• garin

Oktoberbebisar 2015

Jag hatar när ANDRA ska avgöra huruvida du ska ta upp honom eller ej. Svärmor är sån, sa igår att "han kan gnälla lite" när han gallskrek.. Sanslöst. Hjälper inte ett dugg att lilleman får "gnälla/skrika" lite för det har han tvingats göra rätt mkt ändå i väntan på sin tur och jag är nästan rädd att det gör saker värre... Har ju en liten till som kräver mycket (knappt 2 år). Så man hamnar ju i skriksituationer rätt ofta...

• garin
    Simone skrev 2016-03-02 02:17:45 följande:

Vi åker till gran canaria på fredag och jag behöver alla tips och råd man kan få! Är det någon som har erfarenhet av att åka med små barn? Vad bör man tänka på hällande flygningen samt när man väl är framme?

Vet inte riktigt vad för tips jag kan ge, vi var på GC i somras men då var sonen betydligt äldre (15 mån). Under året får man väl tex inte ens använda solskyddsprodukter tex... Packa MÅNGA blöjor och MYCKET ersättning både i vanliga bagaget och handbagaget. Tänk på att inte klä er för varmt på flyget då bebis ju inte får en egen stol så ni får väl växla att ha henne i famnen, kan ju bli rätt svettigt. Annars tror jag nog det är lite behändigare att resa med en 4-5 månaders än en större faktiskt.
    Ha det så skönt och njuuuuut!!!
  • garin
    Finalisten skrev 2016-03-04 01:36:03 följande:

Har inte skrivit här på länge men känner att jag behöver skriva av mig :|
    Fick dottern 27/10-15 och nu är jag gravid IGEN! Bf 1nov.. Fått höra av några och läst lite på nätet att de inte rekommenderar så tätt för det är hemsk och det är jobbigt blablabla.. Är det någon här som har tätt och kan säga NÅGOT positivt? :D vi hade planerat att försöka få till ett syskon i höst men nu blev det såhär istället, haha. Vi som hade massa planer till sommarn men det sket ju sig..

Grattis till nya graviditeten! Det var vansinnigt tätt, du ;) klart det blir jobbigt men en positiv aspekt är ju att ni är förbi småbarnsåren snabbare ;) jag har ju hela 18 mån emellan och är väldigt mkt ensam med barnen och har det extremt tufft, vill gärna ha ett barn till men gör aldrig om det här med tätt. En gång klarar man det kanske men när nästa syskon kommer får de äldre gärna vara liiite mer självgående. Fr o m andra graviditeten är ju allt jobbigare med eftersom man inte kan vila när man känner för det. Ingenting går ju att förutsäga men mkt beror ju på dina barns temperament också. Jag har två väldigt bestämda grabbar som ingen av dom gillar att sova... Dock tänker jag att det säger ju en hel del att ni ens fick till ett ligg så tätt inpå, då har ni det inte alltför tufft där hemma. Hehe. Här tog det 9 mån första ggn och fögmodligen minst lika lång tid nästa gång vi får till det "på riktigt".
  • garin
    Iowhannah skrev 2016-03-04 09:02:55 följande:
    Jag läste just en sån fråga och då hade en barnmorska svarat att har man haft en normal graviditet och förlossning så finns det inga större risker med att bli gravid igen så snart. Det jag kan tänka mig är att det kan bli tufft att ha en liten när man är höggravid, men det är ju bara en kort period. Min frisör tog även upp grejen med att ha två blöjbarn samtidigt, men jag tror inte att det är nåt problem när man väl har vant sig.

Jag antar att du har ringt mvc redan. Fick du inga råd av dem?
    Alltså, ALLT går och man klarar det! Just två blöjbarn upplever inte jag som det värsta. Men att kånka på en mammig (för mig) 1-1,5-åring som gravid och höggravid, och som nyförlöst kånka på två gnälliga och krävande barn samtidigt som man aldrig får sova, det är sjukt tufft. Man behöver mkt hjälp om man ska lyckas ha ett liv eller få lite vila nån gång då och då, helt klart!
  • garin
    Finalisten skrev 2016-03-04 12:56:07 följande:

Jag har typ svårt att känna mig glad inför nya bebisen, känner mig elak mot dottern som kommer få mindre uppmärksamhet än om hon var ensam :/

Men just de tankarna kommer garanterat dyka upp oavsett hur tätt man har mellan barnen, det är jag övertygad om! Våran tvåa var oplanerad men blev ändå välkomnad, man gör det bästa av situationen helt enkelt. Ser det skrevs en del om hur löng tid det tog att "få till" barnen med, våran första tog 1,5år så med det i åtanke var det ju aldrig nåt snack om saken behålla eller inte, särskilt eftersom jag är 30 år dessutom.... ;)
  • garin
    Finalisten skrev 2016-03-04 12:51:55 följande:
    Är så fruktansvärt trött redan nu och jag är bara i v6.. Sov typ genom hela förra graviditeten, vetinte hur jag ska orka nu med en liten! :o dottern sover 2-3 ggr på dagen 30-45min åt gången sen 20-09 med 2 matpauser så ligga är inget problem, det kom igång 2v efter förlossningen :'D
    Men det är ju som allra värst i början och sen mot slutet av graviditeten, med tröttheten alltså. Just med andra mfl brnet så KAN man ju inte sova sig igenom graviditeterna men det går bra ändå. Men zombie får en helt ny innebörd ;)
    Skönt att er dotter sover så bra, har ingen av våra pojkar gjort så mannen o jag har varsina sovrum och hinner knappt prata med varandra eftersom han jobbar 11-12h per dygn och jag måste ta alla tillfällen som finns att sova. Fortfarande, men det är nu som först som vår yngste på snart 5 mån börjat sova någorlunda. Har gått över helt till flaska med. Efter äldste sonen tog det 6 mån innan jag sov ALLS i stort sett, hade det så jobbigt med allt där i början och sen när små tillfällen väl började leta sig in kunde jag inte somna hur trött jag än var. Vi gick in i den nya graviditeten med förhoppningen att det sägs att barnen brukar bli olika sömnmässigt men så blev det icke. Sen är det ju på både gott och ont att man inte visste hur det var att jaga en livlig småtting som går/springer/klättrar samtidigt som man ska amma/trösta/söva en nyfödd. Men det går det med. Sen har jag dagis till stor hjälp, fast vi får ju en hel del sjukdomar på kupoen men hade aldrig klarat sysselsätta numera 2-åringen heeeela dagarna. Och jag hann även jobba in5 månader innan senaste förlossningen, värdefullt. Nu med två barn är det svårt att komma iväg nånstans mellan sovningar, matningar och när man själv är ett vrak. Så isoleringskänslan är på topp. Jag blir så rastlös med och har barn som inte sysselsätter dig bra själva så får heller inget vettigt gjort i hemmet på dagarna ens de dagar jag orkat.
    Ett fasligt gnäll på minsta medan jag skrivit detta, hoppas han kan tänka sig sova en stund nu..... Hade velat skriva en bok men hinner/orkar inte. Haha
  • garin

Jag har slutat att amma helt på lillemans initiativ. Orkade inte bråka med honom när han gick från ledsen till superledsen när man tog fram bröstet. Säger ju en del... Tänkte det var en fas och försökte stå ut men de sista 2 veckorna jag ammade blev det bara värre och värre, plus att vikten inte hängde med riktigt. Tänkte försökt behålla amningen som tröst och mys, och typ morgon och kväll. Men lilleman är inte särskilt tuttig och jag kände själv att det var dags att börja med mina mediciner samt få ordentlig receptbelags medicin mot min hemska hosta jag haft i över 6 veckor. Så det kändes skönt att ändå ta beslutet att välja ETT av alternativen. Packat undan amningslinnena jag bodde i i 4,5 månader och hade tröttnat så rejält på. Nu äter han med allt ifrån 3-5h mellanrum dagtid, och 4-6h första nattpasset. Så det blir bara ett nattmål vilket gör det värt att "krångla" med flaska som går lika fort och smidigt som amningen hade gjort. Fast att man förstås får gå upp en stund... Och jag tycker det är skönt att få det mer uppstyrt dagtid. Han kändes ju hungrig och gnällig konstant innan, gick bara 30min-2h som max mellan amningarna.
    Vad gäller smakportioner, nu är han prick 5 mån och vid 4 mån köpte jag gröt som jag provat ge med några dagars mellanrum, tätare nu mot slutet men han är inte intresserad, allt åker bara rätt ut igen. Så vi avvaktar.
    Hoppgunga har vi en men använde den inte mkt till storebror. Jag är lat avmig och orkar inte krångla med att plocka fram och lägga undan osv, meckla ner ungen och efter en kvart när han tröttnat och ska ur gungan måste den plockas undan och så blir det inte mer med det... Kanske kommer prova nån gång vad han tycker om vi har nån bra dörröppning i denna lgh, övervåning isf vilket gör det omständigt för vi är nästan bara nere dagtid. Upp och ner för trappa med grindar och två småbarn...
    Gåstol har jag inga större åsikter om, alla får göra som dom vill. Tror det är få som använder dom som "bebisförvaring" hela dagarna långa. Mer att vi har platsbrist och jag förmodar att 2-åringen kommer vara på gåstolen så man ska behöva passa och bli förbannad ännu mer än om lillebror ligger på golvet. Känns även som en gåstol har så kort användningsperiod i förhållande till sitt pris. Så här blir det nog ingen denna ggn heller.
    Jag har varit dålig på att gå ut med vagn på senaste så vet inte hur lilleman blir om han ligger ner och är vaken. Tror han skulle vara nöjd ett tag till, och han känns aningenliten och ostadig ännu varför vi väntar med sittdelen någon månad till. Går helst med vagn när han ska sova ändå så då ska han ju ändå ligga. Sen blir det annat när man kommer vara ute mer bara för att VARA liksom, när vädret är finare osv.

• garin
    Rulltrappa skrev 2016-03-13 20:58:17 följande:

Men visst är det skönt? Jag har dragit ner på min mjölkproduktion till en pumpning mitt på dagen och fri amning under natten och det är en sån befrielse att kunna se ett ätmönster och kunna ge sig ut utan att vara stressad. Samt att kunna välja obehindrat ur garderoben. Vi har fortfarande tuttbonanza nattetid men nu är det kanske "bara" 4-5 gånger istället för 7-8.

Ja det är verkligen skönt! Ledsamt ett par dagar i början bara.. Var såna kontraster mot grabbens storebror som bodde vid bröstet dygnet runt i 6 mån och jag var ju inställd på att försöka hålla amningen "vid liv" när man skulle börja introducera mat osv och sen trappa ner efter 6 mån. Men nu valde han åt mig och ja... Det får bli bra det med :) längtar tills lilleman blir mer matintresserad också!! Hehe skönt det, då är det ju ändå bara hälften av ggrna även om det är rätt många fortfarande ;)
  • garin
    Mira14 skrev 2016-03-14 17:55:09 följande:

Vad väger era bebisar? Och hur långa osv? Min vägde 3500 gram och var 50 cm när han föddes. Nu är han fem månader, 67 cm lång och 6575 gram. Han är lång och smal med andra ord. På tillväxtkurvan dippar vikten lite men BVC är inte oroliga för han är så pigg men jag kan inte låta bli att oroa mig..

Min vägde 3750 till sina 50cm då han föddes. På 5-månadersdagen förra veckan vägde han 7110g och längden minns jag inte riktigt men kring 68. Han halkade efter väldigt mkt viktmässigt vid 4mån, från att ha legat på +1 i kurvan till -1 alltså nivån under den heldragna linjen. Började ge enbart ersättning för 3 veckor sen tror jag det blir, och då hämtade han ikapp mycket så nu ligger han bara strax under den heldragna.
  • garin
    Fru Hermelin skrev 2016-03-14 20:29:38 följande:

Nu har vi provat både gröt och ersättning. Gröten var spännande, han hade gärna satt i sig en hel del, men vi börjar väldigt försiktigt.

Ersättningen däremot - fy bubblan! Ingen höjdare alls. Suga på flaska var ju hemskt osmakligt och ersättningen - blä!! Han får nästan kväljningar. Vi har provat både i flaska, ur kopp och på sked men nä. Jag upplever egentligen inte att han vägrar på det sättet för han försöker verkligen men nä han gillar det verkligen inte. Nu har jag ju inga planer egentligen på att sluta amma helt ännu, men skulle vilja kunna komplettera med en flaska emellanåt och sen trappa ner för att gå över på ersättning kring halvåret, så lite knäckande är det ju. Någon som har några tips? Kan det göra skillnad att prova ett annat märke?

Väldigt kort här, ang ersättning. Ja, det kan absolut vara värt att prova annat märke. Och att mixtra med temperaturer! Min sambos brorson skulle absolut ha ersättningen kall, våran son ska absolut ha den varm och klöks typ om den gått ner till rumstemperatur ens. Så det kan göra stor skillnad där!
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015