• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

lelle75 skrev 2015-03-11 21:23:50 följande:

Gick in och kollade nu på Mc och såg att jag kan äta Bic Mac (fast utan ost) även dressingen. Bad dem att ta bort den förra gången. Synd att de ger sån dålig info på plats när det är så enkelt att kolla själv, de borde själva känns till detta :)

Precis!! Det kan man ju tycka
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-03-11 21:40:55 följande:

Absolut håller med dig och tror att det är bra med rutiner och behöver inte vara så komplicerat. Adam vill dock inte sova ensam så länge utan då sover han bara 30 min. Ligger jag bredvid sover han 45-60 min. I eftermiddags somnade vi båda två och sov 1 h och 15 min. Då hade han sovit 45 min på fm och 45 min runt lunch. Håller tummarna att han sover längre pass i natt! Hur gör du förresten om du ska bort under lovisas sovtider? Imorgon ska vi på babymassage på öppna förskolan på den tiden Adam brukar sova på fm tex. Har packat vagnen så jag kan gå ut och gå efter och hoppas inte han blir övertrött då.

Jobbigt med hamburgaren! Hoppas Lovisa mår bättre nu.

Var ute och gick med en annan mamma idag. Hade med mig babybjörnen och började med suffletten nedfälld. Adam var missnöjd en stund men somnade efter 5 min och sov 45 min. Satt sedan nöjd en stund men sen blev han gnällig. Testade att sätta honom framåtvänd, vi gick på en grusväg i skogen och det funkade ca 15 min sen tröttnade han på det och till slut blev det babybjörnen.. Men vi var ute i 2 h så det kändes som en seger!

Känns som jag lär känna mitt barn varje dag och så fort man tror man vet hur det ska vara måste man inse att det inte funkar längre.. Då får man prova nya saker! Rutiner, ordentligt sömn dagtid så hoppas jag att han kommer sova bättre på natten snart igen.

Kram

Va härligt med promenaden Ja exakt så är det. Så fort nåt satt sig och funkar så ändras allt igen Det är liksom det enda man kan va säker på He, he!!

Har ju bara ungefärliga sovtider men ska jag iväg då så ser jag till att hon får sova innan och efter. T ex i bil el vagn. Viktigt med mat då också, ger ju lite extra ork så ammar så mkt som det bara går innan jag ger mig iväg och har jag varit iväg länge ammar vi alltid innan nästa resa. Ung var 3e timme ammar Lovisa på dagtid.

Lovisa sov bara halvtimmar ifrån mig tidigare också men nåt har hänt de sista två-tre veckorna. Antingen vanans makt eller en fas men numera sover hon 1,5-2-timmarspass på dan i vagnen ute. Hon sover ju dock rätt många timmar bredvid mig på natten så får kanske sitt närhetsbehov tillfredsställt där. I natt sov hon med mig från 2.30-06.30 t ex. Och natten innan ifrån 01 ungefär. Hon är ju så stor nu och ligger still och sover tyst så vi sover bra ihop dvs jag kan sova nära henne och fortfarande sova bekvämt

Kram och sov gott
  • villsågärna38
    linnea83 skrev 2015-03-11 22:59:57 följande:

Menar ju Bvc :).För övrigt är han 2,5 månad.

Jag tror inte det är nån fara alls. Han är liten och då sover de mkt. Lät snarare som att han sov lite tidigare, totalt alltså. Unikt att han sover hela natten - ja, för att vara så liten men inte farligt om han går upp som han ska i vikt. Kram
  • villsågärna38

Men tjejer varför vågar ni inte ha en filt på era bebisar? Tjockt täckte förstår jag att man undviker men utan filt så finns ju verkligen risk att de blir kalla och vaknar. Vi har det och även alla jag känner och har ingen i min närhet som råkat ut för något pga det. Lovisa sover på en luddig fleecefilt som ligger ovanpå babynestet och har även en filt ovanpå sig. Ibland om det är svalt i sovrummet lägger jag även min Hunky Dory ylletröja ovanpå (den är inte tjock men av ylle och luktar av mig) från midjan och ner. Och vi har inte fönstret öppet Man blir ju kallare när man sover och behöver mer värme då.

• villsågärna38
    linnea83 skrev 2015-03-12 08:11:41 följande:

Ja har läst om de där reflexerna :).Men det va just det där att han öppnade ögonen.Såg ut som han va klarvaken ;).Men det va han inte..

Ha, ha va scary Lovisa har somnat ett par ggr i famnen med öppna ögon. Också lite udda
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-03-12 04:14:59 följande:

Kan bara inte förstå varför jag ska ha det så förbannat tufft hela tiden. Känner mig så ledsen nu så att tårarna rinner ner på Alice. Nu när magen och täppan är botade så blir det ännu värre med sömnen. Har fortfarande bara fått sova 1,5 h. Alice orkar inte äta, hon ligger vid bröstet fullkomligt utslagen, har inte ens tutte i munnen. Men vaknar till då och då för att suga i sig några droppar. Vill absolut inte sova själv. Har låtit henne ligga kvar i sängen så hon har gråtit 5 min, sen har jag tagit upp henne igen för att jag är för trött för att orka lyssna på gråtet. Det låter som om att hon gråter i sömnen då det är svagt gråt, brukar vara så högt annars. Känns som ett bra beslut att börja med ersättning. Har liksom inget val längre. Hade så roliga planer idag/imorgon men får avboka, kommer inte att orka. Varför går det inte att sova med de små på bröstet. Alice trycker ner huvudet i kudden ibland som hon ligger på så är liksom rädd för att hon ska kvävas. Känns som om att jag yrar nu. Att skriva här håller mig liksom vid liv så att man för en kort stund inte känner av tortyrkänslan. Chansar på att stänga fönstret för att se om hon kan sova själv då. Men då blir hon väl täppt och då skriker hon väl av det. Jobbiga beslut.

Usch va jobbigt!! Förstår art du är slutkörd och ledsen. Man blir ju verkligen det av sömnbrist!!

Jag tycker nog inte att det låter som att hon är direkt hungrig, då hade hon nog ätit mer. Är inte ni i Eventfasen? Då sover de ju sämre (dvs under de sk klängperioderna)och har ännu större sug och närhetsbehov än vanligt. Sen kan det ju också vara kallt så hon fryser men gissar även på stort närhetsbehov. Det är ju inte alltid nåt fysiskt utan kan ju lika gärna handla om de mentala behoven där närhet är oerhört viktigt för små bebisar.

Om inte ersättningen skulle lösa ditt problem så kanske du kan göra som jag (och många med mig, både här i tråden och irl) dvs låta henne sova bredvid dig? I perioder hade jag nog haft det precis som du beskriver om jag inte kunnat sova bredvid Lovisa i sängen. Alice är ju över tre månader nu och inte pytteliten längre så låt henne sova bredvid dig. Du kommer INTE att lägga dig på henne. Modersinstinkten är så stark så lovar dig det. Lovisa ligger på rygg eller sida bredvid mig och jag på rygg eller på sidan bredvid henne. (När hon ammar så liggammar jag i sängen.) Tycker det är jättemysigt och sover helt ok på det sättet. Hade nog inte sovit mer än 2 tim i natt om jag inte hade kunnat sova med henne då hon vaknat ofta pga gaser och knip pga av att jag åt ägg igår. Nu har jag nog istället sovit 2+2+2+1 timme och känner mig helt ok idag Hoppas såklart att ersättningen löser ditt problem nu men om inte så varför inte testa?

Kram
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2015-03-12 09:42:06 följande:

Jag har filt. Men ingen tjock. Hon fryser inte då vi har bra temp i sovrummet så det är lugnt . När det var kallare hade hon tjockare filt (då sov hon i babynestet mellan oss) eller en sovpåse. Men nu är det för varmt.

Oki, då först jag
  • villsågärna38
    linnea83 skrev 2015-03-12 10:18:43 följande:

Usch!Jaghar ju verkligen haft tur med Charlie och hans sömn..Men jag lever ju med kronisk värk och har verkligen varit toppen att han är som han är.Värken har varit ok fram tills igår och idag har jag så jävla ont :(!Och typiskt att Charlie inte vill sova såklart!Dessutom har mannen nu blivit sjukskriven för sina händer.Kommer bli op för hans del.Så han är hemma men kan inte göra mycket :(.så känns lite som att man har 2 spädisar just nu :(.Hoppas min värk är bättre imorgon igen för klarar verkligen inte av många såna här dagar!

Då tycker jag att du ska se Charlies sömn som en gåva Ni har det tufft så det räcker och blir över ändå. Ödet ville att ni skulle få en liten sjusovare helt enkelt Hoppas att det håller i sig!! Jag har inte värk nånstans så att jag sover lite si och så ibland är ingen katastrof alls. Har mkt hellre det än kronisk värk. Låter jättetufft, du är hur stark som helst som orkar med det, och så sjuk make till råga på allt.

Hoppas att du mår bättre imorgon!! Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-03-12 10:27:20 följande:

Wow, vilken grej! Tack snälla Danisen, ska beställa på en gång. Ha ha, beställer en till sambon också som saknar att sova bredvid min varma kropp.

Är du uppe mitt i natten och värmer den varann timme eller är det bara innan läggdags?

Har du ingen sovpåse till Maja? Förstår att du inte vågar ha ngt varmare om det hamnar över huvudet och de kvävs. Vsg- det är nog denna risk vi inte vill ta. Risken är ju inte så stor men ändå.. Men det låter lite kallt med bara gallerfilt, kan det inte vara så att det är därför hon vaknar, gosebjörnen svalnar ju efter ngn timme vilket hon kanske känner av, eller vad tror du? Bara en tanke, du vet säkert bäst själv.

Jag har också gjort som Linnea, att jag spänner fast täcket under madrassen. Men det hamnar ju en bit ner på kroppen så kan tänka mig att Alice fryser lite ändå så gosebjörnen somman värmer kommer nog att hjälpa till med sömnen :)

Ja det är ju helt upp till dig. Har faktiskt aldrig hört talas om nåt barn som har kvävts av en babyfilt i sängen. T o m på spädbarnsfondens sida står det att det viktiga är att de har en egen filt dvs det viktiga är att de inte ligger under föräldrarnas täcke eller ett tjockt täcke och är man rädd för kvävningsrisk så är nog en gosebjörn lika illa Men som sagt, jag har fått den informationen av min vän som är barnläkare att det är tjockt täcke man ska undvika och det gör vi. Hennes barn hade också filt när de var små bebisar och hon har jobbat på barnakut så hon borde ju ha koll
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2015-03-12 10:40:25 följande:

Jag har med kronisk värk. Önskar mest av allt att få sova någon mer timme per natt. Värken blir så mycket värre med sömnbrist, märks tydligt . Gör det svårare att somna med när allt gör ont som du garanterat vet Well well.... får sova när jag blir gammal, haha .

Hoppas att mannen din blir bra i sina händer snabbt.

Usch va jobbigt Danisen!! Måste vara fruktansvärt för dig med sömnbristen som har värk med!! Sover hon på kvällarna? Kan maken ta henne några timmar då och låta dig sova med öronproppar? Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015