• Bell13

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2015-12-07 12:43:42 följande:
    Tufft! Hur gick natten? Här ammar jag fortfarande, bara en gång innan läggdags då jag är hemma vilket jag är nästan alltid men som  imorgon tex är jag borta så då blir det ju inget. Jag har ammat strax innan Adam ska sova och sambon tar över när han börjar bli trött och gör våra kvällsrutiner med blöjbyte och pjamas innan han  somnar i sin egna säng.Är tanken att du ska sluta helt att amma?
    Kram
    Tanken är att jag ska sluta amma nu. Känner mig nöjd nu faktiskt. Att få honom att somna hemma utan att amma är svårt, han gråter massor. Han somnade vid 19.30 och vaknade 22.30 och fick då somna om hos mig i sängen.

Han ville amma en gång i natt och fick det. Vi mjukstartar med att hans pappa nattar honom och sedan tar jag honom på natten. Han har tagit ledigt fredag samt måndag så tanken är att vi kör fullt ut då med amningsstopp. På lördag ska jag på julbord på Grand hotel och kommer hem mitt i natten så det passar ju bra när jag inte ens är hemma då.

Kram
  • Bell13
    Irma01 skrev 2015-12-07 12:59:09 följande:
    Usch, förstår att det känns tufft vännen. Hur gick det till slut?

Kram
    Han somnade 19.30 och sov faktiskt i egen säng till 22.30 då fick han komma över till mig. Han ammades 1 gång. Det blir definitivt stopp på amningen på fredag kväll. Hans pappa har tagit ledigt fredag samt måndag och tar honom då på nätterna.

Igår tänkte jag att han är i sin pappas famn och den famnen är lika bra som min. Huvudsaken att han inte är ensam med sin frustration. Det var jobbigt och jag grät en tår eller två.

Han ska ta nattningen ikväll också så tar jag över fr o m när han vaknar första gången. Han nattar genom att ha honom i famnen och lyfter över i spjälsängen när han sover ordentligt.

Kram
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-12-07 08:02:12 följande:
    Oh underbart! Njut nu allt ni kan.

Själv ska jag jobba idag. Kundmöte ii stan 8.30-14 så känns inte så tufft. Bara kul faktiskt

Kram
    Vad spännande med jobb när man inte jobbat på ett tag. Berätta gärna, var det ett lyckat möte osv?

Blir inte jobb för mig förrän tidigast augusti när Douglas pappa tar över. Har däremot börjat träna seriöst och det känns som ett jobb i sig.

Kram
  • Bell13
    Kelsson1 skrev 2015-12-08 11:08:04 följande:

VSG: Kålrotslådan är god men gillar även morotslådan som är något enklare att göra .
    Om Niilo är på bättre humör någon dag kan jag gräva fram recept och dela med mig
    Vi ger inte heller julklappar till vuxna längre men i år firar vi jul ensamma bara vår lilla familj och då måste tomten komma med klappar till mamma o pappa också annars märker dottern att vi inte fått något . Men tror att jag går o köper själv min julklapp, önskar mig som vanligt ett nattlinne o vill välja den själv så den blir exakt så som jag vill ha den

Sira: Exakt men försök leva efter det

Bell: Är inte det minsta avundsjuk, du är stark som klarar av det jag hade nog sprungit in o tagit över även om det är fel

Irma: Skönt att flygningen gick bra.
    Tur att ni inte har katter (de älskar att klättra i granen), så tror att det kommer att gå bra där med

Johjen: Det heter karelska piroger o de är väldigt goda men rätt jobbiga att göra så vi brukar skippa de när vi lagar så mycket mat (orken finns inte där för att göra de också).

Alltså, kämpade rätt rejält. Hans pappa vill också kunna natta honom osv och det var det jag tänkte på. Var skitsvårt och jobbigt eftersom min instinkt sa mig att jag skulle trösta mitt barn. Förstår de mammor som åker iväg en dag eller två.

Kram
  • Bell13

Hej på er alla duktiga mammor, här är vi i utvecklingsfas och det märks idag. M y g o d säger jag, inget är bra och det är gråt hela tiden och klängigt går inte att sätta ner honom en minut ens.

Han somnade fint i vagnen på förmiddagen och sov 2,5 h vilket är typ rekord men på eftermiddagen vägrade han att somna. Provade allt men det gick inte. Han har också varit kinkig med maten hela dagen. Hans pappa kom hem tidigare för att byta om för att gå på julfest med jobbet men tog ut honom tillsammans med mellandottern på promenad och så ser vi om han somnar. Tur att de här jobbiga dagarna är lätträknade. Typiskt också att han ska vara så här jobbig när jag ska vara själv med honom.

Hur har ni det idag?

Kram

• Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-12-09 18:11:54 följande:
    Lovisa har ju inte haft symtom sen i lördags så tycker det vore konstigt. Vi har tvättat och städat allt möjligt sen dess men kanske har det funnits kvar här på nån leksak kanske? Annars är det mest troligt ny omgång. Förhoppningsvis samma virus så inte Lovisa kan bli sjuk igen. Första riktigt pigga dagen för henne idag. Hon har varit trött och ätit dåligt flera dagar efter hon slutade kräkas och ha diarre. Typiskt att äldsta tjejen då blir sjuk

Usch va jobbigt! Jag hade testat utan ingefära en vecka. Tror inte du ser skillnad på en dag om det är det. Ammar hon bara eller ger du även ersättning? Hur gammal är hon nu? Med facit i hand när Lovisa mest troligt blivit mjölkproteinallergisk, den andra mildare varianten, så hade jag testat mjölkfritt ett par veckor sen. Det skadar ju inte. Märker du ingen skillnad så är det ju ingen skada skedd. Jobbigt att inte få sova!! Testa öronproppar annars? Lägga tillbaka henne i hennes säng när hon somnat om? Ge mer mat på natten? Tand på g - ge alvedon? Brainstormar lite då jag lider med dig!!

Det beror nog på. Jag ska ge det ett år och jobbar ihop med en fd kollega som har en etablerad verksamhet och behöver en ny smarbetspartner att konsulta ihop med. Vill bara jobba halvtid/75% ungefär och kniper det klarar vi oss på bara makens lön. Så tänkte att det är nu eller aldrig Funkar det inte söker jag nytt till hösten. Var tio år på min förra arbetsplats, om än på olika tjänster, så det var dags för förändring.

Nu har tjejerna slutat leka och vi ska mysa lite här

Kram
    Du är modig som kör eget tycker jag. Det är en dröm hos mig att jobba som konsult och kunna styra över min egen tid. Min sambo har flera egna företag och han trivs så bra med det och det är ju många fördelar som följer med ett eget företag också.

Du är tuff och modig.

Kram
  • Bell13
    Kelsson1 skrev 2015-12-09 23:47:55 följande:

Bell: Varma kramar o önskan om att det snabbt blir bättre. Vet att här blir Niilo skogstokig om maken försöker lägga honom o bara tokskriker om han försöker ge flaska så vi väntar en stund innan maken försöker ta läggning av honom.

VSG: Stackars er, tyvärr blir man inte immun mot magsjuka (ens mot samma virus). Det fick vi bittert erfara ett år när magsjukan gick bara runt o runt på förskolan. Till slut var de tvungna att stänga förskolan i två veckor o totalsanera allt innan det slutade. Innan det var över tror jag att vi också hann vara sjuka 3-4 ggr. Fruktansvärt var det. Vet inte om det var föräldrar som lät sina barn komma tillbaka till förskolan för tidigt eller om det fanns kvar i leksaker eller tyger på förskolan men som sagt krävdes stängning och totalsanering innan vi slutade bli sjuka gång på gång.
    Håller med de andra om att du är modig som vågar köra eget, håller tummarna hårt för att det går vägen.

Irma: Skönt att det går bra och ni kan njuta av semestern, det är ju det som är meningen

Sira: Känner med dig, har precis varit där och har inte kommit förbi det helt än (har kring 3 uppvak varje natt fortfarande). Tyvärr inget bra att komma med när jag själv fortfarande hoppas på att få det bättre någon vacker dag...

Igår kväll var sambon på julbord med jobbet så då fick jag ta nattningen. Kunde inte vägra honom amning men matade med mycket gröt en halvtimme innan läggning och han ammade 3 min sedan släppte han och ville inte ha mer. Bluffade på rumpan till han somnade och la över honom i hans spjälsäng och han sov i den 19.00 till 01.00 och det är nog det längsta hittills, 6 h han fick komma och sova med mig och vaknade igen 06.30 så det går framåt.

Lilla Niilo är ju så liten ännu om jag inte minns fel så blir han väl 6 månader runt jul?

Kram
  • Bell13
    Sira skrev 2015-12-09 11:46:05 följande:

Bell: Vad jobbigt du har det just nu med amningsslut. Hoppas han accepterar det snabbt så ni slipper kämpa så. Men amning är ju bara bra så länge båda vill och känner du att det är dags att sluta nu så är det så. Även om jag förstår hur du känner. När jag skulle sluta amma stora tjejen kände jag att jag var klar och att det var dags av flera olika anledningar. Hon hade nog gärna fortsatt ett tag till, hon älskade att amma, men det var rätt läge att sluta då även om jag kunde få såna där dumma tankar att jag svek mitt barn och sånt. Som att allt står och faller med amningen, så funkar det ju inte.

Tänkte förresten på det du skrev om vinterkräksjukan, detta hemska otyg! Nä, det var annorlunda när vi var små. Visst gick det magsjuka lite då och då men inte på det här sättet vad jag minns. Nu var det ju inte på samma sätt eftersom inte nätet fanns men kvällstidningarna var väl inte så på ändå om det? Inte vad jag kommer ihåg. Det var nog först runt 2000 eller så som det liksom blev ett begrepp och det kändes som att alla skulle få det flera gånger varje vinter. Jag minns att jag nästan fick panik där jag satt själv på mitt studentrum och läste allt och sen kom in på Expressen eller nåt och det stod med fetstil: "Uppåt en miljon kan drabbas!" och då minns jag att jag tänkte: "Men...då är det ju åtta miljoner som inte blir sjuka. Då är det ju typ bara tio procent som blir sjuka. Nittio procent blir det inte!" Då kändes det ju lite lugnare... Vi klarade oss faktiskt hela förra säsongen vilket jag verkligen inte trodde med ett dagisbarn! Jag var helt beredd på att vi skulle åka på det. Hoppas på samma tur i år men det känns ju inte så sannolikt tyvärr...

Det är så individuellt när man är klar eller inte med amning. Min största tjej ammade jag i 4 månader rasade i vikt så jag kunde inte fortsätta. Vägde 48 kg när jag slutade och var konstant svimfärdig. Mellantjejen ammades i 11 månader och nu är det dags att sluta vid 8 månader. Det är så olika

Kram
  • Bell13
    Citrona skrev 2015-12-11 18:52:40 följande:

Hej!
    Jag har sneglat på denna tråd länge men vågade inte skriva här fören jag fått min egen guldklimp ;)
    För ett par veckor sedan fick jag min efterlängtade pojke på IVF-försök nr 2.
    Vi har ett barn sedan innan som kom till utan.

Amningen som inte funkade alls med stora barnet funkar faktiskt ganska bra denna gång ;) Ännu så länge verkar han vara en lugn och nöjd kille-hoppas verkligen det håller i sig.

Välkommen hit vad heter din lilla kille?
  • Bell13

Hej, ikväll har jag varit iväg på julbord på Grand hotel och Perrellis julshow. Väldigt bra, vilken god mat och väldigt bra show. Första gången jag var borta från Douglas mer än 1 h.

Hans pappa hade klarat allt galant. Han har varit väldigt orolig över nattning och att han skulle sakna mig. Han var ledsen en liten stund vid nattning men hade somnat på 15 minuter. Glad att han får lite mer självförtroende gällande Douglas och att han är minst lika bra som jag

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015