villsågärna38 skrev 2015-06-20 13:47:38 följande:
Nej försöker undvika det så gott det går iaf
På kvällen ammar jag ju innan läggning och på natten får hon amma en liten stund ca fem minuter. Sen tar jag bort bröstet och då brukar hon vara groggy men inte sova. Då lägger jag tillbaka henne i sin säng igen. På morgonen då hon vaknar runt 5.30/06 så får hon komma över till min säng och ligga kvar där och amma hur länge hon vill. Då somnar hon ibland vid bröstet. Ibland snuttar hon bara en stund och släpper. Lägger sig på rygg bredvid och somnar om
Då ska vi ju upp igen om en timme ungefär så handlar ju inte om att få henne att sova hela natten då. Då man säger på kväll eller natt så är det ju bäst km de somnar där de ska sova. Somnar hon bredvid mig med tutten i munnen så är det ju så hon vill ha det om hon vaknar till och saknar bröstet osv. Vaknar istället för att somna om av sig själv osv. Därför rutin och nattning i egen säng är så viktigt.
Första månaderna samsov hon ju ofta med mig och ammade sig till sömns. Ammade ofta hela kvällar osv Började korta ner nattamningarna när hon var runt 6 månader och åt bra med annan mat. Då handlar det ju mer om närhet än mat. Jag skulle nog utan problem kunna vänja av henne men har inte gjort det ännu. Är ju def sista barnet för oss och vill inte att amningen ska ta slut ännu.
Om hon får tänder eller är sjuk vaknar hon oftare än en gång per natt men funkar numera oftast bara att snutta en liten stund eller att ligga bredvid mig så somnar hon om. Då jag har en dålig natt så vaknar hon kanske 02,04 och 06 men somnar om efter fem minuters amning så tycker inte det är så himla jobbigt. Ingenting om man jämför med hur du haft det
Hur gick det i natt?
Kram
Tack vsg - då vet jag. Får nog ge henne lite tutte på dagen så hon somnar också går vi ta ett nytt grepp när pappa har semester igen.
Denna natt gick lika bra som första, hon vaknade till ordentligt vid 1:40 och åt ordentligt och sov sedan till 7:30, vaknade till några ggr men somnade om snabbt med pappas hjälp, buffning i stjärten :)
Och både jag och pappa sov ngt bättre denna natt. Jag vaknade dock 00:00, 1:40, 4:00, 6:20 men somnade om hyfsat fort, ha ha, vem ska lära mig att sova nu :)
Väcker du Lovisa för att amma henne på natten eller vaknar hon alltid samma tid ungefär för att amma?
Kram