Inlägg från: Anonym (småland) |Visa alla inlägg
  • Anonym (småland)

någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?

pannkakan87 skrev 2015-09-08 09:44:26 följande:

Är det nån av er som hört om trombyl eller egentligen ASA som finns i både trombyl men även albyl och bamyl och som används till kvinnor med upprepade missfall. Det motverkar att det bildas blodproppar i moderkakan som gör att fostret inte får näring - orsakar ma och missfall. Skickar med en länk.

www.aftonbladet.se/wendela/familj/article10467644.ab

Det finns även andra trådar här på FL där man kan läsa mer om detta. Här exempelvis. Då tar man 75mg av en barntablett (albyl minor) alltså ungefär en fjärdedel beroende på hur stor den är. Det är inte farligt för fostret men kan leda till att man minskar risken för missfall. Jag överväger att ta det när jag blivit gravid igen..

Min läkare på kk har skrivit i min journal att jag ska få trombyl vid en eventuell nästa graviditet då båda missfallen kommit i samma vecka (9+) då det är runt den veckan som moderkakan ska ta över näringsförsörjningen. Jag ska börja äta dom i v.6 då.
  • Anonym (småland)
    Anonym (MA v 13) skrev 2015-09-09 05:52:04 följande:

Var det inte du som fick diagnosen hypotyreos och att mfen troligen berodde på det? Blir orolig nu då min graviditet också avstannade 9+5, om det kan va nåt sånt för mig med, det med moderkakan och blodproppar :( är så nervös och orolig så jag vaknat 50 gånger inatt, har mitt andra ultraljud idag 10+3. Helt skräckslagen.

Jo det är jag med hypotyreos och deras teori är att det var det som gjorde att det avstannade. Sköldkörteln styr kroppens bränsle och när inte det fungerar som det ska, kan inte moderkakan heller fungera. Och det är ju vid den tiden som moderkakan tar över efter gulesäcken. Går på Levaxin men min läkare säger att jag dessutom ska få trombyl om vi blir gravida igen. Hon har sett otroligt bra resultat från en studie som gjorts, så hon rekommenderar det till oss.

Hur gick det idag för er?
  • Anonym (småland)
    Anonym (MA v 13) skrev 2015-09-09 22:20:49 följande:

Jo jag var själv orolig över om det kan ha varit för höga tsh värden hos mig som orsakade förra mf:et då både mamma och moster har hypotyreos. Ringde min BM för nån vecka sen för att fråga vad jag hade för värden förra graviditeten (lämnar blodprov varje graviditet pga ärftligheten men hon brukar bara säga att "allt ser okej ut") och fick till svar att det låg på 0,8 så jag kunde släppa den tanken iaf och sluta oroa mig över det. Det är lite jobbigt att inte veta varför fostret dog, man spekulerar så mycket och oroar sig därför in i nästa graviditet... Så på så sätt är det ju skönt för dig att du troligtvis vet orsaken och kan åtgärda den men så fruktansvärt hemskt att du behövde gå igenom det två gånger (!) innan diagnos :( det är just sådant man är rädd för! Jag hoppas du blir gravid fort igen och nu när du får olika hjälpmedel på traven att det ska gå bra, det håller jag tummarna för och tror på!

Det gick bra idag! En enorm sten släppte från mitt hjärta, var så orolig så jag ville kräkas när jag satt där i väntrummet men det visade sig bara vara onödig noja. Hon sa att jag borde slappna av nu då jag passerat den kritiska perioden då förra fostret dog men jag svarade att förra gången upptäckte jag det på KUB så lite till kommer jag nog oroa mig hehe.. Kanske dags att lämna tråden och börja tro på att det är ett barn jag väntar och inte mf, och hoppas på att jag inte behöver komma tillbaka hit trots att ni alla är väldigt goa och att jag har haft ett fantastiskt stöd här!

Jag hoppas att det går bra för er! Det var fruktansvärt att komma tillbaka till tråden efter andra missfallet, då jag lämnade denna tråd när jag blev gravid igen. Så även om man visste att stödet fanns här, var det jobbigt att vara tillbaka här igen.

Jätteglad att det gick bra idag och kan hålla med om att den mest kritiska tiden nu är över. Många kramar och lycka till!
  • Anonym (småland)
    pannkakan87 skrev 2015-09-10 08:46:23 följande:

Jag har en fråga till er som kommer äta trombyl eller albyl minor.

När kommer ni att börja? Vid ägglossning eller efter plusset? Hur länge kommer ni att ta tabletterna?

Jag vet inte hur länge. Det enda min läkare sagt är att om jag blir gravid igen ska jag börja ta dom runt v.6. Men hur mycket och hur länge har jag ingen aning om. Vet inte heller om de menar v.6 (5+), eller om de menar v.7 (6+). Man var ju lite halvt förstörd efter sista missfallet. Men tänkte att om jag blir gravid igen kontaktar jag dom så får jag nog svar på det.
  • Anonym (småland)
    pannkakan87 skrev 2015-09-10 14:47:01 följande:

Det låter rimligt! Då börjar man ju vid plusset ungefär då När har du ägglossning igen?

Runt den tjugonde. Mensen slutade igår. Själv?
  • Anonym (småland)
    pannkakan87 skrev 2015-09-10 17:13:08 följande:

Den 16e! Vi får se om den kommer då men har köpt stickor så jag kan mäta. Brukar känna av den tydligt också Kul med nån som är nära i bim och så. Jag har bim den 2e!

Jag brukar också känna av min äl väldigt tydligt, men direkt efter båda missfallen kände jag inte av den första äl som kom. Hade inte heller någon mensvärk, och jag brukar ha helvetisk mensvärk. Men det tar ett tag för kroppen och livmodern att gå tillbaka, så därför kan det vara så att man inte känner av det på ett tag. Något positivt i alla fall med den här skiten.

Bim 4 oktober!
  • Anonym (småland)
    sowe81 skrev 2015-09-17 14:44:41 följande:

Dom säger ju att man ska sluta blöda helt innan man har sex efter missfall pga infektionsrisken. Vet inte om bruna flytningar räknas dit. Jag hade nog väntar nån dag, även om jag förstår att suget finns.

Vi väntade helt tills bruna flytningar också upphört. Det innebar att vi missade äl för den kom då, men jag vågade inte chansa på infektion. Tillräckligt jobbigt med missfall och allt. Så jag håller med. Hade väntat.
  • Anonym (småland)

Äl till helgen och har myst idag. Säger inget till min man att det är ÄL i helgen. Vill inte att han ska känna av pressen och få ont i snoppen igen...

• Anonym (småland)
    pannkakan87 skrev 2015-09-18 13:51:16 följande:

Nu tror jag ägglossningen är på g här, fick trådig äl-flytning förut. MEN jag testade negativt på ägglossningsstickan i förmiddags. :-/ Känner av molvärk i magen sen igår. Hoppas hoppas!

Om inte annat så är det alltid en bra ursäkt till sex!
  • Anonym (småland)
    Moonlight83 skrev 2015-09-18 17:25:44 följande:

Jahapp då var man här igen.Åkte in akut i dag då jag haft blödningar och kraftiga magsmärtor.Var i v7+1. Fostret var bara ca 4veckor och livmodertappen hade börjat öppna sig.Så ett fördröjt missfall.Har fått en ny tid om 1 vecka för att se at allt kommit ut.Så nu går jag och väntar på att missfallet ska starta.Hoppas få gå en missfallsutredning nu. (ma v16 -14,mf v5 -14,mf v10 feb-15 och så nu Ma v7.

Riktigt tråkigt att höra. Men visst borde du få en utredning nu?
Svar på tråden någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?