Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Oktoberbebisar 2015

Min sambo sa att vi inte ska prata för högt om Nils sovvanor på föräldragruppen (flera där hade tydligen barn som åt var tredje timme dygnet runt fortfarande), men nu kan jag inte hålla mig. Nils slog nytt rekord i natt och sov 20-07! Helt utan uppehåll!

I går var jag på rutinkoll hos läkare, man gör sånt var tredje år i mitt jobb, och slog nytt personlägsta på blodtryck. Jag har alltid haft lågt, och hade normalt under graviditeten, men i går var det på 100/65! Jaja, bättre lågt än högt antar jag.

• Iowhannah
    Mira14 skrev 2016-02-06 09:31:46 följande:

Då håller det säkert i sig nu, vid 4 månader behöver de inte längre äta på natten har jag förstått

Min kille har inte ätit på natten i någon/några månader nu. Innan var det alltid klockan 05:00 så han har skött sig väldigt bra. Har alltid ätit ersättning, det kan ju kanske göra att han håller sig längre utan mat. På dagarna går det 3-4 timmar mellan måltiderna.

Brukar också ha lågt blodtryck, nu vet jag inte vad det ligger på men att ha lågt säger de bara är bra. Dock är det jobbigt när det svartnar för ögonen när man reser sig :-/

Det har varit samma här. Han äter bara ersättning och har alltid vaknat vid 4-5 för att äta och på dagarna går det 3-4 timmar mellan målen. Nån gång kan det gå 5 timmar ifall han sover djupt.

Får hoppas att det håller i sig! :)
  • Iowhannah
    Mira14 skrev 2016-02-06 11:16:05 följande:

Hur stora portioner äter han? Ren nyfikenhet bara Vi gör ordning 180 ml varje gång och ibland äter han upp och ibland inte. Det blir oftast 5 mål om dagen, ibland 6.

Vi gör också iordning 180 ml och oftast slukar han allt, ibland vill han även ha mer. I morse åt han nog nästan 250 ml :O Brukar bli 5-6 mål här med.
  • Iowhannah

Vi har också börjat ge lite smakisar. Avokado var väl helt okej, honungsmelon var tydligen jättegott, banan funkar om det är jättemosat. Apelsin var däremot inte alls gott, förmodligen för surt.

Ni som ger gröt, kör ni på köpegröt eller gör ni egen? Jag vill helst göra egen, har hittat en del recept online men det vore ändå kul att veta hur andra gör.

Jag ska göra egen katrinplommonpuré hade jag tänkt. Vi har redan katrinplommon hemma så det blir ju skapligt mycket biligare än att köpa färdig. Plus att man kan göra pyttelite. Det lär ta ett tag att göra slut på en hel burk.

Nils har inte vänt sig från rygg till mage än, men han har upptäckt hur man vänder sig till sidan :) Han klarar mer och mer att underhålla sig själv och är oftast nöjd så länge han bara kan ha koll på vad mamma och pappa gör. Härom dagen var han väldigt fascinerad när jag dammade vid teven och organiserade alla kablar. Han blev lite rädd när jag satte på dammsugaren, men insåg snart att det inte var nåt farligt.

• Iowhannah
    LadyViolet skrev 2016-02-11 12:58:30 följande:

Jag har också pulvergröt från Semper. Provat idag och igår att ge lite med lite päronpuré till. Han gapade liksom inte utan jag fick lägga lite mellan läpparna som han skeptiskt smakade på. Det här kommer att ta tid

Idag är jag så fruktansvärt trött. Mellan 5 och 10 uppvak inatt, fast han somnar ju om om han får tutte. Är lite less just nu på att inte få nån egentid på kvällen eftersom han vill sitta fast på mig från kl 19 ca och resten av natten. Men förr eller senare ger det väl med sig. Tycker det är så svårt, för min mamma förstår inte hur jag orkar gå runt och bära. Nej hon vande såklart alla oss (mig och mina syskon) att sova i spjälsäng etc etc. Jag kanske är mesig men det känns fel att försöka få honom att somna nånstans där han blir ledsen. Även om det tär på krafterna. Det kan väl inte vara så dåligt att göra som bebisen vill? Vad tycker ni? Eller bäddar man för dåliga vanor som senare är svåra att bryta?

Jag tycker verkligen inte att du gör fel! Din mamma borde hålla såna saker för sig själv. Oavsett om ni nu skulle bädda för dåliga vanor så är ju sonen tryggast med dig. Det där är vad han behöver just nu, kanske han själv lägger om rutinen om några veckor.
  • Iowhannah
    Fru Hermelin skrev 2016-02-12 08:49:16 följande:

Jag tycker verkligen inte du gör fel. Det mest naturliga för en bebis är att vara nära sin mamma (eller pappa), så det är inte det minsta konstigt! Sen är alla barn olika förstås, men du bäddar absolut inte för "dåliga vanor" senare. Dottern gick inte att lägga ner alls i princip de första 5 månaderna. Bar henne jämnt jämnt jämnt så mycket hon ville och behövde. Hon blev världens tryggaste och självständigaste unge, stark och trygg i sig själv med vetskapen om att någon alltid fanns där för henne om hon behöver.

Så lita du på vad som känns bäst för er!

Precis. Folk har så många åsikter och tror att alla vill höra dem hela tiden. Vi har ett par gånger fått höra (av äldre släktingar som anser sig veta bäst ang barnuppfostran) "ni bär väl inte runt på honom för mycket? Då kommer han inte bli självständig". Då vill jag bara skrika "HAN ÄR FYRA MÅNADER, INTE FYRA ÅR!!" Om det är bara bära som gäller så bär vi. Inte mer med det. Han ska veta att mamma och pappa alltid finns där. Man vinner inget på att uppfostra en otrygg människa som behöver terapi som vuxen.
  • Iowhannah
    Simone skrev 2016-02-15 16:19:15 följande:

Vi var på vårdcentralen för 3 veckor sedan då Julia haft sån hosta samt att hon fick massa röda utslag på hela magen. Läkaren sa att det var en allergisk reaktion, hade dock inte börjar ge henne några smakisar då. Vi fick rekomendationen att smörja med kortison två gånger om dagen samt en fet kräm. Men nu tre veckor sedan har hon fortfarande massa utslag... Jag skulle gissa på att det är nässelutslag, jag hade precis likadant som henne när jag var liten. Någon som har erfarenhet av det? Hon har blivit mycket gnälligare sen dess, det måste ju klia enormt på henne :(

Åh fy :/ Stackars liten! Vad gjorde dina föräldrar när du hade de problemen?
  • Iowhannah

Det är så kul att läsa om hur era bebisar beter sig nu :)

Nils är det ett himla liv på! Varje vaken stund så rör han på sig (om han inte äter) och han hade tydligen vänt sig från rygg till mage i dag. Han har upptäckt tjusningen i att sova på sidan också, så det börjar bli dags att lägga undan hans Coccoonababy.

I dag provade vi katrinplommonpuré och även om han var lite skeptisk till konsistensen så verkade det vara ganska gott ändå :) Men så tyckte han att limejuice var gott också...

I övrigt så ska allt in i munnen hela tiden. Gärna ska det tuggas på också. Han kan stoppa in halva näven och dregla och tugga på fingrarna. Antar att det kliar i tandköttet, men det verkar vara ett tag kvar innan det kommer någon liten tand.

• Iowhannah

Vi ska inte ha dop, men eventuellt blir det nån namngivningsfest i sommar. Det mest praktiska vore att vara utomhus.

Stackars Nils har börjat få såna problem med magen på sistone :( Han har sår som börjat vätska sig och gör ont, han gråter varje gång vi rengör och smörjer in efter blöjbyte. Dessutom har bajset blivit lite slemmigt och blodigt. Vi har pratat med 1177, men de sa att det inte lät så farligt och att vi ska kontakta vårdcentralen om det håller i sig så det blir väl ett samtal dit på måndag. Någon som har varit med om samma nån gång? Vi har tagit det lugnt med maten de senaste dagarna, och bara gett ersättning och pyttelite puré nån gång om dagen, men det har inte blivit någon större förändring.

Usch, jag känner mig så ledsen och orolig för skrutten :(

• Iowhannah
    LadyViolet skrev 2016-02-27 13:34:34 följande:

Aj aj stackars Nils

Jag har inte varit med om samma sak direkt, men slemmigt bajs har vi här ibland. Min BVC-sköterska sa att om det är blod i bajset beror det oftast på att det är ett litet sår i ändtarmen. Är det bajset i sig som har frätt och gjort sår? Att han har bajat mycket? Ni har säkert gjort allt ni kan, men jag vill slå ett slag för babypuder och babyolja. Tycker det är mycket bättre än salvor, t ex inotyol. Det blir mkt mindre friktion med puder och olja, och ibland tror jag att det är där skon klämmer.

Om du är väldigt orolig tycker jag du ska strunta i 1177 och söka läkare.

Det kan mycket väl vara bajset som gjort att han har fått sår, för det har varit trögt och kommit i småskvättar under dagarna. Vi ska ge katrinplommonpuré för att se om det hjälper honom.

Svärmor, som jobbar i vården, tror att det är blöjeksem det rör sig om. Hoppas att såren lugnar ner sig snart! Vi luftar mycket nu och jag funderar på om tygblöjor är rätt väg att gå. Vet inte riktigt hur jag ska tänka...
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015