• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-05-04 10:54:02 följande:

Här har vi haft en jobbig natt med gnällig och snuttig Lovisa. Hon var även lite gnällig igår inte som hon bukar. Sov sämre osv. Har precis upptäkt att jag fått i mig ägg i helgen. Av misstag pga maken köp Grana padano ist för riktig parmesanost Han visste inte det och jag har trott att jag ätit den äkta varan. Är ett äggämne i som konserveringsmedel i kopian. Nåväl, nu ska jag avstå så hoppas vi på bättre natt i natt.

Kram

Usch då...bra iaf att du vet vad det beror på, men jobbigt när man är så noggrann att det händer ändå

Hoppas dagen blir bättre, hur länge brukar det hålla i sig när hon har fått ägg i sig?

Här lyckades vi ta fel på BVC tiden, så det var bara att åka hem och åka tillbaka senare

Victor sover en stund nu, valpen har också kraschat och den stora varelsen är på dagis. Victor var iaf på ett strålande humör i morse och skrattade och log som en solstråle, hoppas det håller i sig!

Kram
  • Irma01
    Danisen skrev 2015-05-04 11:36:54 följande:

Jag brukar lägga Maja på handdukar på golvet när vi är på simmet. Det funkar fint smile1.gif om det inte finns lediga underlag t.ex smile1.gif jag är alltid själv i omklädningsrummet. Har ni inte dam och herr försig? Bara tänker hur ni brukar göra annars smile1.gif ?

Jag har pratat med sköterskan på vårdcentralen jag ska ner dit när Maja har vaknat och ätit för att träffa en sköterska som i sin tur gör en bedömning av henne och om läkare behövs tillkallas det. Vår vårdcentral är så bra smile1.gif .

Så skönt med en bra vårdcentral . Lika bra att de tittar på henne, så kan du känna dig lugnare sedan förhoppningsvis!
  • Irma01
    johjen skrev 2015-05-04 11:24:09 följande:
    Bra tips med underlag! smile1.gif Tack Irma!
    Adam är en ganska lugn bebis som inte brukar skrika förutom när han är hemma tex på öppna förskolan betraktar han mest andra och är ganska tyst. Men man vet ju aldrig! Han gillar vatten så det är ju en bra förutsättning i alla fall.
    Kram
    Då kommer det säkert att gå hur bra som helst. Ville bara påpeka det så du inte oroar dig om det händer!

Vi älskar att gå simma och kör varann gång då både jag o maken tycker att det är en så mysig stund .

Vi kommer absolut att fortsätta längre fram.
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-05-04 13:25:57 följande:
    Tack vsg, hade läst detta men hittar inget om att de ska dricka. Alice ammar ju regelbundet under dagen men äter lite grann vid lunch och middag. Menar du att man ska amma/ge vatten samtidigt/ i samband med måltid/gröt? Eller kan man amma en timme senare? Ger man vatten på nappflaska då? Vad finns det för annan dricka att ge dem?

En burk håller sig inte så länge, så därför gjorde jag så nu, hon har även fått pure med gröten. När hon börjar äta en halv burk så ska jag göra så (vilket hon gjorde idag, morots- och potatispure)
    Hej Lelle,

Så länge du ammar behöver de inte dricka vatten, men det är bra att träna det speciellt om de inte tar flaskan som Victor. Man kan använda en "pipflaska" från Ikea t.e
    Den ger vi till Victor då och då, och lär honom att dricka ur den. Han vill helst inte dricka vid maten då är han mest fixerad vid just maten, men man kan pröva på andra tider också.
    Dessutom är det mycket vatten i burkmaten, så du behöver absolut inte vara orolig att Alice inte skulle få tillräckligt väska i sig. 
    Ett annat tips är att göra gröten på bröstmjölksersättning eller bröstmjölk t.e

En öppen burk mat håller sig i kylskåpet åtminstone 2 dagar. Vi brukar ge hälften av en sort till lunch, hälften av en annan till middag för att variera lite.

Du kan också frysa in resten om du är rädd att det inte går. Jag skulle absolut följa vsg råd och inte ge för mycket av fruktpuré till lunch eller isf som efterrätt. De gillar ju det söta och det kan ta längre tid att lära dem att äta grönsaks och protein puré...

När det gäller när du ska amma så tycker jag att du ska inte oroa dig för mängden vätska men följa Alices rytm. Det finns ingen rätt eller fel.

Kram
  • Irma01

Hemkommen från 8 månaders kontroll, och allt ser bra ut, han låg lite lite under medel på vikten nu så vi ska nog öka lite på maten, inte alltid lätt att veta!
    8 kg 260 g väger han och är 70 cm lång. Längden och huvudmåttet är prick som en medelsvensson

Nu ska vi också boka tid för mässlingsvaccinet, tack till (ursäkta) alla galna människor som tror på propaganda och med sina beslut ser till att en sjukdom som var utrotad kommer tillbaka....Jag förstår att man kan vara tveksam till NYA vaccin, men att vägra använda vaccin som har visat sig fungera i även 60 år känns ju bara dumt!!!! Det är iaf min personliga åsikt!

Så nu får vi göra det innan vi åker till Frankrike, och sedan igen när han har fyllt ett...

Kram

• Irma01
    lelle75 skrev 2015-05-04 16:33:52 följande:
    Tack Irma!

Alice är tokintresserad av mat och äter allt hon har fått smaka på så är inte orolig, hon har smakat det mesta och tjuter av lycka och vill ha mer. Hon tar ju också flaska så det blir inget problem. Hon har ju sett mig dricka ur petflaska och vill göra likadant, så hon skulle säkerligen dricka ur en petflaska också (fast då spills det så klart) likaså från ett glas. Men vi har barnmuggar hemma så vi får börja med det tills hon lär sig att dricka som en vuxen.

Tanken var inte att ge henne fruktpure varje dag så klart men tills magen kom igång, nu är katrinplommonpuren slut så då blev det morotspure idag. Nu vill hon dessutom ha maten snabbt och gnäller till om det dröjer för länge innan skeden kommer.

24 timmar stod det på en av mina Hipp-burkar att det håller. Ska också göra egen pure när hon kommit igång ordentligt. Vill ju egentligen att hon ska helammas ett tag till men hon är ju så intresserad av mat så vill gärna ge henne det vill ha, hon vill ju ha tutte också.
    Är hon intresserad av mat så tycker jag att du låta henne ära och inte helamma. Det är ju bara bra att hon tycker om mat

Delamma går ju fint det med!

Nej, jag förstod det med fruktpure, menade bara att det är söt så de brukar lätt tycka om det men det kan vara svårare med grönsaker...

Perfekt om hon gillar allt, bara att tacka och ta emot!

Jag har utan problem kunnat ha maten 36 timmar i kylen iaf. Men frysen är toppenbra annars. Snart äter hon ju så pass mycket att du inte behöver tänka på sånt

Kram!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-05-04 14:46:56 följande:
    Härligt att allt såg bra ut!! smile1.gif stora killen!!! Och helt sjukt med mässlingen. Man blir ju matt smile4.gif Tur det finns vaccin iaf även om jobbigt att behöva ta det två gånger.

Och maten fixar ni ju enkelt. Inte svårare än att lägga till nån amning och ytterligare ett mål puré/gröt. Små barn har små magar och behöver äta ofta smile1.gif

Kram
    Eller hur...man blir faktiskt arg på dessa typer...

Ja, toppen att allt var bra! Är inte speciell orolig för maten, har ökat hans eftermiddags mellis och ska ha lite mer till frukost också så ökar jag lite lunchen sedan. Det blir nog bra!

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-05-04 17:20:46 följande:
    Vi har också 36 tim utan problem. Håller helt med dig! Det enda man ska tänka på isf Lelle är att inte värma hela burken, inte låta den stå framme heller utan rätt in i kylen och inte spara det som redan varit värmt.
    Vad bra att du skrev det, glömde helt bort att nämna det!
  • Irma01
    Danisen skrev 2015-05-04 17:36:34 följande:

Vi sitter på barnakuten nu... !!misstanke om rs virus från vårdcentralen så dom skickade hit oss Med remiss. Håll tummarna för henne.

Nej!!! Men vad bra att ni åkte in!

Håller alla tummar att det inte är RS!

Kram
  • Irma01
    Bell13 skrev 2015-05-05 08:10:54 följande:

Kan spädbarn vara förkylda utan att vara sjuka? Douglas har varit förkyld ett par dagar med mycket nysningar och hosta (torrhosta) hörs när han andas att han har snor i näsan, snarkar även när han sover.

Imorse när vi vaknade så pep det när han andades och jag vet inte om det är ett dåligt tecken?

Han äter som han brukar, har inte feber och verkar inte slö eller hängig.

Vi har en lite dragig lägenhet där det blåser in luft hela tiden och jag tänker att han ska vänja sig vid det. Han är ju inte van vid något ännu, han är ju bara 3 veckor.

Hej Bell,

Med tanke på hur liten han är skulle jag kolla med BVC då de kanske tycker att ni ska testas för att utesluta RS.

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015