• Hoppfulla Fia

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2015-02-04 22:08:53 följande:

Haha skönt att höra att man inte är ensam!

Adam sov väldigt gott natten efter första vaccinationen så håller tummarna att Olle gör det också . Nu blir det dusch och sen sängen. Imorgon börjar vi på babymassage, spännande! Förhoppningsvis god natt och djup sömn till er alla!

Ligger här med en klarvaken liten kille. Han är jätte glad och berättar med stora bokstäver om en massa häftiga saker som jag önskar vi kunde prata om i morgon istället. Jaja, bryta ihop och komma igen Tur att han är så jävla söt i varje fall... Kram
  • Hoppfulla Fia
    villsågärna38 skrev 2015-02-05 06:22:11 följande:

Lilla Lovisa som brukar somna om som en stock då hon ätit var likadan i natt vid 02. Men jag orkade inte vara vaken. La henne bredvid mig, stoppade i öronpropparna och somnade. Vaknade inte förrän 06 så hon måste också ha somnat. Hör ju igenom om hon skulle skrika men hennes små ljud försvann. Jag somnar som tur är om väldigt lätt då jag ammat om jag inte tänt lampan och gått upp, nog oxytocinet Fick du nån mer sömn?

Kram

Nja, några timmar utspritt blev det. Ska se om jag törs ta öronproppar jag också. Sen har jag funderat på om Olle inte ska få börja sova hos sin pappa föt att se hur det funkar. Jag kanske upplevs som en stor och smarrig tutte som man bara inte kan motstå och om jag inte är där kanske det går bättre. Nu är det ca 1vecka som jag inte fått sova ordentligt på (ordentligt=några pass på minst 2h sträck per natt ) och det börjar kännas. Skönt att du kunde somna om i varje fall. Ha en fin dag i snön. Kram
  • Hoppfulla Fia
    lelle75 skrev 2015-02-05 05:44:49 följande:

Sovit 1 x 2 timmar och varit vaken sedan kl. 3:00 nu, Alice har vaknat ca va 10:e minut av nästäppan. Fattar inte att man kan överleva med så här lite sömn. Hoppas att det är min tur att få sova snart. Är i vart fall väldigt glas över att Alice inte är sjuk.

Har du provat att sova med henne i famnen? Min kompis brukar ta sin lilla i bärsjal eller sele (kommer inte ihåg) och få hjälp av sambon att bulla upp ordentligt med kuddar etc så hon sitter/halv ligger bekvämt och sover så när det är mycket täppt. Olle har aldrig varit så täppt som tur är men jag tänker då prova när det är vår tur. Skickar lite styrkekramar och hoppas att det släpper snart.
  • Hoppfulla Fia
    villsågärna38 skrev 2015-02-04 22:55:33 följande:

Johjen och Hoppfulla Fia - Been there done that! Ni är inte ensamma. Ha, ha!!

Fick gå ut och amma en kvart på toan en gång på mammagruppen med storasyster då hon var i samma fas som Olle och det var stört omöjligt att amma bland folk!!

Skrikig dag här. Lovisa tål def inte ägg Har gråtit så mycket idag. Men lugnade sig sent i em och sover sen 20. Puh!

Kram och god natt

Va jobbigt för er med små som inte tål en massa saker, men skönt så klart att veta vad det är och vad man ska undvika. Om det är känsliga redan nu, vet du om det blir värre när de får riktig mat eller kan det "läka ut"?
  • Hoppfulla Fia
    johjen skrev 2015-02-05 07:06:24 följande:

Vågar knappt skriva det men Adam sovit 9 timmar i sträck!! Borde ju vara helt underbart men de senaste timmarna har jag kontrollerat att han andas varje kvart typ.. Och nu sitter jag här och är orolig över varför han sover så länge medan jag pumpar mina sprängfyllda bröst.. Är detta normalt att helt plötsligt sova en hel natt? Han är sovit 8 h i sträck vid 2 tillfällen förut. Förstår att detta måste vara provocerade för er som inte sovit men känns inte helt normalt och då blir man ju orolig!

haha, ja lite avis blir man ju fast absolut inte missunsam. Njut och vila!
  • Hoppfulla Fia
    Längtar12345 skrev 2015-02-05 17:01:45 följande:

Hej

Jag liggammar på natten och det rinner fortfarande fort men inte alls lika fort som när jag sitter. Försöker liggamma ibland även dagtid. Ska testa att ha henne lite mer upprätt. Ska googla på hamburgergreppet :) det är 1-2 amningar per dygn som är värst. Oftast mellan kl 17-20 tiden. Brukar pumpa några ml innan jag ammar för att slippa set höga trycket.

Ska kontakta amningsmottagningen imorgon och försöka få hjälp med att få henne att ta ett korrekt grepp. Hoppas att det är övergående, för såhär var det inte från början. Dock är det lite ruter i min tjej och hon säger ifrån när det inte passar henne. Haha.

Läggningen är en succé, trodde hon var rör liten men det har gått över förväntan. Hoppas att det håller i sig.

Tack för alla tips! Underbart att få ventilera lite. Kram :)

Hej! Ville bara tala om att Olle har tagit lite dåligtgrepp i perioder och att jag fick bra hjälp från Amningshjälpen. Jah bor i Östergötland och här kom en jätte rar kvinna hem till mig och satt med när jag ammade och gav tips på hur jag ska gör. Kändes jätte tryggt. Jag har heller inte fått så bra stöd gällande amningen på BVC. Jag kollade även runt mycket på nätet för att få en bild av hur jag skulle göra. Med Olle fick jag avbryta flera gånger och börja om på nytt för att han skulle gapa. Han ville liksom suga in bröst åttan inte greppa den. Hoppas verkligen att ni får ordning på det. Du är duktig som kämpar på. Kram
  • Hoppfulla Fia
    villsågärna38 skrev 2015-02-06 07:05:34 följande:

Blä!! Storasyster har börjat vakna 06 och somnar inte om. Hon som alltid sovit till 07./07.30 även om hon tidigare vaknat till lite runt 06 då pappa går upp. När hon vaknar vaknar även Isa. Båda är ju glada men jag är trött ;-( Kom i säng sent och såklart ammade Lovisa både 01 och 04 i natt Hon som brukar sova så länge. Typiskt!! Ska försöka gå pch lägga mig med henne på fm. Vi får hoppas att det funkar. Inte så taggad för att lämna på dagis idag iaf. Vill bara ligga kvar i sängen. Nåja, nu är det dags att gå upp och göra frukost!!

Kramar till er alla!! Hoppas ni är piggare än jag

Fy, ja då blir ju natten för dig väldigt kort. Det slutar väl med att vi får gå och lägga oss kl 19:00 med våra små. Styrkekramar
  • Hoppfulla Fia
    lelle75 skrev 2015-02-06 08:42:11 följande:

Jag ligger i mörkt sovrum mellan 20:00-10:30, galet trist. Börjar med nattning vid 19:30 med bad och sedan vid 20:00 ammas hon och brukar somna vid bröstet 15 min senare. Men kan inte sova själv förrän 23:00-23:30 (sedan ett par nätter så framsteg) innan vid 2:00-3:00. Om vi inte lägger henne vid 20 så brukar hon skrika så skönare att ligga i ett mörkt och tyst sovrum med henne på bröstet. Från ca 23 sover hon rätt djupt ca 2-4 timmar (de senaste dagarna). Efter ca 3-tiden på natten har hon svårt att somna själv (trots att hon ligger på sidan och inte störs av nästäppan) hon vaknar snabbt efter att jag har lagt ner henne. Ngn som har tips på vad jag ska göra? Blir detta bättre vid tre månader, att de sover djupare?

Inatt fick jag sova fyra timmar på raken, helt underbart! Men efter det, inget mer. Alice vill dock ligga i sovrummet fram till ca 10:30 och sova på mig.

Ja, det är så det börjar bli här hemma också. När han var jätteliten hick det bra med tvn eller att jag låg och läste bok när han ammades. Nu är han så intresserad an tvn och jag vill inte att han ska titta plus att blåa ljuset stör nattsömnen så nu har jag fixat storytel och lyssnar på ljudbok. Å med något lite gott att snaska på kan det bli riktigt mysigt. Försöker dock ofta smita ut när han har somnat med blandat resultat. I morse vaknade han kl 05:10 och så somnade han om runt 07:00 och sover forfarande fast jag gick ut för ca 20min sedan.
  • Hoppfulla Fia

God morgon alla fina mammor. Hoppas ni sovit gott. Jag mötes av att wonder weeks appen varnade för att eventsfasen var igång med ett stort orosmoln, hurra! Nu ska jag ut å gå en promis själv samt stanna på vårt lilla bagerie och på fm kommer Olles faster och kusiner hit. Kram på och hoppas ni får en toppen dag/helg allihopa.

• Hoppfulla Fia
    Judda skrev 2015-02-07 13:21:50 följande:

Tack! Det känns underbart att hon äntligen är här efter nästan 9 år av väntan.

Jag hade väldiga problem med klåda, framför allt i händer och under fötter, mot slutet av graviditeten. De misstänkte hepatos och tog prover ngr ggr men de såg bra ut. Sista veckan lugnade det sig lite.

Ca ett dygn efter förlossningen kom det dock tillbaka värre än någonsin och inom ett dygn hade det flippat ut helt! Nässelutslag över hela kroppen, fingrar som prinskorvar, knölar under hela fötterna så att jag inte kunde gå, läppar och ögon svullnade igen, ledvärk i händerna och så fick jag frossa. Sov inte alls på ett par dygn, låg bara och kliade mig och grät. Och mitt i detta skulle jag försöka få igång amningen med Doris som bara ville snutta längst ut på vårtan. Kunde inte ens hålla i henne till slut för händerna gjorde så ont.

Avdelningsläkarna visste inte vad de skulle göra så på torsdagen (då var hon 3,5 dygn) tog de dit en hudläkare från Sahlgrenska som fick titta på mig. Fick utskrivet Betapred (kortison) och allergitabletter och det gjorde susen, på ett dygn var det borta och vi åkte hem på fredagen.

Dessvärre hann jag bara precis börja trappa ned kortisonet innan det blossade upp igen. Så i förrgår satt jag här med samma kli och händer som värkte och försökte få till amningen och bara grät. Fick till slut komma akut till SU hud igår och nu är jag satt på en treveckors kortisonkur och det är för tillfället helt borta. Så äntligen känns det som att jag kan fokusera på amningen, men nu är jag rädd att det redan är för sent. Hon är 12 dagar nu och får ersättning i flaska efter varje amning. Känns som att hon suger sämre på brösten nu för att det går så lätt i flaskan. Hon tar liksom inte i känns det som.

men fy vilken resa. Skönt dock att du mår bättre. Förstår verkligen att det är tungt att amningen inte funkar. Har du kontaktat Amningshjälpen eller fått hjälp vid bb/mvc/amningmotagningen. Tänker att hur det en blir så kan det vara skönt med stöd och råd från människor som vet. Och även om det skulle bli så att det bars blir flaska tillslut så går det ingen nöd på Doris och ni har redan knutit an till varandra och kommer fortsätta göra det amning eller inte. Att vara en bra mamma handlar väldans lite om amning när det väl kommer till kritan. Du är fantastisk som kämpar på. Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015