• Tumvante

någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?

liljah33 skrev 2017-10-21 07:38:01 följande:

Håller mina tummar för dig! Nu om någonsin är det din tur!

Hej Lilja.

Det var ett tag sedan. Jag har hunnit bli av med jobbet under tiden, men är vid gott mod ändå. Detta året har varit skit, men nu kan det bara bli bättre.

Jag har blivit patient på specialenheten för oss med habituella missfall, och nu har de tagit ytterligare blodprov.

Läkaren har två teorier.

Antingen att första missfallet skadat en eller båda äggledarna, och att det därför fastnar där, eller att mitt immunförsvar regarear och stöter bort graviditeterna (kan vara orsak till att jag födde dottern lite för tidigt också).

Så nu är planen att försöka igen, få svar på prov, och få tidig scanning och HCG prover.

Hur går det själv?
  • Tumvante
    liljah33 skrev 2017-11-05 17:56:01 följande:

Vilken jäkla soppa för dig. Jätteledsen att läsa att du haft det så tungt då jag inget hellre vill att det ska gå vägen för dig. Men så bra att dom utreder dig ordentligt så du kan få hjälp och framför allt svar. Hoppas att du inom snar framtid får den framtid du drömmer om. alla kramar i världen!

Med mig är det bra, ska inte klaga. Har femhundrasjuttiokrämpor men det är ingenting i världen jämfört med missfallet. Är i v.25 nu. Så hoppas givetvis över allt annat att det här går vägen...

Tack så mycket, gulligt av dig. Är ändå optimistisk. Det kommer att gå vägen snart. 65% chans att nästa grav. Skulle lyckas sa läkaren. Så vi har kört på denna cykeln. Men spännande att se vad sista blodprover säger. Läkaren jag har har forskat och skrivit många artiklar om just ämnet... så jag är i trygga händer

Vecka 25, så härligt! Grattis! Och nej, nu har du ju ett barn att se fram emot, men det är okej att klaga på krämpor för det. Det jag själv hatade med dottern, var att sova på stackars vänster höft... provade sova med kuddar staplade på alla vis... satt upp och sov... så himla skönt att sova vanligt när hon var född
  • Tumvante
    Anonym (Citron) skrev 2017-11-05 18:17:47 följande:

Jag har fått bekräftat en "biokemisk graviditet" och väntar nu på att börja blöda. Hur lång tid brukar det ta innan det startar? Detta är min tredje förlorade graviditet. Det ska vara så extremt ovanligt med upprepade missfall har jag läst, men självklart är jag i den procenten. Ja jag blir bitter... Detta är fruktansvärt jobbigt, som ni också vet givetvis. Undrar ju om jag någonsin kommer få ett levande barn... Det handlar troligtvis inte om progesteron, immunförsvaret eller blodproppar för jag har fått mediciner mot detta "utifall att" men det har ju uppenbarligen inte hjälpt. Hur som helst, jag vill försöka igen direkt men har svårt att bli gravid också så har inga större förhoppningar om att det ska ta sig snabbt igen tyvärr. Nu blir det dessutom utredning, kan man försöka under utredningen? 

Du kan absolut försöka. Jag har 1 MA och 3 biokemiska. Är igång med sista rundan blodprov. Det finns en undersökning de inte kan göra om du blir gravid - en vattenskanning - om de vill kolla livmoderns geometri och äggledarna. Men det ska inte vara ett hinder att försöka nu innan du ens fått tid till något.

Jag tror absolut att ni kommer att få ett levande barn. Jag är med i en grupp, där oss med tre eller fler är... och väldigt många lyckas där, med rätt behandling/hjälp.

Nu vet jag inte vad precist du har fått, men de kan ge bättre och mer riktad behandling om de vet vad det är. Är det immunförsvar, så är det oftast en droppbehandling (immunglobulin) man ska igenom 4-5 ggr i första trimestern (görs på sjukhus) är det blodproppar, Är det vanligt med fragment sprutor... och progesteron är visst mest effektivt med sprutor som man själv ger sig själv dagligen. Kan vara kromosomfel, och att de måste välja ut ett embryo... Finns massa de kan göra.

Och så kan det ju vara så att ni har haft sjuk otur. Vem vet.

Men försök absolut - och pressa för att utredningen kommer igång.

Lycka till och kram <3
  • Tumvante
    Anonym (trasig) skrev 2017-11-23 19:29:49 följande:

Har nu mitt 8e mf/ma kvar inom mig o väntar på att det ska komma ut. Känner att jag inte orkar utredning så jag ger upp. Är psykiskt knäckt! Som någon skrev älskar man ju var o ett av sitt lilla pluss från första stund! Dessutom är jag snart 40år. Vid detta senaste försöket fick jag progesteron vagiatorer och trombyl. Funkade inte ändå. Gravsymptomen är borta o testen visar negativt. Är i v 6 bara. Men gör ont i hjärtat ändå. Igen o igen o igen o igen o igen o igen o igen..nu orkar jag inte mer! :(

Utredning är ju det som kan ge svar. Kanske är det ej progesteronproblem. Kanske immunförsvar eller annat... 8 är många... beklagar. Kram
  • Tumvante

Missfall nr 5 är ett faktum. Men läkaren har hittat tecken på immunförsvarsproblematik. Så jag tror de kommer erbjuda ivig behandling och eventuellt kortison.

• Tumvante
    Anonym (Känslostorm) skrev 2017-11-29 20:37:11 följande:

Åh, så tråkigt :( Önskar så mycket att vi alla bara kunde få bli gravida och slippa alla missfall:(((((

Vilka tester visar på immunförsvarsproblematik, vad baserar läkaren det på? Nyfiken då de i början på nästa år ska påbörja min utredning.

Det är en HLA grupp 7 (trorjag det var) vävstyp, som ses vanligare hos oss som har många, och antinukleära antikroppar-värde som låg på 2, vilket är i den högre delen av skalan, vilket tyder på att mitt immunförsvar angriper okända cellkärnor.

Hoppas de kan hitta svar och en behandling som kan funka för dig! Skönt att du kommer igång med utredning!
  • Tumvante
    Anonym (Rädd) skrev 2017-12-15 10:23:16 följande:

Jag är gravid igen , efter 3 missfall. Jag gläds inte ens. Jag går bara å väntar på missfall. Haft bruna flytningar ibland så ett missfall kommer väll snart. Hatar rädslan varje gång man går på toaletten :(

Konstigt nog har jag varit optimistisk varje gång... trots fem förluster på raken.

Men, tänk, där är faktiskt chans att det går hela vägen... och jag hoppas för dig!!!!
  • Tumvante
    liljah33 skrev 2017-12-17 23:40:06 följande:

Var ett tag sedan jag kikade in här. Vill bara börja med att beklaga sorgen för er alla som också fått uppleva ett eller flera missfall. Sorgen, smärtan och känslorna kommer jag aldrig glömma. Inte heller hur man fick se livet rinna ur en trots att man nästan nått vecka 12.

Jag trodde aldrig det skulle gå igen och jag grävde ner mig djupare än djupast. Sorg, sorg, sorg. Fick tillslut ett plus som jag inte kunde glädjas åt. Satt på toa varje gång och väntade på att det skulle börja droppa blod. Varje växtvärk tänke jag var missfall. Långa dagar, längre veckor och ännu längre månader men... Om allt nu går vägen så får vi vårt andra barn om drygt två månader.

Sluta inte kämpa, sluta inte tro. All pepp och kram till alla där ute! Ni är inte ensam <3

Tack för hopp <3 och grattis!
  • Tumvante
    beso skrev 2017-12-27 13:08:25 följande:

Hej nu e jag tillbaka igen i tråden. Tog just ett gravtest som var starkt posetivt. Hade ingen aning. Fick missfall i oktober o november strax efter bim. Sen gjorde jag o pojkvännen Slut o han har flyttat ut. 1dec hade vi oskyddat sex. När kan befruktningen skett? Vill veta hur långt gången jag är. Tror starkt det blir missfall igen eftersom jag fått så många missfall redan o dr vill utreda varför. Jag tackade dock nej pga att det var Slut med pojkvännen o jag känner att jag inte orkar med fler missfall. Hade gett upp. Ska ju fylla 40 oxå. Så ni förstår att jag är fullkomligt omtumlad nu! :( Jag kommer inte göra abort men tror det kommer bli missfall. Ensam med mina tidigare barn e jag oxå! :( Men om jag räknar rätt så borde min bim varit då för ca en v sen om jag blev gravid runt den 1dec och då borde jag ju fått missfallet redan..kanske gått längre än vanligt denna gången..betyder det att det kommer stanna kvar kanske? Åh både vill o inte! :( Känner mig så orolig! Fatta att jag blivit gravid tre gånger på raken direkt efter missfall!! :O

Åh, kram till dig! Befruktning 1 dec ör väl sannolikt då. Vilka blandade känslor det måtte vara. Önskar dig det bästa av det i allafall. Själv väntar jag på tid för immunglobulin behandling innan vi fösöker igen.. kanske slutet av Jan... svårt med nytt jobb då jag kommer behöva vara ?sjuk? eller ledig en dag för att få det...
Svar på tråden någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?