Irma01 skrev 2015-06-09 21:40:56 följande:
Anledning till att jag inte ger välling är helt enkelt att jag skulle aldrig själv äta mjöl blandat med vatten... Dessutom finns det ofta maltodextrin i välling och det är riktigt skit!
Gröt är ju inte samma sak. Jag ger Victor havregröt, dinkelgröt och risgröt. Allt ekologiskt från Hipp eller Holle. Lägger till hemmagjord fruktpure i det. Använder Hipp bröstmjölksersättning till det än så länge.
Jag har ingen erfarenhet av förstoppning och vet inte alls om gröt påverkar. Jag vet att äpple, päron och plommon är lösande livsmedel medan majs,morot, vitt ris, banan, bröd och pasta är förstoppande. Att ge välling (som är alltså mjöl i grunden) tror jag inte hjälper mot förstoppningen.
Tips är att lägga i lite rapsolja i gröten, alternativ ge lite smör eller messmör, det hjälper att bajsa.
Fungerar det inte kan du använda termometer tricket, eller ge henne lactolos, finns på Apoteket.
Kram
Guu så många inlägg det blev till dig nu Irma. Tack för fina tips! Termometer har funkat ett par ggr, ska man göra på ngt speciellt sätt, upp o ner, röra om? Kan man lägga messmör direkt i gröten eller direkt i munnen?
Hur vet du allt? Googlar du eller har du vänner som tipsar?
Kram