Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Oktoberbebisar 2015

Hur går det med allas vaccinationssprutor? Har ni dragits med mycket feber?

Nils har varit väldigt närhetstörstande och småledsen i dag. Mycket sova har det blivit. Han fick inte jättehög feber, toppade väl på 37,8, men han har varit ledsen och gnällig.

I dag upptäckte han det roliga med spegeln! Han studerade sin egen reflektion och log glatt och vred hela kroppen mot spegeln och försökte ta tag i spegelbilden :) Emellanåt tittade han upp på mig för att få bekräftat att allt var okej (han gör så när han upptäcker nåt nytt. Samma sak händer när han studerar sina fötter).

• Iowhannah

Jag kan inte säga annat än att jag lider med er som har bebisar som vägrar sova/sover dåligt. Nils har så regelbundna tider så man kan nästan ställa klockan efter honom, och vi är så tacksamma över det!

Han har också börjat träna på att sitta. Än har han inte lyckats ta sig från liggande till sittande, men när han sitter i knät vill han helst inte luta sig mot mamma eller pappa. Han har dock inte balansen för att sitta själv än, men vi ser utveckling varje dag så det är nog inte jättelång tid kvar.

Jag har börjat jobba nu och ska jobba t o m sista februari, sen kommer vi jobba varannan månad var. Vi har samma jobb och när sambon jobbar så vikarierar han för mig så vi har samma tjänst också. Vi är säkra på att det här kommer bli jättebra för oss alla tre. Nils får ju en superchans att anknyta lika bra till både mamma och pappa :)

• Iowhannah
    mammalovis skrev 2016-01-22 17:16:30 följande:

Blir era bebisar också täppta? Lilleman här har haft flera snorkråkor dagligen i flera veckor nu. Han är egentligen inte snorig, så jag tror det beror på kräks i näsan eller något. Det brukar bli framåt 5 på morgonen som vi får spola rent första gången.

Här är det också nässkölj och snorsug i farten! Oftast en gång om dagen, men ibland även två. Tror också att det är kräks som fastnar, Nils är inte heller förkyld i övrigt.
  • Iowhannah
    Rulltrappa skrev 2016-01-24 20:55:17 följande:

Ärligt talat ställer jag mig lite frågande till BVC-råd som handlar om att begränsa födointaget för spädbarn för att reglera barnets vikt. Vad jag vet gäller fri flaskmatning på samma vis som fri amning men jag kanske är naiv.

Jag håller med. Vem vill dras med en hungrig bebis?
  • Iowhannah
    Fru Hermelin skrev 2016-01-26 20:06:34 följande:

Här vare tand! Love har "tuggat" så mycket ett tag nu, på knogar och fingrar, så jag började misstänka att det var nåt på G. Sista veckan har han också börjat dregla nåt enormt. Och mycket riktigt - en liten vit vass prick i nederkäken! Trodde (och hoppades) att det skulle dröja lite, dottern fick sin första vid 6-8 månader (minns inte riktigt, men tidigast halvåret!), men men. Bara att skaffa tandborste då!

Vi har nog nåt sånt på gång här med. Det dreglas en massa och allt ska tuggas på (pappas finger är det bästa, men vi har införskaffat en bitleksak)! Vi väntar bara på att få se nån liten tand poppa upp.
  • Iowhannah
    Sommarsolen skrev 2016-01-29 10:39:12 följande:

Hur klär/bäddar ni andra i vagnen nu?

Nu är det kanske 3-6 grader, regn... Har en bugaboo åkpåse, använder tunna locket... Med regnskydd på blir det väl extra varmt? Ska jag ta på en extra tröja eller räcker det med body upptill? Hur gör ni? Är mest rädd för att det blir för varmt snarare än för kallt, åkpåsen värmer nog en hel del!

Vi kör på fårfäll, mössa, björnoverall och dubbelvikt filt. Åkpåsen var perfekt när det var typ -15, men nu skulle han nog smälta i den. Såvida han inte skulle ha bara den och blöja.

Jag tänker att filtar är bättre när det är lite varmare nu, man kan reglera temperaturen så mycket lättare än man kan med en åkpåse.
  • Iowhannah

Haha! Gud så söt liten skrutt du har, Rulltrappa! :D

Här hemma har vi lärt oss att sitta nu, dock är det fortfarande instabilt, men eftersom han vet att han kan så är det bara sitta som gäller. Helst utan ryggstöd :P Krypningen är nog en bra bit bort, men när han ligger på mage så försöker han iaf åla sig framåt. Nu är det inte heller lika hemskt att ligga på mage så vi ska se till att han övar lite varje dag.

• Iowhannah
    garin skrev 2016-02-04 11:38:27 följande:

Förundrad över att flera pratar om att bebisarna sitter redan! Knappt 4 mån! Är ju i tidigaste laget vid 5 mån och "normalt" kring 6-7 mån. Men antar ni bullar upp med stöd från alla håll annars lär de väl tippa förmodar jag?!?

Som mammalovis skriver så sitter han inte själv en längre stund, och han vill inte ha stöd heller så det blir att han sitter mellan mina ben i soffan och håller i mina fingrar. Han kan heller inte sätta sig upp utan att hålla i nåt och liksom dra sig upp, men jag tycker att han är ovanligt stabil för att vara 3,5 månader bara. Som sagt, balansen är inte lika stark som viljan :P
  • Iowhannah
    Mammatilltindra skrev 2016-02-04 17:26:15 följande:

Förresten, min dotter är 3.5 månad och hon älskar att sitta i mitt knä och titta runt. Jag provade matstolen i knappt en minut och hon tokälskade det! Satt stadigt och var jätte glad.

Men törs man låta dom sitta i matstolen en liten stund per dag? Några minuter alltså, om hon inte protesterar själv innan? Hon känns ju så liten än!

Det tror jag inte är några problem, oftast säger de till om det är obekvämt eller tråkigt :) Sitter hon dessutom stadigt så skulle inte jag oroa mig. Nils får sitta med i matstolen när vi äter (om han är vaken), tills han börjar tröttna och vill sitta i knät istället.
  • Iowhannah

Äsch, jag lyckas inte få med nån bild :(

Nils var och vägde och mätte sig för två veckor sen och då vägde han 6190 gram och var 61 cm lång. Han är väldigt glad och social och älskar att träffa andra bebisar. På första träffen med bvc's föräldragrupp skrattade han och pratade mycket med de jämnåriga :) Här hemma är favoritlekarna att bli kastad upp i luften och att flyga flygplan, då skrattar han högt. Och så klart, sitta är det bästa som finns.

Händerna inspekteras fortfarande väldigt ingående, men fötterna är han inte lika intresserad av. Han studerar dem emellanåt dock, och vickar på tårna samtidigt :D

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015