Irma01 skrev 2015-08-03 10:31:05 följande:
Lelle, jag blir så rörd och ledsen när jag läser hur ni har det. Har du pratat med din BVC sköterska om hur du mår? Det är säkert första steget för att få hjälp. Att ta in en barnflicka låter klokt, ni behöver ju sova för att kunna tänka klart och ta hand om Alice. Att inte få sova på en så lång tidsperiod är ren tortyr, och inget en människa ska behöva gå igenom. Hur gammal är Alice nu, 8 månader? Ursäkta att jag frågar igen men visst var det så att hon inte tar flaskan? Eller? Annars är en tanke att ni kör på ersättning nu för att få bort hennes fixering vid tutten? Självklart ingen idé om du vill fortsätta amma, men eftersom det verkar som Alice inte kan "bara" amma dagtid och typ två ggr om dagen men vill ha tutten jämnt så är det kanske lättare om ni bara slutar? Jag bara kastar ut lite tankar här, naturligtvis gör ni vad ni tycker är bäst. Det känns bara som att ni aldrig kommer att få sova så länge hon ammar eftersom hon ser tutten som så mycket mer än mat.
Vad säger din BVC sköterska när ni förklarar situationen?
Styrkekramar vännen!
Tack Irma, det är verkligen tufft men det kan bara bli bättre har jag hört :)
Har pratat med min bvc och hon råder också till att sluta amma helt om det inte funkar att delamma och jag har verkligen inget problem med att sluta, är sååå reeedo att sluta. Tyvärr så äter hon dåligt fortfarande (men rätt så bra idag) och har fortfarande minst en elak tand på väg, känns inte bra att sluta just nu men så fort tanden är framme så blir det stopp på natten. Har bara en fundering kring det.. Alice brukar "sova" 19-7:00. Men om jag inte ammar henne när hon vaknar på morgonkvisten mellan 4:00-6:00 så skulle hon vakna och vilja gå upp vilket känns lite jobbigt då jag vet att jag med hjälp av tutte kan få henne att sova till 7:00, ett litet dilemma. Hon sover väldigt ytligt på morgonkvisten. Samma sak på dagen. Hon sover bara djupt de första 30 min om hon inte får tutte efter 30 min så vaknar hon, kan inte somna om, blir gnällig, äter sämre. Såå svåårt att veta hur man ska göra.. Ta fighten gissar jag också löser sig allt sen.
Jo Alice är 8 mån. Dricker tyvärr bara vatten från flaska. Välling "provsmakar" hon men dricker inte direkt. Ersättning verkar hon tycka är äckligt, det vill hon bara inte ha, prövat många sorter, även nyligen).
Har ett nytt möte med bvc för följa upp om hon äter bättre (och då kommer troligtvis sömnen att lösa sig bättre också).
Tack fina för din omtanke, det värmer så!
Kram