Irma01 skrev 2015-03-02 12:48:54 följande:
Jag tror verkligen inte att det handlar om att hon skulle frysa.
Nu menade jag mer, enligt dina frågor, att de flesta spädbarn gnäller och "pratar" i sömmen, och att det kan bli en ond cirkel om man tar upp de hela tiden, fast de egentligen sov. Då lär man dem det beteendet till slut.
Det är jättesvårt att ge tips, när man inte själv upplever det, inte det enklaste att beskriva via nätet tyvärr.
Jag vet inte hur du gör, men jag har ibland lämnat Victor själv när han har gnällt en stund, eller "pratat" och han varit noga att inte ta upp honom så fort han sa pip, speciellt om han hade just ätit, och var ombytt. Ibland har han gnällt i 2-3 min, och sedan kunde han börja leka med sina leksaker i babygymmet t.e.
Om han gnällde i sovrummet när vi hade nattat, så lät vi det vara först och nästan alltid tystnade han efter en kort stund (3-4 min). Tilltog det i stället, då gick jag in och la en hand på magen för att lugna. När detta har hänt (väldigt sällan dock) har det varit pga att han var övertrött, och det blir värre om jag tar upp honom då det enda han vill är att komma till ro.
Vad jag menar är att vi har absolut låtit honom gnälla ibland.
Det enda anledning till att jag skrev detta tidigare är för att jag tycker det är omänskligt hur du har det med sömnen, och eftersom du själv skriver att du har svårt att gå sova i ett annat rum osv, så ville ja bara tipsa om detta med de olika sömnfaserna, så du inte "väcker" henne i onödan för att du tror att hon gnäller. Men som sagt, det är väldigt svårt att ge tips när man bara läser om vad som sker på nätet.
Jag beundrar din styrka och tålamod, jag hade inte orkat som du gör.
Kram
Måste också instämma här. Hedda gnäller/skriker alltid när hon är trött men det är ju fullt naturligt, hon är inte hungrig, ledsen eller missnöjd förutom att hon är trött och då måste vi lämna henne själv för att hon ska somna, annars håller hon sig vaken, hur trött hon än är. Varje gång när jag lägger henne för att sova middag på dagen gnäller/skriker hon 3-5 minuter men somnar sen alltid. På kvällen kan hon gnälla och skrika i upp till en timme men då går vi såklart in till henne då och då, sjunger lite, klappar om , ger nappen eller tröstar lite. Till slut somnar hon. Någon enstaka gång som tex igår kom hon aldrig till ro utan vi fick mata henne en gång till innan hon somnade.
Men håller helt klart med Irma, gnälla och skrika kommer de alltid att göra när de ska sova, det är av trötthet och fullt naturligt. Sen ska man givetvis inte låta dem ligga och gallskrika och givetvis trösta då och då.
Måste också säga att jag verkligen beundrar dig som orkar med detta Lelle. Igår när mannen klagade lite över att Hedda inte ville somna på en timme påminde jag honom barkst om att många har det tusen gånger värre och detta är faktiskt extremt lindrigt, tänkte på dig då!
Kram