• glader

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2015-03-14 07:29:07 följande:

Jag vill också köra på känsla, anpassa mig efter Adams behov, vad som känns rätt i mammahjärtat, inte stressa upp mig, vara cool och laidback, lyssna till mitt sunda förnuft, tänka på hur jag hanterar hundar/hästar, lyssna till goda kloka råd men vad sjutton gör man när man INTE FÅTT SOVA MER ÄN 1-2 TIMMAR I STRÄCK PÅ TVÅ VECKOR! Ursäkta mitt utspel men blir TOKIG snart! Ursäkta också att jag gnäller var eviga dag på sistone men vet inte vad jag ska göra, håller på att bli desperat och inte så lätt att agera som ovan då.

Tycker han sover ännu sämre sedan jag införde färre men längre sovstunder men det kanske är en tillfällighet? Han är i och för sig gladare på dagen nu och inte lika gnällig så det är ju bra.

Jag får ge det en vecka till annars får jag nog seriöst börja fundera på någon metod annars vet jag inte hur jag ska hålla ihop. Sambon och jag pratade lite igår och vi var båda överens om att vi ville att Adam skulle få i sig mer mat innan vi kör någon metod men nu vete katten..

Som sagt ledsen för mitt negativa inlägg men visst har jag vaknat på natten förut men inte så här mycket. Tur att solen lyser idag och att det är helg!

Kram

Det är meningen att man ska skriva av sig här, det är en viktig funktion tycker jag, både jobbiga och positiva grejer! Förstår helt och fullt din utmattning och frustration, utan sömn blir man tokig!!!

Funderade på om inte Adam och Hedda föddes ungefär samtidigt? Hedda föddes ju den 10 oktober och har en extremt jobbig period just nu med fler uppvaknanden/matningar per natt och betydligt mer gnäll under dagarna. Kan de vara i samma fas som är lite jobbigare? Blir kanske lindrigare för mig eftersom Hedda blir så mätt och trött av ersättningen.

Vad gäller sömnen är det ju väldigt svårt att styra, de blir ju trötta när de blir trötta liksom... Just nu varierar det mycket här. Hon sover vissa dagar 4xen halvtimme och vissa dagar ett långpass på 2-4 timmar men nätterna är ungefär lika ändå.

Kram
  • glader
    lelle75 skrev 2015-03-14 13:27:27 följande:
    Japp, den var mycket bättre :) Men lillskruttan fick Rota igår och var väldigt pruttig och vaknade av det men somnade om snabbt själv. Igårkväll mådde hon dåligt ngn timme och var väldigt ledsen. Idag mår hon bättre igen så det ska bli spännande att se hur det går inatt. Men är rätt säker på att det kommer att gå bra.

Men tycker att det är lite meckigt med ersättning som ska blandas, pulver överallt, flaskan läcker när man skakar, lillan skriker o man är stressad. Sen måste man väl upp igen och skölja flaskan direkt, annars fastnar det väl. Glader- har du några enkla tips? Det står att man inte får värma vattnet i mikron :( tar ju sådan lång tid innan det svalnar. Ska skaffa termos idag men undrar hur varmt det blir i termos..
    Åh vad härligt att det håller i sig, det är jag glad att höra! Synd att hon reagerade på rota men det går ju snabbt över.

Jag har ju lite rutin på flaska och pulver, ska ge dig lite tips men jag vet att jag inte gör allt "rätt" men såhär gör JAG:

- Jag värmer alltid vattnet i micron, skulle aldrig orka koka och låta svalna. Och att ha ljummet vatten stående i en termos tycker jag känns mer ohygienskt än att ta färskt vatten ur kranen och värma i micron...

- Jag har pulvret bredvid micron i en burk med lock som är lätt att ta av och på. Visste spiller man ibland men man får toka där på dagarna, på nätterna skiter jag i det

- Jag har några stycken flaskor så att jag inte ska behöva diska hela tiden, sen diskar jag några gånger om dagen, ibland kokar jag allt. Jag har en superbra flaskborste som är toppen att diska med! Finns på barnavdelningen på Maxi typ.

- Jag klämmer bara tummen och pekfingret runt toppen av nappen när jag skakar, då läcker det inte!

Hoppas nåt kan hjälpa dig, lycka till!
  • glader

Jo just det, på kvällen fyller jag två flaskor med rätt mängd vatten och ställer bredvid micron så behöver jag bara värma och hälla i pulver! Man kan ju mäta upp pulvret också och ha i små burkar men det känns nästan som överkurs Skrattande

• glader
    Judda skrev 2015-03-14 22:05:43 följande:

Nu ger jag upp snart! Ingenting funkar med amningen. Det kändes som att det gick lite bättre ett tag men nu är det totalt katastrof. Doris bara rycker och sliter i bröstet eller så hackar hon bara med hakan, hon suger inte ordentligt och får i princip inte i sig någon mjölk alls.

För ett par dagar sedan klunkade hon på nästan varje sugtag vid en amning i i alla fall 20-30 sekunder o jag tänkte att det äntligen börjar lossna men idag verkar utdrivningen vara totalt låst!

Jag känner mig helt värdelös och har bölat hela dagen idag. Har börjat känna att hon inte tycker om mig och att hon hade klarat sig mycket bättre utan mig.

Så ska du absolut inte känna!!! Jag vet verkligen hur det känns men när man väl fått distans så förstår man att man gör rätt som gör det som funkar. Att våra barn är olika och har olika behov har inget att göra med hur vi är som föräldrar. Ingenting. Du har gjort allt du kan och vad mer kan man begära? Att amningen inte funkar är faktiskt extremt vanligt, det snackas bara inte så mycket om det har jag förstått.

Jag kände som du men det bästa jag gjort är att sluta amma. Hedda mår bättre, jag mår bättre, vi sover bättre, har en bättre relation och så vidare. Vad kan vara fel med det?

Kram
  • glader
    villsågärna38 skrev 2015-03-16 06:59:45 följande:

Hur mår ni idag tjejer? Jag var uppe för sent igår kväll. Får betala för det idag smile4.gif Blä!! Ibland vill man ju bara ha ett vanligt socialt liv men är inte värt det om man lägger sig 24, ammar 01 och kidsen sen vaknar 06.

Nu blir det kaffe!!!

Kram

God morgon!

Blev tidigt i säng för oss igår då sambon är förkyld så 21.30 låg vi där som två pensionärer och läste varsin bok

Hedda somnade vid 19 och sov snällt till 06, underbart! Sen sov hon lite till fram till typ 8 så nu är det gröt och kaffe som gäller!

Kramar
  • glader
    johjen skrev 2015-03-16 07:47:44 följande:
    Hu vad jobbigt! Ja ett vanligt liv får vänta några år har man förstått! Jag träffar numera mina vänner på luncher/tidiga middagar istället för middag på stan kl 20 och drink därefter.. smile2.gif

Sambon oxh jag testar skillda sovrum och i natt somnade Adam 20:30, vaknade 00:15, 02, 04:30 och nu för dagen 07:30, Ok men inte lika bra som igår och passet mellan midnatt och kl 02 låg han i min säng och vi båda sover sämre då. Funderar på om det är dags för Adam att sova i egen rum i sin spjälsäng och att jag ligger på madrass där inne i början?

Idag ska jag till jobbet och träffa min chef! Ska bli spännande och känns lite pirrigt faktiskt.. En värld möter en annan..

Kram på er!
    Ja du, kvällsaktiviteterna blir inte så vilda nu för tiden

Angående det här med eget sovrum så är det ju säkert liksom allt annat väldigt olika. Vi började ju med det ganska tidigt eftersom vi märkte att Hedda stördes av oss och sov sämre. Hon älskar verkligen sitt rum och sin säng och blir nästan alltid lugn när vi lägger henne där. Och hon sover lugnare och längre än om hon sover hos oss. Vi har babyvakt och hör direkt om hon rör sig eller låter.

Så för oss har det varit oerhört positivt men som sagt, det är ju säkert olika! Men det skadar ju inte att testa

Kram
  • glader
    lelle75 skrev 2015-03-16 10:36:41 följande:
    Åhh så skönt! Hur mycket ersättning får hon innan hon lägger sig? När ni började med ersättning, sov hon så långa pass direkt eller tog det ett tag?

Jag tänker att sova långa pass är ngt de måste lära sig eller menar kanske vänja sig men kanske har fel.

Alice är fortfarande påverkad av Rota och har vaknat flera ggr av pruttar, men eftersom att hon är mätt och belåten somnar hon om igen i sin säng, med min hand på bröstet.
    Hon äter olika mycket beroende på hur trött hon är. Ibland orkar hon bara 100 ml innan hon somnar, ibland 210 ml
    Vi har ju kört ersättning sedan hon var 2 månader och då sov hon absolut inga långa pass, det var ju först vid 3 månader hon började sova längre. Nu har hon sovit kortare pass i någon vecka så det går lite upp och ner.Men ofta sker det ju lite successivt som du säger.

Stackars lilla Alice som har eragerat så på rota men man får tänka att det är för en god sak! Ska bli intressant att höra hur länge hon sover sen när ni etablerat ersättningen och hon inte har rota-pruttar
  • glader

Hej flickor!

Fin dag här, Hedda har varit glad och nöjd och vi har varit ute och powerwalkat och ätit smakportioner, idag blev det mango och katrinplommon. Hon fattar dock fortfarande inte hur hon ska göra riktigt

En fråga till er som ger smakisar, hur mixar ni till puréer? Min mixerstav gör det inte särskilt bra, inte matberedaren heller, det blir liksom bara mindre bitar och ingen riktig puré, dvs för grovt. Nån som har något bra tips?

Nu ska det lagas köttfärssås!

• glader

Angående Olgas bok, tror den är jättebra! Jag kör ju PT Online på samma koncept. Ibland tror jag boken är bättre än online-tjänsten eftersom man kan träna allt hemma plus att hemsidan tar extremt mycket tid då man ska regga allt...

Trist med feber vsg, det fick ju Hedda också, ganska hög faktiskt. Men det gick över på cirka ett dygn och alvedon är ju bra Hoppas hon blir piggare under dagen!

Här bär det snart av på babysim för första gången, spännande! Hoppas inte hon är altför kinkig

Ha en fin fredag flickor!

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015