• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Härligt Bell att det löste sig!

Danisen, hur är det med Majas sömn. Vaknar hon fortfarande lika ofta? Har du några planer på att gört nått åt det?

• lelle75
    Danisen skrev 2015-04-25 11:51:22 följande:
    Det är mycket bättre sedan hon börjat äta annat än bröstet smile1.gif . Dock så hade vi en hemsk natt i natt. Men det är betydligt mer sällan, tack och lov! Hur är det med Alices sömn?
    Det är faktiskt ännu värre än tidigare, hon sover som längst 2,5 h men det är inte varje natt. Inte ens första passet sover hon länge, hon vaknar efter varje halvtimme. Men har börjat liggamma så att man får ngn sömn och det funkar bättre nu när hon är större.

Men har ett PROBLEM. Hon har fått tänder eller det är väldigt vasst, har så ont och vet inte om jag kan amma längre, hur gör jag nu?
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-04-26 05:58:10 följande:
    Men usch Lelle!

Förstår att du är tveksam till amningen när hon nu har tänder...själv var jag glad över att ha bara fick tänder nu vid 7,5 månader då jag har nästan helt slutat amma.

Hur går det för Alice med maten? Har ni börjat med smakportioner än? Hon är väl 5 månader nu eller hur? Är hon intresserad i mat, äter hon gärna? Isf kanske du kan börja snart med att ge henne puré vid ett mål och se hur det går? Gillar hon det så behöver du inte helamma, du kan blanda lite. Menar absolut inte att du ska ta bort amningen nu självklart men mer att du kanske om en månad eller så kan ha två mål med "mat" och resten amning.

Kram!
    Tack Irma! Vi har nyligen börjat med pure och gröt. Hon älskar mat men får inte i sig så mycket ännu. Har ammat idag och det gick ok på dagen men nu på kvällen började hon att gnaga lite så då fick hon ersättning.

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-04-26 08:59:04 följande:
    Usch va jobbigt! Lovisa har ju två tänder som hon fick när hon var fem månader. Vi hade en jobbig vecka då hon bet mig ett par ggr men det gick över och hon har aldrig bitit mig igen. Se till att hon har många bitleksaker och ge alvedon om hon är mkt snuttig. Hon kan ha ont. Om hon biter ska du inte dra bort bröstet utan trycka henne närmare, liksom trycka in henne i bröstet istället ä, då släpper hon pga hon inte kan andas om du förstår smile5.gif en reflex. Kan vara pga tänder hon sover dåligt och ammar ofta. Också pga hon börjar bli så stor och behöver annan/mer mat. Tipsen från Irma ang mat var jättebra. Äter hon mer på dan så kommer hon på sikt inte att behöva äta liks mkt på natten. Kram

Ps. Med storasyster så hade vi en jobbig vecka då de första tänderna kom, hon bet till ett par ggr men jag tog bort henne från bröstet då omedelbart och sa nej så hon förstod till slut och sen gjorde hon det inte igen. Ammade ju sen i 16 månader, med tänder, utan oroblem.
    Tack vsg! Skönt att höra att man kan amma med tänder, trodde inte att det gick. Tror att hon förstår att hon inte ska bita i bröstet men att hon inte kan låta bli ibland. Vi fick ge henne alvedon igårkväll då hon inte kunde somna stackarn.

Hon äter inte varje gång på natten när hon vaknar, så fort hon får tutte i munnen så somnar hon om direkt. Men inatt tryckte jag en snutte mot henne när hon sträckte sig efter bröstet och det funkade, hon somnade om med den. Har börjat att läsa Somna utan gråt, men inte kommit så långt ännu, men den verkar vara lovande. Har lagt ner A Wahlgren kuren..

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-04-26 09:00:37 följande:

En sak till. När de ammar och har rätt grepp kan de inte bita. Det är då de ska börja eller sluta amma de kan nafsa så ta ut bröstet snabbt och se till att hon bara ammar då hon vill äta. Kram igen

• lelle75
    Danisen skrev 2015-04-26 10:04:28 följande:
    Usch... och aj när hon bits! Funkar kanske bättre med amningsnapp? Gör kanske mindre ont åtminstone? Har ni börjat med smakportioner? Maja äter ca 3 mål om dagen 1mål gröt och 2 puré eller annan mat. Hon vägrar välling och köpe gröt. Provade göra egen välling igår, blev jätte god meeeeen hon hatar flaskan. Dock dricker hon lite vatten ur en annan flaska. Vet vad hon vill denna tös.

Om jag var du hade jag gett smakportioner av vad du nu vill ge. Dom håller sig längre på det än bröstet. Jag ammar fortfarande, vart annat mål på dagtid, sedan ammas hon till sömns och sen under natten Och fram till ca 7. Sedan får hon gröt. Jag liggammar alltid vid nattning och under natten annars hade det aldrig gått.

En fråga till er som varit utomlands, får man ta med grejer så man kan göra egen gröt? Iom hon vägrar äta köpt gröt Så får jag väl koka egen hehe. Fast vi åker 9 juni så kan hoppas att hon börjat äta tills dess, hon kommer vara 7,5 månader när vi åker så hinner öva 1,5 mån till smile5.gif

Jag vill även ge ett tips www.kit4kids.se dom leverar barnmat, blöjor, våtservetter ja allt till hotellet dit man ska utomlands flr 350:- i frakt. Vi ska använda dom tänkte vi smile1.gif
    Testade amningsnapp men då bits hon mer tyvärr, hon tror kanske att det är en leksak. Har ju aldrig använt det tidigare så då är hon ju inte van vid det.

Jo, ska försöka börja att proppa i henne mer mat.

Kram
  • lelle75
    Danisen skrev 2015-04-26 10:04:28 följande:
    Usch... och aj när hon bits! Funkar kanske bättre med amningsnapp? Gör kanske mindre ont åtminstone? Har ni börjat med smakportioner? Maja äter ca 3 mål om dagen 1mål gröt och 2 puré eller annan mat. Hon vägrar välling och köpe gröt. Provade göra egen välling igår, blev jätte god meeeeen hon hatar flaskan. Dock dricker hon lite vatten ur en annan flaska. Vet vad hon vill denna tös.

Om jag var du hade jag gett smakportioner av vad du nu vill ge. Dom håller sig längre på det än bröstet. Jag ammar fortfarande, vart annat mål på dagtid, sedan ammas hon till sömns och sen under natten Och fram till ca 7. Sedan får hon gröt. Jag liggammar alltid vid nattning och under natten annars hade det aldrig gått.

En fråga till er som varit utomlands, får man ta med grejer så man kan göra egen gröt? Iom hon vägrar äta köpt gröt Så får jag väl koka egen hehe. Fast vi åker 9 juni så kan hoppas att hon börjat äta tills dess, hon kommer vara 7,5 månader när vi åker så hinner öva 1,5 mån till smile5.gif

Jag vill även ge ett tips www.kit4kids.se dom leverar barnmat, blöjor, våtservetter ja allt till hotellet dit man ska utomlands flr 350:- i frakt. Vi ska använda dom tänkte vi smile1.gif
    Testade amningsnapp men då bits hon mer tyvärr, hon tror kanske att det är en leksak. Har ju aldrig använt det tidigare så då är hon ju inte van vid det.

Jo, ska försöka börja att proppa i henne mer mat.

Kram
  • lelle75
    Bell13 skrev 2015-04-26 14:31:34 följande:

Amningen fungerar verkligen bra nu. Jag pumpar ur mjölk ett par ggr om dagen och om det inte behövs till kvällen så fryser jag in det i iskuber.

Det enda jag kan klaga på är att Douglas inte vill vara i vagnen. Han gallskriker. Spelar ingen roll vad jag gör han verkar hata den. Jag har hans nest i vagnen men det spelar ingen roll. Någon annan som har haft samma problem och som löste det på nåt smart sätt smile1.gif

Jo, hade också så. Men det var nog så att jag lade henne i vagnen när hon precis hade sovit. Det gick bättre när hon var trött och mätt. För att somna fick jag inte heller prata i telefon eller med pappa om han var med. Och tänk på att det inte får vara för varmt för då skriker dem. Speciellt i köpcentrum om de har för varma kläder.

Kram
  • lelle75
    johjen skrev 2015-04-26 22:26:20 följande:

Lelle, Adam fick tänder för någon månad sedan men forsatt att amma. Går bra om han är hungrig och på natten men ligger han bara och snuttat lite kan det hända att han biter. Säger aj högt och tar bort honom då, har funkat hitintills.

Märkt idag att det är samma här, är hon hungrig så äter hon. Annars liksom gnager hon. Skriker till av smärta när hon biter så hon har nog förstått att det inte är ok.

Kram
  • lelle75
    Bell13 skrev 2015-04-27 12:05:58 följande:
    Tänkte igår att han var varm i sin fleeceoverall iofs en tunn men det kan ju ändå värma bra.

Köpte en tunnare jacka i helgen till honom som jag ska prova med. Finns ju inte mycket att välja på i strl 50 smile1.gif
    Vi kör bara kofta på Alice i vagnen. Hon blir jättevarm av det. Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015