• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-12-11 13:35:48 följande:

Hej Irma!

Hoppas ni mår bra och har det underbart på semestern!!

En liten fråga. Hittar inte ditt inlägg om Bordeaux och hyra hus osv. Skulle du kunna inboxa mig lite tips vid tillfälle? Tack på förhand!

Kramar

Bara fint tack! Har inbokat dig, hoppas det kom fram. Kram
  • Irma01
    Sira skrev 2015-12-11 05:45:24 följande:

Hej på er!

Ett under har skett, eller det kändes nästan så imorse iaf... E sov till kl 04 (!) i sin egen säng inatt! Tänk om det var ingefäran som ställde till det så för hennes lilla mage! Vågar jag hoppas att det var en så enkel lösning? Det är ju nästan för bra för att vara sant. Förvånad Det enda är väl att jag kommer få fler förkylningar då utan ingefäran men men...

En annan, inte lika rolig grej: Jag hade TryggHansas gravidförsäkring som sedan övergick i barnförsäkring och för ett tag sedan ringde det en försäkringsrådgivare därifrån som ville gå igenom och se om jag och min man skulle tjäna på att byta personförsäkring till deras. Vi tackade ja till rådgivningen, det kan ju aldrig skada att se över det, och fyllde i hälsodeklarationen. Jag har hypotyreos, som upptäcktes vid vår fertilitetsutredning, så det förstod jag ju skulle bli ett särskilt villkor. Men, jag angav även att jag gått i samtalsterapi ett par gånger efter jobbiga händelser i livet, bl a senaste förlossningen, och att jag gör det just nu och kommer fortsätta ett tag till. Så då fick jag även undantag för "Psykiska besvär". Det kändes ganska hårt faktiskt. Är det att ha psykiska besvär att behöva gå och bearbeta svåra saker man är med om? Jag har aldrig haft någon depression eller ätit medicin utan det är bara just samtalsterapi. Hade det varit mer normalt att bara rycka på axlarna och gå vidare? Som att jag är lite psykiskt svag och instabil... Så känner jag mig inte... Jag vet ju att detta också kommer att gå över. Men hur mycket är det rimligt att gå igenom och klara att bearbeta själv utan att klassas som en som lider av psykiska besvär? Jag känner mer att det är en ganska normal reaktion på en onormal händelse... Både förlossningen och det andra jag varit med om...

Så skönt med en bra natt sömn, det gör ju all skillnad i världen!
    När det gäller försäkringen tycker jag att det är vansinnigt att du ska behöva känna detta för att du har gått i terapi!!! Det har jag också gjort, och merparten av befolkningen också skulle jag tro. Man borde få kred för att man tar itu med sina "problem" eller "utmaningar" i stället för att bli svartlistad!
    Vi har Skandia i stället faktiskt. Billigare och lika bra.
    Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-12-11 06:47:56 följande:
    Underbart!! visst kan det vara så. Och brist på sömn ökar ju också risken att bli sjuk så det går kanske på ett ut? Hoppas det håller i sig!!

Lovisa sover hela natten till 07 nu med möjligtvis ett skrik/uppvak över tappad napp då hon somnat om direkt. Mjölkfritt i drygt två veckor... Stackars liten hon har ju varit oberörd dagtid förutom ibland lite gnällig vid mat men vi har tror hon varit trött eller rastlös då. Förmodligen ätit nåt hon fått ont i magen av då Blir lite förbannad då jag ju träffade barnläkare i oktober ang hennes lösa mage och att det accelererat och ofta luktade illa och inte ett ord om att det kunde vara mjölk... Läst mig till det på forum ist från andra mammor. Alla barnläkare borde nog vara mammor själva...

Håller med!! Helt sjukt. Är inte psykiska besvär att behandla en krisreaktion. Det är ju inte psykisk sjukdom du sökt för. Oprofessionellt av Trygg Hansa. Hade jag varit du så hade jag inte valt TH och var inte lika ärlig nästa gång Kram
    Förstår att du är förbannad på läkaren...bra att du har en ny tid hos en du litar på. Glöm inte att du är en fantastisk mamma och att Lovisa är lycklig lottad <3.

Kram!
  • Irma01
    Citrona skrev 2015-12-11 12:52:40 följande:

Hej!
    Jag har sneglat på denna tråd länge men vågade inte skriva här fören jag fått min egen guldklimp ;)
    För ett par veckor sedan fick jag min efterlängtade pojke på IVF-försök nr 2.
    Vi har ett barn sedan innan som kom till utan.

Amningen som inte funkade alls med stora barnet funkar faktiskt ganska bra denna gång ;) Ännu så länge verkar han vara en lugn och nöjd kille-hoppas verkligen det håller i sig.

Stort grattis o varmt välkommen!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-12-12 07:50:04 följande:
    Tack vännen Hittade inget från dig i inboxen?? Mysko... Testa skicka igen! Kram
    Ok, provar senare idag!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-12-12 13:10:15 följande:
    Tack snälla du! Ingen panik Kram
    Verkar inte fungera från mobilen, så jag återkommer när jag är hemma igen!

Kram
  • Irma01
    Bell13 skrev 2015-12-12 19:04:08 följande:

Hej, ikväll har jag varit iväg på julbord på Grand hotel och Perrellis julshow. Väldigt bra, vilken god mat och väldigt bra show. Första gången jag var borta från Douglas mer än 1 h.

Hans pappa hade klarat allt galant. Han har varit väldigt orolig över nattning och att han skulle sakna mig. Han var ledsen en liten stund vid nattning men hade somnat på 15 minuter. Glad att han får lite mer självförtroende gällande Douglas och att han är minst lika bra som jag

Härligt Bell! Både att få komma ut och han se att det funkar hemma med bara pappan också.

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-12-13 02:31:58 följande:

Här har lilla Lovisa gått från att bajsa ca tre ggr per dag (eller mer) och löst (då hon fick mjölk) till magsjuka med diarre och nu verkar magen ha gjort tvärstopp. Vi har ju tagit det lugnt med fibrer och frukt osv sen hon var sjuk men nog lite för lugnt. Igår kväll och nu på morgonen grät hon då hon bajsade Hon är ju inte van vid korvar heller den lilla och det var snarare harlortar igår dvs förstoppning. Idag ska vi ge henne lite movicol junior (har ju det till hennes syster, 1000 ggr bättre än Lactulos) så att det kommer igång och inte blir nåt hårt stopp i tarmen och sen blir det fruktpureer igen. Hoppas vi är på banan sen. Vill absolut inte få problem med förstoppning nu då vi precis fått det att funka med sömnen igen.

Annars allt bra här! Hur är det med er andra idag?

Kram

Men usch alltså, lilla vännen! Håller tummarna att det löser sig fort och att hon inte får förstoppning.

När det inte är det ena så är det det andra!
    Kram
  • Irma01
    johjen skrev 2015-12-13 03:37:54 följande:
    Tack fina du som frågar! Haft en tuff vecka med jobbresa, huvudvärk varje dag, inte hunnit (orkat) träna, ätit dåligt och känner mig stressad på jobbet och otillräcklig hemma.. Så inte på topp just nu! Läser varje här varje dag men inte hunnit kommentera. Hur är det med er? Magsjuka i veckan? Lovisa hård i magen nu? Hur kändes det att jobba?

Idag blir en lugn hemmadag så hoppas hinna komma ikapp. Adam håller på att få fler tänder så väldigt gnällig och vill vara i famnen hela tiden. Då får han vara det och husbestyr läggas åt sidan!

Kram
    Oj, låter jobbigt vännen. Hoppas du har kunnat slappna av under helgen och att du inte känner dig stressad över alla husbestyr. Vissa saker är helt enkelt viktigare än andra, och det är helt OK att inte hinna med allt!

Kram
  • Irma01
    Sira skrev 2015-12-13 09:52:11 följande:
    Ja, sömn är verkligen så viktigt! Småbarnsåren hade inte varit särskilt tunga om man bara hade fått sova sina åtta timmar per natt men istället är det förmodligen den period i livet när de flesta sover som allra sämst... Bra gjort där naturen...

Jag tycker som du. Samtalsterapi är ju ändå en rätt enkel form av bearbetning så räcker det med det är väl det jättebra och knappast att räkna som att man har psykiska besvär. Jag ser det mer som att risken hade varit stor att jag skulle ha fått psykiska besvär om jag inte hade gått i samtalsterapi. Mer på ett förebyggande sätt samtidigt som det är bearbetning... Ringde dem igår men de som har hand om bedömningen är ju naturligtvis bara där på vardagar så jag hoppas jag får möjlighet att ringa imorn.

Hur har ni det på semestern? Vad gör ni om dagarna?
    Tack, vi har det fint. Idag körde vi från Sarasota till St Petes Beach, åkte via Longboat Key, och det var fantastiska utsikter. Blev helt kär i Sarasota. Nu ska jag ner till maken o Victor dom tog en prommis och titta på utsikten vid stranden. Vi badar, besöker olika platser och tar det lugnt! Njuter av vädret.

Kram!
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015