lelle75 skrev 2015-05-04 13:25:57 följande:
Tack vsg, hade läst detta men hittar inget om att de ska dricka. Alice ammar ju regelbundet under dagen men äter lite grann vid lunch och middag. Menar du att man ska amma/ge vatten samtidigt/ i samband med måltid/gröt? Eller kan man amma en timme senare? Ger man vatten på nappflaska då? Vad finns det för annan dricka att ge dem?
En burk håller sig inte så länge, så därför gjorde jag så nu, hon har även fått pure med gröten. När hon börjar äta en halv burk så ska jag göra så (vilket hon gjorde idag, morots- och potatispure)
Hej Lelle,
Så länge du ammar behöver de inte dricka vatten, men det är bra att träna det speciellt om de inte tar flaskan som Victor. Man kan använda en "pipflaska" från Ikea t.e
Den ger vi till Victor då och då, och lär honom att dricka ur den. Han vill helst inte dricka vid maten då är han mest fixerad vid just maten, men man kan pröva på andra tider också.
Dessutom är det mycket vatten i burkmaten, så du behöver absolut inte vara orolig att Alice inte skulle få tillräckligt väska i sig.
Ett annat tips är att göra gröten på bröstmjölksersättning eller bröstmjölk t.e
En öppen burk mat håller sig i kylskåpet åtminstone 2 dagar. Vi brukar ge hälften av en sort till lunch, hälften av en annan till middag för att variera lite.
Du kan också frysa in resten om du är rädd att det inte går. Jag skulle absolut följa vsg råd och inte ge för mycket av fruktpuré till lunch eller isf som efterrätt. De gillar ju det söta och det kan ta längre tid att lära dem att äta grönsaks och protein puré...
När det gäller när du ska amma så tycker jag att du ska inte oroa dig för mängden vätska men följa Alices rytm. Det finns ingen rätt eller fel.
Kram