• Hoppfulla Fia

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Hade en liten dust med min pappa precis. Jag har lite svårt när Olle blir ledsen när han är hos andra. Det handlar inte om att jag inte tror att andra, i det här fallet min mamma, inte klarar av att ta hand om ett gråtande eller upprört barn, utan om att när mitt barn är ledset eller ur gängorna vill jag finnas där. Det värker i hjärtat och även om jag inte heller längre kan trolla bort det som är jobbigt så vill jag ha honom i min famn. Jag brukar försöka låta min mamma och andra nära släktingar/vänner få en stund på sig att själva försöka bryta gnället men hör jag att det inte går så vill jag hellre ta honom själv. Jag tror att han mår bättre av att få vara hos mig eftersom det är jag som är med honom 24/7 och framför allt så mår jag bättre. Hursomhelst blev min pappa sur och tyckte att jag skulle låta mamma ha Olle medan jag åt fast han var upprörd och att hon minsan hade uppfostrat 3 ungar och nog visste vad hon gjorde. Jag försökte förklara hur jag kände och då tyckte han att barn inte far illa av att få gråta lite och han snart skulle lära sig att det inte var någon idé!!!! Jag sa att vi har olika sätt att se på uppfostran och kommer från olika skolor. Då vart han ännu surare och menade på att vi minsan hade blivit bra ungar etc. Jag försökte behålla lugnet och förklarade att jag inte skulle lägga mig i hur han har valt att uppfostra sin barn(mig och mina syskon) och att han skulle göra det samma för mig eftersom vi uppenbarligen hade läst helt olika utvecklingspsykologiska teorier och forskning. Då surnade han ihop helt och så var det samtalet över. Någon som känner igen sig????

• Hoppfulla Fia

Tack för era inlägg. "Skönt" att ni känner igen er. Jag får också höra det där med amningen. Trot ibland även att de tycker att det är lite härligt att han äter så mycket, äter och blir stor och stark på någe vis. Som en riktig liten karla karl. Upplever det så från mina föräldrar. Min lille bror var jätte fin hur son helst och sa att han förstod hur jag känner ich att jag måste få bestämma över hur vi ska göra med Olle även om han inte alltid håller med. Min mamma förstår också tror jag men känner nog att hon skulle vilja få trösta honom hon också. Och det får hon, men det beror helt på läget. Tror ibland också att framför allt mamma vill att jag (som ju faktiskt är hennes lilla skrutta) ska gå vila, äta osv. Men för mig kommer Olle först. Jag kan äta när han lugnat ner sig. Det är ändå inget skönt att sitta å äta när han gapar i rummet bredvid. Tack för att ni finns tjejer. Ni betyder massor.

• Hoppfulla Fia
    Irma01 skrev 2015-02-01 20:49:10 följande:

Hej!

Vi köpte ett par badbyxor som funkar i fall han bajsar i vattnet...fanns på t.e babyproffsen för 139 kr, annars har du en gångs blöjor typ 60 kr för 12 stycken.

Dessutom blöja, handduk, ombytte osv men inget annat speciellt!

Vi tycker det är så kul

Va härligt att ni tycker det är roligt. Hade hoppats att Olle skulle kommit ut den värsta fasen innan vi började men det får bli som det blir. Han är en solstråle mellan varven så vi hoppas att vi kan pricka in det. Kommer att köra tidig promis i morgon och ordentligt med vila innan så han är pigg så ska det nog bli bra. Då vet jag att det inte något annat som jag borde ha kommit på att packa. Jag är rätt trög i huvudet av allt gap på dagarna.

Skönt att du mår bättre VSG och ni som inte får sova önskar jag en bra natt så ni får ladda batterierna.

Johjen: hur mår lilla Adam idag då?
  • Hoppfulla Fia
    johjen skrev 2015-02-01 22:12:45 följande:

Adam mår bara fint vad vi märker. Tack för omtanken! Varit precis som vanligt idag och glad och skrattar men också lite gnällig mellan varven vilket är precis som han var innan igår. Men usch har sett bilden framför mig när han stöper i golvet flera gånger i natt och idag och ryser vid tanken att det kunde gått riktigt illa..

Jag förstår dig precis. Olle kastade sig bakåt när jag skulle knäppa ur han ut baby björnen och var på väg i golvet men jag höll i han och vi stod vid sängen så jag luta mig fram så han dunsa ner med huvudet på den. Vi vart lika rädda både han och jag men efter har jag också gått och tänkt på vad som skulle hänt om det hade varit på ena eller andra sättet osv. Det är nog för att man ska lära sig, biologiskt på någe vis. Tur att de är hela fortfarande våra små grabbar . Kram
  • Hoppfulla Fia
    johjen skrev 2015-02-01 22:12:45 följande:

Adam mår bara fint vad vi märker. Tack för omtanken! Varit precis som vanligt idag och glad och skrattar men också lite gnällig mellan varven vilket är precis som han var innan igår. Men usch har sett bilden framför mig när han stöper i golvet flera gånger i natt och idag och ryser vid tanken att det kunde gått riktigt illa..

Jag förstår dig precis. Olle kastade sig bakåt när jag skulle knäppa ur han ut baby björnen och var på väg i golvet men jag höll i han och vi stod vid sängen så jag luta mig fram så han dunsa ner med huvudet på den. Vi vart lika rädda både han och jag men efter har jag också gått och tänkt på vad som skulle hänt om det hade varit på ena eller andra sättet osv. Det är nog för att man ska lära sig, biologiskt på någe vis. Tur att de är hela fortfarande våra små grabbar . Kram
  • Hoppfulla Fia
    villsågärna38 skrev 2015-02-02 10:20:18 följande:

Hur mår ni idag tjejer? Jag är trött men mycket piggare och med riktig matlust igen. Jätteskönt!! Lugn natt med. Jag sov från 21-07 med två amningar vilket var välbehövligt. Känner mig som ny!!

Ha en skön dag!

Kram

Skönt att du mår bättre och fått sova ordentligt. Jag är super trött. Olle sov men ville snutta hela natten så gott som och jag kunde i somna förrän strax efter 02. Och sen han han därtill legat och suckat och stönat så jag vaknat hela tiden. Törs inte stoppa i öronproppar eftersom vi sover själva och mannen på övervåningen. Men det är bara bita ihop. Håller på och försöker väcka Olle efter fm vilan så vi kan fixa oss och åka till bsbysimmet. Hoppas att han tycker det blir roligt och spännande.
  • Hoppfulla Fia

Försöker få Olle att sova utan tutte i munnen. Det är hopplöst. Jag kan få honom att somna i famnen utan men det går fan inte lägga ner honom. Har tragglat i över 1h och nu gav jag upp. I natt har jag inte lubbats sova nästan något för att han vill ha tutten i munnen hela tiden. Försöker med napp, har prövat olika modeller och nu dränkte jag dem i bröstmjölk, då sög han rent dem sin åkte de ut igen. Försöker jag hålla ett finger på hulkar han bara. Om jag liggaammar har jag bara vid ett få tillfällen lyckats smita ifrån och nu är han för med så han störs om jag har tv eller lampa på så jag kan bara ligga här i mörkret och glo. Fy Fabian vad jag har gnällt hör sista tiden, men jag är så trött på att inte få vara lite själv ich bara göra vad jag vill en stund. Babysimmet gick toppen hursomhelst och Olle har varit på ett bra humör under kväll så det känns skönt i varje fall

• Hoppfulla Fia
    Danisen skrev 2015-02-03 07:20:23 följande:

Vilken natt IGEN!! Orkar inte... hon äter hela tiden trots blockamning. Kräker och skiter med så det passerar fort. Hon är garanterat hungrig. Så idag ska jag köra och köpa ersättning och ge sista målet och se hur hon reagera. Inte okej att hon är hungrig trots amning varannan timme dygnet runt.

Lilla skruttan då, förstår att du är trött. Hoppas att det blir lugnare om hon får lite ersättning innan sänggåendet. Jag kan tyvärr bara stämma in i klagosången. Olle vill också snutta hela natten just nu fast han kräks och pruttar inte. Jag höll på att krevera när jag blev väkt för 10gången kl kl 02. Han snuttar ca 5-10min, somnar, jag lirkar mig bort, börjar slumra in, han vaknar och ger sig inte om han inte får tutten i munnen Jag tror dock inte att Olle är hungrig utan har behov av tutte och är orolig av någon anledning som jag inte förstår. Det är jobbigt för på natten känner jag att jag börjar bli irriterad. Men nu på morgonen nör jag ändå fått kanske 3-4h sammanlagt känner jag mig ganska som vanligt och inte alls sur vilket är tur. Men det är ett väldigt jobbigt att vara mitt i. Hoppas vi får en bra dag trotts sömnbrist
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015