• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

lelle75 skrev 2015-03-03 17:36:01 följande:

Bell- vill även nämna en mycket bra kräm mot eksem, röda veck, små prickar på kinderna. Det är Eucerins nya märke ato control, acute cream. Alice hade röda veck i halsen som jag smörjde med mildison varje dag i drygt en vecka men det hjälpte inte. Blev bra först när jag använde ato control. De har även badolja etc.

När försvinner skorv? Smörjer med borago en gång om dagen men det försvinner inte :(

Man ska smörja tre ggr per dag. Rikligt. Efter 8-10 dagar ska det försvinna. Kram
  • villsågärna38

Finns ju många sätt att få bort skorv. Att smörja med något fett t ex olja el fet kräm, låta verka några timmar och sen kamma, pilla eller t ex gnugga bort med en torr frottehandduk är en variant. (Tvätta håret sen efteråt såklart alt bara tvätta bort kan också funka ibland.) Skillnaden med Borago är att man inte behöver skrapa eller gnugga och att det behandlar orsaken, inte bara symtomen. Innehåller naturlig boragoolja som har ett ämne man tror saknas i huden då man får skorv. Funkar jättebra så länge som de har lite hår, annars blir det lite kladdigt

• villsågärna38

Hur är det med er idag tjejer?

Helt ok här. Blir lugn dag hemma tror jag med några promenader som vanligt Nu ska jag ta lite kaffe!

Ha en skön dag!

Kramar

• villsågärna38
    johjen skrev 2015-03-03 17:13:48 följande:

Hej! Nja tycker inte att sömnen strular dagtid men han sover ganska korta pass nuförtiden. Dock om det är saker omkring som.stör så har han svårt att sova så kanske kan det vara storasyster som är spännande? Somnar vid bröstet och vid promenad men sover nästan aldrig mer än 30 min. Däremot tycker jag att han är mycket mer missnöjd de senaste än innan. Kan knappt vara själv ängre, blir ledsen och vill bli buren. Visst han varit/är förkyld men tycker han är mycket mera gnällig. Ingen tand än dock och börjar fundera på om han blir mätt på bröstmjölken.. Han äter länge och ofta, det har han alltid gjort men trodde det skulle bli något bättre nu när han snart är 5 månader.Händer sällan att han slutar av sig själv utan jag får avbryta efter en stunds snuttande. När börjar nästa fas? Trodde det skulle vara lite lugnt ett tag

Kram

Eller hur!! Lugnt enligt appen men stämmer inte alls för oss iaf Lovisa sover länge när hon somnar men helst i vagnen. Jo storasyster och annat spännande påverkar men hon är ju på dagis och strular då iaf. Får väl se om det är övergående. Köpt krämen som ska lindra vid tandsprickning idag iaf. Bättre sent än aldrig!

Har du sovit mer i natt? Hur mår Adam? Att han ammar mkt kan nog ha att göra med förkylningen tror jag. Kan ju ha ont i halsen.

Ha en bra dag!

Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-03-04 10:34:10 följande:

Usch ja idag är det en prövning att vara förälder.. Vaknade i natt och hade svinont i halsen som inte ville ge sig här på morgonen, botar med massor av vatten, te och ingefära. Pms är också i full blom känner jag, tvättmaskinen sönder oxh vi ska åka bort i helgen, huset ser ut som een knarkarkvart ja listan kan göras lång.. Adam verkar inte vara nöjd alls gnäller mest hela tiden och känner mig förtvivlad över att jag inte kan hjälpa honom. Enda gången han verkar nöjd är när han ammar, länge, eller precis vaknat. Han verkar inte ha ont i magen, bajset ser fint ut, tanden har inte kommit fram, smörjer med samma salva som dig, han har sovit bra i natt, hälften i sin säng och hälften i min. Jag har sovit ok, först ett 4 h pass och sen 2 h. Gick upp innan Adam vaknat och röjde lite för jag tänkte att jag skulle bara skulle vara med Adam idag och inte hinna med en massa hushållsarbete men även om jag är med honom är han inte nöjd. Gnäller när jag byter blöja, bär honom och har jag honom i famnen ålar han runt. Enda gången han är något nöjd är när han sitter mellan mina ben i fällfällknivs position men det vill man ju inte att han ska göra för länge. Han har ingen feber heller så kanske är det så att har ont i halsen men det skulle han i så fall haft ett tag nu.. Jaja bara ge honom den närhet han behöver och antar att det blir mycket amning idag.

Kram

Usch ha jobbigt!! En sån dag med andra ord, ingen hit direkt Jobbigt med tvättmaskinen också. Hu!!

Är han förkyld är det säkert det som spökar. Får de feber brukar de mest sova. Vanlig förkylning är gnälligare enligt min erfarenhet. Kan ju hålla på i ett par veckor tyvärr Du kan ju testa att ge honom en alvedon och se om det blir bättre? Då märker du ju om han har ont nånstans eller om han gnäller pga en fas. Man får ju alltid vara lite uppmärksam på öronen då de är förkylda. (Då gör det ont när de ligger ner men lättar då de sitter upp, vill amma mkt som tröst. ) Tander brukar vara jobbigast dagarna innan det spricker och precis då det gör det så vem vet?

Hoppas du snart mår bättre!!

Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-03-04 10:43:26 följande:

Haft en bättre natt, troligtvis för att Alice somnade så sent. Sovit 3 x 2 timmar och jag sov hyfsat bra. Vid första passet väckte Alice mig och då kände jag hur djupt jag sov. Så himla sköööönt. Lillskruttan sover fortfarande på mitt bröst, hon är så trött nu då hon somnade så sent. Hon somnade nyss om på mitt bröst med sin lilla tumme i munnen. Så himla skönt att hon börjat ta tummen som kan söva henne. Eller kan det vara en nackdel att ta tummen så tidigt? Suger era små på tummen och hur tidigt började dem?

Va härligt! Oroa dig inte för tummen nu utan njut lite istället och mys med din lilla skrutta. Kram
  • villsågärna38

Testa Alvedon. Han tar ingen skada av en alvedon och om du märker skillnad så vet du att det är nåt på g. Kan vara tand, öra, hals osv. Testa om han gnäller mer om han ligger ner? Så brukar det bli om de har ont i örat. Ang halsen kan du ju kika så han inte är röd t ex fått streptokocker. Kram

• villsågärna38

Här har Lovisa sovit 2 tim på fm och är på ett ypperligt humör. Övar på att räcka ut tungan Härligt! Kanske gnällfri dag idag? Vore toppen eftersom storasyster började morgonen med ett trotsutbrott à la 2,5 år i

Precis bokat in fönstreputs nästa vecka också. Lyxigt När vårsolen skiner ser man knappt igenom våra fönster och det blir aldrig av för mig. Blir ju några stycken också då man bor i hus!! Hinner liksom med det dagliga med mat, handling, tvätt, plock men storstädning och fönsterputs har jag svårt att hinna med. Hur är det med er? Funderar på att beställa en storstädning också och kanske städning 1 gång i månaden framöver. Var lättare att hinna med då vi bara hade ett barn. Tycker det är svårt nu. Man vill ju göra annat än att pyssla i hemmet och snart när Lovisa börjar krypa så vill man ju inte ha några dammråttorna i hörnen längre He, he!!

• villsågärna38
    johjen skrev 2015-03-04 11:23:57 följande:

Borde han inte ha feber om det är något med örat?

Inte nödvändigtvis. Kan räcka med en förkylning.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015