Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Oktoberbebisar 2015

ccjapp skrev 2016-02-27 16:27:11 följande:

Är det fler som uppleverer samma som mig?

Min son har blivit jätte gnällig och rastlös och har svårt för att komma till ro på dagarna, om man inte går ut och går med vagnen, men det funkar inte alltid.

Ska bäras på hela tiden och att sitta still i knät så blir det bara gnäll och gnäll.

Han har tidigare varit ganska lugn och älskat sitta i knä, ligga i babygymmet osv. Nu funkar dock dessa aktiviteter mellan 1min till 3 ungefär.

Herregud ja! Han har börjat släppa det nu, men hade en lång period där han gnällde så fort ingen var nära honom/höll i honom. Att sova på dagtid är inte det roligaste heller. I vagnen och i bilen somnar han snabbt, men annars har det varit mycket gnäll. Antar att det är utvecklingssprång. Jag brukar använda The Wonder Weeks, jag tycker man får ganska mycket hjälp därifrån.
  • Iowhannah

Jag vet inte riktigt. Eksemen har blivit mycket bättre, vi luftar en del och smörjer ordentligt med Inotyol. Och så byter vi blöja mycket oftare.

Magen är en annan historia... Vi åkte in till sjukhuset i söndags eftersom han även hade fått ordentlig diarré då. Läkaren trodde att det antingen är en virusinfektion eller att han plötsligt har blivit känslig mot mjölkprotein. Det sista låter inte troligt alls. Dels borde man ha märkt det mycket tidigare, dels har han inte haft några problem alls innan. Vi blev beordrade att prova med mjölkfri ersättning ett tag, för att sedan gå tillbaka till vår vanliga och se om det är någon skillnad. Men som sagt, det är förmodligen ett magsjukevirus som går över av sig själv, han har varit extra trött och slö också. I går sov han nästan hela dagen (men det krävdes mat eller promenad för att han skulle komma till ro). Vet dock inte varifrån han har fått det :S Min mage har varit lite småkärvig, men inte alls så illa som hans.

Förhoppningsvis mår han bra snart så vi kan träffa mormor nån dag! Och kanske åka tåg ner till morfar i Göteborg :) Just nu tänker jag dock inte dra iväg honom på nåt.

• Iowhannah
    Rulltrappa skrev 2016-03-01 08:42:30 följande:

Nora blev dålig i magen och bajsade slem i två dagar i samband med febern hon fick av 5-månadersvaccinet. Det krävs inte så mycket för att magarna ska krångla på de små. Har han inga hudproblem är det inte jättetroligt med mjölkproteinallergi, men det är bara min erfarenhet. Tycker kanske att en ska ta ett blodprov och kolla ordentligt först.

Nä, jag tycker inte heller att nån allergi känns trolig. Vi avvaktar ett tag och sen får vi se om vi behöver kontakta sjukvården igen.

Han har inte haft nån feber eller så, det enda är en liten förkylning men den har varit borta ett tag.
  • Iowhannah
    mammalovis skrev 2016-03-02 22:10:40 följande:

Om han nu haft en magsjuka är det lätt att magen blir extra känslig. Om det inte ger med sig brukar man ju säga att barn ska avstå mjölkprodukter i två veckor just för att de är tuffa att bryta ner.

Sedan har jag fått höra att man ska inte smörja med Inotyol oftare än morgon och kväll, då den annars kan bli irriterande för huden. Vi använder Bepathen vid lätt irritation och Inotyolen vid tuffare. Jag tror det har något med fuktbarriär att göra. Vi får hoppas ni båda mår bättre snart!

Enligt den här läkaren skulle vi testa i några dagar och sen köra på den vanliga ersättningen för att se ev skillnad. En stor skillnad var mängden bajs och färgen på det. Kanske att det var nån förstoppning då för häromdagen kom en rejäl urladdning och sen dess har det varken varit slem eller blod.

Vi använder Inotyol för att bvc tipsade om det nån gång när han bara blev rödare av Bepanthen. Den verkar iaf funka, såren är mycket mindre nu och gör inte alls ont längre :)

Sömnen är helt fantastisk här! Han somnar alltid runt 19-19:30 och de senaste två nätterna har han sovit 12 timmar i sträck! Visst, det har varit gnäll efter nappen ett par gånger per natt, men det kan jag ta. Jag är ändå en sån som måste upp och kissa mitt i natten.
  • Iowhannah
    Rulltrappa skrev 2016-03-03 19:30:29 följande:

Idag bestämde sig lilla latmasken för att vända sig om till mage. Det var tydligen roligt för hon fortsatte med det vid blöjbyten och påklädning. Hon har även börjat ställa sig upp i badbaljan så nu vågar vi inte bada henne om inte den andra är hemma.

Med maten går det undan. Vi är uppe i 3 fasta måltider per dygn då hon bestämt sig för att hon vill sitta vid bordet och äta mat för stora och inte dricka ur nappflaska som en annan bebis. Vi ger dock utpumpad mjölk eller ersättning i pipmugg då och då. Idag testade vi smörgås (formfranska med osaltat smör). Det var spännande men lite jobbigt när hon var tvungen att processa maten istället för bara gapa och svälja. Fort ska det gå.

Oj, hon är snabb i utvecklingen! Jag fruktar den dagen då Nils börjar stå upp. Just nu har han lite problem med att ens sitta i badbaljan, han har nog inte riktigt greppat hur kroppen agerar i vatten.

Hänger magen med när det kommer till maten då? Äter hon det ni äter eller kör ni på burkmat?
  • Iowhannah
    Finalisten skrev 2016-03-04 01:36:03 följande:

Har inte skrivit här på länge men känner att jag behöver skriva av mig :|

Fick dottern 27/10-15 och nu är jag gravid IGEN! Bf 1nov.. Fått höra av några och läst lite på nätet att de inte rekommenderar så tätt för det är hemsk och det är jobbigt blablabla.. Är det någon här som har tätt och kan säga NÅGOT positivt? :D vi hade planerat att försöka få till ett syskon i höst men nu blev det såhär istället, haha. Vi som hade massa planer till sommarn men det sket ju sig..

Jag läste just en sån fråga och då hade en barnmorska svarat att har man haft en normal graviditet och förlossning så finns det inga större risker med att bli gravid igen så snart. Det jag kan tänka mig är att det kan bli tufft att ha en liten när man är höggravid, men det är ju bara en kort period. Min frisör tog även upp grejen med att ha två blöjbarn samtidigt, men jag tror inte att det är nåt problem när man väl har vant sig.

Jag antar att du har ringt mvc redan. Fick du inga råd av dem?
  • Iowhannah

Vi har också tänkt ha ganska tätt mellan barnen. Dels för att det är kul att växa upp med ett syskon som är i nästan samma ålder som en själv, och dels för att ha småbarnsåren avklarade. Jag kan tänka mig att det inte kommer kännas lockande med syskon när Nils är typ tre år.

Vi har tänkt spara både pengar och fp-dagar så att vi kan vara hemma båda två den första tiden när syskonet har kommit. Sambon pratade ett tag om att skola in Nils på förskolan innan det är dags, men jag tycker att det är för tidigt att skola in när han är 1,5 år. Iaf om vi har möjlighet att vara hemma båda två.

• Iowhannah
    mammalovis skrev 2016-03-12 19:35:14 följande:

Hur tänker ni andra med gåstol och hoppgunga?

Lillemans nya grej är ju att stå i knät och hoppa samt gunga fram och tillbaka när han sitter i matstolen.

Hoppgungan använde vi knappt till töserna, men gåstolen använde jag till yngsta tjejen utan hjul så hon blev stabil med att stå först.

Likaså har han börjat "skrika" i matstolen när vi äter för han vill också ha mat, så nu får han 1/2 dl gröt vid frukost och kanske en matsked mat senare. Vi har även testat mango, men det verkar vara sådär eller också har han hunnit bli mätt.

Vad äter era barn nuförtiden? Eller vill ni hellre vänta?

I veckan har vi invägning. Det ska bli kul att se vad han väger, för nu har han fått riktiga bebislår. Det börjar bli lite tungt med honom i Babybjörnen, så jag hoppas vi kan vänja honom vid vagnen snart, annars behöver jag skaffa en bättre sele.

Vi ska skaffa en hoppgunga. Sambon hade en när han var liten och tydligen (enligt svärmor) var den väldigt uppskattad.

Nils är väldigt intresserad av mat! Han kan bli hungrig av att se oss äta och han älskar att titta på när pappa lagar mat :) Än så länge äter han bara puréer (och lite slick på fingret). Oftast blir det att han får det när jag äter frukost. Jag har gjort gröt några gånger, men det tar sån tid så det är inte supersmidigt att pilla med när vi båda är hungriga. Men så har jag bara gjort egen gröt, jag ska testa med köpegröt också.

Favoriten här hemma har än så länge varit sötpotatispuré, medan "vanlig" potatis inte alls var gott. Blåbär gillar han också. Och citrusfrukter, framförallt lime och citron.
  • Iowhannah
    Fru Hermelin skrev 2016-03-14 16:07:52 följande:

Men gud så bra att du sa det! Var tvungen att kolla viktgränsen för vår liggdel med - 9 kg! Där är ju Love nästan redan, så här får det bli ett byte inom kort! Rätt skönt dock, för han vill helst sitta ändå så det är nog poppis!

Står det någonstans på liggdelen eller får man helt enkelt konsultera tillverkarens hemsida?
  • Iowhannah

Nu har Nils precis lärt sig att vända sig till mage, så det är allt som gäller. Även nattetid. I processen tycks han ha glömt bort hur man vänder sig tillbaka till rygg (eller så skiter han i det bara) så jag går upp flera gånger per natt och vänder på honom. Så klart stör det både hans och min sömn så plötsligt vill han äta en gång på natten igen... Jag har försökt bulla upp med gosedjur, men de flyttar han bara på. Vet inte riktigt hur jag ska göra, jag saknar att sova ordentligt :S

För närvarande ser matrutinerna ut ungefär så här:

04 - ersättning 150-200 ml

07 - naturell gröt, nästan en halv portion, och ersättning 100-150 ml

10-12 (beror på hur bra han sover efter frukost) - ersättning 210 ml

16 - ersättning 210 ml

1830 - naturell gröt med katrinplommonpuré, nästan en halv portion, och ersättning 150-200 ml

Sedan lägger han sig runt 1930, tidigare ifall han har sovit för lite under dagen, och vid 0230 börjar cirkusen med att vända sig och gnälla.

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015