Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Oktoberbebisar 2015

Sommarsolen skrev 2016-01-04 19:59:30 följande:

Hur ofta äter era bebisar?

Min lille är 10 veckor nu och vill helst äta en gång i timmen om han får välja... När han blir ledsen testar vi allt men är det bara bröstet som gäller...

På kvällarna ammar jag nästan hela tiden

På natten kan han klara sig längre

Jag låter honom äta så länge han vill varje gg och han verkar bli mätt men ändå ska han äta snart igen! Han är en lång kille och bajsar nästan efter varje gg han ätit, kan det bero på det kanske?

Nu ammar jag inte så jag vet inte om min upplevelse är jämförbar.

Nils är snart 12 veckor och äter typ var fjärde timme under dagen. På natten har han ett långpass där han sover 6-7 timmar i sträck, men annars är det 4-5 timmars mellanrum som gäller.

Jag har en annan undring: hur är det med vakentid för er andra? Här sovs det väldigt mycket (utvecklingssprång kanske?), han är vaken i 2 timmar på förmiddagen och 2 timmar på eftermiddagen. Ibland några timmar på kvällen med, det beror på vad vi andra gör. Det känns som att han inte får tid att upptäcka saker, men jag vill ju heller inte hålla honom vaken när han blir övertrött och gnällig.

I övrigt så utforskar han sin egen kropp och sin snutte-ko dagligen. Härom dagen hittade han fötterna och kan sitta och titta fascinerat på dem länge :)
  • Iowhannah
    Fru Hermelin skrev 2016-01-04 22:37:32 följande:

Tänker att det är rätt stor skillnad på flaskmatade barn. Dottern flaskmatades och kom snabbt in i precis det mönstret du beskriver med mat och sömn. Love äter mycket oftare och mer oregelbundet från dag till dag. Behöver givetvis inte stämma för alla, men det är min erfarenhet.

Apropå vakentid på dagen så behöver Love också rätt mycket sömn (även om det inte alltid är så lätt att få honom att sova ordentligt dagtid!). Han orkar vara vaken max 2-2,5 timme, ofta är han trött efter 1,5. Men det märks att han tar in mycket av omvärlden nu. Skiner upp som en sol när han ser oss, särskilt storasyster, och pratar massor hela tiden. Otroligt sött hur han verkligen anstränger sig för att konversera med olika ljud och läten. Han tittar intensivt på saker framför sig och tränar för fullt på att få rätt på armarna för att röra på grejerna. Har också hittat kroppen, framförallt händerna som han studerar intensivt. Tittar förvånar på sina fötter på skötbordet ibland med, hehe.

Skönt att det inte bara är här det inte är jättevaket :)

Det är så himla kul att se deras små framsteg! Nils studerar också händerna intensivt och försöker få tag i leksaker och annat man håller framför honom. I går försökte han få tag i fötterna, men han är inte riktigt där än och blev så frustrerad över att det inte gick :) Sötisen :)
  • Iowhannah
    Simone skrev 2016-01-08 13:36:45 följande:

Kan knappt fatta att våra bebisar har blivit/snart blir 3 månader! Kommer ihåg när vi pratade om förlossningen och om man börjat känna några tecken. Tiden får alldeles för fort!

Idag var det dags för Julia att få sitt vaccin och fy vad ledsen hon blev. Gjorde så ont i mig att se henne så, men efter lite mat så var allt bra igen :) har ni tagit vaccin än och hur mådde era bebisar efter det?

Det har verkligen gått snabbt! Häromdagen tänkte jag på hur jag var inne här och skrev om att jag hade börjat få värkar :) Men det är ju underbart att se utvecklingen hos sitt barn! Nils är så söt när han tittar fascinerat på sina händer, eller när han tittar förvånat på sina fötter och samtidigt vickar lite på tårna :D

Här är det dags för vaccin den 19de, den 18de har vi fått tid till ortoped eftersom bvcs läkare tyckte att hon eventuellt kände nåt i ena höften. Förhoppningsvis är det inget, men vi är lite oroliga eftersom sambon hade problem med höften när han var barn :/

Jag börjar jobba den 18de så sambon får ta de där jobbiga grejerna :P

En lite halvt pinsam fråga: är det bara jag som längtar efter att bli gravid igen? Jag vet att det inte är lämpligt just nu och jag skulle aldrig palla att vara gravid så länge vi har en bebis hemma, men när jag ser en gravid kvinna så tänker jag bara på hur mysigt det skulle vara :P
  • Iowhannah

Nu har Nils och jag varit själva i en vecka och det har gått jättebra! Jag känner mer och mer att depressionen släpper och jag mår så otroligt mycket bättre nu!

Vi har mysiga dagar och Nils har fått in en viss rutin med mat och sömn, vilket är så skönt. Han somnar runt 22 (tidigare ifall han har varit vaken mycket under dagen) och sover till 05-06 innan han vill äta, sen somnar han om och vid 08-08:30 går vi upp. Efter förmiddagsmålet sover Nils några timmar på balkongen medan jag äter frukost och plockar lite hemma och efter hans lunch så tar vi en promenad och han sover några timmar till när jag äter lunch. Efter eftermiddagsmålet är han lite piggare och tycker om att vara med och titta på när jag gör saker hemmavid.

Åh, det är så härligt att vakna till att han ligger och småpratar för sig själv och när jag kommer fram till honom så möts jag av ett jätteleende! Det gör att allt det jobbiga bara försvinner :)

• Iowhannah

LadyViolet - Skönt att gossen mår bättre, men fy vad hemskt att behöva gå igenom det där! Jag blev tårögd när jag läste ditt inlägg :(

Ang kroppen efter förlossning, jag känner mig också aningen mör fortfarande. Och så bebis på det. Och sambon tjatar om sex... Jag vet att han håller på för att uppmuntra mig nu när jag ogillar hur min kropp ser ut, men det hjälper liksom inte. Jag har sagt till honom hur jag känner och han har lugnat sig lite. Hoppas bara att han förstår också, att han inte bara säger att han förstår.

I går fick vi hem vår nya babymonitor. Jag köpte den på Tradera för inte ens 300 kronor och den är lätt värd pengarna! Har jag högsta volym på föräldraenheten så hör jag ALLT! Varenda andetag och högljutt napp-snuttande. Helt perfekt, speciellt som Nils tycker så mycket om att sova på balkongen. Skönt att kunna gå på toa utan att känna sig överstressad :)

Jag läste förresten i ett annat forum att det kan vara farligt för bebisar att sova ute när det är så kallt. Att näsan liksom kan täppas igen. Är det någon som vet något om det?

Samtidigt läser man om forskning som påvisar att det är jättebra för bebisar att sova ute, att de får färre förkylningar osv. Nils sover mycket bättre ute än inne, så jag vill inte beröva honom det. Det är nedbäddad i vagnen och mössan över ögonen som gäller här :P

I övrigt har vi fått in bra rutiner här (äntligen). Han somnar för natten vid 22 (21 ifall han har varit vaken mycket under dagen) och sover till 06. Har man otur är han pigg då, men oftast somnar han om ett par timmar.

• Iowhannah
    Rulltrappa skrev 2016-01-15 18:48:00 följande:

Ptja, det får duga. Den enkla bilden är från 1 vecka efter förlossningen, den dubbla efter 14 veckor. Visst ser det lite visset ut men om vi bortser från det visuella så finns bålstyrkan där och jag kan leva utan begränsningar.

Har du börjat träna än? Eller är det där bara promenader och kosthållning (eller biologi)?

Själv har jag en massa kilon kvar till min startvikt (och också den vikt jag trivs bäst med), men det går iaf nedåt. Sakta men säkert. Som tur är så har jag en sambo som också vill tappa några kilo fläsk, så han är med på noterna när jag ändrar i kosten eller förbjuder sötsaker under veckorna :)
  • Iowhannah

Kosten är det som är lättast för mig. Jag åt väldigt hälsosamt förr, så jag behöver bara hitta tillbaka till mitt normaltillstånd. Träningen är däremot en annan historia. Den torra luften gör så att min förkylning aldrig ger sig och man ska ju inte träna med halsont :/

• Iowhannah
    Sommarsolen skrev 2016-01-15 21:43:06 följande:

Oxå hört talas om många med RS :( Det gäller att hålla sig borta från folksamlingar och kollektivtrafik ;) Men tyvärr har väl många syskon som är smittbärare...

När jag tänker på kroppen efter förlossningen tänkte jag inte på antal kilon hit eller dit... Mer känsla i kroppen, om allt läkt bra etc...

Jag kan känna mig svag i höfterna och sitter jag för länge på ett o samma sätt får jag ont i höfterna. Nertill känns det inte alls som vanligt, ont ibland när jag kissar tex.

Men jag antar att man får ge det ett tag till, sägs väl att det krävs 9 mån för kroppen att återhämta sig ;)

Jag bad bm göra en undersökning när jag var på efterkontroll och enligt henne så hade allt läkt fint. Jag fick förvisso fyra stygn, plus två stödstygn, så att det inte känns helt läkt är kanske inte så konstigt. Fick även hemorrojder i samband med förlossningen och där känns det heller inte helt läkt, trots att sambon säger annat. Samtidigt var det bara tre månader sedan och det känns bättre och bättre.

För någon månad sedan så kände jag av ryggen nåt extremt! Varje dag hade jag så ont! Det var som att kroppen inte alls var van vid att inte ha tyngpunkten framåt och så ballade ryggen ur totalt.

Kondisen är inte heller vad den brukade vara, men den är mycket bättre än under graviditeten. Alltid nåt.
  • Iowhannah
    Simone skrev 2016-01-17 19:26:27 följande:

Jag känner att jag har återhämtat mig nästan helt återhämtad sen förlossningen, lite dålig kondis bara men det får man väl träna upp! Jag har gått ner alla kilon jag gick upp, men mage än är fortfarande lite lös. Jag fick ganska mycket bristningar på magen tyvärr, men dom har redan bleknat lite. Någon annan som fick det?

Vaknade upp imorse av att jag mådde illa och 5 min senare va jag tvungen att springa till toaletten och spy. Jag hoppas verkligen att det här bara är en vanlig magsjuk. Det är så att Julia blev till trots att jag åt p-piller (missade aldrig någon dag) första tecknet på graviditeten var att jag spydde en hel dag nästan, trodde jag var magsjuk först, och jag fick kraftiga humörsvängningar. Nu har jag känt exakt likadant! Imorgon ska sambon iväg och köpa ett gravtest bara för att vara på den säkra sidan. Usch, är så himla nervös

Oj! Läskigt :S Vad gör ni ifall du skulle vara gravid?

Jag har tänkt så mycket på det där, och vi har pratat om det hemma med. Vi satsar absolut inte på ett syskon än på ett bra tag, men skulle jag bli gravid så är vi överens om att en abort är otänkbart.
  • Iowhannah

Usch, mammalovis, hoppas verkligen att de hittar felet och att det inte är alltför allvarligt!

Sambon var med Nils på första vaccinationen i går. Han hade skött sig galant, men blivit väldigt ledsen just när hon stack in nålen. Efteråt somnade han som en stock i vagnen! I går kväll var han extra trött och kinkig, men han hade ingen feber så det kommer väl i dag då. Han har sovit mycket mer än vanligt nu också. Visst, han brukar sova hela nätter, men i går kväll somnade han vid 20 och har inte ätit än. Han har fått nappen ett par gånger, men det har räckt. Jag är iaf glad att jag inte behövde vara med på vaccinationen, det räckte att se hur ledsen han var under sitt kvällsmål. Övertrött och lite ont i benen. Han tog t o m paus i ätandet för att gråta lite :(

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015