• glader

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

lelle75 skrev 2015-02-14 05:42:10 följande:
    Kul, ska testa det. Igår hade Alice ett kolikanfall igen. Hon skrek i fyra timmar, stackars liten. Ska testa Jon nästa gång (förhoppningsvis var detta sista anfalletå dock)

Hon somnade 00:00 och vaknade 4:00, längre första pass än vanligt, hoppas på bättre tider nu. Nu är täppan här då blir det väldigt korta sovpass, det första var 45 min.
    Usch Lelle, jag tycker det är så orättvist att ni har det så tufft och jag har nästan dåligt samvete för att vi har det så bra Varför ska just ni ha det så tungt med allt, både kolik, sömnproblem och nästäppa? Du som hade en så jobbig graviditet med mycket illamående också... Håller alla tummar och tår och önskar er verkligen att det vänder snart vilket jag vet att det gör, men när man är mitt i det känns det som det aldrig ska ta slut! Kramar till er!!!
  • glader
    villsågärna38 skrev 2015-02-15 07:07:33 följande:

Irma, Johjen och Bell - tack för era fina ord!! Somnade 19 med Lovisa igår. Så slut. Och i natt har hennes förkylning brutit ut. Lilla tjejen! Hon har legat på min arm eller på sidan bredvid mig i natt men vi har ändå sovit bra. Ammat två ggr. Blev rossligt först runt 05 och då har hon legat på mitt bröst sen dess för att få riktigt mycket lutning (jag nästan sitter i sängen) och då har det lättat så hon kunnat sova. Och jag med till och från Hoppas på kort och enkel förkylning. Jag känner mig faktiskt bättre idag och började känna av detta i torsdags så blir kanske kortvarigt om vi har tur.

Hoppas ni sovit gott i natt!!

Kram

Men åh vad jobbigt med ännu en förkylning!! Hoppas den blir kortvarig... Man får försöka tänka att de bygger upp sitt immunförsvar lite till för varje sjukdom... inte roligt dock!

Vi ska på fotografering idag, vi har inte tagit någon familjebild ännu så tänkte få tummen ur... Hoppas nu Hedda sköter sig och är snäll och söt

• glader
    lelle75 skrev 2015-02-16 20:57:42 följande:
    Tack tack vsg! Jo, jag hade läst länken tidigare. Har googlat så klart men hittar inte så mycket bra info.

Idag har hon haft ont igen i samband med varje amning, men det kommer bara när hon äter/ammar. Det kan komma redan efter några sekunder. Och sedan kommer en prutt vilket gör att hon skriker högt och det dröjer ett tag innan hon slutar skrika. Hon spänner samtidigt benen rakt ut. Det stod inget i länken om att de kan få onda gaser (det stod i och för sig problem i magtarmkanalen). Hon har ju inte diarré och förstoppning, verkar bara som om att det är gaserna som gör ont att få ut. Vet du om gaser är ett tecken på mjölkproteinallergi?

Detta händer när som helst under dagen och kvällen. (Inte på natten dock längre, tack och lov)

Skinka säger du? Jag som trodde att jag kunde äta skinka på mackan i varje fall. Vad ska man kolla efter i innehållsförteckningen?

Hade en korv hemma som innehåller skummjölkspulver, det går bort förstår jag.

Ska det stå mjölkfritt bröd? Bör jag uppsöka en dietist? Hittar inget på skinkan som tyder på mjölkinnehåll, inte helt lätt det här.

Jag som har varit jättenoga med vad jag äter idag. Känns hemskt att jag inte slutat med all mjölk tidigare om detta nu är problemet. Har ju inte riktigt trott på detta då bvc inte trodde på allergi. Och eftersom att hon är bra vissa dagar så har jag tänkt att det är ngt jag äter. Kan det inte vara fullkornsbröd då? Har slutat med nu också i varje fall. Äpplejos dricker jag mycket av och saft, ska kanske sluta med det också och bara dricka vatten.

Tack snälla för att du är så hjälpsam!

Kram

Stackars liten Alice! Hjärta
    Hedda hade precis sådär - att hon fick ont när hon åt och pruttade.

Att hon får ont direkt när hon äter låter mer som om det är tarmfunktionen, dvs att magen och tarmen reagerar på att att processa maten. I Heddas fall var det ju ingen allergi utan helt enkelt bara att tarmarna inte var riktigt klara och det blev mycket bättre efter tre månader.

Hoppas snart hon slipper det onda lilla tjejen!

• glader
    johjen skrev 2015-02-16 19:16:45 följande:

Har dagen varit tjejer? Jag känner mig tyvärr rätt risig allt eftersom dagen gått och ligger nu nerbäddad i sängen och ska försöka sova en stund innan det är dags att natta Adam. Försökte pumpa förut för och se om sambon kunde ta nattningen men gör så ont i bröstvårtorna så funkade ej. Får vila nu och samla mina krafter. I sådana här tillfällen hatar jag att sambon är egenföretagare med butik och verkstad för han kan ju inte sjukskriva sig direkt eller ta vård av barn. Kanske kan svärmor komma och gå en promenad med Adam i vagnen imorgon på dagen då jag får vila lite. Jaja får passa på och sova en stund nu! Kram

Usch, krya på dig och hoppas du får sova hyfsat mycket inatt ändå! Kram
  • glader
    lelle75 skrev 2015-02-16 21:48:08 följande:
    Det var min tanke också, att tarmarna inte är klara. Men konstigt att detta kom efter två månader. Hade Hedda detta hela tiden från födseln fram till tre månader? Testade du att sluta med all mjölk? Kunde Hedda ha dagar då hon inte hade ont alls? Alice är tre månader om några dagar :) hoppas innerligt att jag slipper se henne lida snart!

När jag läser om mjölkallergi så tycker jag inte att det stämmer in riktigt på Alice. Men har bestämt mig för att sluta ändå för att se.

Har sett att Alice blir röd runt ögonen (på huden) ibland, kanske ngn allergi eller kanske för att hon gråter så mycket :( ngn som känner igen sig?
    Jag har så svårt att komma ihåg, det är bara som en stor, tät dimma Men hon skrek och stördes mycket i sömnen från början tror jag men det gick lite upp och ner. Vissa dagar skrek hon jättemycket, andra mindre. Sen vet man ju inte om det var bara magen, hon var ju så tidig och kanske otrygg i början. Jag slutade helt med mjölk men det blev ingen skillnad alls. Minifom, semperdroppar och kolikmassage har hjälpt har jag upplevt.

Hedda är ofta röd runt ögonen och det är alltid när hon är trött eller har gråtit så det är nog helt normalt

Hoppas på en natt med mycket vila för dig, Kram!
  • glader
    lelle75 skrev 2015-02-17 04:12:00 följande:
    Usch vad jobbigt det låter, tur att det är ngt bättre inatt. Själv skulle jag inte sova en blund om det vore så illa med Alice. Kan de inte munandas heller när de är så sjuka? Kryakram till Lovisa

Tycker att du har helt rätt och självklart ska jag pröva att utesluta all mjölk. (Har eedan börjat) Det vanliga, ost, mjölk, grädde osv är ju lätt att utesluta.,Orolig bara att jag får i mig den på ngt sätt utan att man tänker sig för. Vi har väldigt lite tid och äter mycket hämtmat, det blir en omställning så klart., Har väldigt svårt att tänka klart när jag är så utmattad. Det känns som om att jag har blivit extremt korkad av sömnbristen. Kram
    När jag skulle utesluta mjölkprodukter var BVC noga med att påpeka att jag skulle utesluta även laktosfria produkter för det är mjölkproteinet de i så fall är allergiska mot, inte laktosen. Så alla alktosfria livsmedel som creme fraiche, grädde osv är inte heller okej. Bara kom på att man kanske inte tänker på det - det gjorde i alla fall inte jag
  • glader
    lelle75 skrev 2015-02-17 04:12:00 följande:
    Usch vad jobbigt det låter, tur att det är ngt bättre inatt. Själv skulle jag inte sova en blund om det vore så illa med Alice. Kan de inte munandas heller när de är så sjuka? Kryakram till Lovisa

Tycker att du har helt rätt och självklart ska jag pröva att utesluta all mjölk. (Har eedan börjat) Det vanliga, ost, mjölk, grädde osv är ju lätt att utesluta.,Orolig bara att jag får i mig den på ngt sätt utan att man tänker sig för. Vi har väldigt lite tid och äter mycket hämtmat, det blir en omställning så klart., Har väldigt svårt att tänka klart när jag är så utmattad. Det känns som om att jag har blivit extremt korkad av sömnbristen. Kram

... och denna listan tyckte jag var bra att läsa igenom innan man handlade...

www.mjolkfri.com/vaga-bjuda-mjolkfritt/7/mjolklistan/

• glader
    johjen skrev 2015-02-17 11:08:17 följande:

Adam har skött sig exemplariskt i natt, ammat och somnat om och det var nog tur det för fått feber, ont i kroppen och halsen. Däremot har hans pappa inte varit lika exemplariskt utan vaknade imorse att han inte var där och förstod att han var ute och sprang! Vilken härlig prioritering när jag är sjuk! När han kom hem var han sen till jobbet och hann knappt byta blöja på Adam och blev sur när jag ifrågasatte varför han satte på pjamasen igen efteråt och inte vanliga kläder. Han motiverar sin morgonträning med att vi sov ända när han gick hemifrån?! Men det finns tusen andra saker att göra än att just ta hand om Adam! Dessutom vaknade vi ca 15 min efter han hade stuckit ut.. Så arg så jag skakar just nu och hade varit skönt att slippa huvudansvaret någon dag för Adam särskilt när jag mår så här dåligt. Jag kommer ju behöva amma ändå hela dagen så lite avlastning hade ju inte varit helt fel. Varför kan han inte fatta det?! Varför är det bara jag som har koll på alla rutiner tex på kvällen byter man inte till pjamas förrän precis innan vi ska lägga Adam, när jag kom upp efter ha vilat en stund i går kväll hade sambon redan satt på pjamas och satt med Adam framför tv. Jag frågade varför och då hade han bytt när han bytte blöja för det var lika bra.. Rutiner då?! Fattar han inte? Grrrrrrrr säger jag!

Men grrrrrr, förstår att du är förbannad!! Jag hade blivit vansinnig... Förvånad Samtidigt är jag inte jätteförvånad, min sambo hade nog kunnat göra detsamma (fast han hade stuckit till gymmet istället). Jag tror faktiskt bara inte de tänker.. det är som vsg säger, inte elakt menat det är bara det att de TÄNKER inte! Eller tänker inte som vi  

Enda lösningen är att prata och förklara hur det känns och hur man upplever det, men kanske först när den värsta ilskan lagt sig... jag brukar skicka ett mail eller sms för att undvika ett utbrott.

• glader
    lelle75 skrev 2015-02-17 15:14:21 följande:
    Vad underbart att höra! Hoppas att hon blir bättre snart!

Haft en förfärlig dag, Alice har haft "kolikanfall" och gråtit sedan hon vaknade. Det är så frustrerande att inte kunna bota henne på en gång.

När hon har haft problem med sin nästäppa så har jag tänkt att det kunde vara värre, var glad över att hon inte hade kolik. Men nu är det värre, kolik också och ändå så är hon tre månader om några dagar. Så himla frustrerande. Pappa är på väg hem från jobbet för att avlasta och trösta. Man orkar inte själv så länge. Just nu har hon somnat min lilla stackare. När ska jag få njuta, så depp nu.

Har druckit mindre vatten på sista tiden. Kan detta påverka bröstmjölken på ngt sätt, att den kanske blir svårare att smälta, ngn som vet?
    Jag tycker absolut du ska ta Alice till läkare och kolla så det inte är något annat, särskilt med tanke på att hon snart är 3 månader och det verkar förvärras. Om inte annat kan det inte skada att kolla och kanske har de några andra tips och hjälp att ge.

Förstår helt och fullt att du inte pallar och är helt slut, kramar till dig!
  • glader
    johjen skrev 2015-02-18 13:34:57 följande:

Ni med lite större bebisar, har ni börjat introducera gröt ännu? Funderar på att göra det så smått och tycker det är svårt med smaksensationerna att ge ngt litet från egen tallrik då de inte alltid har så bra konsistens. Min väninna föreslog gröt från 4 månader och börja med någon tesked per dag, vad tror ni om det?

Jag har börjat ge lite smakprov men det känns lite hopplöst för ALLT kommer verkligen ut igen Någon som har något tips där? Eller börjar de svälja efter några veckor när man gett smakprov?
    Jag köpte en gröt som är från 4 månader (banangröt) men det kanske man inte ska ge då? Har även gett mosad banan men som sagt, hon bara petar ut allt med tungan
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015