Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Oktoberbebisar 2015

Jag skäms lite. Jag blir alltid glad när jag ser att någon har skrivit nåt i den här tråden, men jag skriver sällan själv. Känner mig lite som en hycklare :P

Här går det bättre och bättre tycker jag. Sambon är fortfarande hemma och jag är fortfarande sjukskriven, men jag mår bättre. Eller, det är så svårt att veta, det kan ju vara just för att han är hemma som jag mår bättre. Jag får fortfarande ångest när jag tänker på att min sjukskrivning slutar den 13de. Men jag ska träffa kurator den 8nde så då får vi se om den behöver förlängas. Han är i varje fall ledig över helgerna, så det skulle inte bli så lång tid själv.

Nils har också börjat växa ur storlek 56, men han har också använt de kläderna sedan han föddes så jag är bara glad över att kunna variera mer :) 62 är fortfarande aningens stort, men bodys funkar. Vi har flera fina byxor i 62, men de är för stora och sitter för löst i midjan.

I går var vi hos min ungdomsvän och träffade en bebiskompis. Det var väldigt spännande och roligt, Nils skrattade åt både bebis och mamma innan jag knappt hade hunnit ställa ned babyskyddet i hallen :D

Det är så kul att se när ens bebis utvecklar något nytt! Nu får vi leenden och skratt varje dag, och det senaste är att han har börjat försöka vända sig till sidan! Han har dock inte förstått hur han ska få med hela kroppen. När han ligger på rygg missar han att få med benen och när han ligger på mage missar han att få med överkroppen.

I morgon ska vi på julbord med jobbet alla tre. Det ska bli spännande. Kul (förhoppningsvis) att träffa lite kollegor igen, och ännu roligare ifall Nils kräks på nån av dem :D

• Iowhannah

Fru Hermelin: Vilken stor och stark kille ni har fått! Vår har också varit stark i nacken sedan födseln (han är stark i armar och ben också) och imponerade på två läkare när vi skrevs ut från sjukhuset :)

Vad gäller napp så tror jag inte att det är nån fara. Det kommer ju ingen mat ur den, så han lär inte förknippa den med nåt annat än sömn.

Garin: Hjälp, vad lite du får sova! Jag tyckte att jag har det jobbigt, men det är ju ingenting i jämförelse. Förmodligen för att det är första barnet och jag inte har något att jämföra med. Vanan vid att sova hela nätter sitter liksom fortfarande kvar.

Jag tror att vi har börjat få in något slags rutin här. Nils äter med jämna mellanrum och oftast blir det vid ungefär samma tider varje dag. Frukost vid 08, lunch vid 12-13, eftermiddagsmål runt 16-17, ev mellanmål vid 20, kvällsmål 22-23. Sen somnar han (förhoppningsvis) runt midnatt och äter en gång vid 3-4 nån gång.

Vårt största problem just nu är att han är så kvällspigg. Själv är jag väldigt kvällstrött och skulle gärna se att han somnade vid 21 istället, men ikke. På kvällen är han så himla vaken och pigg och glad, som att han vet att det stör mig. Nog för att han inte ens är två månader, men går detta att ändra på nåt sätt?

• Iowhannah

Okej, jag måste fråga. Ni som har fler barn: är det vanligt med rena blodbadet vid första mensen? Min började i torsdags och är så himla extrem! Det kommer fortfarande mängder av blod, jag fyllde en binda på max två timmar och när jag klev ur duschen så rann det längs benen :O

Jag känner inte att kroppen är helt redo för menskopp än, så jag vill fortsätta med bindor. Det kommer bli svårt att slappna av helt under julbordet i kväll... Jag ska köpa nattbindor, men jag tvivlar på att det kommer räcka. Jag blöder nästan lika mycket som dagarna efter förlossningen :/

• Iowhannah

Nu när flera har lagt upp så söta bilder på sina bebisar så känner jag att det är dags för mig med.

Julbordet gick oväntat bra! Nils tyckte att det var väldigt spännande och roligt att träffa så mycket nytt folk :) Det visade sig dock att han föredrar kvinnor före män. Han skrattade och var jätteglad när nån kvinna gullade med honom, men när en man gjorde det så såg han mest skeptisk ut :P

• Iowhannah

Innan jag fick barn kunde jag tycka att många föräldrar var fåniga och överdrev sina känslor kring vissa saker. Nu vet jag bättre. I dag hände något helt fantastiskt! Det kan vara en av de stoltaste dagarna i mitt liv, jag skuttade och klappade händer av glädje! Nils vände sig från mage till rygg! Två gånger! :DDD Det känns helt otroligt och jag fattar inte hur sjukt stolt jag är över hans framsteg!

Nästa steg är från rygg till mage, men trots att han försöker så är han inte riktigt där än. Men det gör inget, han har gjort oss så himla stolta och glada i dag :D

I övrigt har jag haft en dålig dag. Jag misstänker att det kan ha tagit mycket energi på julbordet i går. I dag har jag mest känt mig orkeslös och nedstämd och gråtit floder. Trots att sambon är hemma och jag vet att jag kan prata med honom så har jag känt mig så ensam :( Jag hoppas att jag mår bättre i morgon, jag är så trött på oron och ångesten och på att må dåligt :(

• Iowhannah
    Rulltrappa skrev 2015-12-17 09:11:08 följande:

Någon som testat att ha barnvakt än? Jag var lite sugen på Star Wars, tillsammans och inte var för sig, men det är kanske lite för tidigt.

Vi har bara haft "barnvakt" när farmor har varit på besök och vi båda varit hemma, men jag skulle inte ha problem med att lämna bort lilleman till henne några timmar. Har ni någon som er lilla känner och trivs med?
  • Iowhannah

Rulltrappa - Vilken söt och mysig bild! Jag brukar också ta kort när Nils sover bredvid pappa. Sambon uppskattar det lagom mycket :P

I övrigt rullar det väl på här. Det har krånglat lite med sömnen, nya grejen är att bli övertrött och få jättesvårt att sova. I natt har det däremot varit ovanligt bra! Han åt vid 22, somnade väl efter nån halvtimme (där vi lyckades klämma in TVÅ blöjbyten) och sov sen till typ 05! Han åt en småskvätt vid 02, men inte så att det räknades. Sen somnade han om direkt och sov till tio i nio. Nu har han ätit och somnat igen :P Så här får han gärna vara varje natt. I går natt/morse skulle han äta varannan timme, det var skapligt oskönt.

Vad gäller julklappar så kommer han förmodligen få en hel del av släkten, men hans far och jag ville ändå köpa varsin. Jag har beställt en liten apa som är både gosedjur och bitleksak. Inte aktuellt än förvisso, men det kommer ju bli. Vad sambon tänkt köpa har jag inte fått veta, han vägrar berätta eftersom han vet att det stör mig att inte få veta förrän på julafton.

• Iowhannah

Oj, tänder redan? Det var snabba puckar!

Hur har alla det nu inför jul?

Vi har en liten gnällis här hemma. Jag misstänker tillväxtperiod för allt han vill göra är att äta och sova, men jag hoppas att han kommer vara vaken och glad när vi ska bort nu i helgerna.

I kväll ska vi inleda julen att först bada tillsammans allihop, sen blir det Bingolottos uppesittarkväll och så är planen att bädda på nedervåningen och sova/mysa framför brasan :)

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015