Sira skrev 2015-12-11 05:45:24 följande:
Hej på er!
Ett under har skett, eller det kändes nästan så imorse iaf... E sov till kl 04 (!) i sin egen säng inatt! Tänk om det var ingefäran som ställde till det så för hennes lilla mage! Vågar jag hoppas att det var en så enkel lösning? Det är ju nästan för bra för att vara sant. Det enda är väl att jag kommer få fler förkylningar då utan ingefäran men men...
En annan, inte lika rolig grej: Jag hade TryggHansas gravidförsäkring som sedan övergick i barnförsäkring och för ett tag sedan ringde det en försäkringsrådgivare därifrån som ville gå igenom och se om jag och min man skulle tjäna på att byta personförsäkring till deras. Vi tackade ja till rådgivningen, det kan ju aldrig skada att se över det, och fyllde i hälsodeklarationen. Jag har hypotyreos, som upptäcktes vid vår fertilitetsutredning, så det förstod jag ju skulle bli ett särskilt villkor. Men, jag angav även att jag gått i samtalsterapi ett par gånger efter jobbiga händelser i livet, bl a senaste förlossningen, och att jag gör det just nu och kommer fortsätta ett tag till. Så då fick jag även undantag för "Psykiska besvär". Det kändes ganska hårt faktiskt. Är det att ha psykiska besvär att behöva gå och bearbeta svåra saker man är med om? Jag har aldrig haft någon depression eller ätit medicin utan det är bara just samtalsterapi. Hade det varit mer normalt att bara rycka på axlarna och gå vidare? Som att jag är lite psykiskt svag och instabil... Så känner jag mig inte... Jag vet ju att detta också kommer att gå över. Men hur mycket är det rimligt att gå igenom och klara att bearbeta själv utan att klassas som en som lider av psykiska besvär? Jag känner mer att det är en ganska normal reaktion på en onormal händelse... Både förlossningen och det andra jag varit med om...
Så skönt med en bra natt sömn, det gör ju all skillnad i världen!
När det gäller försäkringen tycker jag att det är vansinnigt att du ska behöva känna detta för att du har gått i terapi!!! Det har jag också gjort, och merparten av befolkningen också skulle jag tro. Man borde få kred för att man tar itu med sina "problem" eller "utmaningar" i stället för att bli svartlistad!
Vi har Skandia i stället faktiskt. Billigare och lika bra.
Kram