• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

emeliearcen skrev 2015-08-04 11:44:46 följande:

Hej på er alla.
    Vår Kasper, 6 veckor gammal, kommer inte till ro på rygg eller sida, endast på mage. Han flaxar en massa och har ryckningar som gör att han blir rädd och inte lyckas somna. Är det fler som haft det såhär, och vad gjorde ni åt saken? Tacksam för era tips ??

Skulle inte lägga honom på mage, det avråder bvc starkt från. Pröva en sidokudde från Delta kanske? Kanske känns tryggare för honom med ngt bakom ryggen. Om du prompt har honom på magen så skaffa andningslarm, det är ett måste med magsovbarn.
    När min Alice flaxade så höll jag i hennes arm och då blev hon lugnare och kom lättare till ro.

Hoppas att det löser sig!

Kram
  • lelle75
    emeliearcen skrev 2015-08-04 15:29:56 följande:
    Ja vi somnar honom alltid i famnen i princip, och lägger ner honom i vagnen efter det. Lägger vi honom på sida eller rygg vaknar han efter några minuter igen, medan han kan sova betydligt längre på mage. Jag har faktiskt inte provat att ha honom i babysittern eller babyskyddet när han sover på dagarna, men det skulle kanske kunna funka. Men på nätterna då? :/

På dagarna kan det ju vara ok att bära runt i famnen, bärsjal eller ligga med honom i famnen. Men på natten fungerar det liksom inte i längden. Vi får ingen sömn själva då.

Själv sov både jag och mina systrar på mage, och kom inte heller riktigt till ro på annat vis. Och då var det ju OK att lägga barnen på mage. Nu är det ju helt tvärtom, big no-no och man ses nästan som en dålig förälder om man lägger sitt barn på mage...
    De flesta barn sover bättre på magen tyvärr. Bara du har andningslarm så kan du ha honom på mage. Men han kommer att vänja sig vid att sova på rygg/sidan. Alice var ju täppt i näsan så hon vart illa tvungen att vänja sig vid att sova på sidan och efter det låg hon på sidan av sig själv (från början med hjälp av sidokudde).
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-08-04 21:12:54 följande:
    Hej,

Ja, det låter onekligen som att det krävs ett slut på amningen för att lösa detta. Krasst är det väl så att hon vet att hon får den, så hon behöver inte äta annat...
    Vi märker på Victor att han tycker mycket bättre om hemlagat än burkar nu för tiden. En stor favorit är torsk mosad med broccoli alt haricots verts och potatis. Köttfärs kokt i buljong och mosat med rotfrukter är också en hit.
    Jag vet ju att alla barn har olika smak men det kanske är värt att prova? Ett annat tips är att blanda fruktpure med turkisk yoghurt. Victor älskar det fullkomligt!
    Kanske ni skulle testa att ha 4 måltider i stället, då Alice kanske skulle äta bättre om det dröjde mer mellan måltiderna? Typ kl 8, kl 12, kl 16 och kl 19?
    Som sagt, jag förstår att du måste vara trött på alla olika råd, men det mesta känns värt att prova om det kan hjälpa er att få bättre sömn...
    Annars tror jag att det är väldigt viktigt att du tar dig tid att prata med någon om hur du mår. Ingen människa kan bära detta så länge utan hjälp. Alice behöver en frisk och pigg mamma, så att du tar tid för dig själv är så viktigt.
    Stor kram!!
    Gulle du, jag blir aldrig trött på råd utan är så tacksam för all hjälp jag kan få. Ibland får man så små och enkla tips som är jättebra för det är inte alltid man tänkt på det själv.

Tänderna är framme äntligen och Alice äter nu som vanligt igen. Brukar mosa banan och rysk yogurt, det äter hon. Men det är svårt att se vad hon gillar för mat tyvärr. Vi prövade med egen också när hon matvägrade men hon smakade inte ens. Inatt har jag tuttvägrat och stackars liten var vaken över en timme o vart alldeles ledsen och förtvivlad men efter det sov hon fyra timmar :)

Jag ser fram emot en lösning snart, vi har nog en au pair på väg också

Kram
  • lelle75

Jag har en bekant som ständigt tjatar varje gång vi ses, om att jag inte ska försöka att söva Alice aktivt genom promenader. Hon anser nämligen att om Alice inte somnar av sig själv, t.ex på en lekmatta så är hon inte tillräckligt trött. Likaså på kvällen tycker hon inte att jag ska lägga henne så tidigt som vid 19:00. Hon tror att om jag håller henne vaken till 00:00 så kommer hon att sova hela natten utan att vakna. Hennes dotter som är snart 4,5 månad sover nämligen mellan 00:00-8:00/9:00 utan att vakna. Hon somnar väldigt lätt även på dagen, har sett när hennes tös somnar när hon håller henne rakt ut i luften :)
    Vad tycker ni andra, är det ngt som man bör testa, är mest nyfiken på vad ni har för åsikt kring detta? Själv skulle jag aldrig utsätta Alice för sådan tortyr och försöka att hålla henne vaken fast jag vet att hon vill sova. Jag dömer aldrig ngn annan och anser att man får göra precis som man vill med sitt eget barn.

Hur många timmar per natt sover era små?

Kram

• lelle75
    Irma01 skrev 2015-08-05 16:57:21 följande:
    Men vad skönt att hon äter bättre lilltjejen. Tror verkligen på att när du slutar amma så ska du sluta helt. Det kan ju ha varit att flera tänder kom på en gång och att då gör det ju verkligen ont på de små tyvärr.

Jag tror absolut att du ska prova igen den maten hon vägrade när hon inte ville äta då det var säkert inte relaterad till själva maten, men till att hon hade ont. Tips är att lägga i lite smör, olja och örter i maten för att ge mer smak. Burkmat smakar ju egentligen ingenting...

Skönt med hjälp på vägen vännen.
    Styrkekramar!
    Smör gillar hon ju på mackan, se där, ett litet enkelt tips som jag inte tänkt på. Ska blanda i det i maten imorgon med lite dill som vi har i trädgården, det blir ju spännande att se om aptiten blir bättre då. Tack snälla rara för tips :)

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-08-05 23:20:20 följande:
    Har man ett barn på 4,5 månad så vet man nog inte allt om barn. Speciellt inte om andras barn och om lite äldre bebisar. Och hon verkar ju def inte veta mycket om övertrötta och överstimulerade barn. Det är min enda kommentar smile5.gif

Lovisa sover ca 20-07. Plus ca 2-2,5 tim på dan. Alla experter menar att rutiner är bra för barn och att då de får dygnsrytm är det bra att följa den biologiska klockan och lägga sig runt 19/20 på kvällen. Jag håller med dem snarare än din väninna. Då min äldsta tjej var 4,5 månad sov hon också jättelätt när som helst men inte en månad senare smile5.gif

Gör det du vill och tror är bäst för Alice! Lyssna inte för mycket på andra.

Kram
  • lelle75
    Men vad skönt att hon äter bättre lilltjejen. Tror verkligen på att när du slutar amma så ska du sluta helt. Det kan ju ha varit att flera tänder kom på en gång och att då gör det ju verkligen ont på de små tyvärr.

Jag tror absolut att du ska prova igen den maten hon vägrade när hon inte ville äta då det var säkert inte relaterad till själva maten, men till att hon hade ont. Tips är att lägga i lite smör, olja och örter i maten för att ge mer smak. Burkmat smakar ju egentligen ingenting...

Styrkekramar!
    Oerhört stort tack för kryddtips
    Maten slank ner fort som attan idag, vet ej om det var en slump eller den delikata kryddningen

Kram
  • lelle75

Styrkekramar!
    Oerhört stort tack för kryddtips
    Maten slank ner fort som attan idag, vet ej om det var en slump eller den delikata kryddningen

Kram
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-08-05 23:30:40 följande:
    Kunde inte ha sagt det bättre! Håller helt med dig vsg.

Kram
  • lelle75
    Sunlight skrev 2015-08-06 07:33:03 följande:

Lelle du har missuppfattad mig. Jag menade inte att du skulle hålla henne vaken till 24.00. Det har jag inte sagt. Min dotter sover ibland på kvällen också.
    Jag sa inte heller att hon skulle somna vid ett babygym.
    Jag försökte bara hjälpa till. Självklart gör du som du känner är bäst för din dotter.
    Om du vill lägga henne 19.00 gör det. Du vet självklart bäst hur du vill ha det. Lycka till!

Mamma
    Sunlight, du måste släppa det där nu! Alice sover mellan 19-7:00 (förutom allt för många uppvak men somnar oftast om snabbt igen) Finns ingen som helst anledning att hålla henne vaken när hon är trött. Och nej, jag har inte missuppfattat dig men jag vet att du menar väl. Men nu har jag ett stort hål i huvudet av all ditt tjat och att du orkar ta upp samma sak om och om igen är besynnerligt. Nu räcker det!!!!

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015