• garin

Oktoberbebisar 2015

LadyViolet skrev 2016-04-21 11:12:47 följande:

Här har vi haft sämsta natten ever med minst 20 uppvak. Tokgnälligt på dagarna också, är helt slut. Går inte att lägga ner honom i ens 5 sekunder, han ska bara stå hela tiden.

Igår hade han lite feber, kanske är tänder som växer. Dom har ju pluppat upp men har för mig att dom växer i omgångar.

Ge mig styrka!!

Skickar massa massa styrkekramar. Fasen vad jobbigt ddt låter. Blandar ihop många med varandra nu, men ditt barn har varit åt det mer krövande hållet hela tiden va? Båda mina har ju också varit det. Nu när lillebrorsan passerat 6-månadersstrecket börjar jag ana en liten ljusning. Men han äter fortfarande oftast på nätterna och vaknar och "bara" gnäller ofta också.
    Du klarar detta!!!
  • garin
    Rulltrappa skrev 2016-05-09 19:49:19 följande:

Haha, det kanske bara är jag som är överdrivet framförhållen, jag ställde mig i kö redan när vi var kvar på sjukhuset med önskat datum 170109.

Samma som jag tänkte mig. Vi skickade in i januari.
  • garin

Leon är en glad och nöjd skit som numera sover bra både natt och dag. Kan ta sig från sittande till krypläge och tvärtom vilket underlättar mkt för oss båda! Han har nu rätt sent börjat ta sig framåt, började för nån vecka sen att åla sig fram mest med armarna till hjälp. Men så fort han är stilla ställer han sig på knä och gungar. Benen blir mer och mer aktiva så hastigheten har typ tredubblats på en vecka. Inte så intresserad av att ställa sig upp. Han rullar runt i sängen och sover gärna på mage. Pratar och babblar hela tiden, dädädädädä, babababa är vanligast. Har bara en tand än. Blir 9 mån på lördag.
    Slutade för ca en månad sen att äta på natten och då har jag ju ändå inte ammat på flera mån utan gett ersättning. Tog ingen debatt utan han fick en nattflaska så länge han ville och plötsligt slutade han bara.
    Maten är han inte så intresserad av men går väl ner några teskedar om dagen, fruktpurén går såklart mkt bättre. Gröt får han morgon och kväll. Resten ersättning. Jag tar det lugnt.
    Han sover en gång på fm och en gång på em, ca 1-2h åt gången. Oftast närmare 2 om vi är inne så han sover insin egna säng. Somnar för natten gör han oftast utan större krusiduller, kan ta 10-30 min totalt. Försöker oftast vänta ut om han inte är ledsen, ofta är det enbart lite gnäll och ibland nåt glädjetjut mitt i allt. Ibland får jag ta upp och vagga en stund, har inga problem med det. Det som är jobbigt är ju att vagga ett fäktande tröstlöst barn i timmar.. Men som en sista push är det bara mysigt!
    Han sover iaf för natten allt emellan 18.30-20, oftast vid 19 ändå. Sen vaknar han mellan 05-06. Då vaknar även storebrorsan så. Under nätterna famlar han ibland efter nappen men hittar den oftast själv faktiskt. Skööönt.

• garin
    Iowhannah skrev 2016-09-10 10:17:53 följande:

I går kom de första stapplande små stegen! Jag satt i soffan och Nils stod vid soffbordet och så vände han sig för att gå till mig, släppte taget (jag flyttade in benen lite för att han inte skulle nå) OCH TOG TVÅ SMÅ STEG! Och sen kastade han sig mot soffan. Jag jublade av glädje och då såg han så stolt ut :D

Åh men vad kul!! Duktiga Nils!
    Léon ställer sig upp och släpper sen taget ibland nu sen någon vecka tillbaka. För några dagar sedan när vi var ute då bara han ställde sig upp mitt på gräsmattan utan att ens ta hjälp av något, stod sen några sekunder :D För öveigt helt sjukt vad tiden går fort. 11 månader blev han igår så nu blir det snart ettårskalas.....
  • garin
    Iowhannah skrev 2016-09-10 20:56:49 följande:
    Oj, det är ju också ett stort kliv! Nils kan sätta sig ned utan stöd, men jag har aldrig sett att han ställer sig upp utan stöd. Alla dessa framsteg är så häftiga att se tycker jag :)

Nils första riktiga ord blev (tyvärr) "pappa", men några dagar senare så sa han "mamma" och kröp upp i mitt knä :D

Jag skickade ut kalasinbjudningar härom dagen. Känns verkligen sjukt att de snart inte kan räknas som bebisar längre! Nästan så att det är dags att göra en till :P
    Ja det är kul att se hur olika det är. Hans storebror gick först vid 14 mån, får se när Léon är redo men känns som det nog blir inom en månad iaf!
    Hehe åh säger han mamma och pappa! Det är så underbart att höra ju!!
    Hahaha ja, dags att sätta igång kanske ;) plussade med Léon på storebrorsans 10-månadersdag. Nu har vi inga fler på gång i det närmsta men "suget" finns där absolut. Känner mig knäpp ibland för jag är så kluven. Å ena sidan är det skönt när de blir lite större men samtidigt är det ju så underbart med en liten bebis. Och så "ska" väl alla ha minst ett syskon iaf tycker jag ;)
    Har ni några funderingar på det annars? :)
  • garin
    Simone skrev 2016-09-14 12:41:26 följande:

Stort grattis Nora :D

Hur sjukt är det inte att våra bebisar fyller ett helt år nu?! Här hemma har det hänt en massa, Julia ska gå hela tiden, oftast tar hon några steg själv annars vill hon hålla i ens pekfinger när hon går. Hon pratar hela tiden, inga riktiga ord än, men hon försöker verkligen. 4 tänder är på g nu, tack och lov verkar hon inte ha något ont.

Jag och sambon vill ha tätt mellan syskonen, så vi har bestämt oss för att börja försöka skaffa en redan nu, super roligt, men samtidigt lite läskig. Ni som har barn hyfsat tätt, hur var det att ha två barn?

Jag har 18 månader mellan mina och det har varit väldigt kämpigt för oss (främst mig) pga våran familjesituation bland annat. Behöver inte bli det för er. Viktigt är verkligen att föräldrarna är ett team och gärna att man har någon/några andra närstående som kan avlasta lite ibland. Det är intensivt att vara själv med två små hela dagarna samtidigt som nätterna strulat för båda barnen.
    Nu efter snart ett år börjar jag få lite hopp om att nånsin känna mig som människa igen men det är en bra bit kvar. ;)
    Lät kanske lite väl deppigt det sista. Men vill du veta det viktigaste; det är HELT fantastiskt med barn oavsett! <3 och värt allt slit!
  • garin
    LadyViolet skrev 2016-09-20 09:16:20 följande:

Alltså nu börjar jag bli rätt less på nätterna. Han får en flaska vid 23-tiden när han vaknar men sen vaknar han typ 10 ggr efter det och vill snutta tutte för att somna om. Så nu är det dags att sluta amma. Tänker att han får klara sig fram till 05 sen kan han få en flaska till. Där emellan endast vatten. Jag hoppas att sömnen blir bättre på sikt i alla fall. Hur har ni det med sömnen och nattmålen?

Huu det låter ju riktigt tufft! Här ammas det inget sen över ett halvår tillbaka MEN ändå knölas det på nätterna. Leon somnar kl 18 (pga bara en dagsvila numera) får en flaska vid 22 sen kommer nästa vid 01-02. Och morgon kl 05. Det är ju förhållandevis bra men just att äta två ggr till borde ju inte behövas. Storfbrorsan hans åt i regel inget på nätterna från ett halvår då vi började med välling men han vaknade ändå flera ggr.
    Även om jag har det lindrigt i jämförelse med de som får amma stup i kvarten hela nätterna , så är det nog snart dags att försöka få stopp på nattätandet. Jag börjar bli trött av att bara få sova max 3h i stöten och högt tempo hela dagarna. Snart börjar jag dessutom jobba....
  • garin
    LadyViolet skrev 2016-09-20 12:32:36 följande:

Gud vad skönt det låter för er vars barn slutat äta på natten. Är avis!

Tror att jag kanske fortsätter att ge lite flaska på natten. Tänker att man kanske kan ge ersättning på tetra rumstempererad, så slipper man springa ner i köket och rådda. Tror ni man kan göra det?

Däremot är jag fast besluten om att sluta amma nu.

Ja jag tycker du med gott samvete kan sluta amma nu. Är ju alltid en sån lättnad när det värsta hormonruset lagt sig. Jag har ju iofs ammat något kortare, 9 mån samt 4,5 mån och båda ggrna var det barnen själva som inte ville till bröstet mer. Underlättar kanske!

Ja nån flaska per natt kan man ju stå ut med om det är lugnt i övrigt. I perioder här så är det gnäll flera ggr per timme.. Och ja det ska funka att ge rumstempererad tetra sålänge barnet accepterar det :) här går det icke!
  • garin
    Sofie mamma till 2 prinsar skrev 2016-09-22 11:06:51 följande:
    Jag har 15 månader mellan runa och hennes minsta storebror. Det har varit tufft men jag har ju även ytterligare två barn som behöver sitt och en sambo som jobbar långt hemifrån och inte är hemma alls på 4 till 10 dagar åt gången.

Man klara det ju eftersom det är situationen man har satt sig i. Och visst är det inte bara jobbigt - det kan vara riktigt fantastiskt också!

Lycka till!
    Måste bara säga det att du är ju verkligen en STJÄRNA! <3
  • garin

Sååå intressant att höra hur alla har det. Och hur olika våra småttingar är. Léon började gå typ 2 dagar före sin ettårsdag. Och nu, ca 4 veckor senare kryper han nästan ingenting längre och försöker springa men benen hänger inte riktigt med så han ramlar nästan hela tiden men även här har vi tur och han har klarat sig utan några större skador. Benen fulla av blåmärken bara.... ;)

Han äter rätt lite. Vaknar 6, får en flaska välling ca en halvtimme senare. Riktiga frukosten får han vid 9, består av en portion gröt. Efter det sover han i 1,5h, uppåt 2h på helgerna när han inte behöver väckas pga hämtning av storebror på dagis..
    sen är det lunch vid 12 då vi serverar en halv burk mat, men inte ens det äter han upp utan ibland knappt ens hälften. Dvs en fjärdedels burk. Vill inte äta av våran mat än förutom om det är potatismos eller möjligen några pommes... sen får han en fruktburk till efterrätt, brukar bara gå ner en halv...

Han dricker nästan inget vatten, så brukar ge en flaska välling vid 15 igen, som "mellis". Sen blir det middag vid 17.30 som är antingen burkmat som vid lunchen eller en portion gröt istället lite beroende på hur det känns. Sen är han trött rätt kort inpå och lägger honom vid 18.30-19 och då får han en flaska välling till.

Han vaknar vid 22-23 för välling. Och 02-03 för ännu mer välling. (Inget annat hjälper) och sen är det som sagt morgon kl 6.
    Det blir tyvärr många flaskor välling på ett dygn. Vet inte hur vi ska komma ur denna karusellen men det vore ju en bra början om han kunde sova igenom nätterna iaf....

Tror dagis kommer rätta till saker och ting en del. Var likadant med storebrorsan fast han åt bara en gång per natt och hade iaf uppehåll mellan 6-12 mån då han inte åt alls på nätterna förutom i undantagsfall.
    Inskolning blir det i januari.
    För tillfället är sambon hemma med barnen och jag jobbar heltid plus pendlar. Är ganska matt måste jag medge.

• garin

Inser nu när jag läste igenom mitt inlägg att han äter verkligen inte alls särskilt lite. Upplever det som det men är lätt hänt att glömma bort alla vällingflaskor som slinker ner. Så totalt blir det ju mycket men fel. Blir som att man vill kompensera men så blir det kanske en ond cirkel istället. Så svårt att veta liksom. Just för att han vaknar så mkt på nätterna med. Eller nu senaste tiden har han bara vaknat 2ggr men i perioder är det gnäll var och varannan timme...

• garin
    Iowhannah skrev 2016-11-03 13:21:39 följande:
    Nä, han verkar inte äta så lite, han sprider bara ut det på hela dygnet istället. Ska han börja förskola snart?
    Han börjar 9/1 så lite drygt 2 månader kvar!
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015