• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Irma01 skrev 2015-06-16 22:40:54 följande:

Lelle,

1 msk gröt låter väldigt lite...
    När Victor var 7 månader fick han:

Amning mellan fem och sex på morgonen

4 msk gröt blandat med 1,5 dl mjölkersättning till frukost

En halv burk mat från Hipp alt hemlagad och en halv burk (liten) alt 1/3 del (stor) fruktpure
    Till lunch

Kompott alt gröt till mellis

Samma kvantitet till middag som lunchen dock annan smak kombination.

Fasade ut amningen helt när han var 8 månader ungefär och ersatt inte morgonmålet. I stället fick han 5 msk grötpulver till frukost och nu äter han 2/3 delar av en burk på till lunch o middag, 9 månader gammal.

Kram!

Tack Irma! Tycker också att det låter lite, hoppas att hon får i sig mer snart. Fick han även 4 msk (pulver) gröt till mellis också?

Vad är kompott? Det låter franskt ????
    Är det nyttigast att ge gröt eller finns det andra nyttiga alternativ till mellis?

Inatt sov Alice mycket bättre, hon åt ju mer än vanligt igår så gissar att hon varit hungrig lilla stackaren..

Kram
  • lelle75
    johjen skrev 2015-06-17 11:13:50 följande:
    Tack! Efter det inlägget hade vi en skitnatt som slutade med att jag trillade ihop på toaletten av yrsel, bölade i en pöl och sambon fick ta en gallskrikande Adam.. smile1.gif
    Johjen, förstår precis vad du menar. Har det så varje dag. Yrseln är hemsk och kommer av tröttheten, det svartnar för ögonen och man är nära att trilla ihop.

Styrkekram
  • lelle75
    Lokattis skrev 2015-06-17 06:57:51 följande:
    Hej!

Jag skriver samma här som jag skrev i gravid-tråden.  smile1.gif

Den 10 juni kl 11.09 tittade en liten flicka ut, 3680 g och 50 cm. Tyvärr blev det akutsnitt efter en sådär 14 timmars intensivt värkarbete men allt gick bra till slut. Jag låg med krystvärkar i 4-5 timmar men inget hände, och när de skulle ta ut henne via snittet så var det också svårt så hon måste ha trivts väldigt bra där inne... Själva förlossningen och operationen gick bra, sedan fick vi ligga på BB i 3 dygn. Jag fick en del smärtstillande och vi fick hjälp med amningen. Men jag fick även ganska svåra utsättningssymtom från morfinet tyvärr, vilket gav mig svår ångest och en fruktansvärd huvudvärk... Jag förstod ju inte vad det berodde på men som tur var är en av mina närmsta vänner läkare, och hon ringde mig dag 2 för att varna för baby blues. När jag sa att jag fått morfin så berättade hon att jag ev. skulle kunna få besvär av det också så att jag skulle förstå vad ¨ångesten i så fall kom ifrån. Och det var tur det, för det  var väldigt jobbigt. Det känns som en evighet sedan förlossningen var, men det är ju faktiskt bara en vecka idag... Min man har fått ta över stafettpinnen här hemma, och igår fick jag sova nästan en hel natt. Vilken fantastisk känsla smile1.gif

Det var mycket strul med amningen också, och dottern var väldigt skrikig i början, men det insåg vi efter vägning var för att min mjölk ännu inte räcker till... Produktionen kan ju vara lite seg i starten efter kejsarsnitt, och lägg där till de problem som jag hade de första dagarna så är det inte så konstigt att mjölken inte  drar igång. Så vi ger ersättning och varvar med amning och utpumpad mjölk, och dottern är nöjd och äter och sover. Som en helt ny flicka, inget skrik alls. Känns så fantastiskt bra, nu börjar jag förstå att nyblivna föräldrar tycker att det är mysigt med bebisar, det förstod jag inte alls de första dagarna, vilket också ökade pressen och stressen så klart. Men nu har det vänt!

Stort grattis Lokattis! Av ngn anledning så missade jag ditt inlägg tidigare. Tufft det låter! Kram
  • lelle75
    Danisen skrev 2015-06-17 21:28:54 följande:

Lelle75- jag hade gett mer mat, framförallt EM å sedan ett mål till t.ex gröt innan läggdags. Så hon är mätt. Kan vara så att hon äter för lite på dagen och därför måste komplettera på natten. Vilket resulterar i sömnbrist för dig. Om Maja vaknar ca 7 och är hungrig går vi upp och ger grät istället för bröstet. Då äter hon bra. Ger jag henne bröstet då äter hon ingen gröt för hon inte är hungrig förrän senare.

Jag har letat efter boken somna utan gråt på nätet villsågärna, den är slut smile4.gif . Vet du om den finns i någon specifik butik? Maja har börjat vilja sutta på natten igen nu sen vi var i Italien. Alltså inte av hunger varje gång hon vaknar på natten. 4.30 imorse vaknade hon för 3:e gången, ammade 30 min hon somnade med den i munnen, jag gav jag upp. Tog ut den å hon gallskrek. Va gör man då liksom?? Sambon tog henne ä bytte blöja å vaggade henne till sömns. Men gud va hon skrek. Envis rackare smile5.gif det tycker jag är jobbigt. Är ju mer död än levande på natten. Jobbigt att ta en sån pärs då ööh...

Kämpar med maten och nu har det blivit bakslag på det också, så trötttsaaamt. Igår åt hon dåligt hela dagen, hon fick i sig lunchen men under väldigt lång tid men vägrade middagen. Imorse vägrade hon gröten. Känner mig så fruktansvärt deppig idag trots att jag har längtat tills denna kväll då pappa ska ta henne hela natten. Nu vet jag inte om det går då hon vägrar mat. Fattar hon vad som är på gång tro? Eller känner hon av min "hets" till att ge henne mat. Eller har bröstmjölken blivit fetare så att hon blir mätt på den?

Usch vad krångligt allt är. Tror att vi kör inatt ändå så får hon vara hungrig och äter förhoppningsvis när hon vaknar imorgonbitti.
    Nästa möjlighet blir i mitten på juli och jag pallar faktiskt inte att vänta mer på att få sova. Jag är DESPERAT nu.
    Och hur svårt var det inte att hitta nappflaska till välling, trots stort utbud på Ica Maxi var det svårt. Köpte en MAM trainer, men det var mest för övergång till tutte. Vet ej om den funkar till välling, verkar vara lönlöst ändå då hon vägrar flaskan.

Hittade inte heller boken på nätet så jag lånade på bibblan, den fanns där. Men jag tror inte riktigt på det där att det går att få dem att somna utan gråt.. I boken rekommenderar de en snutte som ersättning och att ta ut tutte innan de somnar och om de skriker så ger man tutte igen, så håller man på så tills de somnar, men funkar inte här. Tycker ändå att boken är intressant och att du ska läsa den!

Kram
  • lelle75
    Danisen skrev 2015-06-17 21:28:54 följande:

Lelle75- jag hade gett mer mat, framförallt EM å sedan ett mål till t.ex gröt innan läggdags. Så hon är mätt. Kan vara så att hon äter för lite på dagen och därför måste komplettera på natten. Vilket resulterar i sömnbrist för dig. Om Maja vaknar ca 7 och är hungrig går vi upp och ger grät istället för bröstet. Då äter hon bra. Ger jag henne bröstet då äter hon ingen gröt för hon inte är hungrig förrän senare.

Jag har letat efter boken somna utan gråt på nätet villsågärna, den är slut smile4.gif . Vet du om den finns i någon specifik butik? Maja har börjat vilja sutta på natten igen nu sen vi var i Italien. Alltså inte av hunger varje gång hon vaknar på natten. 4.30 imorse vaknade hon för 3:e gången, ammade 30 min hon somnade med den i munnen, jag gav jag upp. Tog ut den å hon gallskrek. Va gör man då liksom?? Sambon tog henne ä bytte blöja å vaggade henne till sömns. Men gud va hon skrek. Envis rackare smile5.gif det tycker jag är jobbigt. Är ju mer död än levande på natten. Jobbigt att ta en sån pärs då ööh...

Jo, har tänkt så att hon äter ju halva natten så därför är hon inte hungrig på morgonen, så är det nog. Ammade inte när hon vaknade imorse men hon åt inte ändå. Grejen är ju den att från tidig morgonkvist måste hon ha tutte i munnen typ hela tiden för att kunna sova så hon äter väl då, eftersom att jag också är död då så har jag knappt ngn koll på om hon äter eller inte, dessutom har jag öronproppar så hör inte heller om hon äter eller suttar.

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-06-17 16:57:20 följande:
    Det är säkert som du säger. Hon är inte hungrig på morgonen nuförtiden men snart så!! smile1.gif Jag hade ökat på med vanlig mat. Ge så mycket hon vill ha till lunch och middag. Den är ju inte stoppande på samma sätt som gröt. Till mellis kan du ju ge mosad banan, avocado, fruktpure med eller utan turkisk yoghurt, Sempers grötklämmis (fruktpure/smoothie med lite gröt i, kan ätas kall) osv. Lovisa äter ofta små bitar av något. Hon är inte överförtjust i puré men det är ju så olika. Kom precis på att du nog inte ska ge yoghurt eller sempers grötklämmis då det är mjölk i gröten. Även i välling och i vanlig köpegröt så gör egen ist el köp mjölkfri köpegröt om ni ska köra mjölkfritt nu i några dagar. Men det har du säkert redan tänkt på smile1.gif

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-06-19 09:31:48 följande:

Hur har det gått Lelle? Kram

MYCKET BRA! Men eftersom att hon även vägrade middagen så bestämde vi oss för att amma henne första gången hon vaknade till ordentligt, vilket var först vid 1:00, då hade hon gnällt 10 min innan, men bara lite gnäll. Hon åt ordentligt på båda brösten men fick inte somna vid tutte utan vi lade ner henne igen med pappa och hon somnade nästan direkt, sov till 4:00 och somnade om igen snabbt med lite musik och buffning i stjärten. Det är troligtvis hunger som hon har vaknat av tidigare, synd att vi inte prövat detta tidigare då det gick sååå braaa, nu hoppas vi på en bra natt till. Funderar på att amma en gång per natt fortsättningsvis tills hon äter bättre, funkade ju bra inatt, eller vad tycker ni?

Tack vsg för tips på grötklämmis, visste inte att det fanns. Hon vägrade frukost och lunch idag, men grötklämmis gick bra vid 14:30. Tror att hon är för trött och ibland för mätt för att äta så det gäller att tajma maten, inte helt lätt.

När hon vaknade vid 7:00 så hade jag velat ge gröt istället som Danisen men brösten sprängde så, orkade inte pumpa.

Trevlig midsommar fina vänner!

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-06-19 09:31:48 följande:

Hur har det gått Lelle? Kram

MYCKET BRA! Men eftersom att hon även vägrade middagen så bestämde vi oss för att amma henne första gången hon vaknade till ordentligt, vilket var först vid 1:00, då hade hon gnällt 10 min innan, men bara lite gnäll. Hon åt ordentligt på båda brösten men fick inte somna vid tutte utan vi lade ner henne igen med pappa och hon somnade nästan direkt, sov till 4:00 och somnade om igen snabbt med lite musik och buffning i stjärten. Det är troligtvis hunger som hon har vaknat av tidigare, synd att vi inte prövat detta tidigare då det gick sååå braaa, nu hoppas vi på en bra natt till. Funderar på att amma en gång per natt fortsättningsvis tills hon äter bättre, funkade ju bra inatt, eller vad tycker ni?

Tack vsg för tips på grötklämmis, visste inte att det fanns. Hon vägrade frukost och lunch idag, men grötklämmis gick bra vid 14:30. Tror att hon är för trött och ibland för mätt för att äta så det gäller att tajma maten, inte helt lätt.

När hon vaknade vid 7:00 så hade jag velat ge gröt istället som Danisen men brösten sprängde så, orkade inte pumpa.

Trevlig midsommar fina vänner!

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-06-19 19:21:50 följande:
    Underbart Lelle!! Heja smile1.gif Så skönt att läsa!! Jag ammar en gång per natt. Funkar toppenbra!! Gäller att ge mkt mat på dan och få in en rutin om att inte somna vid bröstet. Då kan man få det att funka hur bra som helst. Jag ammar ju även på morgonen och på kvällen. Tycker det är mysigt och Lovisa med smile1.gif brukar amma runt 06 då hon vaknar. Då somnar hon om en timme till och så äter vi frukost vid 7.30/8.

Hon kan absolut ha varit hungrig. Fr o m 6 månader så behöver de ju mer mat och får de inte det på dan så kompenserar de på natten. Blir en ond cirkel. Så skönt om ni tagit er ur den nu. Pappor är inte så dumma att ha ändå smile5.gif Min man lägger oftast Lovisa nuförtiden och jag storasyster. Har ofta varit tvärt om tidigare men ammar innan läggningen istället och det funkar hur bra som helst. Vi läser saga numera, sjunger sång och så somnar hon i sin säng. Hon äter ju även som en häst till middagen så hungrig är hon inte smile1.gif men sen brukar hon amma en gång runt 00. Det är, mys, gos och vana men jag gillar det med så vi behåller det ert tag till smile1.gif

Kramar
    Låter du aldrig Lovisa somna vid bröstet, inte vid 6 på morgonen heller då hon somnar om, eller hur gör du? Är det viktigt att hädanefter aldrig låta de somna vid bröstet? Tror att det kan bli besvärligt på dagtid att få henne sova utan tutte om vi är hemma. Hon har ju inga problem att somna i vagnen annars, men helst på grusväg. Tycker också att det är mysigt att amma, speciellt nu när Alice börjar bli så stor och hon samtidigt ligger och tittar på mig, klappar på mig eller ler mot mig, det är riktigt mysigt.

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-06-20 13:47:38 följande:
    Nej försöker undvika det så gott det går iaf smile5.gif På kvällen ammar jag ju innan läggning och på natten får hon amma en liten stund ca fem minuter. Sen tar jag bort bröstet och då brukar hon vara groggy men inte sova. Då lägger jag tillbaka henne i sin säng igen. På morgonen då hon vaknar runt 5.30/06 så får hon komma över till min säng och ligga kvar där och amma hur länge hon vill. Då somnar hon ibland vid bröstet. Ibland snuttar hon bara en stund och släpper. Lägger sig på rygg bredvid och somnar om smile1.gif Då ska vi ju upp igen om en timme ungefär så handlar ju inte om att få henne att sova hela natten då. Då man säger på kväll eller natt så är det ju bäst km de somnar där de ska sova. Somnar hon bredvid mig med tutten i munnen så är det ju så hon vill ha det om hon vaknar till och saknar bröstet osv. Vaknar istället för att somna om av sig själv osv. Därför rutin och nattning i egen säng är så viktigt.

Första månaderna samsov hon ju ofta med mig och ammade sig till sömns. Ammade ofta hela kvällar osv Började korta ner nattamningarna när hon var runt 6 månader och åt bra med annan mat. Då handlar det ju mer om närhet än mat. Jag skulle nog utan problem kunna vänja av henne men har inte gjort det ännu. Är ju def sista barnet för oss och vill inte att amningen ska ta slut ännu.

Om hon får tänder eller är sjuk vaknar hon oftare än en gång per natt men funkar numera oftast bara att snutta en liten stund eller att ligga bredvid mig så somnar hon om. Då jag har en dålig natt så vaknar hon kanske 02,04 och 06 men somnar om efter fem minuters amning så tycker inte det är så himla jobbigt. Ingenting om man jämför med hur du haft det smile5.gif

Hur gick det i natt?

Kram
    Tack vsg - då vet jag. Får nog ge henne lite tutte på dagen så hon somnar också går vi ta ett nytt grepp när pappa har semester igen.

Denna natt gick lika bra som första, hon vaknade till ordentligt vid 1:40 och åt ordentligt och sov sedan till 7:30, vaknade till några ggr men somnade om snabbt med pappas hjälp, buffning i stjärten :)

Och både jag och pappa sov ngt bättre denna natt. Jag vaknade dock 00:00, 1:40, 4:00, 6:20 men somnade om hyfsat fort, ha ha, vem ska lära mig att sova nu :)

Väcker du Lovisa för att amma henne på natten eller vaknar hon alltid samma tid ungefär för att amma?

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015