• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Irma01 skrev 2015-02-20 20:41:25 följande:

Kråkor gör jag som du, ta bort med pappret, efter att ha haft koksalt i näsborrarna.

Naglarna klipper jag faktiskt. De går ju bara sönder när jag filar och det tar bara längre tid...

Jag tänkte mer på att DU skulle få hjälp med vad du kan äta för att undvika MP och ägg, så kolla med BVC ang remiss till en dietist.

Kram!

Jag gör som Irma. Klipper med liten nagelklippare och filar sen bara kanterna.
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-02-20 22:23:58 följande:

Hon störs av täppan och gnäller av den, när hon inte kan äta blir hon arg och skriker. De misstänkte förstorad körtel bakom näsan som går att operera bort, typ sådan OP.

Allergi vet jag inte när man kan utreda.

Bvc är toppen men har tjatat så om nästäppan så känner att de inte riktigt fattar hur illa det är med magen nu också. Senast jag ringde kände jag att hon var "trött" på mig, vilket jag iof kan förstå.

Japp, bytte på en gång till de d-dropparna som du rekade.

Skrik fram tills nu, äntligen sover hon..

Kram

Ja barn är ju så olika. Lovisa har ju varit jättetäppt då hon varit förkyld men kämpat på med ätningen. Hon pausar och andas och äter igen osv men hon har ätit mindre då överlag vilket ju inte är konstigt då man är sjuk, man blir mindre hungrig. Funderar lite över om Alice däremot kan vara hungrg på kvällarna? Får hon i sig tillräckligt om hon har svårt att andas? Alla barn kan ju krångla vid bröstet i perioder men för Lovisa räcker det t ex att jag går upp i sovrummet och dimrar ner ljuset. Hade jag suttit i vardagsrummet på kvällen med andra människor och kanske tv på så krånglar och skriker hon, kommer inte till ro. Hon är så stor och medveten nu ovh nyfiken. Igår började hon gnälla redan vid 18 ( är ju fort förkyld) så jag gick upp och ammade vid 18.30 och en kvart senare sov hon. Förra veckan somnade hon runt 20 så infektionen gör sitt. Men om Alice en lång period inte kunnat äta ordentligt kanske hon på kvällen även är så superhungrig att det liksom slår slint? Bara en tanke. Har hon svårt att suga kan ju t ex koppmatning som komplement vara en idé? Braimstormar lite, vet att jag hade testat allt i din sits. Kram
  • villsågärna38

Usch och fy Lelle! Gud så jobbigt. Låter ju onekligen som att nåt verkligen är fel om hon skriker mkt även dagtid och alltid skriker då hon ska äta. Som att hon får ont i magen som du skriver. Jag hade slutat med ägg också om du inte redan gjort det (då även majonnäs, bullar och kakor med ägg, maträtter med ägg osv) och ja övriga gasbildande som kaffe (även om du verkligen hade behövt det), choklad, juice, jordgubbar, kål, lök, starka kryddor osv.

Ja du vet och har säkert redan slutat med allt det. Och lägger det sig inte på några dar så måste du få hjälp av Bvc. Hon är ju tre månader och ska ju inte skrika dygnet runt. Stackars, stackars er!!

Kan hon sova på dan? Hur funkar det?

Kram

• villsågärna38

Här hade vi bra natt. Lovisa sov 18.45-21 och 21-03 och sen till 06. Har svärföräldrarna på besök också så i helgen får vi mycket hjälp. Underbart!!

Ha en skön helg alla!!

Kram

• villsågärna38

Hej Tessie77 och välkommen hit!

Jobbigt med kolik. Förstår att det måste varit fruktansvärt. Skönt att det är bättre. Hade ni den klassiska varianten med otröstligt skrik på kvällen? Lilla Lovisa hade så i ett par veckor, gallskrek 2-4 timmar i sträck, men vi hade tur och det visade sig att det försvann då jag uteslöt ägg (uteslöt även mjölk en period men det tål hon). Hoppas att det snart går över helt för er!

Kram

• villsågärna38

Judda, du är ingen dålig mamma om du ger ersättning. Så får du inte tänka! Huvudsaken är att lilla Doris mår bra! Kram

• villsågärna38
    Jenkis skrev 2015-02-22 09:06:39 följande:

Hej!

Sådär 500 olästa inlägg... Typ, så jag är inte med i matchen.

MEN jag håller med om ersättning/amning som Glader skriver.

Minifom innehåller konserveringsmedel Lelle, så det kan hon också reagera på. Särskilt om man ger stora mängder.

Vi ger smakportioner här. Han är så intresserad av mat, så därför har vi börjat. Dessutom vägrar han ta flaska numera, så det enda sambon och ev. barnvakt kan mata med är gröt... Har provat olika flaskor, nappar, sked, kopp och pipmugg. Så det får väl vara så just nu. Han äter ju 99 % tutte.

Vet inte om man skulle kunna blanda ersättning till grötkonsistens i stället? Har inte vågat då det står att det är supernoga med proportionerna vatten/pulver.

Hoppas ni andra mår bra!

Hej vännen!

Kul att höra från dig!! Hoppas allt är bra Lovisa testar också små smakisar nu. Banan och avocado ligger i topp Gluten däremot kommer vi att vänta länge med. Vet inte om du såg länken som Danisen postade härom dagen? Men finns ju majsbaserad gröt också om man vill ge tidigt tror jag. Lovisa är inte heller så förtjust i flaska, jag kan absolut inte ge henne från den men har funkat att ge lite bröstmjölk då jag varit borta men hon kan även vara ifrån mig ca tre timmar utan mat om maken kör mkt bärsele el vagn så funkar bra iaf för oss iaf. Är ju bara nån månad till nu innan hon börjar äta mat tänker jag.

Ersättning ska man absolut inte blanda som gröt. Kan ge riktigt jobbig förstoppning så där måste man hålla sig till proportionerna.

Hur är allt annars? Hur stor är han nu er lille kille? Lovisa var 63 cm och vägde 6,7 kg härom dan! Hjälp vad det går fort!!

Ha en skön dag!!

Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-02-22 10:53:00 följande:

Tack för din omtanke Irma! Mår bättre men känner mig fortfarande risig. Sambon kom hem till lunch på fredagen och fick sova några timmar då och tog Adam mycket igår så jag kunde vila. Känner mig dock jetleggad och som jag kan sova hur mycket som helst! Huden är något bättre, kört mjölkfritt sedan i fredags och tycker även Adam spyr mindre men det kan vara en tillfällighet. Adam har inte heller varit i form, gnällig och klängig samt lite hostig. Sambon ska gå långpromenad med hunden och Adam idag så jag kan få sova ostört idag med.

Mysigt med utflykt! Kakslottet låter ju underbart!

Kram

Va roligt att höra ifrån dig!! Skönt att du mår lite bättre. Vila allt du kan och krya på dig! Kram
  • villsågärna38
    Tessie77 skrev 2015-02-22 15:10:15 följande:

Jag har uteslutit mjölkprotein i 10v, doktorn som vi gick till sa att det tar 2v innan mp lämnar min kropp sedan 2v för hennes tarmar att läka om hon nu hade allergi, vi märkte ingen skillnad dock men jag uteslöt det ett tag till, kändes inte värt att testa eftersom hon hade så mkt kolik iaf. I princip åt jag bara ren mat, kött, fisk, kyckling, pasta, potatis, ris, bulgur, banan, sallad, gurka, avokado samt havre produkter, typ havremjölk, kryddade bara med salt & peppar. Allt annat reagerade hon på, jag testade också 2v utan spannmål men märkte ingen skillnad, däremot så kan jag bara äta vitt bröd, fullkorn reagerar hon fortfarande på.

Usch, måste ha varit jättejobbigt. Hur mår hon nu den lilla? Mjölk och ägg är ju de vanligaste födoämnesallergierna så jag testade även ägg och i vårt fall var det boven. Kan kanske också vara värt att pröva om ni fortfarande har det jobbigt.

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015