• glader

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Primolut88 skrev 2015-02-25 07:54:04 följande:
    Tack tack

Den har varit och är fortfarande väldigt intensiv. Vi började med två veckor på neo för att dom föddes lite tidigt och för att Tilda har ett hjärtfel som ska fixas till troligtvis någon gång under sommaren. Så vi är på ultraljud varannan vecka och ska dit idag. Men annars så är det mat sömn och blöjbyten som gäller här än så länge

Och välkommen Primolut!!

Låter tufft med hjärtfel, hoppas allt går bra, de är ju så himla duktiga på sånt nu för tiden. Måste också vara utmanande med två små troll som dessutom är så tidiga men det fixar ni säkert galant!

• glader
    Irma01 skrev 2015-02-27 07:33:40 följande:

Godmorgon tjejer,

Hur mår ni? Hur har natten varit?

Vsg, hoppas verkligen att storasystern mår ok och inte har fått kräksjuka.

Kram

God morgon!

Okej natt här förutom att jag återigen har svårt att sova. Katterna har också härjat ovanligt mycket inatt. Men nu är det fredag!

Håller också mina tummar för dig och familjen vsg, hoppas verkligen ni slipper kräkeländet!

Kram
  • glader

Hej tjejer!

Hann inte in här på hela dagen igår men oj vad ni är flitiga!! Låter som flera av er har det jobigt med förkylningar och sömnlösa nätter, all styrka till er! Har nästan dåligt samvete för att jag har det för bra och vågar inte riktigt skriva om vår situation för att jag inte vill provocera er som har det tufft. Om ni undrar varför jag inte delar med mig så mycket...

Har några frågor som säkert är väldigt basic men jag är ju total nybörjare så jag frågar er experter (och ber om ursäkt för dumma frågor)

- Smakportioner - hur gör man för att riktigt komma igång och få dem att äta mer och mer? Jag har hållit på i några veckor nu men tycker inte det går framåt, det mesta kommer fortfarande ut och tror egentligen inte hon får i sig något alls Ska man truga längre, ge portioner flera gånger om dagen eller vad?

- Ljud - är det fler som har bebisar som låter som Darth Vader?? Hedda har ett nytt ljud sedan någon vecka tillbaka, hon låter verkligen som ett monster med ett gurglande väsande ljud långt ner i halsen och i affären tittar folk konstigt på henne och tror hon håller på att kvävas eller nåt Tycker själv det är hysteriskt roligt men det måste ju verkligen skava nere i halsen!

- Blöjbyte - Ska man tvätta med rengöringsservetter varje gång, dvs även vid kissblöja? Säkert urdum fråga men jag tycker Hedda blir irriterad av för mycket rengörande men det är klart man vill ta bort kisset liksom... Hur gör ni?

Kramar och trevlig måndag på er! Hjärta

• glader
    villsågärna38 skrev 2015-03-02 10:13:53 följande:
    Hej!

Den här tråden är ju inte bara till om man har jobbigt. Klart du ska skriva ändå om du vill. Jag har det för det mesta toppenbra men skriver iaf Har haft drömnatt i natt, Lovisa är harmonisk och sover i vagnen sen en timme. Storasyster frisk och på dagis. Jag dricker kaffe och läser tidningen just nu

Smakisar är ju just det. En möjlighet att prova på olika smaker, det är ju inte meningen att de ska börja äta så mycket ännu. Hedda föddes ju även för tidigt så kan absolut dröja längre då också. Vi provar en smak om dagen vid lunch. Serverar efter hon sovit och innan hon ammar. Andra kör en och samma smak en vecka i taget. Här kan man göra lite som man vill. Det är nån liten sked som går ner. Många barn börjar inte äta några mängder förrän vid 6-8 månader, andra ännu senare. Kan dröja uppåt året. Känn ingen panik här utan låt hennes intresse styra. Hon är nog inte redo eller så har hon inte fått nåt som hon tyckt varit riktigt gott ännu. Vad brukar du ge? Vi har än så länge bara testat avocado, banan, äpple, potatispuré och morotspure. Förutom nåt litet finger i grädde, yoghurt eller sås osv. Ersättning ska du ju fortsätta ge till hon är året, det är ju huvudfödan en lång tid framöver.

Jag torkar kiss med tvättlappar och vatten eller inte alls. Beror på hur länge sen jag bytte blöjan. Tvättservetter bara vid bajs och bara Liberos som funkar för oss. Torkar alltid torrt efteråt och smörjer med inytiol. Helt rätt att de kan bli irriterade av för mycket rengörande.

Lovisa har alla mjöliga ljud för sig. Inget konstigt. Det kommer att gå i perioder det där. Bry dig inte om det

Kram

Javisst du har ju rätt, tråden är till för både positiva och negativa saker det är bara en känsla jag har... Ska försöka komma över den!
    Och underbart att ni har det bra förstås! Det har ju vi också vilket jag är supertacksam för.

Tack för tips om smakisar, kanske jag som är lite otålig Jag har bara testat banan, morot och avokado. Avokado hatade hon men jag tror det var för att det fastnade i gommen och hon klöktes hela tiden

Kram

• glader
    villsågärna38 skrev 2015-03-02 10:17:09 följande:

Glader - har du fått den här broschyren av Bvc? Riktiga smakportioner rekommenderas ju från 6 månader. Fram till dess är det små smakprov, smaksensationer, man talar om så inget konstigt alls med Hedda!! Och är hon inte intresserad alls - vänta ett tag till!!

www.slv.se/spadbarn

Tack vsg! Har läst den innan men det var bra att fräscha upp kunskaperna! Känns som en låååång process att introducera mat och det är såklart viktigt att det sker successivt, det är bara jag som är otålig
  • glader
    villsågärna38 skrev 2015-03-02 12:10:45 följande:
    Ha, ha!! Känner igen det där. Halva grejen är ju att sitta med då ni äter. Då blir det ju roligare sen på sikt. Har ni testat med stol vid bordet ännu? Lovisa sitter med även om hon inte äter. Hon älskar det Vi kör Ikeas plaststolmed bricka och ett inlägg/dyna för bebisar i tyg så hon inte sitter så snett. Kram
    Vi har också Ikea-stolen med bord och Hedda bara älskar att sitta där! Hon kommer ju upp en bit och får vara med och har dessutom roliga leksaker på bordet som är kul att kasta ner Riktigt bra stol det där!
  • glader
    Irma01 skrev 2015-03-02 12:48:54 följande:
    Jag tror verkligen inte att det handlar om att hon skulle frysa.

Nu menade jag mer, enligt dina frågor, att de flesta spädbarn gnäller och "pratar" i sömmen, och att det kan bli en ond cirkel om man tar upp de hela tiden, fast de egentligen sov. Då lär man dem det beteendet till slut.

Det är jättesvårt att ge tips, när man inte själv upplever det, inte det enklaste att beskriva via nätet tyvärr.

Jag vet inte hur du gör, men jag har ibland lämnat Victor själv när han har gnällt en stund, eller "pratat" och han varit noga att inte ta upp honom så fort han sa pip, speciellt om han hade just ätit, och var ombytt. Ibland har han gnällt i 2-3 min, och sedan kunde han börja leka med sina leksaker i babygymmet t.e.

Om han gnällde i sovrummet när vi hade nattat, så lät vi det vara först och nästan alltid tystnade han efter en kort stund (3-4 min). Tilltog det i stället, då gick jag in och la en hand på magen för att lugna. När detta har hänt (väldigt sällan dock) har det varit pga att han var övertrött, och det blir värre om jag tar upp honom då det enda han vill är att komma till ro.

Vad jag menar är att vi har absolut låtit honom gnälla ibland. 
    Det enda anledning till att jag skrev detta tidigare är för att jag tycker det är omänskligt hur du har det med sömnen, och eftersom du själv skriver att du har svårt att gå sova i ett annat rum osv, så ville ja bara tipsa om detta med de olika sömnfaserna, så du inte "väcker" henne i onödan för att du tror att hon gnäller. Men som sagt, det är väldigt svårt att ge tips när man bara läser om vad som sker på nätet.

Jag beundrar din styrka och tålamod, jag hade inte orkat som du gör.

Kram
    Måste också instämma här. Hedda gnäller/skriker alltid när hon är trött men det är ju fullt naturligt, hon är inte hungrig, ledsen eller missnöjd förutom att hon är trött och då måste vi lämna henne själv för att hon ska somna, annars håller hon sig vaken, hur trött hon än är. Varje gång när jag lägger henne för att sova middag på dagen gnäller/skriker hon 3-5 minuter men somnar sen alltid. På kvällen kan hon gnälla och skrika i upp till en timme men då går vi såklart in till henne då och då, sjunger lite, klappar om , ger nappen eller tröstar lite. Till slut somnar hon. Någon enstaka gång som tex igår kom hon aldrig till ro utan vi fick mata henne en gång till innan hon somnade.
    Men håller helt klart med Irma, gnälla och skrika kommer de alltid att göra när de ska sova, det är av trötthet och fullt naturligt. Sen ska man givetvis inte låta dem ligga och gallskrika och givetvis trösta då och då.

Måste också säga att jag verkligen beundrar dig som orkar med detta Lelle. Igår när mannen klagade lite över att Hedda inte ville somna på en timme påminde jag honom barkst om att många har det tusen gånger värre och detta är faktiskt extremt lindrigt, tänkte på dig då!

Kram
  • glader
    lelle75 skrev 2015-03-02 22:13:01 följande:
    Gulligt av dig. Tror dessvärre att jag lite satt mig i denna sits själv. Men då det har varit mycket skrik här pga av ond mage och trötthet (även trötthet på dagen då hon sover dåligt på natten pga av täppan) så orkar man bara inte med mer skrik så har nog låtit henne att vara för mycket vid bröstet vilket hon vant sig vid. Och är liksom för trött för art orka göra annorlunda, man testar ibland men ger upp för fort tror jag.

Kram
    Fullt förståeligt att du valt att göra så, jag skulle inte heller klara av att lyssna på skriket, särskilt när man är helt totalt slut, då gör man ju det som hjälper, vad det än är! Visst kan hon vänja sig vid det men det finns ju knappast något annat att göra i det läget du är. Med Hedda var det annorlunda för även när hon skrek hela tiden och hade ont i magen blev hon aldrig nöjdare av att ligga på bröstet utan lugnade sig nästan bättre i sin säng. Men det är ju så olka...
    När det lättar för er kommer du ju säkert att kunna pröva lite nya metoder och det blir lättare.

Hoppas du fått sova något inatt. Kram!
  • glader
    lelle75 skrev 2015-03-03 10:07:20 följande:
    Tack vännen för allt ditt stöd och pepp!

Hon är 3 månader drygt. Magen är bra till och från men ibland en hel del skrik. (Men sällan skrik nattetid, tack och lov) Täppan är verkligen under kontroll så länge fönstret är öppet och det kommer lagom med frisk luft in i rummet och så länge hon ligger på sidan. Hon har ju en sidokudde som hon börjat vänja sig vid. I början blev hon jättearg på sidokudden. Så fort man lägger henne på ryggen så är det kört. Så nej, hon är inte besvärad av täppan längre vilket verkligen är en seger. MEN hon vaknar i samma uträckning ändå. Försökte att vara mer på alerten inatt och hon vaknade typ en gång i timmen efter 2:30. Hon var klarvaken med öppna ögon och gnällde men somnade om i famnen direkt. Tog upp henne fort då jag behöver en utvilad sambo på kvällen. 6:30 imorse vart jag så trött och frustrerad så jag prövade att lägga ner henne själv, gick ut ur rummet (med babyvakten som även filmar) hon skrek så klart men jag gav inte upp. Tog inte tiden men hon skrek max 10 min, kanske var det bara 5 min. Det gjorde ont i mammahjärtat men det var ju inte det där onda skriket som när hon har ont i magen (då måste man ju trösta). Hör och häpna, hon tystnade efter ett tag och sen somnade hon själv!!!! Vilken seger! Hade hela tiden 5-minutersmetoden i bakhuvudet! Tror bara att lillan blivit enormt bortskämd och jag är så glad över att hon så enkelt accepterade att somna själv. Och hon sov 1,5 h, gick in efter att hon somnar och lade mig bredvid henne, jag somnade väl till men inte så djupt. Alice sover fortfarande mycket på dagen så kanske blir det svårare att sova djupt på natten..

Stort tack Irma för pepp så att jag tog mitt förnuft till fånga och vågade göra detta!

Tack alla ni andra också för all vägledning, stöttning och peppning! Det behövs verkligen när man är så trött och inte kan tänka klart

Många kramar till er alla!
    Se där ja, plötsligt händer det! Så underbart! Jag tror inte du behöver vara rädd för att låta henne skrika lite, det är ju som sagt inte för att hon lider utan för att hon är trött och de far inte illa av att "tröttskrika" en liten stund, det är helt naturligt. Hon vet att du finns där ändå så mycket närhet som du ger henne.

Hoppas nu du vågar fortsätta med detta och att det funkar! Du ska se att det börjar vända nu när magontet börjar försvinna och nästäppan blir bättre. Vår och mer sömn å väg!

Kram
  • glader

Hej tjejer! En liten fråga: Igår och idag hände det efter att Hedda sovit middag på eftermiddagen samma sak - hon vaknade och började illskrika och var otröstligt i några minuter. Hedda skriker ju aldrig särskilt mycket och tystnar alltid när man tar upp henne men inte vid de här tillfällena. Igår trodde jag hon hade rivit sig i ögat och att det gjorde ont men idag var det inte det.

Kan de ha mardrömmar redan eller vad kan det vara? Igår började det innan jag kom in till henne och idag någon minut efter att hon vaknat så hon vaknade inte av det idag.

Någon som varit med om något liknande eller vet vad det kan vara?

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015