystnad. Tösernas rum såg ut som ett bombnedslag och den äldsta vägrade städa, så nu har jag plockat undan allt som låg på golvet och ställt på vinden. Äldsta tackade mig och sa att det var underbart tills hon började sakna både finskor, duplo, smålego och Barbiesaker och blev jätteledsen. Nu får hon städa varje kväll och är det snyggt två kvällar i rad får hon tillbaks något. Å andra sidan är det väl bra att allt inte är tillbaks när julen och födelsedagen fyller på. Lite under sängarna var sparat till henne att städa för där kommer jag inte åt.

Ja, julen är ju också en historia. Tidigare har hennes pappa aldrig brytt sig om att fira den, men nu när han har lördag till söndag varannan vecka var det tydligen så att han ville ha henne juldagen till annandagen för att fira sin brors födelsedag. Så det var jobbigt rent känslomässigt och tårarna kom att få reda på att jag inte har henne hela julen, men jag får väl vara glad att hon är hemma på sin födelsedag den 27:e, jag har ju haft henne 3 jular innan då han inte brytt sig alls. Raskt tittade jag i almanackan för nästa år och såg att jul låg en udda vecka och då är det han som får be om lov ... Å andra sidan kanske hon äntligen får träffa sin kusin som hon har en crush på trots att hon inte sett honom sedan sitt eget dop, så vi får slut på det tjatet till okända människor.

Med lillebror är det bra, han äter, sover och skriker och är vaken dessemellan. Jag har inte så ont av att han är lite grinig, sambon tycker det är  jobbigare att bolla runt honom för att veta om det är en rap, kräkning eller fis som ska ut och ibland är det panikskrik innan han somnar. Tack och lov har jag fått två bättre nätter utan längre vakenhetsperiod och idag gick vi inte upp förrän 9, då lillasyster kan sova längre, den äldsta hoppar upp vid 7 och väcker henne annars.

Sedan har sambon ställt till det med sin ekonomi p g a tidigare skulder och spelat för att vinna, så det känns inte så kul att få reda på. Visst jag vill väl ha koll på ekonomin, men det känns ju som ett svek att han inte pratat om det på 3 månader då han inte betalat hela sin del av hushållet och vi kanske kunde löst det bättre. Jag har inte orkat ta diskussionen innan, men via breven han fått har jag anat det. Visserligen har vi väl inte planerat hus rent tidsmässigt, men om han får ett lån beviljat så är han väl bunden vid det i fyra år framöver ... Så just nu känns det både surt och ovisst. Tack och lov har jag en del sparat plus att fp är bättre och jag väl får lite från jobbet med.

• mammalovis
    Fru Hermelin skrev 2015-11-16 11:35:39 följande:
    Idag vet jag inte riktigt hur jag känner mig. Inte direkt nere egentligen, men inte glad, inte ledsen, inte pigg, inte akut trött. Ingenting egentligen. Tom liksom. Nollställd. Kanske är det som känns konstigt..? Idag är första "riktiga" hemmadagen för oss. Maken jobbar och jag är hemma med båda barnen (storasyster går på förskolan tis-fre). Min mamma är dock här några timmar för att avlasta lite med dottern vilket är väldigt skönt. Hur har ni andra det idag?
    Hur har dagen gått?

Det är ju en omställning att bli själv med barnen och försöka hitta nya rutiner med en rutinlös bebis. Å andra sidan känns den biten trots allt lättare nu då vi har haft livet med öppen förskola tidigare. Sedan smögs jag ju in i det då sambon lämnade barnen helt första arbetsdagarna och sedan lämnade han på morgonen och jag fick hämta första gången plus att han jobbade mest halvdagar, så det blev inte många heldagar av pappadagarna. Jag har så här i efterhand funderat på om jag saknat det, men jag är kluven, då hemmet förfaller mest när båda är hemma, då han mest ligger i soffan med mobiler eller med sonen på bröstet och båda sover.

Det svåra är att lyckas med morgonlogistiken med 2,5-åringen. Jag hade en katastrofmorgon när alla tre skrek samtidigt så då var det skönt att få lämna på förskolan och få en paus. För att få ihop det försöker jag duscha innan sambon går om han börjar senare, sedan får jag ha sonen i bärselen/sjalen när han är ledsen för att kunna fokusera på lillasyster som bryter ihop några gånger innan tandborstning och påklädning är avklarad. Just nu vill inte lillasyster gå iväg, så jag får klä på henne.

Annars fick jag en dålig natt igen och fick äta upp att det gick bra att ta sonens grinighet, så vi hade 1,5 timma vakentid i natt. Förhoppningsvis blir natten bättre då han bajsat i omgångar idag. Sedan blev sista stunden på öppna förskolan tuff idag. Äldsta blev helt exalterad av att sjunga och stod och hoppade till, vilket fortsatte när hon skulle åka rutschkana med skrikighet, jaga varandra och att ta fel väg upp. Problemet är ju att det är svårt att fånga in henne när man ammar och när jag säger till lyssnar hon inte alls. Att komma iväg med en skrikig bebis och att hon vägrar ta på sig jackan och båda springer iväg är inte heller käckt. Det svåra är ju att veta om det är hunger eller trötthetsskrik, men efter en amning till och vaggning i bärsjalen somnade han till slut. Man känner sig verkligen så hjälplös när ens föräldraskap inte fungerar i de stunderna. Inte kändes det bättre av att jag stunden innan det bröt lös, fick kommentaren av bvc-psykologen i korridoren "har du skaffat en till?". Jag gick hos henne när det var tufft med äldstas pappa p g a hans panikångestattacker och senare vår separation, så det kändes som att hon underförstått tyckte det var dumt, men det kanske bara var min upplevelse av att jag var frustrerad på äldsta dottern. Jag har pratat med dottern ikväll, så vi får se om det blir bättre, annars får vi undvika rutschkanan.

Sedan har vi sovit middag, vilket var välbehövligt, så kvällen har gått med viss grinighet från sonen. Totalt sett kan man se att yngsta tösen har blivit oerhört mer kramig, vilket är skönt. Äldsta har blivit mer hårt kramig, vilket snarare blir jobbigt, då hon ska krama för hårt om halsen och så. Rummen har fortsatt se vettiga ut, även om det möttes av stor grinighet när hon skulle städa. Nu är det väl dags  att försöka sova en stund, även om sonen snart vaknar. Jag glömmer så lätt att ha koll på tiden, annars sover han väl ofta ca 3 timmar i stöten.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015