lelle75 skrev 2015-03-12 04:14:59 följande:
Kan bara inte förstå varför jag ska ha det så förbannat tufft hela tiden. Känner mig så ledsen nu så att tårarna rinner ner på Alice. Nu när magen och täppan är botade så blir det ännu värre med sömnen. Har fortfarande bara fått sova 1,5 h. Alice orkar inte äta, hon ligger vid bröstet fullkomligt utslagen, har inte ens tutte i munnen. Men vaknar till då och då för att suga i sig några droppar. Vill absolut inte sova själv. Har låtit henne ligga kvar i sängen så hon har gråtit 5 min, sen har jag tagit upp henne igen för att jag är för trött för att orka lyssna på gråtet. Det låter som om att hon gråter i sömnen då det är svagt gråt, brukar vara så högt annars. Känns som ett bra beslut att börja med ersättning. Har liksom inget val längre. Hade så roliga planer idag/imorgon men får avboka, kommer inte att orka. Varför går det inte att sova med de små på bröstet. Alice trycker ner huvudet i kudden ibland som hon ligger på så är liksom rädd för att hon ska kvävas. Känns som om att jag yrar nu. Att skriva här håller mig liksom vid liv så att man för en kort stund inte känner av tortyrkänslan. Chansar på att stänga fönstret för att se om hon kan sova själv då. Men då blir hon väl täppt och då skriker hon väl av det. Jobbiga beslut.
Usch va jobbigt!! Förstår art du är slutkörd och ledsen. Man blir ju verkligen det av sömnbrist!!
Jag tycker nog inte att det låter som att hon är direkt hungrig, då hade hon nog ätit mer. Är inte ni i Eventfasen? Då sover de ju sämre (dvs under de sk klängperioderna)och har ännu större sug och närhetsbehov än vanligt. Sen kan det ju också vara kallt så hon fryser men gissar även på stort närhetsbehov. Det är ju inte alltid nåt fysiskt utan kan ju lika gärna handla om de mentala behoven där närhet är oerhört viktigt för små bebisar.
Om inte ersättningen skulle lösa ditt problem så kanske du kan göra som jag (och många med mig, både här i tråden och irl) dvs låta henne sova bredvid dig? I perioder hade jag nog haft det precis som du beskriver om jag inte kunnat sova bredvid Lovisa i sängen. Alice är ju över tre månader nu och inte pytteliten längre så låt henne sova bredvid dig. Du kommer INTE att lägga dig på henne. Modersinstinkten är så stark så lovar dig det. Lovisa ligger på rygg eller sida bredvid mig och jag på rygg eller på sidan bredvid henne. (När hon ammar så liggammar jag i sängen.) Tycker det är jättemysigt och sover helt ok på det sättet. Hade nog inte sovit mer än 2 tim i natt om jag inte hade kunnat sova med henne då hon vaknat ofta pga gaser och knip pga av att jag åt ägg igår. Nu har jag nog istället sovit 2+2+2+1 timme och känner mig helt ok idag
Hoppas såklart att ersättningen löser ditt problem nu men om inte så varför inte testa?
Kram