• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-04-21 20:39:10 följande:
    Hon har fått antibiotika nu. Inget att göra åt smile4.gif Örat såg illa ut och hon hade 39,9 (!) grader i feber. (38,5 efter febernedsättande. ) Tur man kan varva alvedon och Ipren för alvedonen slutar verka efter 3 timmar och med alvedon kom vi inte under 38,5 iaf. I em var det så gnälligt att jag höll på att få krupp. Kollade febern och då hade hon 39,9. Tre timmar efter hon fått alvedon!! smile4.gif gav Ipren då ist så då började hon må lite bättre men febern gick aldrig under 38,5. Inte konstigt att hon hade ont i kroppen och var gnällig.

Vi hoppas på bättre dag imorgon. I natt sov vi väl en 3-4 timmar var jag och maken. Sjuka barn sover inget vidare smile5.gif Tur att Lovisa sover bra iaf. Vaknar runt 24/01 och sen vid 06 men då somnade hon om till 08 efter amningen så vi fick iaf sovmorgon smile1.gif . Båda barnen har som tur är sovit mkt idag. 2,5 resp 4 tim så jag har kunnat sova på dan. Storasyster och jag sov t i m 1,5 tim i soffan i em medan Lovisa sussade i sin säng. Mysigt smile1.gif Vi bytte från bedside criben till spjälsängen för nån vecka sen och numera går det superbra även att sova inne på dan för lilla Lovisa. Hon är överlag väldigt harmonisk just nu så tur det iaf.

Hur är det med er?

Kram
    Men vad jobbigt ni har det med dessa öroninflammation...hoppas verkligen det blir en bättre dag!

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-04-23 11:04:46 följande:

Hur mår ni alla idag? Här är det nästan som vanligt igen. Storasyster mkt piggare och har även börjat äta nu men hemma idag med. Inte ork att klara en hel dag på förskolan ännu. Lovisa lite snorig men pigg. Fick sova bredvid mig i natt från amningen 23.30. Hon riktigt hostade in sig då hon made då och jag känner att jag inte hunnit med henne som jag velat i veckan och vi sov som små stockar både hon och jag till 6:30. Sen ammade hon och sov i sin säng till 8.30 och storasyster sov till 7:30. Skönt med lite sovmorgon

Nån som kännt av de där med håret ännu förresten? Jag har blivit tunnhårig vid tinningarna men ser att det är på väg att växa ut igen som tur är Var likadant förra gången. Klassiskt efter graviditeten symtom.

Ha en bra dag alla!!

Kram

Hej vännen,

Vad skönt att allt är på väg tillbaka till det normala! Hoppas verkligen att ni får njuta av lite lugn och ro ett tag

Här är det bra, igår hade vi en riktig dålig dag, Victor skrek ungefär hela dagen, ingenting var bra. Tanden som spökar tyvärr. Han vill inte ha bitring, det enda som hjälpte lite var att bära honom, lillskrutten!

Idag är det en helt annan kille som tur är. Har just ätit sin lunch och sjunger här i sin stol bredvid mig. Skrattar högt i emellanåt när Rutger kommer förbi och ger honom en puss Hjärta. Vi har redan njutit av en lång promenad i solen (i skogen så vi inte blåste iväg ), och så ska vi iväg till shoppingcentrum för att handla lite senare. Hoppas hans humör håller i sig!

Kram
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-04-25 20:52:29 följande:
    Det är faktiskt ännu värre än tidigare, hon sover som längst 2,5 h men det är inte varje natt. Inte ens första passet sover hon länge, hon vaknar efter varje halvtimme. Men har börjat liggamma så att man får ngn sömn och det funkar bättre nu när hon är större.

Men har ett PROBLEM. Hon har fått tänder eller det är väldigt vasst, har så ont och vet inte om jag kan amma längre, hur gör jag nu?
    Men usch Lelle!

Förstår att du är tveksam till amningen när hon nu har tänder...själv var jag glad över att ha bara fick tänder nu vid 7,5 månader då jag har nästan helt slutat amma.

Hur går det för Alice med maten? Har ni börjat med smakportioner än? Hon är väl 5 månader nu eller hur? Är hon intresserad i mat, äter hon gärna? Isf kanske du kan börja snart med att ge henne puré vid ett mål och se hur det går? Gillar hon det så behöver du inte helamma, du kan blanda lite. Menar absolut inte att du ska ta bort amningen nu självklart men mer att du kanske om en månad eller så kan ha två mål med "mat" och resten amning.

Kram!
  • Irma01

Villsågärna, grattis till dopet, så härligt att allt gick bra och att Lovisa var vaken mestadels av sin stora dag
    Hoppas natten gick OK!

Igår var jag på en hundtävling hela dagen då jag var en av de som anordnade det. Åkte hemifrån kvart i sex på morgonen och kom hem kl 19. Mitt på dagen fick jag ett sms av maken med en bild av en strålande glad Victor och att allt gick alldeles utmärkt. Hann hem till nattningen, och det gick utan bekymmer.

Ganska skönt faktiskt att få göra något helt annat en hel dag, dessutom hade vi strålande väder och allt löpte som det skulle

Har just lagt Victor för hans sovstund, hoppas att han somnar nu och sover minst 1,5 timme. Tänker passa på att ta min bok, valpen och gå sätta mig i solen på altanen! Svårt liv verkligen

Lelle, har tyvärr inga tips när det gäller bitandet. Jag är oerhörd känslig så jag tycker att det är så skönt att det bara är nu som Victor får sina tänder då vi ammar bara på morgonkvisten när han vaknar numera. 
    Hoppas det går framåt med Alice och maten, det är bara att ha tålamod och fortsätta, till slut blir det bra. De behöver ju som sagt annan mat nu också än bara bröstmjölk. Kan säga att jag tycker att Victor äter verkligen som en häst, men det är förmodligen helt normala portioner för hans ålder... (vill inte tänka på hur det kommer att se ut när han är tonåring! Flört)

Kram på er tjejer!

• Irma01
    johjen skrev 2015-04-29 10:10:23 följande:

Usch Adam har kommit in i en dålig sömnperiod igen.. Vaknar runt 3 ggr per natt och kan inte bli tröstad av något annat än bröstet. Jag är så trött så jag somnar under amningen men vaknar sen efter 45-60 min och lägger över honom i hans säng. Och väntar på att han ska vakna nästa gång så blir sisådär 5-6 uppvaknande per natt. Varit så här sedan slutet av förra veckan och tror att det är tänder på g igen. Så här var det förra gången också han höll på att få tänder. Duttade med alvedon på tandköttet igår kväll och då sov han väl något längre första passet men ska prova och ge honom en dos ikväll. Man glömmer bort och skruttigt man mår när man inte får sova på några dagar. Adam sover ju helt ok annars med max ett uppvak per natt och efter fått sova typ 5 h upphackat några nätter blir man både deprimerad och sur. Sambon försöker hjälpa och förstå men drar sig undan när jag blir sur.. Vad hände med älska mig mest när jag förtjänar det minst för då behöver jag det bäst?!

Hoppas ni andra mår bra och har det bra!

Kram

Blää...Stackars er, det där är verkligen jobbigt! Speciellt med tanke på hur snabbt man vänjer sig till att de sover bättre. Så när det blir tre ggr per natt igen så blir det extra jobbigt!

Hoppas natten blev bättre och att Alvedon hjälpte. Här är det helt Ok just nu, Victor skriker ibland till mitt i natten, men då räcker det med att bära honom i några minuter så kan man lägga honom igen. Vet inte riktigt bad det handlar om, det kommer säkert att försvinna lika fort som det kom.

När det gäller din sambo så är det tyvärr just det där vanliga att de inte riktigt kan förstå hur det känns och hur trött, sur och ledsen man kan bli efter timmar av skrik, när man inte lyckas trösta de små. Prata, prata och prata om det är den enda tips jag kan ge.

Stor kram!!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-04-29 21:25:54 följande:
    Usch va jobbigt, säkert tänderna som spökat på dan med. Då förstår jag, med 90-säng hade inte jag samsovit heller Jag ligger ju i dubbelsäng. Hoppas, hoppas att det blir lite lugnare av alvedonen iaf. Är det riktigt illa och han verkar störd av tänderna så kan du ju ge en supp i natt med. Bryter säkert igenom imorgon. Låter så iaf!!

Här har Lovisa kört så hårt idag (försökt krypa, hoppat i hoppgungan osv) att hon skrek som en vildvittra (du vet de där fåglarna i Ronja Rövardotter) vid middagen pga att gröten inte kom tillräckligt snabbt och sen vid läggningen så ammade hon som besatt i tio minuter, slet sig loss ifrån bröstet med ett "plopp", la sig raklång på rygg med armarna rätt ut åt sidorna och började snarka!!! Fick kväva ett gapskratt för hon såg så rolig ut!!! Väldigt enkel nattning ikväll iaf

Stora kramar och sov gott
    Haha, sötnosen, måste ha sett helt underbart ut!

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-04-30 10:05:47 följande:
    Ja det såg så roligt ut smile2.gif Jobbigt att han skriker på natten. Kan ju va allt ifrån gaser till drömmar. Skönt att det går över snabbt iaf. Är det bra med er annars? Hur går det med valpen? Kram
    Tack, annars är det bra . Det går fint med valpen, han finner sig i det mesta!

Tror faktiskt att det är drömmar det handlar om. Det går säkert över av sig självt, och det viktigaste är att det går smidigt och snabbt att lägga honom igen.

Kram!
  • Irma01
    Bell13 skrev 2015-04-30 12:14:49 följande:

Idag har vi varit på BVC igen och mätt och vägt lillen.

Han väger nu 4030 g och har gått upp 320 g sedan förra veckan och han har blivit 1,5 cm längre också smile1.gif

Mjölken räcker nu och flaska är inte nödvändigt men jag pumpar ändå lite grann och sparar i frysen.

Går bättre och bättre i vagnen med, bara han är trött och mätt så är han rätt nöjd i den. På väg hem från BVC idag var han trött och skrek lite grann, han kan inte somna själv utan behöver alltid hjälp. Tycker att jag börjar komma underfund med hur han vill att saker och ting ska vara smile1.gif

Härligt Bell
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-05-01 08:28:55 följande:

Hur mår ni idag alla? Lovisa har haft en bra natt när men vaknade tidigt... 05.30 Blä!! Men sover iofs redan igen nu så lugn frukost nr 2 Hon är inne inen fas av enorm utveckling nu så säkert det som spökar. Hon "jobbar" hela dagarna och äter som en häst

Kramar på er!!

Hej!

Tack, bra här förutom att Victor vaknar aldrig senare än halv sex på morgonen...så vi går skift här, för att den ena ska kunna sova lite. Han har enligt appen kommit in i en ny utvecklingsfas, märker inte så mycket av det just nu men det kommer väl. Han är också mycket mer krävande när han är vaken och man måste ju hitta på lite saker!

Kram
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-05-01 09:06:25 följande:
    Tack vsg att du frågar! Har tyvärr inte kommit så långt i boken ännu. Men eftersom att jag har börjat liggamma så underlättar det enormt, ammar i sömnen så känner mig inte lika trött längre. Ibland om jag är vaken så trycker jag hennes snutte mor henne istället för tutte och det funkar rätt bra. Vi har börjat med pure och gröt och hon somnar alltid i vagnen en gång per dag.

En fråga, hur äter era små?

På kvällen äter Alice jätteofta och kräks mycket, vet inte hur jag ska ändra det beetendet..

Kram
    Så här ser det ut hos oss (tänk dock på att Victor blir 8 månader på torsdag...) numera:

Han vaknar runt 5 tiden, då liggammar vi en stund. 

Runt kl 8 så är det dags för frukost, oftast är det gröt, 4 till 5 msk pulver blandat med bröstmjölksersättning alt vatten. Varierar mellan risgröt, dinkelgröt och havregröt. Om den inte är smaksatt blandar jag i lite fruktpuré. 

Runt kl halv tolv/tolv är det dags för lunch som består av en halv burk matpuré som huvudrätt och en halv burk fruktpuré spm efterrätt (de stora burkar på 190 g alltså, inte de små, då äter han en hel)

Allt mellan halv tre och fyra beroende på schemat och sovstund samt när lunchen har varit så är det mellis, som för det mesta är fruktpuré/alt smoothie eller fruktpuré som innehåller yogurt eller en gröt.
    Om det är gröt äter han lika mycket som till frukost, om det är det andra så äter ungefär 100 g (en smoothie äter han lätt).

Sedan runt halv sju, sju är det dags för middag som delas på samma sätt som lunchen men det blir inte samma mat för att få in en del variation.
    Även om jag ibland gör mina egna puréer så sparar jag dessa i samma glasburk så portionerna blir samma.

Vi har ingen "kvällsmål" efter middag, då han går och lägger sig senast senast kl halv åtta, han orkar inte vara uppe längre.

Vi ska till BVC på 8 månaderskontroll på måndag, få se om han ligger fortfarande på kurvan eller om vi ska öka matintaget.

Kram!
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015