• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Irma01 skrev 2015-07-12 15:25:40 följande:
    Jag tror inte att du tog "den enkla utvägen", du gjorde allt du kunde för att trösta henne. Jag hade säkert suttit i samma sits om Victor hade haft både nästäppan och kolik...

Men det är bra att vara medveten om det så att man kan ha rätt strategi för att lösa det när ni känner er redo!
    Man kan ju inte tänka på allt smile5.gif .

Kram
    Tack fina Irma, det känns bättre att tänka så :) kanske hade jag gjort likadant igen om jag hade fått göra om det, svårt att svara på :)

Kram
  • lelle75
    johjen skrev 2015-07-13 10:10:47 följande:

Lelle hur går det för dig och lilla Alice? smile1.gif

Irma, Villsågärna hur mår ni?

Bell, hur går det med samsovnigen?

Har har vi haft det underbart skönt och lyxigt då sambon varit ledig i två veckor. Hunnit med både mycket egentid och mycket familjetid och sovit borta två nätter och det gått bra. Sedan 4 dagar tillbaka är det sambon som nattar sover med Adam och det har hitintills, peppar peppar, gått över förväntan! Första natten vaknade han och skrek en längre stund 2 gånger, andra natten vaknade han 1 kort gång, tredje natten sov han 9 h i sträck och i natt sov han från 20:30 till 6 då fick han tutten en stund men fick inte somna med den u munnen och låg och vred sig en stund men somnade om och sov till 8:30!! Sambon kommer fortsätta lägga honom fram till fredag sen är det dags för mig att försöka tänkte vi.. Eller är det för tidigt? Ska vi låta sambon lägga Adam ett tag så sen rutinen sätter sig? Sambon sa i morse att han längtade efter att få lägga Adam ikväll och så mysigt att se att de knyter an på ett nytt sätt. smile1.gif Så nu har jag börjat amma lite på dagtid igen för vill inte sluta med det ännu men är noga med att det inte blir när han ska

Åhh vad skönt att höra att det går bra! Här är det bara fullkomligt kaos i mitt hövve, det bara snurrar och vet inte vart jag ska ta vägen snart.

Kram
  • lelle75
    Bell13 skrev 2015-07-14 21:04:00 följande:

Idag har lillen fått sina första vaccinationer i spruta. Han grät hjärtskärande i ett par minuter sedan var det över, oerhört glad att det gick över så fort.
    Nån timme efter vi kom hem hade han bajsat väldigt vattnigt, beror nog på rotavaccinet.
    Vid 17.00 började han skrika och var helt otröstlig, han grät stora krokodiltårar och han kändes alldeles för varm. Kollade febern och den var på 37.8 så jag gav honom en alvedonsupp och ammade lite grann.
    Nu ammar jag igen och han håller på att somna för natten. Han känns inte alls varm längre så jag hoppas vi får sova bra inatt.

Stackars liten :( Rota fick han väl i munnen?
  • lelle75
    Bell13 skrev 2015-07-14 23:33:25 följande:
    Rota fick han dricka, andra dosen nu och två sprutor.
    Hemskt men så länge det man vaccinerar mot är hemskare så får det bli jobbigt nån kväll. Hoppas han är bättre imorn. Nu sover han i alla fall och det gick bra att natta honom, var beredd på massa skrik smile4.gif
    Hur går det för er och hur mår du?
    Usch då, rota och sprutor samtidigt. Nä, går inget vidare här. Vissa nätter sover hon hyfsat men andra nätter dåligt. Inatt har hon vaknat varann timme tyvärr. Men jag och pappa delar upp nätterna nu så att det inte ska bli så tufft för oss och vi tycker att det funkar bra. Hon har haft de övre mitt-tänderna på gång extremt länge och vet inte om det kan vara dessa som är problemet just nu. Tänderna syns lite mer för varje dag som går. Man kan ju undra hur lång tid det ska ta...
  • lelle75
    emeliearcen skrev 2015-07-16 11:09:50 följande:

Hej på er! Behöver skriva av mig och fråga er om råd. Vår lille kille, Kasper, på 3,5 veckor har stora problem med att han sväljer mycket luft vid amning. Jag har kommit på att han ofta andas genom munnen i vanliga fall, vilket visst är väldigt ovanligt för spädbarn. Så det känns som att han har svårt att andas genom näsan och på så vis inte riktigt hittar rytmen i andningen när han ammar.

Eftersom han sväljer luft får han ju också en hel del magknip, han vrider och vänder på sig, skriker, söker efter tutte, kräker, hickar osv. Tycker så synd om honom. Finns det något jag kan göra för att hjälpa honom? :(

Tacksam för råd och stöttning.

Har du prövat att spola näsan innan med physiomer som är koksalt, pröva det annars. Vi hade mycket problem med nästäppa men inte så ofta vid amning. Blev mest täppt på morgonkvisten vilket löste sig med öppet fönster och hon fick sova på sidan med hjälp av sidokudde. Kolik hade hon också men det berodde nog på mest vad jag åt.
  • lelle75
    johjen skrev 2015-07-16 11:53:04 följande:
    Hej! Låter som ni har det skönt och man får vara nöjd att solen skiner! Det gör den även här men ingen värme direkt.. Roligt att höra att Lovisa är mammig, Adam vill helst att jag ska leka med honom eller i alla fall titta på honom när han leker, då är han som mest nöjd. smile1.gif Han älskar också sin gåstol och vill helst vara med mig när jag lagar mat eller röjer i köket och dra i alla han kommer åt! Varit lite gnälligt dagtid men tror det är mer tänder på g då han dreglar mycket och tar sig för munnen.

Vågar knappt skriva det men sedan 1 vecka har sambon nattat och sovit med Adam, dvs Adam sover i sin spjälsäng och sambon i min säng alldeles brevid, och i 5 nätter har han sovit hela nätterna.. De senaste 3 nätterna har han somnat kl 20 och sovit till kl 7, helt otroligt! Än så länge funkar det att amma på morgonen och en gång på eftermiddagen och då är han väldigt förtjust i bröstet! smile1.gif Men så underbart att få sova, känner mig som en ny människa! Dock drömmer jag mycket och sambon vaknat av att jag skriker i sömnen men har säkert en del att bearbeta och ta igen.. Håller alla tummar att Adam forsätter att sova så bra!

Hoppas ni får det lite varmare snart, här ska det i allafall bli 22 grader och sol imorgon!

Kram
    Åhhh, jag ryser när jag läser om barn som sover hela natten, så himla skönt för dig.

Alice ammade inte en enda gång igårnatt och jag hade möjligheten att sova mellan 22-7:00 men vaknade redan vid 4:00 tyvärr och undrade när hon skulle amma. Jag o pappa brukar bytas av på morgonkvisten men det behövdes inte inatt. Somnade sen om men jag vaknade varje timme, vid 6:30 fick jag pumpa brösten för att undvika mjölkstockning.

Alice vaknade till ca varann till var tredje timme men somnade om fort med pappas hand på sig.

Bell, det är nog som du säger att vissa barn behöver mer närhet och trygghet. Jag är i varje fall lättad över att slippa vara en levande napp på natten.

Så lite förbättring måste man njuta över. Nu hoppas jag på ytterligare en amningsfri natt.

Kram
  • lelle75
    Bell13 skrev 2015-07-17 17:14:44 följande:

Vi har problem med torsk på Douglas tunga som dessvärre har spridit sig till mina bröstvårtor.
    Den 25 maj påpekade jag detta för barnläkaren på BVC och hon sa att jag ska smörja med canesten och på Douglas tunga skulle jag skrubba med en handduk. Det funkade ju inte och precis 1 månad senare fick vi medicin till Douglas. Det är fortfarande inte bra och vi har hållit på i 3 v nu.
    På BVC säger de att det är bara att fortsätta. Är det någon som varit med om liknande? Känns som det är mina bröstvårtor som är boven i det hela, han ammar ju väldigt ofta och då får jag ta bort krämen på dem.

Alice hade torsk på tungan men jag fick inte det. De får de oftast av nappflaskor/nappar så var noga med sterilisering för när det går bort så kan det komma tillbaka. Blanda 1-2 teskedar bikarbonat med kokat vatten. Låt svalna och ställ i kylen (recept från bvc) Pensla på tungan flera ggr om dagen med bomullspinne. Kan vara svårt att få bort ändå. Men det är nog ingen fara, de flesta barn har det.

Kram
  • lelle75
    lelle75 skrev 2015-07-18 11:08:38 följande:
    Alice hade torsk på tungan men jag fick inte det. De får de oftast av nappflaskor/nappar så var noga med sterilisering för när det går bort så kan det komma tillbaka. Blanda 1-2 teskedar bikarbonat med kokat vatten. Låt svalna och ställ i kylen (recept från bvc) Pensla på tungan flera ggr om dagen med bomullspinne. Kan vara svårt att få bort ändå. Men det är nog ingen fara, de flesta barn har det.

Kram
    Med 1 dl vatten..
  • lelle75
    Bell13 skrev 2015-07-18 11:23:49 följande:
    Tack för tipset, testar det om det inte hjälpt när vårt mycostatin är slut.
    Douglas har ju inte napp och han ammar enbart.
    Hur länge tog det för dig att få bort det?
    Så irriterande för jag bad om medicin den 25 maj men det var helt onödigt enligt barnläkaren och en månad senare blev det bara värre. Douglas fick det på insidan av läppen och kunde knappt äta smile4.gif
    Oj då, det lät lite mer allvarligt med Douglas svamp..

Minns inte alls hur lång tid det tog, kanske en till två veckor.

Har ni andra gosedjur eller snutte till era barn? Skulle gärna vilja att Alice skulle kunna använda det. Hon verkar gilla snutte men dessvärre drar hon den över huvudet i sömnen och tar inte bort den. Är ju livrädd att hon ska kvävas i sömnen.. Det har hänt flera ggr nu, som tur är har jag märkt det och tagit bort den. Ngn som vet om barn kan dö på de viset?

Vid vilken ålder brukar de börja gilla gosedjur?

Kram
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-07-18 23:00:27 följande:
    Tror inte du behöver vara orolig. Hon borde ju kunna vända på sig nu, hon är väl 7 månader? Victor sover med en snuttefilt i sin egen säng. Dock är han inte så intresserad av gosedjur än.
    Risken för plötsligt spädbarnsdöd är väldigt låg efter 6 månader.

Kram
    Hon är snart 8 månader, men kan inte riktigt vända på sig tyvärr. Hon började att vända på sig för flera månader sedan vid några tillfällen men slutade med det sen. Nu verkar hon vara på gång igen med att vända sig men lyckas inte alltid. Hon kan inte riktigt sitta själv heller, bara korta stunder sen glider hon ner igen. Gissar att hon är ngt sen med det.

Får nog vänta lite med snutte tills hon kan vända sig bättre, magkänslan säger att det inte är dags ännu då jag allt för ofta sett att hon inte gör ngt åt syrebristen.

Men vet ngn om alla barn vaknar om syret tar slut?

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015