• johjen

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2016-02-03 10:04:26 följande:

Själv ha jag inte haft en sån fantastisk morgon idag Har börjat få grymt jobbig pms. Mensen har även blivit oregelbunden så tror att jag är i förklimakteriet nu. Inga svettningar eller vallningar eller så men nåt förstadie tror jag det är iaf. Ska boka en tid på Hormonelle för att se vad jag kan få för hjälp. Nån av er som varit där? Har ingen stresstålighet de dagar jag mår såhär. Känner att jag har kort stubin. Blev irriterad på äldsta dottern imorse då vi skulle till förskolan. Skäms nu Usch! Känner inte igen mig själv. Har inte det tålamod jag brukar ha. Så nåt ska göras åt detta pronto!! Har ju läst "Kaos i kvinnohjärnan" så vet ju att jag ibte behlver ha det såhär. Alltför många kvinnor som lider i tysthet pga obalans med hormoner. Så nu hoppas jag på bra hjälp på Hormonelle Kosta vad det kosta vill!! Kram

Förstår precis hur du mår just! Har ju själv pms from hell, fått diagnosen pmdd, och tycker också att det är fruktansvärt jobbigt med tålamod men blir också helt apatisk, nedstämd och orkeslös. Jag blir djupt deprimerad i ca 3 dagar med självmordstankar men har på senare tid blivit mer utåtagerad med ilska och irritation. Min sambo tycker jag är två helt olika personer och jag förstår honom och vill inte att det ska påverka Adam. Har också läst Kaos i kvinnohjärnan men tycker det verkar komplicerat med biokemiska hormoner och dyrt! Men helt klart värt det om det funkar. Känner du någon som testat det? Rätt kost, sömn och träning ger lite lindrig för mig. Min väninna har blivit hjälpt av permalex men det är ju antidepressiva. Just nu tar jag ingeting pga att vi försöker få barn men måste få hjälp med det här längre fram. Berätta gärna hur det går för dig!

Lycka till och Styrkekramar!
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2016-02-03 10:04:26 följande:

Själv ha jag inte haft en sån fantastisk morgon idag Har börjat få grymt jobbig pms. Mensen har även blivit oregelbunden så tror att jag är i förklimakteriet nu. Inga svettningar eller vallningar eller så men nåt förstadie tror jag det är iaf. Ska boka en tid på Hormonelle för att se vad jag kan få för hjälp. Nån av er som varit där? Har ingen stresstålighet de dagar jag mår såhär. Känner att jag har kort stubin. Blev irriterad på äldsta dottern imorse då vi skulle till förskolan. Skäms nu Usch! Känner inte igen mig själv. Har inte det tålamod jag brukar ha. Så nåt ska göras åt detta pronto!! Har ju läst "Kaos i kvinnohjärnan" så vet ju att jag ibte behlver ha det såhär. Alltför många kvinnor som lider i tysthet pga obalans med hormoner. Så nu hoppas jag på bra hjälp på Hormonelle Kosta vad det kosta vill!! Kram

Förstår precis hur du mår just! Har ju själv pms from hell, fått diagnosen pmdd, och tycker också att det är fruktansvärt jobbigt med tålamod men blir också helt apatisk, nedstämd och orkeslös. Jag blir djupt deprimerad i ca 3 dagar med självmordstankar men har på senare tid blivit mer utåtagerad med ilska och irritation. Min sambo tycker jag är två helt olika personer och jag förstår honom och vill inte att det ska påverka Adam. Har också läst Kaos i kvinnohjärnan men tycker det verkar komplicerat med biokemiska hormoner och dyrt! Men helt klart värt det om det funkar. Känner du någon som testat det? Rätt kost, sömn och träning ger lite lindrig för mig. Min väninna har blivit hjälpt av permalex men det är ju antidepressiva. Just nu tar jag ingeting pga att vi försöker få barn men måste få hjälp med det här längre fram. Berätta gärna hur det går för dig!

Lycka till och Styrkekramar!
  • johjen

Sira, jag har inte 40 års krisat ännu men har inte riktigt haft tid! Och så tänker jag, vad är alternativet att inte fylls 40?

Tack för ert medlidande gällande min pms, pmdd. Jag trodde länge att jag var deprimerad på riktigt och åt för 10 år sedan antidepressiva på heltid men börjar förstå att mitt mående gick i cykler och att jag mår bra resterande tid i månaden. Att vara gravid och amma vad fantastiskt för mig rent pmsigt! Eftersom jag har den kraftigare varianten av pms har jag fått antidepressiva mot det som man äter från ägglossning till mensstart men de jag fick sist gjorde mig paranoid istället. Har nu inte ätit någon form av medicin under några år och som jag skrev förut har min pms förändrats till att bli lite mer utåtagerad men fortfarande vill jag dra täcket över huvudet några dagar i månaden. Förstående sambo och att planera mitt liv runt pms underlättar!

Villsågärna, följer din resa med biokemiska hormoner med spänning! Tyvärr hört mycket om folk som blivit sämre med progesteronkräm men kanske inte fått rätt diagnos från början? Håller tummarna!

Irma, verkar som det känns ok att jobba för dig? Visst är det konstigt när man går från att vara hemma tillbaka till jobbet igen? Jag har ju också ett sådant jobb där jag egentligen inte kan jobba deltid då jag inte kan lyfta bort några arbetsuppgifter utan ska enligt min chef leverera good enough och ge mina uppdragsgivare längre ledtider. Lätt när man jobbar med det som jag gör och folk behöver hjälp och stöd stup i kvarten. Men ändå valt att jobba 80 % vilket innebär att jag är helledig en dag i veckan vilket är skönt eftersom jag pendlar en bit.

Nu måste jag göra i mig och snart åka till jobbet efter nästan en veckas ledighet! Tur att jag är ledig imorgon igen..

Kram på er alla fina!

• johjen
    Irma01 skrev 2016-02-04 10:16:56 följande:
    Hej!

Sorry, hann inte svara på alla inlägg i bussen i morse...
    Håller tummarna att ni slipper influensan!
    Han är på gång alltså, snart slut på lugnet
    Victor (nu låter jag också som en typisk mamma!) är också en väldigt glad och nöjd kille för det mesta. Han går rätt fort nu för tiden, dansar så fort han hör musik (vilket får oss att skratta gott), skrattar mycket och är väldigt nyfiken. Rätt bestämd också när han vill något men även om han protesterar så är det än så länge rätt enkelt att avleda honom.
    Idag går jag hem vid lunch och jobbar hemifrån i morgon, så jag får umgås mer med honom!
    Kram
    Victor och Adam låter väldigt lika! Lycka till med hemmajobbandet!
    Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2016-02-04 11:41:28 följande:

Tack vännen! Jag tänker inte ta nåt utan ordentlig utredning. Därför jag inte vill börja köpa själv på eget bevåg. Ska ta prover så det blir rätt "diagnos". Bokat en tid i mars och fått ett fem sidors formulär med frågor att svara på inför besöket. Känns bra! Imorse kände jag den bekanta hormonångesten med tryck över bröstet och gråten i halsen-känslan. Så ett symtom till nu. Så kände jag vid varje hormonbehandling så vet att jag inte är deppig eller ledsen utan att det är hormonerna som spökar. Kan liksom tänka bort det under dagen men tar så mycket energi så orkar inte ha det såhär i längden. De symtom som du beskrev med depression osv kände jag i perioder under de fyra år vi gjorde ivf:er och äd dvs innan jag blev gravid med vår äldsta. Så vet vad du menar och hur det känns. Det är hemskt. Hoppas du kan få hjälp med det.

Styrkekramar till dig!!

Å känner igen mig med ångest och tryck över bröstet! Finns detta ställe bara i Stockholm? Måste prova det känner jag!

Kram
  • johjen

Usch sambon och jag drabbats av magsjuka i helgen och hemma från jobbet idag! Adam verkar ha klarat sig dock? Bara något lösare i magen

• johjen

Villsågärna börjar du jobba denna vecka? Lovisa börjat dagis? Lycka till i sådant fall.

Kram

• johjen
    Bell13 skrev 2016-02-08 08:07:24 följande:

Usch stackars er men skönt att Adam inte drabbats. Krya på dig

Kram

Tack! Mår mycket bättre idag och tackar Rotavaccinet för att Adam inte drabbats.. Hur mår du idag? Klarat dig från influensan?

Kram
  • johjen
    Irma01 skrev 2016-02-08 17:24:21 följande:

Hoppas du slipper den! Härligt att Douglas är harmonisk och sover bra. Tror också att det är en bra period för att införa förändringar.

Vi mår fint, peppar peppar har vi inte drabbats av influensa eller kräksjuka än...

Kram

Tack mår bättre! Vet inte vad det kan vara och det tog ca 1,5 dygn innan jag blev dålig så svårt att säga vad det var.

Hur är det med er? Hur gick det att jobba hemifrån?

Kram
  • johjen
    Kelsson1 skrev 2016-02-07 15:05:46 följande:

VSG: Dottern är också rätt bra på att provocera speciellt på morgonen men meningen är ju att inte låta mig bli provocerad och stressad Men får väl försöka släppa det och minnas nästa gång hur dåligt jag mådde o därför inte upprepa misstaget.

Niilo fick lite mer Alvedon sent på kvällen så han kunde sova för febern men har inte behövt mer sen dess o kissar som normalt.

Däremot fick Jenni feber torsdag kväll o stannade hemma från förskolan i fredags. Fredag eftermiddag började även jag risa ihop så vi har varit dåliga här båda två o stackars maken har fått springa som ett jehu för att passa upp oss o ta hand om Niilo samtidigt.

Jisses så dålig man blir som vuxen när febern stiger till 38,5! Jag har inte vågat ha Niilo i famnen alls av rädsla att tappa honom, är helt groggy fortfarande även om febern nu lagt sig.

Jenni var piggare redan imorse så hon kanske ska till förskolan imorgon (hon vill så gärna träffa sina kompisar) en liten stund.

Så sött att hon redan tränar på att klä på sig

Ja allt de små får för sig kasta tallriken när man är klar, kanske man borde prova den ute på krogen någon gång

Åh jobbigt! Krya på er allihopa!

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015