• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Ngn som vet när de små kan börja med majskrokar?

• lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-04-30 18:59:25 följande:

Lelle - hur är det med er? Hur går det med sömnen? Har du läst boken ännu? Bra knep att anamma tyckte jag var t ex att låta barnet ligga i sin säng ett par gånger på dagen för att vänja sig och mysa t ex lyssna och titta på sin mobil. Och sen att somna någon annanstans än på bröstet någon gång per dag t ex i vagn eller bil eller i sängen. Sen en bra kvällsrutin på det så kommer man långt. Det tar lite tid men skam den som ger sig så ge inte upp!! Speciellt sen bebis börjat äta annan mat också t ex puréer på dan och gröt till kvällen så ökar ju chansen till att de sover längre pass. Rek skrädmjölsgröt med kokosolja i. Det är vi flera här i tråden som gör smile1.gif

Stora kramar

Tack vsg att du frågar! Har tyvärr inte kommit så långt i boken ännu. Men eftersom att jag har börjat liggamma så underlättar det enormt, ammar i sömnen så känner mig inte lika trött längre. Ibland om jag är vaken så trycker jag hennes snutte mor henne istället för tutte och det funkar rätt bra. Vi har börjat med pure och gröt och hon somnar alltid i vagnen en gång per dag.

En fråga, hur äter era små?

På kvällen äter Alice jätteofta och kräks mycket, vet inte hur jag ska ändra det beetendet..

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-05-01 09:14:06 följande:
    Va bra!! smile1.gif Ja liggamma är bra mycket lättare. Va bra att det funkar nu. Det har varit min räddning. Toppen att hon sover i vagnen med numera.

Lovisa ammade ofta på kvällarna ända till hon började äta ordentligt på dagarna runt 5,5/6 månader. Hon är ju 6,5 mån (7 mån 11/5) nu och äter annan mat på frukost, lunch, mellis och middag. Sen amning morgon och kväll och nån gång på fm och nån på em. Plus en gång på natten. Kram
    Känns jättebra att liggamma funkar numera. Hon är ju större nu så vågar ha henne i sängen nu, fast det är inte optimalt med tanke på att den är så mjuk.

När kan man börja använda snuttefilt? Jag har ju börjat med det. Testat först att lägga den på hennes ansikte och hon kan ta bort den. Men en natt vaknade jag och den låg över hennes ansikte, lite otäckt tycker jag. Det är ju ofta de får lite syrebrist med tanke på att bröstet kommer emot näsan också när hon sover med tutte i munnen. Kan det vara farligt om de inte får andas ordentligt?
  • lelle75
    johjen skrev 2015-05-01 20:56:39 följande:
    Kul att höra från dig lelle och att att liggamma går bra. Som Villsågärna skrev så har det varit min räddning och på så sätt kunna skrapa ihop några timmars sömn.

Adam, som är 7 månader om en vecka, ammas på morgonen när han vaknar mellan 6:30-7:30. Sen frukost med oss runt 8-9 då blir det havregrynsgröt med mosad banan eller ägg mosat med smör och lite banan efteråt. Eventuellt någon amning på fm ca 3 h efter frukost blir det lunch som består av någon proteinpure och grögrönsakerspureer. Ev amning efteråt om han fortfarande är hungrig. En eller två amningar på em och sen skrädmjölsgröt med aprikospure innan läggdags. Ammar hon igen när jag lägger honom då tutten söver honom.. Vad äter Alice nu? Märkt någon skillnad på sömnen?

Kram
    Här är det fortfarande fri amning som gäller. Vet ni hur länge man ska köra fri amning?

Vi har börjat med gröt men då hon fick lite förstoppning efter det så får hon katrinplommonpure vid lunch och gröt på kvällen. Men inget hon blir mätt på för mitt i maten vill hon amma ibland.
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-04-30 18:59:25 följande:

Lelle - hur är det med er? Hur går det med sömnen? Har du läst boken ännu? Bra knep att anamma tyckte jag var t ex att låta barnet ligga i sin säng ett par gånger på dagen för att vänja sig och mysa t ex lyssna och titta på sin mobil. Och sen att somna någon annanstans än på bröstet någon gång per dag t ex i vagn eller bil eller i sängen. Sen en bra kvällsrutin på det så kommer man långt. Det tar lite tid men skam den som ger sig så ge inte upp!! Speciellt sen bebis börjat äta annan mat också t ex puréer på dan och gröt till kvällen så ökar ju chansen till att de sover längre pass. Rek skrädmjölsgröt med kokosolja i. Det är vi flera här i tråden som gör smile1.gif

Stora kramar

Den där skrädmjölsgröten verkar krånglig med paltbröd. Vad är den bra för? Bvc rekommenderar gröt man köper i affären då det finns så mycket näring i den.
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-05-03 09:24:11 följande:

Hej tjejer!

Hoppas ni har haft en bra natt! Lovisa sov till 07 imorse men kite orolig natt. Var på kalas igår och hon sov mindre än normalt på dan och mkt intryck. Nog därför. Sover nu igen iaf. Hon sover ofta 3 ggr per dag, ibland 2. Beror lite på hur långa pass det blir och när hon vaknar påmorgonen.

Ang det här med gröt så håller jag med både Irma och Johjen. Fast jag kör även köpegröten ibland. Hipps eftersom den är ekologisk. Sen har inte Semper maltidextrin i sin gröt så det är nestles produkter man ska undvika framför allt. De har både maltextrakt och majsstärkelse i sina. Billig skit rent ut sagt smile5.gif Sempers är bättre men bara vissa produkter i deras sortiment är ju ekologiska så vi gillar Hipp här smile1.gif

Ha det bra alla!

Kram

Nestles katrinplommonpure smakade blä jämfört med Hipps. Hipp verkar bara ha blandat med äpple tyvärr. Ngn som hittat ren eko katrinplommonpure?

Kan ngn rekommendera att regnskydd till Bugaboo Donkey så att det även täcker sidokorgen? För liggdel och sittdel.
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-05-03 13:04:15 följande:

www.lills.se/index.php&controller=product&id_lang=6

Tack snälla men har en väska i som sticker upp så locket passar inte. Är ute efter ett regnskyd så att man kan täcka båda delarna.

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-05-03 16:57:41 följande:
    Då förstår jag. Ingen aning ang regnskyddet. Testa att googla så hittar du säkert nåt.

Ang förstoppning så rek jag att servera lite päron eller katrinplommonpure ( funkar bra med Hipps som även har äpple i) tillsammans med gröten. Är bra att ge lite efter el i samband med varje mål i början då de börjar med mat så att de inte blir förstoppade. Fördelen ned helamning är ju att de inte blir förstoppade av det så när de börjar äta mat kan lilla magen bli stenhård. Tänk på att dricka lite till maten el amma efteråt om man äter gröt alt lite tjockare puré så det inte blir stopp i magen sen.

Kram
    Tack vsg för dina värdefulla råd! Ska de dricka till gröten, vad för ngt? Kan de dricka vatten nu? Måste katrinplommonpuren tas samtidigt som gröten? Det funkar inte att ge den till lunch och gröt på kvällen?

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-05-03 21:26:50 följande:

Här finns massa fakta om mat till bebisar:

www.1177.se/Stockholm/Tema/Barn-och-foraldrar/Mat-somn-och-praktiska-rad/Mat-och-naring/Mat-till-barn-upp-till-ett-ar/

Så länge som man ammar till måltiden behöver man inte ge dricka/vatten men när man minskar ner på bröstmjölken och inte ammar till varje måltid ska man ge vatten. Jag hade gett lite katrinplommonpuré till gröten. Till lunch är det ju bättre att ge nån grönsakspure alt grönsaks- och proteinpure. Katrinplommon är ju mer som tillbehör/efterrätt eftersom det är så sött och inte mättar så bra.

Kram

Tack vsg, hade läst detta men hittar inget om att de ska dricka. Alice ammar ju regelbundet under dagen men äter lite grann vid lunch och middag. Menar du att man ska amma/ge vatten samtidigt/ i samband med måltid/gröt? Eller kan man amma en timme senare? Ger man vatten på nappflaska då? Vad finns det för annan dricka att ge dem?

En burk håller sig inte så länge, så därför gjorde jag så nu, hon har även fått pure med gröten. När hon börjar äta en halv burk så ska jag göra så (vilket hon gjorde idag, morots- och potatispure)
  • lelle75
    Danisen skrev 2015-05-03 23:02:49 följande:

Den temp jag skrev har hon när hon är frisK. Nu har hon legat på 37,5-38,1 så inte så högt. Va mest nyfiken på om hur era små ligger som friska :--). Japp hon ligger på kudde i sin säng det låter mycket bättre nu än när hon sov i min säng helt plant. Det verkar räcka Med kudde nu.

Tack för era tips och råd smile1.gif

Lelle75- angående gröt/välling så bör man inte ge det för mycket. Dom kan bli förstoppade av fibrer med (läste det någonstans på nätet jag kan leta upp det om du vill). Ge endast vatten. Dock behöver hon säkert inte det egentligen om du fortfarande ammar mycke. Jag började med vatten vid 4-5 månader mest för att lära henne dricka ur flaska efter mateN. Och inte för törsten. Det är jag glad för att jag övade på. Nu äter hon 3-4 mål mat om dagen. Då behöver hon dricka. Jag ammar där emellan korta stunder, antagligen mest mys och törst, och kvällen 2 ggr sen 1-2 ggr på natten. Hon ssover bättre nu, oftast iaf smile1.gif . Vi kör med på Hipps mat eller hemmalagat. Har alltid puré i frysen t.ex sötpotatis/palsternacka/morot de älskar hon. Maja gillar inte frukt mer än plommon och aprikospuré som jag gör själv. Ibland lite banan. Hon är stört förtjust i hipps pasta bolognese och kött och rotfrukter haha. Annat vill hon knappt ha (fick mig att tänka på blommig falukorv sången nu haha) vi övar på nya smaker varje dag. Till slut lossnar det nog, gärna innan vi åker till ItalieN. Hon kommer att få exra vaccin inför resan mässling, påssjuka och något mer. Oj, vad rörigt det blev hoppas att ni förstår mitt inlägg smile5.gif tröttmössan är på. Soc gott alla fina mammor <3

Kraaaam

Tack då vet jag, ammar ju mesta dels fortfarande så då behöver hon inte vatten då. Skönt att hon sover bättre, här är det tyvärr illa med sömn men har vant mig och lärt mig att somna om snabbare.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015