• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Bell13 skrev 2016-01-04 06:11:35 följande:
    God morgon, natten gick bra. Han vaknade till 02.30 och gnydde lite (sover i ett annat rum vägg i vägg) men annars verkar han ha sovit hela natten.
    Tack för tipsen gällande ersättning och vatten
    Kram
    Hej Bell,

Vad skönt att natten fick bra. Då vet du iaf att han har inga problem att sova hela natten utan att amma.
    Jag förstår verkligen att det känns oerhört svårt och jobbigt att höra honom skrika, jag vet inte om det hjälper men jag försökte tänka att jag ger honom något väldigt värdefullt, att lära sig att somna själv.
    Det lär säkert bli en del tårar och gråt i kväll med men oftast lugnar det ner sig efter tre nätter.

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2016-01-04 13:13:11 följande:
    En 1,5 åring som inte visar tecken på egen vilje eller frustration. Då ska man nog bli lite orolig Man får ju ha i bakhuvudet att det är trygga barn som trotsar och vågar visa sin vilja, testa gränser. Sen får man med tålamod visa vägen och finnas där. Stå för trygghet och kärlek Mitt bästa tips är sömn i tid och extra mellis. Vi kör banan eller kall prinskorv ibland Hålla blodsockret på en bra nivå och sova i tid är a och o om man vill undvika de värsta utbrotten eller iaf hålla dem så korta som möjligt

Bra här. Vi är pigga förutom min man som blivit dunderförkyld. Det enda förutom det som är lite jobbigt är att Lovisa inte vill sova hela natten i sin säng längre. Under oktober november blev det ju gradvis jobbigare för henne med orolig sömn och magknip och hon har vant sig att sova med mig nu. Är ju även mer mammig nu än innan. Sover till 01 ca och vill sen inte somna om i sin säng. Måste ta tag i detta men inte velat nu då vi är lediga. Blir nog tre tuffa nätter för ny vana och det är lättare tror jag när vi är inne i våra rutiner igen. Storasyster går på förskolan och jag kan vila på dan osv. Vi sover bra ihop nu då lovisa mår bra men känner att det ju inte är en långsiktig lösning. Men som sagt. Jämför med liten tjej som vaknar hela tiden och har ont i magen är ju detta inget problem

Låter kul med hundarna!!

Kram
    Tack för dina tips! Ja, när det gäller sömnen har vi verkligen märkt hur viktigt det är... Så det blir två långa promenader om dagen nu, då han vägrar somna i sängen på eftermiddagen. Han sov en timme mellan tio och elva, så vid två halv tre är det dags för nästa promenad. Du har helt rätt angående hur man ska tänka, och att man ska se det som en normalt och sunt steg i utvecklingen.

Det där med sömn går upp och ner, och klart att de ska få sova med en när de mår dåligt, även om det blir lite jobb att få de vanliga rutiner på plats igen. Är säker att ni löser detta utan större bekymmer!

Nu ska vi förberedda oss inför promenaden, det tar ju lite tid med alla kläder denna årstiden

Kram
  • Irma01
    Kelsson1 skrev 2016-01-05 20:49:47 följande:

Tack för att ni frågar hur det går med Niilo, har tyvärr inte haft tid att komma in o kommentera för Bell har rätt vi åker till Gran Canaria på torsdag .
    Så har varit fullt upptagen med att packa o tvätta när jag inte har tagit hand om barnen. Allt blir också så mycket besvärligare när vi är utan bil, måste planeras noga o så får maken sköta mycket av inköpen på väg hem från jobbet.
    Niilo mår bra men vi var till läkaren o bad att få medicin utskrivet som vi kan ta med oss på resan ifall öroninflammationen återvänder (reseförsäkringen täcker ju inte när han hade besvär innan resan) och det fick vi så känns tryggt att åka nu.
    Jag läste igenom alla inlägg men minns inte vad jag hade tänkt att kommentera (som vanligt ), är lite trött då dottern börjat komma in till oss om nätterna igen nu när Niilo börjat sova i egen säng.
    När vi är på semester försöker jag att vara helt utan internet och TV så förhoppningsvis kommer jag inte in o läser eller skriver något på ett par veckor nu (om jag inte mot förmodan hinner imorgon)

Bell: Förstår dig, jag hade nog också suttit o bölat om lilla Niilo gråtit så länge. Vet inte om jag lyckats hålla mig, hade nog gått o tagit över (vet att det inte är rätt väg att gå men klarar inte av att höra honom gråta). Så du är starkare än jag.
    Skönt att det går bättre igen, snart är ni på andra sidan o det jobbiga är glömt.

Skönt att han mår bra! Önskar er en härlig semester Solig.
  • Irma01
    Bell13 skrev 2016-01-05 04:13:38 följande:

Hej, nattningen gick på 5 min tidigare och det verkar som han sovit hela natten han sover fortfarande i vår säng och nu bredvid sin pappa. Vi tänkte köra så i nån månad till och sedan införa ny rutin att vi nattar i hans spjälsäng. Tror ni det skulle funka?
    Jag är däremot vaken pga att brösten spänner och har fått pumpa en liten skvätt. Borde ju bli av med bröstmjölken snart, ammade senast i lördags eftermiddag. Hoppas ni andra sover och mår bra.
    Kram

Härligt! Tycker det låter som en bra plan. 

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2016-01-05 17:42:21 följande:

Hej vänner!

Hur mår ni idag?

Härligt att det gick så bra Bell!

Kram

Bara bra här tack. Njuter av mina sista dagar,  maken jobbar hårt för att känna lite ro och inte behöva jobba under hans pappaledighet. Som du vet, inte alltid helt lätt när man har eget! Hur har ni det själva?
    Kram!
    johjen skrev 2016-01-05 20:49:38 följande:
    Hej!

Är är det härliga lata dagar och kommer nästan in i föräldraledighets lunken igen.. Så mysigt att vara hemma allihopa och skulle gärna vilja ha det så ett bra tag till!

Adams humör går upp och ner. Oftast glad och nyfiken och har börjat säga ord som man fårstår som tack, hej då, upp mm. Samtidigt har han ett väldigt humör och tex får han inte ihop två duplobitar kan han kasta iväg dem med ett skrik och bli vannsing. Är vi hemma så hänger han mig i hasorna och vill komma upp i famnen och när han väl är i famnen så ålar han runt och vill ner efter en stund. Vi har varit och hälsat på vänner i dagarna och så härligt att se att när vi är hos folk, eller har besök, så kryper han gärna upp i andras famnar om han känner sig trygg med personen. Jag hoppas det har med att göra att han har en trygg anknytning så han vågar utforska hur det är att sitta hos andra! Ibland är det nästan som han inte ser mig när vi är hos andra utan som han har fullt upp att bekanta sig.

Hur mår ni? Haft en fin dag?

Kram

Det låter underbart vännen Solig. Som du kanske läst i tråden så gör Victor som Adam, men som vår kloka vsg skrev så är det ju helt normalt. Igår var vi hos hans farfar och han var så snäll och go och underhöll alla vid matbordet, en riktig liten solstråle (en ganska stor kontrast till när han ligger på golvet och gallskriker!). Här planeras det lite utflykter för att göra det mesta av min sista vecka av mammaledighet. Det känns lite märkligt, även om jag tycker att det ska bli kul att börja jobba igen. Vill bara verkligen försöka undvika att hamna i en stresscirkel och jämnt känna att jag inte räcker till. Vi får se hur det går helt enkelt.

Kram!
  • Irma01
    azurea skrev 2016-01-07 14:25:43 följande:

Hej alla, hoppas ni minns mig, men jag var ganska aktiv för ett år sedan i samband med att jag fick tvillingar för tidigt, havandeskapsförgiftning, twinsen åkte in på sjh med RS mm. Jag försvann sedan ganska tvärt, då min ena tvilling tyvärr avled endast 6 veckor gammal och jag helt enkelt inte orkade med att påminnas om allt som rört båda två, utan försökte fokusera på att (över)leva med att bara ha fått behålla en. Man ska ju inte behöva begrava sitt barn när man precis fått det...

Nu känner jag mig dock lite starkare igen och orkar återuppta kontakten lite. Dels för att jag känner att jag gärna tar del av lite utbyte kring hur det är att ha en vild ettåring (som är helt magisk såklart! ) men också för att vi efter många långa funderingar bestämde oss för att göra ett syskonförsök på det enda överlevande ägget i frysen som tog sig. Så i morgon går jag in i v17+0 och hoppas innerligt att det håller hela vägen. Ska erkänna att jag grät på KUBen när det visade sig finnas något därinne som såg jättefin ut, jag hade tvivlat i flera veckor på om det var något då jag slutat känna några som helst tecken på graviditetet.

Hej Azurea,

Det finns inga ord...jag beklagar verkligen att ni förlorade ert barn, det går inte att förstå.
    Ibland blir det stora svängningar i livet, stort grattis till att du bär på ett nytt liv och att du är nästan halvvägs i graviditeten.
    Välkommen tillbaka.

Kram
  • Irma01
    johjen skrev 2016-01-08 09:34:55 följande:

Hej!

Hur mår ni alla idag?

Hur går det med att sluta amma Bell?

Här har det kommit massor av fin snö så blir nog lite pulkaåkning idag.

Så skönt att vara hemma hela familjen, har varit ledig två veckor nu och känner att jag gått ner i varv. Dessutom har vi haft det ganska lugnt de sista dagarna och bara varit vi och det har vi och jag verkligen behövt.

Adam är så mysig, kommer ofta med sin favoritpekbok och vill sitta i famnen medan jag läser den. Han vill mysa mer nu generellt tycker jag och som jag skrev tidigare så pendlar det mycket mellan gott humör och lättare utbrott. Tålamod verkar det svårt med också men antar att det är en del av utvecklingen.

Hoppas ni alla mår bra och får en fin dag!

Kram

Hej,

Tack det är bra här, förutom att jag har känt en stor trötthet på sistone, vilket är märkligt då jag inte gör speciellt mycket. Kanske efter att ha haft gäster i en vecka runt Jul så kommer den i efterhand, vet ej!

Här snöar det för fullt just nu Glad, så det lär bli en del pulka åkning i helgen. Victor har varit sin glada jag igen de senaste tre dagarna, vilket har varit väldigt behagligt. 

Låter härligt med familjetid och så skönt att du själv känner att du kom ner i varv. Det är så viktigt.

Ha en härlig helg,

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2016-01-08 11:43:07 följande:
    Hej på er!!

Härligt att läsa att ni har och haft det så mysigt.

Här började maken jobba igår efter 2,5 vecka. Jättetråkigt. Det är så viktigt att bonda hela familjen ibland. Göra saker ihop och mysa tillsammans. Är ensam med tjejerna ett par dar och så börjar äldsta dottern på måndag. De är lite förkylda så idag har vi badat, ritat och bakat än så länge. Hemmadag med pyssel ...och så kommer ett par kompisar till storasyster vid 15.

Visst är det underbart med snö vi har ju haft det i ett par veckor nu så blivit mkt pulka utom de sista två dagarna då det varit så kallt. -15 Har en åkpåse med fårskinn inuti som tur är till Lovisa. Den fick vi plocka fram härom dagen. Vanliga åkpåsen räckte inte och hon hade ändå vinteroverall på sig.

Lovisa älskar också böcker. Vi har tre som ska läsas varje kväll t ex och hon vill också sitta i knäet och mysa och kramas varvat med bus och lek. Inte direkt några utbrott sista dagarna utan mer harmoniskt igen. Är också väldigt social då vi träffar vänner. Håller koll på var jag är men leker gärna med andra barn och kvinnor. Adopterade i princip våra vänners barns farmor på nyårsafton Män däremot går bara de hon känner. Okända göre sig Inte besvär Hi, hi!! Maken hoppas att det håller i sig till tonåren Vi har kommit in i en ny era vad det gäller klättrande tyvärr. Varit lugnt på sistone då hon gjort det hon klarar av t ex soffa, fåtölj osv. Men igår satt hon mitt på köksbordet och åt pepparkakor då jag kom tillbaka efter två minuters toalettbesök!! Gulp!! Så nu måste det vaktas och sägas nej, lyftas ner osv. Blir väl så i nån vecka tills hon förstår att hon inte får göra så. Hon och hennes syster leker däremot väldigt bra överlag vilket är jättekul. Avlastar mamma och pappa mycket

Ha en skön dag!!

Kram
    Ja, tid tillsammans som familj är ju guld värt verkligen, så förstår hur du känner. Var också öste konstigt när maken började jobba igen i måndags eter att ha varit hemma så länge!
    Kul att läsa om Lovisa Solig.
    Här är det bra, Victor är mer harmonisk igen och har sovit bättre de senaste dagarna också. Jag är jättetrött och förstår egentligen inte varför, hoppas det går snart över, kan ju inte vara trött när jag ska börja jobba igen...

Hoppas ni får en härlig helg,

Kram
  • Irma01
    Sira skrev 2016-01-08 11:22:27 följande:
    Hej allihopa!
    Hoppas ni haft sköna dagar nu under jul och nyår! Vi har umgåtts med familj, släktingar och vänner och haft det bra och jag har faktiskt lyckats väldigt bra med att hålla mig från internet. Välbehövlig paus, sitter väldigt mycket med mobilen/ipaden i vanliga fall. (Och så var det ett inlägg här strax före jul som jag kände att jag inte alls kunde relatera till och som gjorde att jag liksom totalt tappade sugen för internet överhuvudtaget? Det var den berömda droppen. Nog pratat om det?)
    Vsg: Hur har det gått med Lovisas mage? Ni skulle ju till en bra läkare, har ni fått någon ordentlig utredning än eller är det fortfarande julstängt överallt kanske?
    Bell: Vad tufft du haft det med amningsavslutet. Skönt att det verkar gå åt rätt håll iaf. 
    Irma: Känner igen det där med ettårings-temperamentet från äldsta tjejen här. Ömsom roande när de blir sådär fruktansvärt arga för ingenting (i min värld), ömsom väldigt tålamodsprövande. Hoppas din sambo hinner med allt han behöver fixa innan föräldraledigheten nu. 
    Johjen: Låter som att du haft en riktigt härlig ledighet, så som jag minns jullovet från skoltiden med bara en massa lata dagar. Hur går det med era husplaner förresten? Våren är väl högsäsong för det?
    Kelsson: Antar att du är på Kanarieöarna nu och nog inte läser förrän ni är hemma igen men - ha en härlig semester!  
    Azurea: Du var här före min tid men jag vill bara beklaga det fruktansvärda du behövt gå igenom. Att begrava sitt eget lilla barn, varje förälders mardröm och det har ni varit med om på riktigt? Så alldeles förfärligt sorgligt och hemskt.
    Ego: Vår E är mitt i Eventfasen och hon som var så lätt från början är inte alls så lätt längre. Sover helst i famnen på dagen, vaknar efter bara en kort stund om jag lägger ner henne. Inte lika nöjd som tidigare. Lägg till en förkylning på det samt jobbresa för maken? Tur att det är andra barnet - jag vet att det går över! Just nu är jag rätt sliten dock, sover väldigt dåligt och kan inte vila i kapp nånting på dagarna. Det är det allra svåraste med spädbarnstiden tycker jag - sömnbristen. Jag blir dum i huvudet, trögtänkt, känner att hjärnan inte funkar och jag kan knappt hänga med i enkla resonemang. Längtar efter att känna mig smart igen?
    Hej Sira,

Kul att höra ifrån dig. Så skönt att ni hade en härlig ledigheten, och vad duktig du är som kopplar verkligen av Glad.
    Ja, det där med temperament är precis som du skriver omsöm roende, omsöm tålamodsprövande...men just nu verkar det vara lugnare igen, få se hur länge det håller! 

Usch ja, Eventfasen var verkligen den värsta kommer jag ihåg, och jag förstår precis vad du menar... känner att det kommer att bli en omställning att börja jobba igen och få igång hjärnan...Nåväl, är inte den första och inte den sista, så det kommer att lösa sig på något sätt Flört

Trevlig helg!
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015