• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2015-07-27 12:13:15 följande:

Hej mina kloka cybervänner!

Vi funderar på att åka en weekend till Norge, fått en bra deal på en jättefin sparesort i Norefjell, och resan dit tar ca 3,5 h för oss. Hur hade ni lagt upp det med tanke på bebis och bil? Hur länge kan de sitta i babyskyddet egentligen? En tanke jag hade var att åka på fredag kväll när Adam ska sova, köra hela sträckan och bara bära in honom på hotellet när vi kommer fram. Är det för långt att sitta i babyskyddet utan rast? Eller så kan vi åka efter han ätit middag vid 17 och sen stanna när han ska ha gröt vid 19, 19.30 en stund..På hemvägen tänkte jag att vi skulle åka när han skulle sova på fm stanna när han vaknar och äta lunch och ta rast till han ska sova nästa gång, ca 3 h. Sen köra sista biten under eftermiddagsvilan.

Några kloka tips? smile1.gif

Kram

Bruka han gilla att åka bil annars och kan han sova längre än en timme? Vi hade samma funderingar då vi bilar runt i Sverige längre sträckor. Gick inte alls bra första sträckan men vi lärde oss av den och det gick toppen andra långa bilfärden. Om du planerar att åka när han ska sova så skulle jag åka minst en timme innan då man har bra marginal för bajsblöjbyte osv. Om du förstår vad jag menar. Alice gillar bara att åka bil en timme innan hon somnar men det är ju så klart olika för olika barn. Hon verkar dock ha lättare att somna i bilen nu efter alla långa bilfärder. På andra långa sträckan planerade vi in ett långt shoppingstopp vilket var toppen och åkte sedan därifrån vid 18 så att hon somnade vid 19 (med pyjamas som vsg tipsade om) och vaknade lätt till när vi kom fram men somnade om fort igen.

Kram
  • lelle75
    linnea83 skrev 2015-07-27 17:51:26 följande:

Och då vet vi varför Charlie har vaknat om nätterna..2 tänder har tittat fram :D..Har känt och tittat flera gånger men inte sett eller känt något.Inte så konstigt för har ju tänkt att framtänderna däruppe skulle komma nu,men det va "vampyrtänderna" ;).Har gett alvedon idag så nu är han "som vanligt".Inte stilla en sekund och har ätit bättre också.Ska ge alvedon inför natten så får vi se om han vaknar :).
    Kram på er!

Trodde också att mittänderna där uppe kommer före men Alice ena vampyrtand har också tittat fram. Pratade med bvc idag som sa att tänderna där uppe kan komma huller om buller så inget konstigt alls.

Så synd om de små som lider så.

Alice sover som en stock av alvedon, synd att man inte kan använda det jämt. Berätta gärna hur Charlie sov med alvedon :)

Kram
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-07-27 21:27:30 följande:

Hej tjejer!

Har inte heller hunnit skriva på ett tag, fullt upp på semester smile1.gif

Johjen, tror inte det är minsta problem att sitta 3,5 timmar i babyskyddet. När Victor var 6 månader körde jag 5 timmar och stannade bara en gång, gick fint smile1.gif

Danisen, det viktigaste är att ni får sova, det är ju inget "fel" att ge välling om det nu är så att Maja växer så det knakar just nu!

Lelle, förstår verkligen att du fortfarande ammar, finns inte mycket att göra om Alice matvägrar, det kommer att ge sig till slut vännen.

Linnea, det där med tänder är ett gissel...

Vsg, härligt att läsa om turbo Lovisa smile1.gif

Vi är i Frankrike och njuter av sol och bad! Victor har en hel del tänder som kommer ut just nu och tack gode Gud finns det ett mirakel gel här som heter Dolodent och som lugnar direkt. Förutom det så är han en liten fisk och gallskriker när man tar ut honom ur vattnet smile5.gif . Att "hoppa" vågorna är det roligaste som finns, han är på väg att ställa sig upp, vill gå hela tiden och får skrattanfall titt som tätt. Dock är han oerhörd snäll när vi äter, han har iaf sovit som en stock på två restauranger så att vi har kunnat njuta av middagen!
    Hoppas han gör samma sak på onsdag när vi ska ut och fira min mamma...

Kram på er!

Härligt det låter med La France :)
    Är Dolodent bättre än smörjet som vi har i Sverige? Hoppas på att kunna beställa på nätet isf, vi behöver verkligen en mirakelkräm här..

Funderar på att köpa sulky inför utlandsresa, Irma har ni ngn bra som rullar hyfsat på sandstränder?

Vsg, har för mig att du nämde Chicco ngt?

Ska man tänka på ngt speciellt när man köper sulky? Hur länge används de?

Idag prövade vi att vända donkeyn framåt och det tyckte Alice var spännande.

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-07-27 22:23:17 följande:

Man lär sig att anpassa sig efter vad som funkar Lelle smile5.gif Har full förståelse för det och att ni testar välling! Lovisa gillar ju ersättning/tillskottsnäring (Hipps utan Maltodextrin) så vi ger det nu som mellis då jag slutat amma. Har testat Ottos ekologiska välling och den tycker hon inte om. Hon äter ju som tur är också mycket vanlig mat. Hon äter ju inte på natten sen nån månad men nu i sommar har vi några gånger gett henne lite vatten i nappflaska då hon vaknat och haft svårt att somna om. Hon har varit törstig den lilla då det var varmt. Hon äter ju också en del vanlig mat med salt i så inte så underligt. Men annars sover hon oftast väldigt bra på natten. Skulle jag vara i din sits så skulle jag testa allt!! Vår äldsta tjej har i perioder levt på falukorv och Felix frysta delikatessköttbullar. Tror halva Sveriges barn i perioder lever på detta då man hör med andra föräldrar på förskolan smile5.gif Just nu äter hon mycket annat igen men hon är inte ett barn som alltid ätit allt. Som tur är har vi nästan alltid fått i henne frukt och grönsaker med men bara att gilla läget ibland.

Kram på dig och lycka till med vällingprovningen smile1.gif

Tack, går inget vidare tyvärr så nu är det helammning som gäller igen och flera ggr nattetid men jag är inte förvånad eftersom att det mesta inte flyter på så bra. Till råga på allt så blev vi kraftigt matförgiftade/magsjuka, jag och sambon samtidigt med feberfrossa. Jag låg på badrumsgolvet och kräktes på golvet vid ett tillfälle och sambon låg på golvet utanför, vi var så väck att vi inte kunde ta oss in till sängen. Som tur var sov lillan rätt bra den natten, hon kräktes också men bara två ggr. Undrar om Rota vaccination gjorde att lillan inte blev så sjuk, eller det kanske är ett annat magvirus hon blev vaccinerad mot.
    Mjölken sinade rejält av magsjukan men lillan skulle minsann amma ändå heeela dagen på sin utslagna mamma. Och ingen vanlig mat vill hon ha. Hon tar dock mat om man stoppar smulor direkt i munnen på henne. Kanske att sked gör ont på hennes ömma tänder. Jösses så långsamt de kommer, man ser lite lite mer för varje dag som kommer men de har inte blivit vasst ännu.

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-07-27 22:27:34 följande:
    Vi har Chicco liteway. Är jättenöjda med den men sandstränder vet jag iofs inte. Vi brukar gå på strandpromenaden smile5.gif Den funkar fortfarande till storasyster med och hon är snart 3,5 men hon är iofs en smal tjej på 14 kg. Kram
    Tack åter igen för tipset :)
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-07-28 19:46:05 följande:

Här har Lovisa tagit sitt första steg helt själv idag!! smile1.gif Alla i familjen såg och applåderade men gladast var nog ändå hennes storasyster som längtar så till hon börjar gå smile1.gif Lilla Lovisa själv var såklart också överlycklig smile2.gif Hon har verkligen övat på detta sista tiden. Har ju gått bredvid i drygt en månad och lärde sig i veckan att stå själv utan stöd och utan att ramla efter några sekunder. Nu hoppas vi att det dröjer länge innan hon lär sig springa. Man kan ju hoppas iaf smile5.gif Kram

Wow, så kul för lilla Lovisa med sitt första steg, grattis stora tjejen!

Alice har idag börjat att nicka med huvudet till en av hennes favoritlåtar, så kul att se på när hon diggar till musiken :)

Tänk att de lär sig ngt nytt de små nästan varje dag och att tiden går så fort.

Kram
  • lelle75
    glader skrev 2015-08-01 10:19:49 följande:

Lelle - Usch vilken otur ni har!! Och så vansinnigt tufft... Att ni bara orkar!! Jag vet att man inte har något val men ändå... Får ni bra stöttning från bvc och vården? Tycker ni borde få en kontaktperson som hjälper er lite extra.

Vi hade ett par tuffa veckor då jag fick campylobacter och fick läggas in med dropp. Jag var sjuk nästan två veckor och självklart helt slut men sambon kunde ju inte vara hemam från jobbet hela tiden så jag fick försöka ta hand om Hedda så gott det gick. Vi satte upp resesängen och så fick det bli lekrum några dagar... Inte optimalt men vad gör man??

Annars är det full fart här, Hedda kryper i recerfart och är på ALLT! Hon reser sig också mot allt och går längs bord och soffor och får tag på det mesta så idag ska vi barnsäkra en del.

Hedda är också en riktig bjässe, 77 cm och 10,5 kilo! smile2.gif Ja, hon älskar mat kan man säga, det finns ingen botten vad det verkar!

Hur får man en kontaktperson? Vi bestämde oss för att skaffa en barnflicka i helgen för det funkar bara inte helt enkelt. Man blir slutkörd i botten både psykiskt och fysiskt, snart är pappas semester slut vilket ger en del ångest.

Usch det låter inget vidare att vara så där sjuk. Jag hade också behövt dropp då allt jag fick i mig kom upp igen. Fick ta tesked för tesked. Först idag börjar jag känna mig som människa igen trots kraftig yrsel som är tillbaka pga av sömnbristen.. Alice är mer tuttfixerad än ngnsin. Idag har hon dock ätit ett par mål så hoppas på lite mer vila inatt.

Kram
  • lelle75
    glader skrev 2015-08-02 20:22:42 följande:

Jag vet inte hur man får en kontaktperson Lella, det bara slog mig att det borde vara så att ni borde få extra hjälp av något slag. Ingen orkar ha det som ni har det. Kanske är lönt att ställa frågan till bvc iaf? Barnflicka är ju också en god tanke, tycker absolut ni ska försöka ordna med det om ni kan och hittar någon. Klart du måste få avlastning.

Usch, tänker ofta på er och det gör ont i hjärtat!!! Önskar jag kunde göra något Hjärta

Kramar

Tack för dina fina ord, det värmer verkligen! Kram
  • lelle75
    bbssk skrev 2015-08-03 08:36:26 följande:

Jag har följt denna tråden i det dolda då jaguarer gravid och fått barn efter IVF.

Lelle75. Jag drabbades av förlossningsdepression och har nu kommit ur den tack vare kuratorkontakt och medicinering.

Jag tycker det låter som även du kan ha en förlossningsdepression. Men du vet ju absolut bäst själv om det inte är så.

Jag hade inga problem att knyta an till mitt barn. Men sömnbrist och amningshets triggade igång det hela. Plus att vårt barn hade väldigt mycket magknip i början, på gränsen till kolik.

Jag fick bli sjukskriven och min man plus barn fick inte sova hos mig under 2 veckor. Min man tog ut föräldraledighet och fick avlasta mig helt.

Nu har det gått 6 månader och det har återgått till det normala, förutom att jag medicinerar.

Man ska inte behöva må som du gör. Det lyser igenom i dina inlägg att du mår dåligt. Man vet inte vad dålig sömn kan göra med en förrän man får uppleva sömnbrist.

Det kanske räcker med avlastning i form av barnflicka. Men ibland är det skönt att prata av sig med någon utomstående och som inte ger råd etc. utifrån att ha småbarn i ens egen ålder (som här) då vi upplever föräldraskapet så olika.

Vill inte trampa dig på tårna. Utan vill bara ge en input utifrån min sits. Hur det också kan vara...

Tack snälla för din input! Är väldigt lättad över att jag inte fått ngn förlossningspsykos. Jag blir ofta ledsen och alldeles förtvivlad men det släpper så fort för mig, tack gode för det. Men faktum är att det kommer oftare och oftare, visst har jag känt att jag behöver prata med ngn men tiden räcker tyvärr inte till. Hoppas på vändning snart! Bara jag får sova så löser det sig!

Kram
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-08-03 10:31:05 följande:
    Lelle, jag blir så rörd och ledsen när jag läser hur ni har det. Har du pratat med din BVC sköterska om hur du mår? Det är säkert första steget för att få hjälp. Att ta in en barnflicka låter klokt, ni behöver ju sova för att kunna tänka klart och ta hand om Alice. Att inte få sova på en så lång tidsperiod är ren tortyr, och inget en människa ska behöva gå igenom. Hur gammal är Alice nu, 8 månader? Ursäkta att jag frågar igen men visst var det så att hon inte tar flaskan? Eller? Annars är en tanke att ni kör på ersättning nu för att få bort hennes fixering vid tutten? Självklart ingen idé om du vill fortsätta amma, men eftersom det verkar som Alice inte kan "bara" amma dagtid och typ två ggr om dagen men vill ha tutten jämnt så är det kanske lättare om ni bara slutar? Jag bara kastar ut lite tankar här, naturligtvis gör ni vad ni tycker är bäst. Det känns bara som att ni aldrig kommer att få sova så länge hon ammar eftersom hon ser tutten som så mycket mer än mat.

Vad säger din BVC sköterska när ni förklarar situationen? 

Styrkekramar vännen! Hjärta
    Tack Irma, det är verkligen tufft men det kan bara bli bättre har jag hört :)

Har pratat med min bvc och hon råder också till att sluta amma helt om det inte funkar att delamma och jag har verkligen inget problem med att sluta, är sååå reeedo att sluta. Tyvärr så äter hon dåligt fortfarande (men rätt så bra idag) och har fortfarande minst en elak tand på väg, känns inte bra att sluta just nu men så fort tanden är framme så blir det stopp på natten. Har bara en fundering kring det.. Alice brukar "sova" 19-7:00. Men om jag inte ammar henne när hon vaknar på morgonkvisten mellan 4:00-6:00 så skulle hon vakna och vilja gå upp vilket känns lite jobbigt då jag vet att jag med hjälp av tutte kan få henne att sova till 7:00, ett litet dilemma. Hon sover väldigt ytligt på morgonkvisten. Samma sak på dagen. Hon sover bara djupt de första 30 min om hon inte får tutte efter 30 min så vaknar hon, kan inte somna om, blir gnällig, äter sämre. Såå svåårt att veta hur man ska göra.. Ta fighten gissar jag också löser sig allt sen.

Jo Alice är 8 mån. Dricker tyvärr bara vatten från flaska. Välling "provsmakar" hon men dricker inte direkt. Ersättning verkar hon tycka är äckligt, det vill hon bara inte ha, prövat många sorter, även nyligen).

Har ett nytt möte med bvc för följa upp om hon äter bättre (och då kommer troligtvis sömnen att lösa sig bättre också).

Tack fina för din omtanke, det värmer så!

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015