• Bell13

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Hej, hur mår ni? Här har det varit en knasig dag pga klockan. Har inte tänkt på att klockan varit mer än den visat. Douglas har ätit bra men sovit lite sämre och han somnade 18.30 fast egentligen 17.30 då. Tänkte försöka förskjuta sovtiderna 5 till 10 min om dagen och se hur det blir. Funkar ju inte att han somnar 17.30 och vaknar typ 04.30.

Kram

• Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-10-26 08:06:11 följande:
    Ja det kan ju vara lite knepigt det där med klockan. Jag hade en ny taktik i år. Försköt en halvtimme redan under veckan innan så Lovisa somnade 20 ist för 19.30 och vaknar ca 6/6.30 nu på morgonen efter omställningen. Inte 07 ännu men tänkte förskjuta resten nu i veckan. Brukar ta ett par veckor totalt är min erfarenhet. Man lär sig ???? Hoppas han sov längre idag!

Kram
    Han sov till 06.00 så det var bättre än jag trodde för det är ju egentligen 07.00 han har sovit bra idag också 2 h på FM innan lunch och 1,5 h efter lunch. Blir en sovstund till på nån halvtimme innan natten gissar jag.

Smart taktik btw
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-10-26 15:51:41 följande:

????

Men va bra Lovisa vaknade 06 så det är ju ok iaf. Men hellre 07 som innan såklart. Sover som vanligt på dagen än så länge. Storasyster hemma idag. Fått feber Nu sover de båda två. Så skönt!! Hoppas vi andra klarar oss. Inget ont öra iaf. Alltid nåt!!

Kram och ha en skön kväll!!
    Håller tummen för att öronen klarar sig den här gången.

Nattar Douglas nu och hoppas han ska sova så bra som han brukar. Han har börjat att bli arg vid nattningen, ammar för att släppa taget och skrika och spjärna emot. Kanske blir han frustrerad för att det tar tid för mjölken att rinna eller att han inte blir lika mätt. Ammar bara 3 ggr dagtid och på natten så klart också.

Han äter mycket dagtid och blir nog mätt på ett annat sätt av en tallrik turkisk yoghurt.
  • Bell13

Douglas vill inte amma längre. Ett par kvällar i rad har det blivit en kamp vid nattning kvällstid. Idag vägrade han att ta bröstet vid första vilan. Han bara spjärnar emot och skriker. Var ganska svårt att få honom att somna. Blev också oerhört ledsen när jag tänker på att jag inte kommer amma honom mer

• Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-10-27 13:20:29 följande:
    Har du testat att amma i ett lugnt och tyst rum? Gärna lite mörkt också. Kanske liggamma? Lovisa krånglade runt halvåret. Jättevanligt. Hennes storasyster med och vi ammade ju i nästan 1,5 år totalt sen. Det behöver inte betyda att de vill sluta amma. Kan vara så att omvärlden runt ikring blir för spännande bara och att de kanske inte vill amma på dan längre. Lovisa ammade ju till hon var 9 månader men bara morgon, kväll och natt från halvåret drygt. Vill du fortsätta amma så testa nåt nytt och ge inte upp än! Kram
    Sen några veckor tillbaka är det det enda som funkar, alltså amning i ett tyst och mörkt rum med stängd dörr. Att t ex amma på café funkar inte längre, att mata med sked t ex gröt funkar jättebra.

Jag har ju provat att amma hela dagen och nu för en stund sedan tog han tag och nu sover han. Blev ju en riktig kamp för att få honom att somna vid 8.00 imorse blä för det säger jag. Mår så dåligt när det blir på det sättet.

Vill ju amma honom till sömns lite till för det är så mysigt. Ska ge det ett försök för det är värt så mycket.
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-10-28 12:46:03 följande:

Hello!

Tips för att bli av med några extra bonuskilon. Inga sötsaker och 2 tim promenad per dag. Äter husmanskost med mkt protein och grönsaker och undviker bröd och pasta men ingen diet eller så. Har bara 1 kg kvar nu efter att ha kört såhär i tre veckor Hade 3,5 kg innan.

Kram

Bra jobbat själv har jag tappat 6 kg fett från den 25 maj. Väger 1 kg mindre än innan graviditeten men har fortfarande mycket fett på magen som väller över byxlinningen. Gick segt att tappa fettet den här gången och kroppen är smal men väldigt oformlig.

Kram
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-10-28 15:32:32 följande:
    Tack Vet precis vad du menar. Är på magen mitt sitter med. Tänte köra såhär en månad till och sen behöver jag även börja styrketräna. Får se när det blir gym. Inte kommit igång med det än men kör magövningar här hemma iaf. Alltid nåt Duktig du är som tappat 6 kg fett!! Heja!

Kram
    Behöver också styrketräna men svårt att hitta tiden just nu. Rumpan försvann helt och hållet. Jag tänkte också köra november ut, har då hållit på i 6 månader totalt.

Promenader är guld värt när det handlar om att bränna fett. Har kört intervaller på löpband 15 min om dagen och det har varit super för konditionen.

Kram
  • Bell13

Har fått vår mc pearl idag, verkligen nöjd med den. Det står på den att den kan användas mellan 67 cm till 105 cm. Douglas är ju ca 72 cm lång nu. Han sitter i princip utan stöd. Han faller nån gång om dagen men han kan vända sig åt sidorna med kroppen, plocka upp leksaker och vrida på huvudet om man ropar på honom utan att ramla.

Har läst att de flesta stolar är från 9 kg och han är inte riktigt där, väger ca 8.2 kg så vi väntar nog nån vecka innan vi monterar den.

Kram

• Bell13
    Sira skrev 2015-10-28 21:14:06 följande:
    Det verkar så roligt att ha hund. Mycket jobb också såklart men det är ju en livsstil. Dessutom en nyttig livsstil, hundägare mår väl ofta väldigt bra vad jag har läst. Kommer ju ut på promenader varje dag och trofastare vänner än hundar får man ju leta efter.

Vad kul att Victor förstår lite franska. Tänk vilken tillgång för honom att få två språk från början. Och dessutom franska, det är ju helt omöjligt att lära sig annars... Jag har alltid varit lite avundsjuk på de som har två språk, två kulturer och två länder. Själv är jag helsvensk åt alla håll, jättetrist. Jag skulle gärna vilja kunna flera språk men jag lägger för lite tid på det för att kunna bli riktigt bra.

Tack för stödet! Skönt att ventilera lite här och få kloka ord från er.
    Ladda ner appen duolingo. Man lär sig nya språk. Jag håller på med franska och italienska just nu. Det är lättare än man tror att få ihop en timme om dagen och man lär sig mer än man tror.

Kram
  • Bell13
    Sira skrev 2015-10-28 21:19:48 följande:
    Promenader är toppen! Jag kör även träning med MammaMage-appen. Har bara gjort nivå 1 än så länge men har bara testet kvar innan nästa nivå. Lika bra att börja långsamt så jag inte sabbar något även om jag helst vill ge mig på plankan direkt! Har aldrig varit mycket för att börja på noll men just efter en graviditet känns det rätt så viktigt att ta det lugnt... Har även dragit ner på gluten även om jag inte utesluter det helt och det tycker jag gör mycket för hälsan.
    Har också kört mammamage, var bra tyckte jag man får ju liksom börja nånstans
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015