• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-07-06 16:33:56 följande:

Förresten. Ang tider och Anna Wahlgren så skit i henne!! smile5.gif Det beror ju på hur små de är och hur mkt de sovit tidigare på dagen. Lita på din magkänsla istället!!

Lovisa sover vid 9.30 och 13/14 idag. Totalt ca 2,5 timmar. Ibland mer, ibland mindre. Idag sover hon sällan efter 15 men är ju 9 månader nu.

Då hon var som Alice sov hon runt kl. 9, 12 och 15 ca. Totalt ca 3, ibland 4 tim på dan och ca 11 tim på natten.

Kram

Jo, min magkänsla säger mig att hon behöver fasta rutiner då hon har så svårt att somna. Om man ger henne möjlighet att sova samma tid varje dag så blir det kanske lättare att somna för henne. Vilken tid sover de på förskolan? Kanske måste börja öva på det så småningom. Wahlgren har ett sovschema för olika åldrar, tror att det skulle passa Alice bra. Hon behöver mer sömn, ser hur trött hon är, när hon sovit bra så är hon så glad. Eftersom att natten var usel så har hon sovit nu snart två timmar (jag ligger bredvid och serverar tutte när hon vaknar). Har en känsla av att hon kommer att vara så glad när hon vaknar :)

Kram
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-07-06 17:45:00 följande:

Hej tjejer!

Lelle, Victor somnade idag runt kvart i fyra och sov en timme. Det brukar inte störa hans nattsömn. Han har ganska oregelbundna tider när det gäller sovstunder på dagen. Sover ofta i vagnen på morgonpromenad, allt mellan 9 och 11. Och sedan en stund på em, beroende lite på hur han sov på fm.Men han har aldrig sovit speciellt långa stunder på dagen.

Idag hände en rätt ovanlig sak på promenaden...vi brukar träffa räven och se både harar och rådjur, men idag är jag rätt så säker på att jag såg en varg. Var inte så kaxig och gick tillbaka, då jag hade ju hunden med mig...dagens äventyr alltså!

Tack då vet jag, igår sov hon dåligt på dagen och lade henne 18:30 ca, hon trodde nog att det var hennes eftermiddagspass, efter 30 min vaknade hon och skrek länge, ville inte sova mer. Hon somnade sedan vid 22:00, pust. Så här blir det väldans stört. Måste nog jobba på tråkiga rutiner här :(

Kram
  • lelle75
    mom2012 skrev 2015-07-07 18:59:59 följande:

Känner igen mig er :) Kan trösta med att sömnlösa nätter blir bättre även för de nattätande små.

Min dotter sov 3 ggr på dagen, 1 h vardera. Hon somnade sedan ca 6-7 för natten. Jag ammade henne till sömns. Hon åt 2 ggr per natt.

När hon blev större och började bli svår att söva för natten tog jag bort till 1 sovpass på dagen. Märkte även att honom var trögsövd på dagen. Så gjorde jag över för att ta bort sovpass 2 osv.

Amningen för nattning tog jag en strid med henne och jag kan säg att ca 3 dygn sen vänder det och hon börjar accepterar att sövas i famnen (ja dumt...men hon vägrade somna själv).

När det gäller nattmåltiderna så tog jag fighten efter att jag kände kände redo och fått höra att det tar ca 3 nätter sen accepterar barnet. Jag valde att ligga vaken och buffa rumpan så att hon somnade om istället för att äta. Första natten buffade jag många timmar för hon vaknade o va sugen många gånger. Natt 4 sov vi hela natten.

Idag är hon 3 och somnar i säng efter saga vaknar någon gång på natten av dröm eller så. Då lägger jag hand på hennes rygg bara.

Vi har alltid haft fasta rutiner och tider för sova och äta då vi I säte såg när hon va trött. Hon kunde leka och sjunga järnet och visade inga tecken på trötthet. Nu gäspar hon. Men ej som liten.

Lycka till med era små :)

Hej Mom, tack för ditt inlägg och din info. Skönt att höra att det kan funka efter tre nätter.. Höll du dig vaken och buffade direkt när hon vaknade eller väntade du för att kolla om hon somnade om själv?
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-07-08 12:10:12 följande:
    Hej Lelle,

Ingen aning om det kan hjälpa er, men kom på att detta gör vi med Victor och jar gjort länge: om vi nu är hemma när han ska sova "middag", beroende på när jag märker att han börjar bli trött (allt ifrån kl 13 till kl 15) så har vi absolut inte samma typ av rutin som för natten. Vi tar inte på pyjamasen, vi tar av byxorna /shorts och låter bodyn vara på, så lägger vi honom i sin säng, sätter igång hans mobil, som han tittar på och ler och så går vi helt enkelt ut ur rummet. Ofta så pratar han lite och det tar en stund innan han somnar. Jag går aldrig in när han "pratar", jag går bara in om han skriker på det sättet som jag vet betyder att han inte alls tänker sova! 

Jag förstår verkligen att ni letar efter alla metoder som kan hjälpa, och fungerar det med musik så är det väl toppen. Personligen har jag nest gått på egen känsla, då jag tycker ibland att man blir mer förvirrad av alla olika åsikter som finns i böckerna. Men det är som sagt bara att göra det som känns rätt i magen och det är du och Alice pappa som känner henne bäst.

Jättebra att ni har en plan!

Kram
    Tack Irma, prövat att lägga henne i sängen med musikmobil ovan men hon är inte alls intresserad av den. Hon blir bara arg och vrålar tyvärr.

Idag hände ngt sensationellt, jag stod stilla med Alice i vagnen och pratade med ett butiksbiträde, slänger ett öga på Alice och ser att hennes ögonlock är på väg ner OCH hon somnar faktiskt fast jag inte rullar vagnen. Jag blev så chockad så jag började att grina framför butiksbiträdet och jag rös i hela kroppen, en alldeles underbara känsla. Hoppas bara inte att det var för att hon somnade så sent igår..

Ikväll hände samma sak, hon somnade 18:00-18:30 och sen ville hon inte sova mer utan somnade 22:00 ikväll igen.

Imorgon får jag nog försöka att hålla henne vaken för tyvärr så sover hon inte till 10:00, man märker att hon börjar vakna vid 7:00 ändå.

Sover era små 12 timmar per natt?

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-07-08 12:58:43 följande:

Hej Lelle!

Gör lite liknande som Irma. Litar på magkänslan och söver inte heller på samma sätt på dagen. Ljusare i rummet, ej samma rutin innan som vi har på kvällen dvs med pyjamas, borsta tänderna osv.

Lovisa sover ju nu två ggr per dag (3 ggr per dag till hon var 7-8 månader). Hon brukar vakna vid 07/07.30 och somnar sen igen vid 09/09.30. Hon behöver hjälp att somna genom att åka vagn, bil eller att vi lägger henne i sängen. Dvs hon somnar inte av sig själv bara sådär, då blir hon bara gnällig och övertrött, kan då inte äta ordentligt osv. Sover hon 1,5 tim på fm och vaknar runt 11 så får hon sen lunch runt 11.30 och sen brukar hon sova igen runt 13/14. Vi märker när hon börjar bli trött. Hon får då mellis/flaska innan. Då hon ammade fick hon ist bröstet. Hade hon sovit kort på fm dvs 30-45 min (som hon gör ibland) så tidigarelägger vi nästa sovpass som kanske blir vid 12/13 ist beroende på. Vaknar hon 10 får hon mellis då och lunch kl 11.30. Det. är ju jättebra med rutiner (de är inte tråkiga för barnen utan det som ger dem trygghet) men samtidigt måste man vara lyhörd och lyssna till sin känsla. Anpassa sig lite efter situationen.

Hade jag lagt Lovisa kl 18.30 och hon vaknat efter 30 minuter så hade jag undrat om hon var hungrig kanske? Åt hon middag som vanligt och ätit som vanligt under dagen? Om jag hade misstänkt hunger hade jag testat med mat, sen nattningsrutinen igen och stannat på rummet där det är mörkt osv till hon somnade. Tex vaggat henne i famnen. Om hon höll på att få tänder hade jag gett henne alvedon. Sen nattat henne till hon somnade. Om det inte var nåt av ovanstående hade jag "bara" stannat kvar och vaggat/lugnat henne till hon somnade om. Inte tänt nån lampa osv. Det är ju inte farligt att skrika om man har någon hos sig som tröstar. (Det som inte är bra är ju att låta ett litet barn ligga ensam och gallskrika sig till sömns. Det är iaf min övertygelse. ) Runt 7-8 månader börjar de ju skrika i sömnen pga mardrömmar med. Lovisa hade en period då hon vaknade efter en timme och skrek rätt ut. Vi tog upp henne utan att tända. Vaggade och sjöng i några minuter (höll oss själva lugna, barn stressade om man själv är stressad och orolig) och hon somnade alltid om sen efter en stund och så kunde vi lägga ner henne igen.

Sen om det är buffning, famnen eller musik som lugnar. Ni hittar er grej. Men poängen är att få in en rutin och göra samma varje kväll. Det skapar trygghet och då vet hon vad som gäller. Verkar hon övertrött på kvällarna så se till att hon får mer sömn på dagen (och bra med mat innan så hon kan sova). Och lägg henne sen i tid. Övertrötta barn har ju svårare att komma till ro än de som läggs när de är lagom trötta. När lägger hon sig idag? Det brukar funka att förskjuta tiderna ca 10-15 minuter per dag om ni behöver tidigarelägga er kvällsrutin.

Kram

Tack vsg - jo, hon var snarare proppmätt. Ibland undrar jag om hon får lite för mycket mat och har svårt att sova pga av det. Att det vill upp igen, man märker hur det kommer upp lite ibland, rapar med små spyor och man kan se att hon är lite besvärad.

Det gick inte att natta om henne, det märktes liksom när vi till slut tog upp henne att hon inte alls var redo för att sova, exakt samma ikväll. Alice ska nog bara sova två ggr/dag för att somna tidigt verkar det som.

Vi ger alltid Alvedon till kvällen om vi märker att hon besväras av tänder. Tyvärr så plågar tänderna henne från och till sedan länge nu, så det har blivit en hel del alvedon och det känns inte alls bra. Hon sover ju bättre med alvedon har vi märkt men inget man vill "utnyttja" så där.

Trist att du inte får amma längre då du tycker så mycket om det. Även om jag tycker om att amma så har jag inget emot att sluta heller känns det som nu men vi får väl se hur jag tar det :)

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-07-08 23:23:59 följande:
    Hoppas att ni får en bra natt!! Håller tummen!! Mycket möjligt att hon klarar sig med två gånger per dag men om hon sover tre gånger nu så förstår jag inte riktigt varför ni lägger henne redan 18? Hade snarare förstått det om hon då söv för lite på dan. Borde hon inte orka till 19/19.30 nu om hon sovit tre ggr? Hur mycket sov hon idag på dagen? Lovisa sover i snitt 11 tim per natt. I snitt 2,5 tim på dan. För en bebis i Alice ålder som fått dygnsrytm är den naturliga att lägga sig runt 19/20. Det är vad de mår bäst av. Det bästa är om de lägger sig samma tid och går upp samma tid. De bukar ju vakna samma tid oavsett så att lägga sig sent ger bara trött bebis. Sovmorgnar får ni vänta några år på smile5.gif

Var kanske otydlig i mitt inlägg. Jag har själv valt att sluta amma. Hade aldrig introducerat flaska annars eller låtit pappa lägga henne två veckor i sträck - men ville inte sluta tvärt. Det gjorde jag sist med ledsen dotter som följd och tyckte det var oerhört tufft. Hon ville ju inte alls sluta men jag hade bestämt mig så vi trappade ner under en vecka och så reste jag bort några dagar istället den gången. Den här gången ville jag fasa ut det istället och vet många som börjat med flaska då bebisen är över ett halvår och börjat äta annan mat och sen efter ett tag har bebisen slutat själv. Utan konflikt och dramatik. Visste bara inte hur lång tid det skulle ta och när det väl hände så kändes det jättesorgligt även om det känns rätt. Om du förstår? Men sova hela natten klagar jag inte på smile5.gif

Kram
    Tack, men det blev en usel natt med ca 29 uppvak, dock somnade hon om fort med endast musik men det gjorde inte hennes mamma. Hon har tidigare alltid "sovit" 20:00-8:00 och på sista tiden ungefär 19:00-6:00/6:30. Vi är inte alls ute efter att få ta sovmorgon då vi båda är morgonmänniskor. Det var helt enkelt omöjligt att natta om henne, försökte flera ggr och vi låg kvar i sängen, försökte att amma henne till sömns/till ro men det gick inte det heller. Vi var inte hemma kl. 18:00, hon somnade i vagnen, ögonlocken var på väg ner. Borde jag tagit upp henne och inte låtit henne somna? Känns hemskt att göra så, hon hade nog somnat i bilen på väg hem annars. Hade tyvärr inte möjlighet att åka hem tidigare. Hon sov bara två ggr innan på dagen, första gången visserligen två timmar vilket aldrig hänt tidigare (men då somnade hon också 22:00 på kvällen) andra gången 30 min och hon kunde inte hålla sig vaken då vid 18:00. Hennes sovtider har varit 19-6:00/6:30 på sista tiden, det är inget som vi själva ha styrt utan det väljer hon själv. Nu när hon somnat 22:00 så vaknar hon 8:00. Men hon vaknar till den vanliga tiden och har lite svårt att somna om men vill inte gå upp, hon sover till 8:00 men skruvar på sig, vänder sig, gnäller till osv (vilket hon har gjort hela natten)

Kram
  • lelle75
    lelle75 skrev 2015-07-09 09:19:04 följande:
    Tack, men det blev en usel natt med ca 29 uppvak, dock somnade hon om fort med endast musik men det gjorde inte hennes mamma. Hon har tidigare alltid "sovit" 20:00-8:00 och på sista tiden ungefär 19:00-6:00/6:30. Vi är inte alls ute efter att få ta sovmorgon då vi båda är morgonmänniskor. Det var helt enkelt omöjligt att natta om henne, försökte flera ggr och vi låg kvar i sängen, försökte att amma henne till sömns/till ro men det gick inte det heller. Vi var inte hemma kl. 18:00, hon somnade i vagnen, ögonlocken var på väg ner. Borde jag tagit upp henne och inte låtit henne somna? Känns hemskt att göra så, hon hade nog somnat i bilen på väg hem annars. Hade tyvärr inte möjlighet att åka hem tidigare. Hon sov bara två ggr innan på dagen, första gången visserligen två timmar vilket aldrig hänt tidigare (men då somnade hon också 22:00 på kvällen) andra gången 30 min och hon kunde inte hålla sig vaken då vid 18:00. Hennes sovtider har varit 19-6:00/6:30 på sista tiden, det är inget som vi själva ha styrt utan det väljer hon själv. Nu när hon somnat 22:00 så vaknar hon 8:00. Men hon vaknar till den vanliga tiden och har lite svårt att somna om men vill inte gå upp, hon sover till 8:00 men skruvar på sig, vänder sig, gnäller till osv (vilket hon har gjort hela natten)

Kram
    20 uppvak skulle det stå :)
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-07-09 15:03:00 följande:
    Usch, vad jobbigt.

Det är så svårt att ge "råd" då man inte känner Alice. Men frågan är om hon helt enkelt störs av att sova med någon. Även om det kommer att vara skrik och ta tid så är det säkert värt att lära henne att somna i egen säng. Eller vaknar hon lika många ggr då?
    När det gäller sovstunder så gäller det att anpassa (plus/minus 30) nattningen beroende på.

Säg att om Victor sover 16.30 till 17.30 i stället för 14.30 till 15.30, då lägger vi honom runt halv nio i stället för kvart i åtta, åtta.
    Vi håller inte honom vaken, men vi kanske väcker honom om han sover längre än en timme.
    Vi går mycket på känsla, samtidigt som vi har klara rutiner. Jag tror att det viktigaste är att ge det sättet man har valt en chans. Ibland kanske man ändrar allt för snabbt bara för att det inte fungerar som man har tänkt snabbt nog. Men det är som sagt oerhört svårt att säga då man ser det från sitt eget erfarenhet.

Kram.
    Jo, förstår verkligen att det är svårt att ge råd. Mormor är på besök och hon har väl trott att jag har gjort lite "fel" men nu har hon också lärt känna Alice och är förvånad över hur "svår" hon är när det gäller sömnen.

Hon somnar alltid i egen säng, vi har nyligen bytt till en stor spjälsäng då hon vrider och vänder mycket på sig. Ikväll somnade hon 19:00 som vanligt men redan vaknat till minst 5 gg (och nej, jag överdriver inte). Är redan helt slut och har ångest inför natten. Imorgon tar pappa över igen tack och lov.

Jag ligger vaken knäpptyst bredvid så tror inte att hon störs av mig. Men självklart kan det hända att man har råkat störa henne. Hon vaknar alldeles för många ggr för eget rum, det skulle bli mycket spring på natten.

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-07-09 19:29:48 följande:
    Ja lilla snuttan var helt förstörd i natt men idag har allt varit bra så det värsta är nog över smile1.gif

Nu sitter vi i bilen på väg till Skåne. Åkte vid 17.30 så kommer fram vid midnatt men enklast att köra då de små ska sova. De höll sig vakna en timme de små prinsessorna. Sen slocknade storasyster (som ju inte sover på dan längre) och Lovisa fick lite ersättning och somnade efter en liten stund hon med. Nu sover de som stockar smile1.gif Håll tummen att det går bra hela vägen!

Hur är det med er? När åker ni till Frankrike?

Kram
    Hmm, har funderat på hur vi ska bila med Alice i 5 timmar. Kanske också ska köra kvällstid, blir nog bäst. Bra tips!! Trevlig resa! Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-07-09 19:41:14 följande:
    Lelle - kan bara hålla med Irma. Vi har samma filosofi. Om Lovisa sover länge på fm så somnar hon senare på em. Sover hon bara en halvtimme på fm vilket hon gör ibland så får vi söva tidigare. Vi har tider för mat och sömn men allt är flexibelt åt vart håll utifrån hur dagen har varit.

Om Alice somnar så tidigt just nu så är hon nog inte redo ännu att sova två ggr per dag skulle jag tro. Låter ju rätt jobbigt att hon somnar 22 eftersom hon då är trött och får kort nattsömn. Söva henne aktivt vid 16/16.30 ist kanske och väcka efter en timme? Då Lovisa var som henne så orkade hon vara vaken ungefär ett par timmar på dan. Kanske tre tim sista passet men sen ville hon sova.

Kram och hoppas ni får en bra natt!!
    Japp, mormor lyckades söva henne aktivt idag (men det tog lååång tid) så nu somnade hon som 17 idag. Hade tyvärr inte möjlighet till det igår. Men måste nog jobbs mer på rutiner för att få ordning på hennes sömn.

Precis exakt så har det alltid varit med Alice, orkar vara vaken två timmar och tre på eftermiddagen. Men nu märkt att hon ibland skippar sista sovpasset.

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015