• Bell13

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Irma01 skrev 2015-10-10 16:54:58 följande:
    Aha! Ok, sorry är lite trött och läste nog för fort. Tänkte mer på när Bell skrev att annars skulle de köpa en ny babyskydd...
    Apropå Pearl så betalade vi inte 5295 heller.
    Men att basen är så billig? Är du säker att det är rätt bas, för den är helt ny. Det finns en annan Familyfix men då kan man inte ha den bakåtvänt. Blev själv rätt virrig när jag letade. Billigaste var en affär i Orminge men Big Baby hade prisgaranti så vi fick samma pris där.

Hur mår ni annars?

Kram!!
    Gällande mc pearl så är det pearl XP som går att ha bakåtvänd. Finns en som bara heter pearl tror jag och den är betydligt billigare.

Gällande babyskyddet så går det att spänna fast honom precis om han sitter utan jacka i bilen. Vi har värmare i bilen så det gäller att komma ihåg att starta den i god tid så bilen blir varm. Funkar men det är krångligare.

Kram
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-10-10 18:03:51 följande:

Såg nu att det var Pearl bara jag fick upp för 2500. XP för 2999 kr. Måste vara gjord för utländska marknaden. Vem kör bebis framåtvänd i Sverige? Tur man får hjälp här av er experter Kram

Märkligt att den framåtvända pearl säljs i Sverige tycker jag.

Köper också att 4800 kr är priset på nätet. Såg nu att den finns på många ställen på nätet för 4999 kr. Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna eller hur säger man, fick ju vagnen lite billigare

Kram
  • Bell13
    Längtar12345 skrev 2015-10-10 07:20:37 följande:

Oj vilken diskussion jag satte igång. Inte meningen att röra upp känslor.

Bilstolen är säkrare än babyskyddet varför det är bra att byta så snart barnet är redo. När barnet är redo för ett byte vet föräldrarna bäst. Alla är olika! Min tjej var minst sagt redo vid 6 mån hehe. Hon är väldigt fysisk kan man säga, ingen rast och ingen ro, haha. Hon vägrade tidigt att halvligga i babyskyddet så övergången för oss skedde väldigt naturligt.

Trevlig helg!

En het potatis var det verkligen men kul att läsa allas åsikter samt tankar och funderingar.
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-10-11 19:48:20 följande:

Idag fyller vår älskade Lovisa ett år!! Gud va tiden går fort. Känns helt galet!! Var ett år sen jag vaknade av en värk kl 04 och 05.45 var hon född. Raketbebisen Hoppas ni också har en bra helg. Här har vi det toppen idag Firat med familjen idag och nästa helg blir det stort kalas! Kram

Grattis till Lovisa och grattis till dig som varit tvåbarnsmamma i ett helt år.

Kram
  • Bell13

6månaderskontroll avklarad. Det blev lite ris och ros.

En pigg och glad liten kille som byter hand med leksaken och som är så stadig som förväntas i hans ålder.

Mindre bra var väl att han bara gått upp 300 g på 6 veckor och det är ett tydligt tecken på att han behöver mer mat. Han ska fr o m nu inte äta frukt för det gör tydligen så han ratar det som de anser att han ska äta. De säger att gröt och välling är det bästa. Blev chockad och bad om andra förslag med järn men de sa gröt och välling igen. De sa att anledningen till att han inte vill äta gröt är att jag ammar på natten. Jag ska på en gång sluta amma på natten enligt dem så ska jag se att han börjar äta gröt.

Vet inte riktigt vad jag tycker om vad de sa, känns lite så där faktiskt. Gröt kan jag köpa är ett bra frukostmål men välling vill jag faktiskt inte ge, tycker inte att det är nåt jag vill ge honom öht.

Kändes som de tyckte jag är dålig för jag inte vill ge välling. Så typiskt svenskt att de ska ha välling för så har vi alltid gjort i det här landet. Säkert typiskt osvenskt att resonera att det måste finnas annat att ge bebisar.

Kram

• Bell13
    johjen skrev 2015-10-12 11:27:25 följande:

Hej hopp!

Hoppas det är bra med er alla och att höstförkylningarna börjar lägga sig!

Här har vi haft kalas fredag och lördag och så roligt att se att Adam är så intresserad av människor och går från famn till famn och inte så noga med sina föräldrar när vi har folk hemma. Vi hade även barnvakt för första gången i två timmar förra veckan och det gick bra. Dock har Adam sedan en period tillbaka börjat vakna på natten igen.. Först började han vakna tidigt, typ kl 5 i samband med förkylning och Spanien. Nu vaknar han kl 3-4 och i natt kl 2 och är otröstlig. Vill inte ge honom bröstet mitt i natten klockan för åtminstone vara 5 tänker jag. Han äter bra på dagen och inte sjuk. Fattar att det varit mycket i veckan med födelsedag mm och mycket som händer nu, står långa stunder utan stöd och går fort längs möbler, men jobbigt att inte få sova.. Hur fixar man detta när man börjar jobba igen? Adam har inga problem att somna, gör så kl 20 varje kväll. Jag har börjat lägga mig kl 21 så jag får några sammanhängande timmar. Han är ledsen när han vaknar, lägger jag honom i sängen bredvid mig blir han arg om han inte får tutte utan det som funkar bäst är att bära honom en stund, sjunga och hoppas att han ska somna om.. Oftast gör han inte det men då kan jag lägga honom i sängen bredvid mig och han ligger där och snurrar i 30 minuter och somnar sen.. Så vi är vakna typ 1-3 h på natten och ibland vaknar han mer än en gång. Suck.. Men han har ju sovit bra förut och bara hoppas detta är en fas som är övergående..

Kram

Stort grattis till Adam och även till dig som varit mamma i ett helt år nu.

Kram
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-10-12 13:22:38 följande:
    Men fy!! Byt Bvc. Klart du inte måste ge det om du inte vill pch klart du kan fortsätta nattamma. Ge hemgjort barnmat istället pch ett mål gröt t ex som frukost. Du kan ju göra den själv om du vill. Skrädmjöl?? Det där med frukt kan ju vara ett bra tips däremot. Vi började med palsternacka, potatis med smör, morot osv i början istället. Och gröt på morgonen. Blanda smör eller lite fruktpure i gröten Eller mosad banan osv

Kram
    Har alltid tyckt om vårt BVC (mamamia) men nu vet jag faktiskt inte längre. Det var min sköterska och en barnläkare vi träffade idag. Usch fick samma känsla som när svärmor klankar ner på allt. Gör ju allt jag tror är bäst för mitt barn. Jag vill ju amma honom på natten ett tag till berättade jag för dem men de vidhöll att nu ska han inte äta på natten längre utan bara på dagen och sova hela natten, kommer bara ta en fyra fem nätter med skrik men sedan sover han hela nätterna och allt är frid och fröjd.

Ringde hans pappa efteråt för jag blev ledsen och vi bestämde att vi gör som vi tycker är bäst för våra barn i vår familj och struntar i BVC.

Ska testa dina tips om mosad banan och avocado. Ska testa lite gröt imorgon på dagen med smör i och se om det faller honom i smaken.

Kram
  • Bell13
    Sira skrev 2015-10-12 16:32:48 följande:

Bell: Tycker det var en konstig sak att säga av din bvc-sköterska. Välling är väldigt väldigt svenskt, förekommer väl i princip bara här? Kanske övriga Norden också möjligen men inte i resten av världen. Avocado är ett bra tips, bra fetter i det. Gillar han turkisk yoghurt? Det är ju också fett. Att sluta amma på natten tror jag inte löser allting så där enkelt som de verkar mena så det hade jag inte lyssnat på utan istället försökt med mer nyttig fettrik mat på dagen. Extra smör, rapsolja osv.

Har faktiskt inte provat turkisk yoghurt. Jag förstår bara inte hur man kan säga att sluta amma på natten så ska du se att han äter gröt. Är definitivt inte redo att sluta amma på natten.

Kram
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-10-12 17:29:59 följande:

Håller helt med Sira!! Ingen av mina har druckit välling och min Bvc skulle aldrig säga så. Betydligt mer kunnig och modern. De har ju inte alls med när du slutar att amma att göra. Ring Amningsmottagningen istället om du vill ha råd och börja ge vanlig mat/puré dvs inte bara frukt utan grönsaker osv istället. Sötpotatispure är också ett bra förslag som mina har gillat. Bra ni gör som ni vill!

Kram

Håller med dig om att det inte har med amningen att göra.

Provade nu till middagen att ge honom torsk och potatispuré. La i en klick smör och en liten skvätt grädde. Han åt två teskedar och visade tydligt att han inte gillade genom att spotta och fräsa och rysa. Han gör så när det är ny smak och efter 5 ggr verkar det som han vänjer sig. Han har ätit morot och majs också och äter då en hel liten burk t ex till lunch.

Hans favorit just nu är mango frukostmums det är mango, yoghurt och ris och han äter två sådana klämmisar om dagen. Tycker han äter bra för att vara så liten men kanske inte så mycket energi i dessa klämmisar?

Kram
  • Bell13
    Irma01 skrev 2015-10-12 17:42:46 följande:
    Hej Bell!

Tyvärr har BVC inte kommit mycket längre fram när det gäller vällingen...

Vi ger inte välling, av den enkla anledningen att det är svårt att hitta det utan tillsatser... Dessutom tar V inte flaska.
    Ger honom gröt som frukost blandat med ersättning, fungerar fint.

Tycker att du ska följa din instinkt, men det är svårt on han bara äter fruktpure. Mosad avokado är ett bra tips, samt mosat banan. När det gäller annat mat kan jag bara säga att ju mer kryddat desto lättare gick det för oss. Det vill säga smör eller olja, och kryddor som timjan, rosmarin, oregano, dragon, persilja, dill osv...
    Lax och torsk mosat med potatis, morötter o haricots verts var en stor favorit här.

Kom inte riktigt ihåg hur mycket du ammar, men om han inte äter annat mat än fruktpure så kanske du måste amma mer? Tills han börjar äta mer varierat menar jag.
    Gröt till frukost borde iaf vara en bra hjälp på vägen.

Kram!
    Det här med att han äter fruktpure har jag inte sett som ett problem förrän idag efter besöket på BVC. Har tyckt att han ätit duktigt och verkligen sett hans matlust. Självklart behöver han komma igång att äta annat också men på BVC lät det som att det var panik.

Så här kan en dag se ut

Frukost amning

Amning igen när han somnar sin första sovning

Mellanmål klämmis ca en halv

Lunch en hel klämmis eller en liten burk morot eller majs

Amning för att sova andra gången

Mellanmål en halv klämmis

Amning när han sover tredje gången

Middag klämmis en hel eller morot eller majs

Amning innan nattsömn

Amning 21.30, 01.30 och 04.30

Vaknar ca 06.00 till 06.30

Kom gärna med tips och råd om jag bör ändra på något. Ska börja introducera lite mer grönsaker och tänka på örter också.

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015