Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Oktoberbebisar 2015

Fru Hermelin skrev 2015-12-23 22:02:29 följande:

Hej på er

Här rullar det på. Love växer så det knakar och har nu hunnit bli 8 veckor. Han är verkligen "med" nu, tittar intensivt på saker, ler med hela ansiktet och "pratar" massor. Väldigt roligt. Han sover rätt bra på nätterna *peppar peppar* men dagarna är det värre med. Framförallt eftermiddag/kväll. Framåt kvällarna har han varit väldigt skrikig, liksom några andra här läste jag. Tycker det är fruktansvärt kämpigt, men håller fokus några månader fram, då jag ju vet att det blir bättre

Själv mår jag sådär. Vet inte om det är sömnbrist, mörkret, amningshormoner eller den totala avsaknaden av rutiner som gör det (är enormt rutinberoende). Ska iaf boka tid hos BVCs psykolog för att se om jag kan bryta det innan jag mår ännu sämre.

Hur sover era små på dagarna förresten? Hur långa vakenpass orkar de med?

Sen blev min efterkontroll försenad också, då min bm var sjuk. Så nu blir den i mitten av januari! Men det är väl inte hela världen antar jag. Har ni haft er inom 8 veckor?

Nu ska jag krypa till sängs, i hopp om att ha någon energi imorgon. Apropå julklappar så kommer Love få ett par grejer från mormor/farmor, några ärvda kläder från en kusin och en av dotterns gamla babyleksaker som hon vill ge honom. Av oss får han inget.

God jul på er!

Jag hade efterkontollen nästan exakt två månader efter förlossning. Nils föddes 14/10 och efterkontrollen var 15/12. Mim bm blev väldigt glad över att Nils var med så hon fick träffa den hon hade stört i så lång tid :)

Vad gäller sömnen så är det väldigt olika här. Gör vi saker så är han oftast vaken, han vill vara med och uppleva allt hela tiden och det slutar ofta med en övertrött och frustrerad bebis :/ På nätterna sover han väldigt bra! Kvällarna är ganska skrikiga och gnälliga här med, men det beror just på att han absolut ska se allt som händer. Vi har inte fått fler hela nätter, men han brukar köra på ett längre pass på ca 6 timmar och ett på typ 3-4 timmar.

Bra att du bokar tid hos psykologen! Jag har träffat kurator två gånger nu och tycker redan att det hjälper. Jag är ganska lättarbetad, tar till mig tankesätt snabbt och applicerar dem i vardagen på en gång.

Jag har också svårt med att inte ha rutiner. Vi pratade om det häromdagen, hur skönt det blir när Nils somnar vid kanske 21 pch sen sover till 07 eller nåt, och hur man då kan passa på att få alla dessa sammanhängande timmar. Så jag lever också på framtiden lite.

Det är stört hur snabbt tiden går! Nils är redan 10 veckor! Det känns som att det var förra veckan jag låg på förlossningen och ville dö.
  • Iowhannah

Här har det varit en pärs i dag. Nils har inte lyckats sova ordentligt pga alla människor och intryck, så vi har haft en rejält övertrött och skrikig bebis i kväll. Nu har han äntligen somnat och ligger och snarkar och vi är helt slut! Och så ska vi iväg i morgon med... Men då ska vi se till att åka hem så fort vi märker att det blir för mycket för gossen. Det är jobbigt när man vill iväg och har en tid man måste gå upp, dagen kan bli så förstörd.

Dock har det varit mycket julklappar. Mest kläder, men några gosedjur och leksaker också. Jag hade sagt att vi behöver storlek 68 och uppåt, så vi fick en hel drös med 68-kläder -_- Och en outfit i 74/80. Men men, Nils har en farmor som mer än gärna skämmer bort honom så det kommer nog komma in kläder lite hipp som happ. Jag nämnde för henne att vi inte har så mycket i 62 och hon svarade "farmor ska nog ta och gå en runda på stan snart" :P

• Iowhannah

Nils är snart 11 veckor och har på sistone börjat sova hela nätter! Woohoo! Det brukar vara så att han somnar "för natten" vid 23, sen sover han 6-7 timmar i sträck innan han vaknar för mat. Sedan somnar han om och sover 3 timmar till. Underbart!

I morse var både jag och sambon kassa i magen (förmodligen nåt vi ätit), så merparten av dagen har spenderats i sängen. Vi har alla sovit lite till och från och det behövde vi efter en lång och intensiv jul! Jag var iväg och handlade och hämtade pizza, men annars har vi bara myst runt hemma :)

• Iowhannah

I går fick vi höra det vackraste ljudet någonsin, Nils första riktiga skratt! Det var så underbart :D Jag larvade mig med honom och han log och log och log och plötsligt kom ett "hehehehe" :D

Fötterna har han inte hittat än, och inte snoppen heller, men händerna är mycket intressanta. Han kan ligga/sitta och studera och smaka på dem lääänge. I går kväll smög jag in i sovrummet och hörde ett smaskande ljud. Då låg han i spjälsängen med halva näven i munnen, sötisen.

Jag läste att man ska uppmuntra bebisen till att vidareutveckla sina färdigheter, men Nils blir så förbannad när vi lägger honom på mage. Hur ska man göra? Vi vet ju att han kan vända sig från mage till rygg, men han blir så arg att han vägrar. Han ligger bara och skriker och sparkar med benen :/

• Iowhannah

Han har varit stark i rygg och nacke sedan han föddes, och när han ligger mot bröstet eller axeln på oss så är det nästan omöjligt att få honom att lägga ned huvudet :P Så jag är nog onödigt orolig. Han vill dessutom hellre sitta än ligga. Helst vänd från föräldern så han kan se vad som händer och vara med lite.

Det är en del dreglande och gnällande här med. Händerna ska ständigt in i munnen och blir helt kladdiga av saliv. Kanske är nån tidig tand på väg här med, vem vet ;)

I kväll ska jag försöka börja behandla hans skorviga hårbotten. Det är inte jättemycket, men det ser så otrevligt ut. Han verkar dock gilla när jag pillar bort flagor med naglarna, han blir lugn och somnar :)

• Iowhannah
    Mira14 skrev 2015-12-29 13:59:24 följande:

Jag är inne och läser här ofta men jag har inte kommit mig för att skriva på länge.

Jag ser att det är fler som har problem att träna rygg genom att ligga på golvet. Vår kille har vänt sig från mage till rygg ett tiotal gånger, premiären hade han på sin månadsdag men han hatar verkligen att ligga på mage och blir väldigt arg och upprörd. Numera vägrar han ens att vända sig utan han bara ger upp och gråter. Han ligger mycket på våra magar så stark nacke har han men han skulle nog behöva träna på att röra sig fritt.. Ska ge mig på det där igen när han är feberfri. Han fick nämligen första vaccinsprutorna igår med feber som följd, stackarn. Han ler en massa men är otroligt trött och kokhet, just nu sover han.

Annars har han upptäckt sina händer och smaskar otroligt mycket på dem, gärna med tre (eller mer..) fingrar i munnen och ett i näsan Han gillar att sitta i babysittern framför tvn och att ligga och slåss med figurerna i babygymmet. Han gillar att stå upp när vi håller under armarna, då är han glad och uppspelt. När han blir trött i benen säckar han ihop till sittande istället

Han sover i egen säng och oftast hela nätter mellan ca 22-08 sedan äter han och somnar om i kanske två timmar till. Älskar att åka vagn och bil och sitta med oss i köket när vi äter. Jag och min sambo är så glada att allt fungerar så smidigt med en nöjd bebis men båda vi vet ju att det kan vända precis närsomhelst..

Är det någon mer som känner besvär av svärföräldrarna? Mina är helt maniska. Ska gärna träffas flera gånger i veckan och ringer typ varje dag. När vi träffas får jag bara höra vad min son vill när han gråter, hur han ska ligga, att han är hungrig, när han ska sova, att han vill bli buren av dem istället för mig. När min sambo håller honom säger dom "pappas pojke". Jag blir galen, jag vill inte ens hålla honom längre när dom är med för att jag tycker dom är så jobbiga och faktiskt elaka mot mig. Dom tjatar om att vara barnvakt och att gå med vagnen men där säger jag att vi inte behöver hjälp och att vi i sådana fall säger till. Usch jag blir så less..

Nu har jag bara en svärförälder, men hon är fantastisk! Ju mer hon gör, desto mer uppskattar jag henne. Hon köper kläder, är barnvakt (när hon hälsar på), kommer med goda råd (många andra kommer med "jagvetbättre-råd", men inte hon) och svarar på frågor innan vi ens hunnit ställa dem. Och framför allt så respekterar hon mig som mamma. Jag är så tacksam att ha henne som svärmor, och att Nils får ha henne som farmor! Och jag lider verkligen med alla som inte har en sån svärmor. Hade jag fått barn med mitt ex så hade jag varit i samma situation.
  • Iowhannah
    Rulltrappa skrev 2015-12-29 18:39:05 följande:

Apropå det här med att komma i form så.. nej. Jag gick upp 21 kg och har 5 kg kvar. Jag har tränat duktigt och var på god väg i mål men sen åkte jag på en monsterinfluensa och är inne på dag 19 med feber nu. Suck.

Usch, stackare! Min pappa hade samma grej och han misstänkte lunginflammation. Han hostade massor och hade feber i nästan tre veckor, trots antibiotikakur. Vad har sjukvården sagt? För jag antar att du har sökt för länge sen.

Själv har jag inte haft möjlighet att börja träna. Jag kom in i den årliga evighetsförkylningen och har haft ont i halsen till och från i två månader :/ Jag längtar så till gymmet, men halsen sätter stopp :( Jag gick upp 27(!) kilo under graviditeten, men har bara gått ner 12 (10 av dem rann av mig första veckan). Jag hatar att öppna garderoben, för där finns inget som passar, så det blir samma tre outfits som roterar.
  • Iowhannah
    mammalovis skrev 2015-12-30 10:45:33 följande:

Du får ha tålamod! Det sägs ju att man ska räkna med att det kan ta 9 månader att gå ner gravidkilona. En del rasar snabbt, en del tar det längre tid för. Oftast tycker jag att de som gått upp mycket lättare rasar i vikt än de som bara gått upp 10 kilo. Sedan vet jag inte om du fått medicinera då du mått dåligt, för det kan ju också påverka vikten.

Nej, jag har inte medicinerats nåt, det sa jag till läkaren att jag inte ville.

Jag vet ju också att man ska ha tålamod osv, men det rimmar illa med min snålhet. Jag vill kunna klä mig fint (inte bara hoodies och mysbyxor), men samtidigt vill jag inte lägga pengar på kläder jag inte planerar att ha en längre tid. Dessutom vet jag inte vad jag har för storlekar och jag hatar att prova kläder... Jag får väl ta nån runda på Myrorna nån dag.
  • Iowhannah
    Rulltrappa skrev 2015-12-30 20:41:05 följande:

Jag vet knappt vad tålamod är. Jag säger bara: shapestrumpbyxor. ;)

Haha! Smart! Det får jag ta och kolla upp :D
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015