Fru Hermelin skrev 2016-10-17 21:38:50 följande:
Hej på er! Himmel vad längesen jag var härinne nu. Tiden bara rusar iväg och jag hinner inte riktigt med. Minns inte när jag skrev sist, men nu har vi både hunnit flytta, dottern börjat skolan, halvrenoverat lägenheten och åkt på utmattningssyndrom. Och nästa vecka fyller Love ett år. Inte klokt.
Så kul att läsa ikapp lite och se hur ni andra har det. Så häftigt att det kan vara både så lika och så olika för alla. Grattis till alla ettåringar så långt!
Love blir som sagt ett år nästa vecka, då har han också ettårskontollen så nu vet jag inte exakt hur stor han är, men sist vägde han ca 10,2 kg och var 76,5 cm lång om jag inte missminner mig. Det var vid 10 månader. Han hade tappat lite på sin viktkurva så de ville gärna att vi skulle fylla på med ännu lite mer olja i maten och så, men det var ingen större fara. Och det är inte så konstigt att han smalnat av lite för OJ vad han är igång. Han är ju för tusan aldrig still, ens när han sover! T o m i matstolen sitter han och viftar med armarna och sprattlar med benen. Vid 10,5 månader knäckte han gå-koden och nu springer han nästan. Och dansar! Så han nästan hoppar med hälarna!! Jisses, intensiv är bara förnamnet.
Vi har NÄSTAN slutat amma nu, efter att ha nattammat intensivt till för en månad sedan. Då vaknade han fortfarande 8-12 ggr per natt och ville ha bröstet. Mot slutet somnade jag inte om mellan gångerna och det slutade med att jag kollapsade en dag. Då fick nattamningeb sluta tvärt och nu ammar vi bara lite för nedvarvning vid nattning. I övrigt äter han massor, välling+macka+frukt till frukost, lagad mat till lunch och middag, 2-3 mellanmål däremellan och 1,5 portion gröt till kvällen. Han får fortfarande inte mjölk, men ska testa igen vid året.
Han har varit rätt ointresserad av att prata (men haft ett stort spann av diverse ljud som han freestylat med i alla tänkbara konversationer) men nu börjar det komma alla möjliga försök till ord vilket är jättekul!
Hittills har vi:
Mamma = mamma
MaMMba = lampa
Baaba = pappa
Goggkla = klocka
GAgge = kaffe
Goggla = glasögon (icke att förväxla med "klocka", hehe)
MmmMMMM!! = muu (som kossan säger)
BA! = bä (som fåret säger)
Ejejej = hej/hej då (ihop med intensivt vinkande och pekande på dörren)
Nänänänä! = något han inte får röra (typ eluttag) ihop med viftande med pekfingret
Senaste veckan har han blivit ett riktigt litet monster i humöret emellanåt. Är det nåt han inte får ha eller om man tar något ifrån honom blir han skogstokig och arg så han nästan skakar och blir knallröd i sitt lilla ansikte. Och så ska han vara med hela tiden, allra helst hos mig. Upp i famnen, och så ner igen, och sen dra i byxbenet och så upp igen. Och så ner. Och så blir han arg för nåt. Och sen glad. Och så sur igen. Intensiv som sagt! Tur att han är så jäkla söt! ;)
Oj, vad jag känner igen mig i det du skriver! Nils är också galet intensiv och aldrig stilla. Han började tappa på viktkurvan när han lärde sig krypa, men än så länge har bvc inte oroat sig. Han blir också så där extremt arg när han inte får göra vad han vill (typ ta marsvinens vattenflaska), han sitter och gallskriker trots att han vet att han inte får göra just den grejen. Han kan också bli väldigt arg om han går runt och sedan sätter sig ner, som att någon skulle tvingat honom att sitta. Dock är jag stolt över att han är så känslig och viljestark, hoppas han behåller de egenskaperna :)
Mammig är han också, är vi hemma allihop så är det mamma han klättrar och klänger på (allra helst när jag ska äta frukost och sambon sitter vid soffan och är redo att leka). Det värsta är de gånger jag åkt till jobbet eller affären och han har suttit vid dörren och gråtit :( Det gör väldigt ont i mammahjärtat :(