• Anonym (arg)

Det är så jävla orättvist för mig som pappa!!

Anonym (Väx upp) skrev 2015-01-24 12:21:59 följande:

[quote=74738866][quote-nick]Anonym (arg) skrev 2015-01-24 12:12:24 följande:[/quote-nick]Jag har läst varenda inlägg men har inte tid att svara på allt, är det nånting ni undrar så då får ni upprepa er.

Även om ni inte tror på mig så var jag och mitt X som vilket par som helst. Det har aldrig funnits någon kriminalitet, droger eller liknande inblandat. Utan hela vårt förhållande sprack då en otrohet uppdagades. Det är jag och mitt barn som får ta smällen pga hennes snedsteg.

Jag vill påpeka att jag har haft min dotter ensam dag som natt och det har gått super. Hon är trygg med mig. Att jag skulle vara en idiot för jag vill ha henne hos mig är helt felaktigt. Jag borde väl märka om min dotter mår dåligt av att bo växelvis och då får man ändra på det.[/quote

Synd att du ska vara så trög och ovillig att ta till dig fakta, det påverkar verkligen stort din möjlighet att vara en bra förälder. Du har inte läst länkarna om anknytning för att du inte vill veta, eller hur. Det är bekvämare för dig att fortsätta tro att det är helt ok att ha ett spädbarn växelvis inte sant? Ditt resonemang gör mig seriöst oroad för din förmåga. Det är ett spädbarn du har inte en tomatplanta som man kan "testa" att sätta i ett annat fönster för att se om den tar sig. Finns ingen anledning att utföra experiment med sitt spädbarn när det redan finns extremt väldokumenterad forskning inom området. Skärp dig för fan. Och nej du kommer inte att märka på ditt spädbarn att växelvis boende är skadligt. Anjnytningsskador till följd av upprepade separationer manifesterar sig senare under uppväxten. Bl.a. Med självskadebeteende, ätstörningar, missbruk etc i tonåren.

Synd att du är så oförstående. Jag har läst länkarna om anknytning. Men det måste vara mer skadligt att vara utan en anknytningsperson. Det finns många olika sätt att lösa detta på och jag anser som det är nu är nog bland den sämsta. Jag har gett ett förslag och är öppen för andra förslag också.

Men att du försöker idiotförklara mig säger mer om dig än om mig. Jag har haft min dotter själv flera nätter och dagar, det var inget som sa något om några anknytningsproblem då, men när jag vill ta hem henne till mig och göra likadant som tidigare då är jag plötsligt en idiot som inte är kapabel till att tänka.
  • Anonym (Arg)
    Madraykin skrev 2015-01-24 12:30:09 följande:
    Om du ska fortsätta hävda växelvist boende så kommer tingsrätten diskvalificera dig pga okunskap om spädbarn och spädbarnets behov. Det finns så otroligt mycket forskning kring detta, och som rätten lutar sig mot när de gör sin bedömning. Om du vägrar ta till dig detta så är det du själv som sätter käppar i hjulet. 

Så för din del är det allt eller inget. Kräva att du tar över den primära vårdnaden, eller fortsätter som umgängesförälder. Växelvist boende kommer du aldrig få igenom.
    Jag är öppen för förslag om umgänge. Men jag vill verkligen inte ha som det är nu.
  • Anonym (arg)
    Madraykin skrev 2015-01-24 12:47:30 följande:
    Nej 4h per vecka är på tok för lite. Tingsrätten borde döma till betydligt mer umgänge än så. 

Hur länge har ni haft det så här nu? Har du varit i kontakt med jurist än? Du måste få upp det i rätten så snart som möjligt, desto mer tid som barnet främst spenderar med mamman, desto mer undermineras din roll som trygg anknytningsförälder.
    Ja det tycker jag med. I 3 veckor har det varit så här och vi separerade för en månad sedan. Först har jag försökt ändra på det på egen hand men har inget stöd från varken mitt X eller familjerätten. På måndag ska jag ta kontakt med en jurist som vill hjälpa mig.
  • Anonym (arg)
    nevermind skrev 2015-01-24 13:36:21 följande:

Var TS alltså pappaledig när det här hände? Vem tar hand om bebisen på dagarna nu?? Mamman kan ju inte begära föräldraledigt över en natt.

Jag var pappaledig då det hände och skulle vara det två veckor till sedan skulle jag börja jobba 75%. Så mitt X skulle jobba två veckor och sedan gå på mammaledighet och hon jobbar också bara 75% så det rör sig väl inte om många dagar hon behövde ta ledigt ifrån.
  • Anonym (arg)
    Anonym (bra jurist) skrev 2015-01-24 13:57:48 följande:

Var bor du TS? Jag känner till en jättebra barnrättsjurist i Malmö med lång erfarenhet av att hjälpa barn få rätt till bägge sina föräldrar, och det faktum att pappor ofta diskrimineras.

Jag har redan outat hela historien så kan likaväl berätta vart jag bor. Både jag och mitt X bor i Lidingö. Så det är en bit.
  • Anonym (arg)
    Drottningen70 skrev 2015-01-24 14:12:34 följande:
    Du fattar ju fortfarande inte. I vilken bostad är helt irrelevant. Det handlar om ständiga separationer från anknytningspersoner. Du är den enda som pratar om varannan vecka. Ts pratar om två ggr i veckan. Dvs hela 8 sådana separationer på en månad.
    Jag tror det är mycket bättre att köra 3, 4 dagar var än varannan vecka. Måste vara bättre med korta separationer än långa. Bara för man separerar så måste man kunna få ha barnet hos sig dagar och nätter även fast det handlar om en bebis.

Men nu vet alla hur du tycker och hur idiotiska alla andra är som inte tycker som dig. Barn som har en pappa som jobbar varannan vecka då? Det blir en separation då han far på annan ort och jobbar. Dom ungarna kommer nog sälja knark på plattan i Stockholm, mest troligt.
  • Anonym (arg)
    Drottningen70 skrev 2015-01-24 15:15:57 följande:
    Det är ju förvisso gudskelov en försvinnande liten del av alla spädbarnsföräldrar som är så korkade att de har växelvist boende för spädbarn. Så det är nog ingen fara på samhällsnivå. Värre för de enskilda bebisarna.
    Du undviker mina frågor. Hur är det för barn där pappan/mamman jobbar borta en vecka?
  • Anonym (arg)
    Kim Possible skrev 2015-01-24 16:15:03 följande:

Vilken gräslig tråd. Förlåt Ts, inte ditt fel, men jag mår illa när jag hör hur ditt ex beter sig och även när jag läser vissa inlägg i tråden. Det är så otroligt tragiskt att vi inte har kommit längre, att pappan fortfarande år 2015 ses som någon helt ovidkommande person trots att han haft barnet hälften av tiden och är en primär anknytningsperson till barnet. 

Förbannade livmodersfascister! Jag skäms över att dela epitetet "kvinna" med de som håller på med sånt här och även med de som påstår sig prata för "barnets bästa" men egentligen bara är anti att pappor tar hand om barn. 

För att vara lite konkret, Ts du har fått bra råd i tråden och jag läste att du ska kontakta en advokat på måndag. Do so! Det kommer förmodligen att krävas en hel del arbete, men ge inte upp. Försök att bita ihop om ilskan och sorgen över ditt ex svek, visa att du är den större människan i det här. Gör upp ett antal olika scenarion om hur ni skulle kunna lösa omsorgen om barnet, allt från din ursprungliga tanke om att ni har 3-4 dagar i taget till att du tar barnet på dagen och mamman på natten och så nåt där emellan. Framhäv till mamman att barnet tar skada av att få träffa dig så sällan och lite som nu, men försök göra det så lugnt och fint du kan. Du får djupandas och gå i väg och skrika efteråt. 

Jag lider med dig och hoppas att situationen löser sig för dig och din dotter asap. 

Tack för ditt inlägg. Du var en klok människa.
  • Anonym (arg)
    Drottningen70 skrev 2015-01-24 17:57:42 följande:

... Och en gång för alla nu. Socialtjänsten och familjerätten fattar inga som helst juridiska beslut mot någon förälders vilja. Detta har TS missförstått.

Det börjar vara tröttsamt att läsa dina inlägg nu. Du verkar ha hakat upp dig och alla som säger emot dig är hönshjärnor eller vad det nu är för ord du kastar ur dig.

Jag tror det är många barn som genomgår separationer som får en trygg uppväxt utan att få något missbruk senare i livet.

Du kan stoppa upp dina forskningsrapporter där solen aldrig skiner. Du kanske lever hela ditt liv efter vad forskningen visar? Vågar du äta chips eller du kanske får cancer? Får du då cancer så blir du nog deprimerad och börjar knarka. Det måste nog vara så.

Vet du vad forskningen visar om ett barn plötsligt mister en av sina anknytningspersoner? Nä det verkar du inte göra.
  • Anonym (arg)
    Penida skrev 2015-01-24 18:19:51 följande:

Varför resulterade detta i att mamman har barnet boende hos sig, TS och inte du?

Avskyr CIO-metoder
    Det har jag inget bra svar på. Efter allt uppdagades så började vi bråka och jag lämnade huset. Sedan tog jag kontakt två dagar senare angående dottern, boende och lite andra saker och då var jag inte välkommen att träffa henne. Därefter startade detta helvete. Vi har en gemensamt boende men hon verkar ägna mesta delen av tiden hos sin mamma.
Svar på tråden Det är så jävla orättvist för mig som pappa!!