• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2015-03-23 07:24:28 följande:
    Låter bra! Hur var resten av natten?

Kram
    Nja, hon vaknade varann timme men bättre än varje timme.. Så jag är ändå nöjd. Hon blev ju lite täppt utan öppet fönster så kanske störd av det. Måste hitta en balansgång där, har en ide om det. Får se hur denna natten blir.

Kram
  • lelle75

Haft problem med FL-appen eller om det är internet. Dessutom loggas jag ut hela tiden. Trött på att försöka att komma in. Ngn mer som haft problem?

Vsg- var kan man hitta Liberoblöjorna som du rekommenderade? Hade gärna velat ha sådana, blöjan blir ganska våt efter halva natten. Kanske är de så nya att de inte har tagits in i alla affärer ännu?

• lelle75

Förfärlig natt, får ställa in alla planer idag. Nu måste det bara vända snart. Täppt i näsan då hon inte ligger kvar på sidan som hon brukar göra.. Snyft!

• lelle75
    johjen skrev 2015-03-25 15:40:27 följande:
    Jobbigt lelle! Fått sova något på dagen? Styrkekramar till dig!
    Hon sover bara på bröstet på dagen så ingen sömn dagtid tyvärr. Herrejösses så trist detta är.

Tack till all stöttning, kram på er!
  • lelle75
    johjen skrev 2015-03-25 15:49:14 följande:

Vi har ganska nyligen bytt till stl 4 på blöjorna men tycker ändå att Adam alltid bajsar ryggen full.. Några tips? Just nu testar vi libero men brukar ha Pampers. Adam har ganska lång överkropp, kan det ha med saken att göra?

Han har också fått några slags torrutslag på armar och ben. Vi badar honom 2-3 ggr i veckan, har alltid babyolja i vatten och smörjer in honom efteråt. Har smörjt själva utslagen med inytol men blir inte direkt bättre. Någon som känner igen sig?

Annars är Adam rätt ok idag fast han har lite feber och hostar. Just nu sover han och jag stter här i soffan och kämpar emot världens sötsug! Sedan jag la om kosten har jag gått ner 4 kg men när det närmar sig mensen slår sötsuget till. Jag vill inte äta något litet, jag vill frossa i allt! Unnade mig en brownie i helgen när vi var bortbjudna och dem triggade igång mitt sötbehov igen..

Hur har ni andra det idag?

Kram

Fick själv torrhetsutslag på armar och ben när jag började amma. Har använts Eucerins nya serie, Ato Control som även är för bebisar. Mina utslag försvann nästan helt efter några smörjningar så testa den.

Sen jag lade om kosten, utan MP, så har min förstoppning som jag har haft hela mitt liv försvunnit, vet inte om det beror på det men man kan ju undra om jag också är allergisk mot MP. Känns fantastiskt att gå på toa utan att känna att man ska genomlida en förlossning igen :) Är det ngn mer som har uteslutit MP som har märkt skillnad vid toalettbesöken?
  • lelle75
    johjen skrev 2015-03-25 15:49:14 följande:

Vi har ganska nyligen bytt till stl 4 på blöjorna men tycker ändå att Adam alltid bajsar ryggen full.. Några tips? Just nu testar vi libero men brukar ha Pampers. Adam har ganska lång överkropp, kan det ha med saken att göra?

Han har också fått några slags torrutslag på armar och ben. Vi badar honom 2-3 ggr i veckan, har alltid babyolja i vatten och smörjer in honom efteråt. Har smörjt själva utslagen med inytol men blir inte direkt bättre. Någon som känner igen sig?

Annars är Adam rätt ok idag fast han har lite feber och hostar. Just nu sover han och jag stter här i soffan och kämpar emot världens sötsug! Sedan jag la om kosten har jag gått ner 4 kg men när det närmar sig mensen slår sötsuget till. Jag vill inte äta något litet, jag vill frossa i allt! Unnade mig en brownie i helgen när vi var bortbjudna och dem triggade igång mitt sötbehov igen..

Hur har ni andra det idag?

Kram

Fick själv torrhetsutslag på armar och ben när jag började amma. Har använts Eucerins nya serie, Ato Control som även är för bebisar. Mina utslag försvann nästan helt efter några smörjningar så testa den.

Sen jag lade om kosten, utan MP, så har min förstoppning som jag har haft hela mitt liv försvunnit, vet inte om det beror på det men man kan ju undra om jag också är allergisk mot MP. Känns fantastiskt att gå på toa utan att känna att man ska genomlida en förlossning igen :) Är det ngn mer som har uteslutit MP som har märkt skillnad vid toalettbesöken?
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-03-25 19:44:48 följande:

Hej tjejer!

Trist att läsa att Lovisa & Adam är förkylda...hoppas verkligen det ger sig snart, vet hur det är, Victor har varit lite förkyld i typ två veckor nu och även om det knappast märks under dagen gör det att han vaknar en gång extra på nätterna fortfarande.

Annars har vi det jättebra här nere, idag kunde jag unna mig vaxning och ansiktsbehandling då Victor var på promenad med mormor ????. Så lyxigt!!! Han skrattar mycket, är oerhört social och charmar alla, så än så länge kan jag verkligen inte klaga! Dessutom är det underbart att kunna frossa i goda ostar, njuta av mammas matlagning, och allmänt känna sig ompysslad.

Lelle, kan det vara så att Alice håller på få en förkylning som gör att hon vill ha då mycket närhet igen?

Apropå något annat, fick låna boken "franska barn kastar inte mat" av en annan mamma i min grupp och den är inte bara underhållande men precis som jag ibland försöker förklara det där med "sunt förnuft". Kan rekommendera den då man dessutom får sig ett gott skratt i mellanåt.

T.e så ägnar Pamela Druckerman en helt kapitel åt detta med sömn och hur naturligt det är för franska föräldrar att observera och lära sig sina barn rytm i stället för att direkt ta upp dem vid minsta ljud.

Och så det där med vissa ord som är så viktiga där: vänta, ram, självgående. Så finns det en mening dom jag tycker sammanfattar de olika syn rätt bra : " Franska föräldrar oroar sig inte för att de skadar sina barn genom att göra dem frustrerade. Tvärtom, Fe tror att barnen blir skadade om de inte kan hantera frustration. De ser kontroll av frustration som grundläggande livskunskap".

Men som sagt, boken ger en del intressanta synpunkter och främst ett gott skratt.

Nu är det dags att äta en god middag igen...

Kram på er!

Vad härligt det låter Irma, gissar att ni har bättre väder också! Åtminstone lite varmare, här var det riktigt kyligt idag med kalla vindar.

Vet inte om hon är p g till förkylning, inte märkt ngn skillnad. Hon är ju alltid pyttelite snorig, men det kan ju vara kråkor blandat koksalt. Jag är också småsnorig lite hela tiden men det är nog när jag gäspar och det blir mycket av den varan..
  • lelle75

Angående dop osv. Vad innebär egentligen faddrar och gudmoder/gudfader osv?

Om ngt skulle hända mig och Alice pappa, kan vi då i förtid välja vem som får vårdnaden om vårt barn? Eller blir det automatiskt släkten? Vi tycker båda att inga av våra syskon är lämpliga och vi önskar ett par vänner istället, är det möjligt? Men det är ju så klart ett väldans stort åtaganden för vänner.

• lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-03-25 16:44:45 följande:
    Va jobbigt med sötsug!! Kämpa!! Det ger sig om nån dag om du härdar ut. Tråkigt att Adam också blivit sjuk. Hoppas det ger sig snart! Såklart det var förkylningen som gjorde honom gnällig igår. Säkert trött. Känner så igen det där. Man känner sig som sämsta mamman. Det händer alla vännen!! Och du är bäst - det vet du ju innerst inne smile1.gif

Lovisa hängig idag. Blivit trött efter hon varit vaken 1-1,5 timmar så sovit mest hela dan. 3 tim på fm och rätt gnällig som vaken, bara pigg och glad första halvtimmen. Hon som brukar vara en sån solstråle. Blir lite matt för sovtiderna krockar med hämtning och lämning och hon gillar inte vagnen idag. Suck smile4.gif Så rätt mkt gråt. Det tär på mammapsyket. Hon grät nästan hela morgonen innan vi kom iväg till dagis. Så svårt ibland med två barn och tider att passa. Och så är mina hormoner i svallning pga hon ammar mkt mer sällan sen ett par dar från att ha ammat jätteofta sista veckan pga vaccineringen. Känns som pms till och från. Blä smile4.gif Vill vara pigg och glad!! Får hoppas på bättre dag imorgon istället helt enkelt.

Smörj morgon och kväll med nåt mjukgörande. Inotyolsalva är bättre som skyddande kräm tycker jag. Sen kanske bra art minska baden till 1-2 ggr per vecka ist.

Locobase är bra t ex eller den feta babykrämen från estelle & Thild.

Kram
    Tråkigt Vsg, du verkar ju ha det så bra annars. Det är inte ofta man hör dig klaga så man vill verkligen skicka en extra kram till dig!
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015