Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Oktoberbebisar 2015

Bf29okt skrev 2015-10-15 18:13:58 följande:

Kl 11:55 föddes vår son . 3550 och 50 lång:) helt perfekt

Grattis! Gick allt bra?
  • Iowhannah
    Simone skrev 2015-10-15 19:02:48 följande:

Åh vad roligt för er, stort grattis :D tråkigt att förlossningen blev som det blev, men nu har du äntligen din lilla bebis :)

Tack! Ja, nu är han äntligen ute och han kunde inte vara mer perfekt :D Dock är han redigt lång, 55,5 cm hade de mätt honom till, så vi har en hel del kläder som han aldrig kommer kunna ha :P
  • Iowhannah
    Karriärskvinna skrev 2015-10-15 22:48:11 följande:

Vår lilla prins kom ut efter en lång förlossning den 14/10, en vecka efter BF. Han fick en tuff start men efter lite syrgas blev han bra igen. Livet har verkligen fått en ny mening!

Grattis! Bra datum att få bebis på ;)
  • Iowhannah

På namnfronten var vi länge överens om att det blir antingen Ella eller Liam. Några dagar innan bebisen kom så fick vi höra min svärmor uttala Liam på östgötska och då kände jag genast "nej. Jag kan inte utsätta mitt barn för det där", så då hade vi bara ett tjejnamn plötsligt. Och ut kom en pojke. Två minuter efter att de lagt upp honom på mitt bröst så sa jag "ska han inte heta Nils?" och efter några provdagar så bestämde vi att det ska han. Vi hade Nils som ett mellannamn egentligen, men tyckte båda två att det passade honom så bra som förnamn.

I övrigt ligger vi kvar på neo. Lilla Nils fyller fyra dygn i kväll och sondmatas fortfarande, men mjölken är på god väg och mammas bröst ömmar ständigt. Vi har en sköterska här som känns väldigt dömande och tycks anse att amning är det absolut enda sättet att mata sitt barn. Tack för den liksom. Tänk om det skulle visa sig att det inte funkar, då vill man ju känna att man har stöd även från personalen. Jag är iaf glad att sambon håller med mig och att åtminstone han stöttar mig (det är egentligen det enda som betyder nåt).

• Iowhannah
    Skogisen skrev 2015-10-18 13:53:30 följande:

Drygt med vårdpersonal som ska va så på om amningen, dom flesta vill ju faktiskt amma men funkar det inte så finns det ju jätte bra alternativ idag. Pratade med min bm o hennes praktikant om det där, bm tyckte absolut man skulle amma medan praktikanten höll med mig om att man inte ska kämpa ihjäl sig, blir ju bara stress för både en själv o barnet...

Ja, det känns skitjobbigt att de lägger så mycket fokus på det! Jag vill så klart amma, mjölken finns och Nils har ett bra grepp när han väl tar bröstet och inte somnar, men när de ser att jag anstränger mig och han ändå bara får i sig 10-20 ml så tycker jag att de skulle kunna ta upp möjliga alternativ. Nu har iaf min sambo sagt att han ska fråga om det nästa gång nån kommer in till oss.

Det gör så ont i mig när den lilla stackaren blir så arg och ledsen vid kvällsamningen! Han gråter och jag börjar gråta och så blir det min sambo som får trösta oss båda. Jag hoppas att det löser sig i sinom tid, han har ju inte fått en normal start på sitt liv.
  • Iowhannah
    Simone skrev 2015-10-18 14:07:06 följande:

Nils är ju jätte gulligt :)

Trött man blir på folk som ska lägga sig i allt! Det är ert barn så ska ni få göra som ni själva vill! Hoppas ni alla 3 mår bra och att ni får komma hem snart :)

Tycker vi borde ses något framöver och hitta på något med bebisarna, roligt att dom är jämngamla ju :)

Nils är efter min morfar och gossen ser verkligen ut som en Nils :)

Ja, huvudsaken är att bebisen växer som han ska och att han och jag mår bra. Det borde fan inte spela nån roll om jag helammar, delammar eller inte ammar alls!

Det vore jättekul att ses! Dock flyttar vi till Simonstorp den 29 oktober, men jag har ju bil :)
  • Iowhannah
    Simone skrev 2015-10-19 05:28:54 följande:

Exakt! Man ska göra det som känns bäst för en själv. För mig funkar amningen jättebra, men lilltjejen får ersättning under natten. Då blir hon ordentligt mätt och sover som en stock!

Aa okej, simonstorp är ju inte jätte långt borr :) har du Facebook? Lättare att höras av där och bestämma något framöver

Jag är just nu väldigt inställd på att delamma. Att han får tutte när han vill ha det och så får man dryga ut med ersättning. Då kan ju pappa hjälpa till med matningen också. Huvudsaken är ju ändå att han är mätt och mår bra!

Tyvärr har jag inte facebook. Testa om du kan skriva till mig privat här så kan vi byta mailadresser eller så :)
  • Iowhannah
    mammalovis skrev 2015-10-19 13:42:21 följande:

Är det på grund av syresättningen eller maten som ni är kvar på neo? Jobbigt att inte få komma hem och slappna av. Det krävs ju lugn och ro för att få amningen att komma igång, blir det en stress så får det ju snarare motsatt effekt. Dock är amningen många gånger tuff i början i synnerhet om bebisen bara vill sova. Min första fick de tvinga till att äta efter ett dygn, men så fick hon också en nyckelbensfraktur vid födseln och hade säkert ont.

Här gav jag upp inför återbesöket efter drygt 4 dygn och kokade amningsnappen och sedan dess har jag lättare att stå ut. Dock har jag väldigt olika bröst. På höger sida räcker det att trycka en gång så kommer mjölken, så han behöver ju knappt suga för att kunna klunka i sig.

På vänster är det sämre så där gör det mer ont när utdrivningen sätter igång, själv lyckas jag inte få ut mjölken på den sidan numera. Det känns som att han nyps ibland. Första dagarna gjorde det svinont när han högg till, men med amningsnappen måste han ta ett större tag, så det blir bättre. I början fick jag bita mig i läppen för att stå ut.

Vi är kvar på neo för att Nisse fick en infektion i samband med förlossningen. Så han går på en antibiotikakur just nu. I dag eller i morgon så får vi veta lite mer om när vi får åka hem.

I går kom en barnskötare och hade en friskare syn på flaskmatning än de flesta här. Jätteskönt! Nisse fick prova att äta från flaska, och det gick ju jättebra! Jag hoppas det fortsätter så! Nu är tanken att jag ammar i 10-15 minuter, sedan tar pappa flaskmatning medan jag pumpar i 10 minuter (för att stimulera flödet).

Jag frågade om tuttförvirring, men tydligen (enligt henne) så är det mer ovanligt än det verkar. Det drabbar oftare prematura barn. Fullgångna barn som har ett bra tag om tutten brukar kunna blanda tutte och flaska :)
  • Iowhannah
    Zchimla skrev 2015-10-20 10:17:05 följande:

En bekant fick äntligen barn inatt. Hon var beräknad till den 4/10. Slutade med snitt efter 40 timmar med värkar. Huvaligen. Hoppas ingen här får det så.

Åh fy! Stackars henne! Jag har en bekant som födde på bf+17, två timmar innan planerad igångsättning. Bara den väntan låter ju hemsk!
  • Iowhannah

I dag är den bästa dagen sedan Nils föddes, vi ska nämligen ÄNTLIGEN få åka hem! Efter en vecka på sjukhuset! Ni fattar inte hur otroligt skönt det ska bli! Jag har haft en sån extrem hemlängtan! Började t o m gråta när sköterskan sa att vi får åka hem i dag :D Det är en helt fantastisk känsla och jag är så sjukt lycklig just nu!

På sätt och vis uppskattar jag den här tiden, vi har haft en unik chans att lära oss så mycket som andra förstagångsföräldrar inte får, men många bitar har också varit sjukt jobbiga. T ex att tvinga upp hela familjen för nattlig matning, trots att ingen av oss orkat eller velat. I natt/morse var riktigt illa. Nisse vägrade först att vakna och när han väl hade ätit så vägrade han somna om. Jag var galet trött och började gråta av frustration, så sambon tog över och satt med Nils tills han somnade i pappas famn <3 Sen satt de och sov tillsammans i en liten klump :)

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015