• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Irma01 skrev 2015-02-26 21:07:42 följande:

Neeeejjjj! Men vilken otur alltså! Håller alla tummar & tassar att det INTE är kräksjuka...

Styrkekramar vännen <3.

Tack!! Är nog nåt hon fått på dagis tyvärr Var nån där som blev sjuk igår men hade bara kräkts en gång så vi hoppas på det. Är ju oerhört lindrigt isf. Ska visst vara ett ovanligt jobbigt år i år när det gäller kräksjuka ska en förälder hört av en barnläkare.

Kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-02-27 07:33:40 följande:

Godmorgon tjejer,

Hur mår ni? Hur har natten varit?

Vsg, hoppas verkligen att storasystern mår ok och inte har fått kräksjuka.

Kram

Hej!

Nåt kräksjukevirus är det. Hon kräktes tre gånger igår kväll men sen inte mer och mkt piggare idag. Går nåt på dagis just nu, varit likadant för de flesta, kräks 1-3 ggr och sen inget mer förutom feber för en del.

Det jobbigaste just nu är att Lovisa är supergnällig och har svårt att komma till ro och sova. Vill bli buren el underhållen konstant. Ammar igen nu och hoppas hon somnar snart. Jobbigt att inte hinna gosa och mysa med sjuklingen i den utsträckning jag skulle vilja. Hade velat vara själv med henne idag men, men... Inget att göra år. Bara göra det bästa av situationen.

Kram
  • villsågärna38

Hej igen!

Skönt att du fått sova! Hoppas ni får bra hjälp av din mamma idag Johjen! Kul med maten och vikten Om du fuskarnån gång (dvs på er weekend) är der ju ingen fara. Det är ju vardagen som räknas. Så resonerar iaf jag

Skönt att du fick sova bättre. Hur har ni haft det idag Irma? Är magen ok?

Usch va jobbigt Lelle! Måste vara hemskt att ha det så tufft hela tide. Stackars dig och lilla Alice!

Här går det helt ok. Haft mycket mys och god med tjejerna under dan. Storasyster har fått en sjukpresent, en by bok vi läst flera ggr Hon har sovit 2,5 idag och är mkt piggare nu.

Lovisa däremot sover knappt alls. Hon somnade 10.15 och sov 1,5 tim. Sövde henne i vagnen i garaget Men sen har hon varit vaken till 16.15!!! Helt galet!! Hon har gnällt i omgångar (säkert tanden) men även varit glad, iaf då hon fått uppmärksamhet Jag har tyvärr fått jättemycket mjölk pga senaste veckans konstanta ammande (pga tanden). Brösten läcker ibland och mjölken sprutar så hon frustar, sätter i halsen och ibland gråter i början då hon ska äta. Inte kul Lovisa har blivit pruttig i magen också så lite ond cirkel just nu tror jag. Har blockammar ett par dar men ska testa pumpa båda brösten ikväll innan nattamningen. Den holländska metoden ni vet. Hoppas det får bukt på det hela. Tror Lovisa ibland blir mätt på förmjölken nu så hon står sig inte lika länge plus att hon blir gasig. Nåväl, rapporterar imorgon hur det utvecklar sig. Ingen mer magsjuka här iaf. Der är vi innerligt tacksamma för. Och ikväll är det fredag Underbart!!!

Trevlig helg alla!!

Kram

• villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-02-28 01:35:39 följande:

Just ja, ikväll åt jag fläsknoisette med ris och bea från pizzerian. Sen slog det mig att de kanske hade stekt köttet i smör. Tänkte inte på det, hur svårt ska det vara egentligen. Kan ju vara att jag har fått i mig mp omedvetet.. Ska ringa imorgon och fråga. Måste mam börja om från början då, två veckor till menar jag?

Dels kan ju köttet vara stekt i smör eller vanligt margarin såklart men bea görs ju på smör och äggulor så det var nog framförallt såsen. Hoppas iaf att du fick lite sömn sen. Kram
  • villsågärna38

Här har natten varit mycket bättre Ammade 19, 24, 04 och nu 06.15 och hon har sovit bra emellan. Inga gaser eller tandproblem. Hon som ammat så ofta på nätterna sista veckan.

Gjorde susen att pumpa ut innan jag ammade på kvällen då jag fått så mkt mjölk. Haft lagom med mjölk i natt och tror hon fått mycket mer fet mjölk. Om ni tror att ni har för mycket mjölk ni som ammar ofta på natten (typ varannan timme). Testa!! Artikel finns på Amningshjälpens hemsida. Jag pumpade ur 0,3 ur ena och 0,4 ur andra bröstet. Tror jag fick ur all tunn förmjölk. Sen fick hon amma hur mkt hon ville på båda innan hon somnade. Har sen ammat ett bröst åt gången i natt och ska fortsätta blockamma 3-4 tim per sida idag. Hoppas problemen lägger sig då. Verkar iaf lovande. Inte kul när de gråter och krånglar vid bröstet.

Ingen mer magsuka här heller!! Peppar, peppar!!

Hoppas ni får en bra dag!!

Kram

• villsågärna38
    Danisen skrev 2015-02-27 21:10:38 följande:

Det jag skulle vilja göra allra mest nu är att sova!!!! Men det blir väl inte förrän jag är gammal... phu!! Vilka nätter. ..

Usch va jobbigt!! Hur har natten varit? Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-02-28 08:31:18 följande:

Aha ok bra att det funkade! Behöver inte amma så ofta på natten utan då kan de gå 4-5 h mellan amningarna.

Kram

Va skönt! 4-6 tim mellan brukar ju vi ha med och nu verkar vi vara tillbaka i det normala igen. Hon har nog levt på "sockervatten" senaste dagarna. Inte konstigt hon varit gasig och haft svårt att sova. Nu har hon precis somnat efter amning utan problem. Inget strul,mjölk hon sätter i halsen, frustar och blir ledsen. Utan precis som det brukar vara igen. Såå skönt!! Verkligen inte kul när amningen strular. Så tacksam att det finns råd att få. Ibland är Google bra att ha

Jobbigt med din mamma. Energikrävande med sånna människor helt enkelt. Men roligt att din pappa verkar varade gullig. Mina föräldrar orkar inte lika mkt som förr, blivit 70 år båda två nu, men ber jag om hjälp så hjälper de såklart till när de är nere och hälsar på. Var barnvakter sist en halvdag då jag var iväg till frisör mm. Men då min syster fick barn för 10 år sen orkade de så mkt mer. Då kom mamma ner och tog deras största en hel vecka när syrran jobbade osv. Finns inte på kartan nu tyvärr. Svärmor som är mycket yngre är vår klippa. Även om hon bor långt borta. Skåne känns som Frankrike ibland

Kram och hoppas ni får en bra dag idag!
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2015-02-28 10:01:19 följande:

Rent mög....!! Varje timme flera gånger och varannan. (Undra om hon är törstig ibland "bara") ammat ca 5-10 min vissa av gångerna. Vissa 20min.

Jag läste att du pumpat ur. Va det på kvällen då, hur tätt inpå amningen? Asså de här med blockamma, jag kör 3 amningar per bröst ungefär. Men det kanske är fel? Att man kör amning på ett bröst 3-4h blir ju inte många amningar trots matning ofta? Jag är nog trög efter sömnbristen... fattar inte hur jag ska göra?!

Usch va jobbigt din stackare!! Jag pumpade ut fem minuter innan läggning dvs precis innan hon skulle äta, sen ammade hon i 20 minuter och däckade (då hon släppte bröst bytte jag och sen en gång till dvs man ska låta dem amma från båda så många ggr de vill då). Sov 5 timmar till nästa gång då hon ammade 10 min från ett bröst. Sen sov hon fyra timmar till och då fick hon amma från nästa bröst. Blev också ca 10 min. Har du kvar artikeln eller ska jag leta åt dig? Vet hur det är då man är så trött. Inget konstigt att bara amma 5-10 min men om hon bara får förmjölk så står hon sig ju inte. Kan vara värt att testa iaf.

Nä det blir det inte men det viktigaste är ju att ett bröst får vila några timmar åt gången så att uppehållen blir längre. Speciellt på natten då det ju bidrar mest till att öka produktionen. Tyvärr tar det ju ett tag att minska mjölken om man bara blockammar. Får man längre uppehåll sen så blir det ju att man byter varje gång men vara ammar ett bröst. När kroppen ställer in sig på det så funkar det som bäst tycker jag. Funkade inte med bara blockamning för mig tyckte jag. Det här var mkt bättre. Nu har hon sovit 2 tim på fm. Var nog helt slut från igår.

Kram
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2015-02-28 13:13:03 följande:

Okej! Tack...

Men jag ammar från samma bröst nästan hela natten. Brukar byta bröst tidigt på morgonen (då det börjat spränga) så då förstår jag att hon får förmjölk bara (eller mycket iaf) . så egentligen fattar jag inte att hon blir hungrig och vaknar av det. Hon ammar jätte länge vid läggdags och jag hoppas varje gång att hon ska stå sig längre på det då. Men icke... . Tror att jag skrev ut artikeln sist T.om. så snäll du är <3.

Kram kram

Ja det är ju en svår balans det där. Jag tycker amningen funkar bäst när brösten liksom är inställda på att leverera det bebisen vill ha dvs aldrig blir hårda eller spränger utan känns rätt mjuka hela tiden. Lätt att tro att man inte har mjölk då men det har man - precis lagom testa det jag gjorde igår och se om det blir skillnad!! Håller tummen!! Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015