• Bell13

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Kan stolt berätta att Douglas verkar älska mangopuren idag har han ätit en halv burk (stor burk) fördelat på två ggr.

Har inte lika stor framgång gällande ersättningen men vi kämpar på. Han sover verkligen inte bra men funderar på om han kanske håller på att bli sjuk eller få en tand. Han är 5 mån och vissa barn är ju lite tidigare. Han är gnällig när han är vaken och mest missnöjd och vill amma ofta, är ju tröst också för honom.

Enligt wonderweeks är det ny fas om 4 dagar. Önskar jag visste vad som var fel och kunde rätta till det. Sjukt glad över mangon idag så jag tänkte mata med den den här veckan och byta smak sedan.

• Bell13
    Irma01 skrev 2015-09-14 20:24:43 följande:
    Vad bra smile1.gif . Victor tog aldrig flaska, så ersättning får han i gröten i stället.

Håller med Lelle, låter som tänder.
    När det gäller detta med maten så är det verkligen två steg framåt och tre steg tillbaka smile5.gif
    Bara att prova på och fortsätta erbjuda olika smaker, han är ju fortfarande liten ju!

Hoppas ni får lite bättre natt.

Kram
    Matar bara om han gillar maten för jag resonerar att det kan helt förstöra matlusten om jag tvingar i sånt han inte vill ha. Gröt är inte poppis men jag provar ett par dagar till

Nu sover han sedan 1 h tillbaka och jag hoppas vi får en bra natt. Blir så himla jobbigt när han inte är på bra humör och så svårt när han inte blir nöjd när vi provat allt.
  • Bell13
    lelle75 skrev 2015-09-14 20:00:17 följande:
    Låter som tänder på g. Alice fick två längst ner vid 5 månader, mycket gnäll dagtid och dålig sömn har hon alltid haft och har fortfarande tyvärr. Nu vaknar hon alltid efter 30 min och då har hon svårare att somna än hon hade vid läggdags och nu har hon fått för sig att vakna en gång i timmen. Det är verkligen fram och tillbaka här. Men börjar vänja mig vid denna ständiga yrsel. Annars fullt upp här och har svårt att hänga med i tråden och kommentera som jag vill.

Kram på er
    Stackars Alice och framförallt er som inte får sova. Douglas sov faktiskt bättre i natt och ville inte äta som han brukar utan kanske 2 ggr.

Det är nog tänder eller utvecklingsfas är sååå svårt att veta.

Ska fortsätta med mango idag, tänker att jag kör den hela veckan och byter smak sedan. Igår fick jag för första gången kasta en burk för den var slut och inte för den var för gammal

Idag har jag också föräldragrupp första gången. Hoppas på att hitta någon att kunna promenera med och umgås med ibland
  • Bell13

Idag har vi haft en riktigt dålig dag. Douglas sover så dåligt och blir så övertrött och skriker och vrålar så det är inte sant.

Hans pappa fick komma hem med bilen på lunchen så jag fick köra honom i den och han har sovit sedan 13.30 vaknade inte ens när jag lyfte över honom från bil till vagn.

Verkar som det blir så här när han inte sover en lång stund när han sover första gången. Imorgon ska jag prova att köra honom i bilen direkt. Dagarna blir verkligen helt förstörda när det blir på det här sättet. Är nästan säker att det beror på nästa fas men vi får se hur det utvecklar sig är helt slut och helt gråtfärdig.

• Bell13
    Sira skrev 2015-09-15 17:17:52 följande:

Usch så jobbigt du har det Bell. Lider verkligen med dig. smile4.gif Har du någon möjlighet att få en stund själv på kvällen? Om inte annat bara för att få gråta en stund? Även om det inte löser något kan det kännas lite bättre att få ut det...

Ja då en liten stund. Är så jobbigt med detta skrikandet. Om han sover några timmar på förmiddagen blir oftast hela dan bra. Fr o m imorgon får jag köra runt oss i bilen på förmiddagen för i bilen sover han alltid. När han sovit idag så åt han gröt med mango och var på strålande humör hela kvällen. Nu ligger jag och ammar honom och hoppas på en bättre dag imorgon.

Kram
  • Bell13
    Irma01 skrev 2015-09-15 19:39:56 följande:
    Usch...låter jobbigt. Förstår att du gör det som fungerar, så bra att det går med bilen iaf just nu.
    Har glömt nu men vägrar han helt att sova i vagnen? Hur ofta vaknar han under natten nu?
    Kom ihåg att fasen efter Event (det är väl kategori har jag för mig) var lättare, iaf för oss om det kan vara en tröst.

Skickar styrkekramar!
    Går jag ut med honom i vagnen sover han ofta bra, slutar den att rulla vaknar han direkt. Han vaknar ca 3 ggr på natten och vill ha mat. Somnar 19 och vill gå upp vid 06 så 11 h med avbrott för lite amning.

Hemma sover han inte bra längre, vet inte varför. Vaknar efter 20 min och då är han glad i 30 min och sedan vill han sova igen och det blir en ond spiral.

Måste prova allt och hoppas att det snart blir som vanligt igen.

Kram
  • Bell13
    lelle75 skrev 2015-09-15 21:01:08 följande:
    Har du prövat att köra i vagnen på grus annars, eller kullerstenar om du nu har det i närheten. Det funkar toppen här. Jobbigt för dig att behöva åka runt i bil. Usch, känner igen det där med att dagarna blir förstörda. Så har jag det fortfarande.
    Brukar gå runt en sjö och det är grusväg och det funkar bra. Allt är bra så länge han sover länge ungefär vid 8.00 då han sover första gången. Sover han 20 min då får jag hålla på och söva 8 ggr och det går liksom inte. Har provat att mörklägga osv men inget funkar dagtid. På kvällen somnar han fort och vaknar inte annat än för mat.

Kram
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-09-16 11:59:04 följande:
    Usch va jobbigt! Visst kan det vara närhetsbehov men jag tycker nog det låter som att det är nåt annat än bara utvecklingsfasen. Tror att han som du säger sen blir övertrött och därför skriker och då är ni inne i en ond cirkel. Tror inte på att han ska somna själv i babygymmet eller liknande. Då hade han sovit i vagn som inte rullade osv. Det är långt ifrån alla barn som somnar själv på så sätt utan istället blir övertrötta.

Jag hade ställt mig frågan om han för det första är hungrig? Äter han ordentligt med frukost? Gröt till frukost kanske och inte bara amning? Vill han amma nonstop - kanske öka på mjölken? Lovisa ammade dåligt i den här åldern också. Funkade inte in public och åt dåligt om jag inte låg i sängen i lugnt och tyst rum och ammade. Då åt hon effektivt på ca 15-20 min. Hon blev distraherad annars så när vi var på semester då hon var sex månader fick jag springa upp på rummet med jämna mellanrum och amma t ex. Gick inte i solstolen. Då åt hon för dåligt, sov sen kort och blev övertrött. Ond cirkel.

En annan tanke är att han har förkylning eller tand på g. Testa ge en alvedon om han äter ordentligt på morgonen så det inte är det som är problemet. Lovisa fick sin första tand på sin femånadersdag så visst kan det vara det.

En tredje tanke är att du äter något som han inte tål och därför sover dåligt. Bara kan sova bredvid dig då det isf är en tröst, han kan tröstäta osv smile5.gif Dricker du kaffe, äter lök, vitlök, choklad, jordgubbar, starka kryddor osv? Kan han som Lovisa vara känslig för ägg? Hon blev just som du beskriver. Sov urdåligt på dan och sen blev det skrikkalas på em och kväll smile4.gif Har det förändrats sen du började med gröten och smakisarna? Och ersättningen? Bara en tanke. För matdagbok i ett par veckor och skriv ner hur han sover och skriker. Kanske kan du sen se ett mönster?

Hoppas innerligt att det ger sig snart iaf. Låter urjobbigt!! Speciellt då man har fler barn. Lider med dig!

Kram
    Hej?

Igår hade vi en helt underbar dag. Satte honom i bilen vid 8.30 så han somnade ca 8.45 och så sov han till 11.00. Var sedan vaken till 12.30 och somnade igen i bilen, hade varit på Ikea så skulle åka hem. Han sov sedan till 14.30 och vaknade inte ens när jag lyfte honom från babyskyddet till vagnen.

Han sov sedan igen 15.30 till 16.15 och somnade vid 19.00 och vaknade tidigare vid 05.20

Han var som en solstråle hans vakna tid igår.

Märkte igår att han blev distraherad när jag ammade honom i Ikearestaurangen men tror ändå han fick i sig det han behövde.

Ska prova samma rutin idag och se om han är på lika bra humör

Tackar också för dina tips och råd.

Kram
  • Bell13
    Irma01 skrev 2015-09-16 08:42:43 följande:
    Ok, då är jag med. Vet inte om det kan vara en tröst men vi hade en kort period då Victor vaknade mer på nätterna och i efterhand visade det sig helt enkelt vara en period då mycket händer i hjärnan som gör att de somnar sämre.

När det gäller dagen så har jag alltid tyckt att det har varit svårt att få rätt timing med sovandet, men vid 5 månader så somnade han oftast själv i babysittern t.e. Har du testat att inte försöka lägga honom och se om han somnar av dig självt? Jobbigt när man har grejer planerade men kanske värt att prova? Victor kunde t.e somna i sitt babygym...

Kram
    Här har vi ingen speciell tid dagtid som han sover men han kanske behöver det? På kvällen går vi alltid och sover 18.45 till 19.00 och när han sovit orkar han vara vaken ca 2 h.

Hans storasystrar kunde somna i babysitter men det har Douglas inte gjort någon gång. Han blir väldigt gnällig när han blir trött och får han inte hjälp att somna blir det bara gallskrik.

Inatt så hade han jättestort närhetsbehov, sov på min arm hela natten. Flyttade jag på mig så vaknade han till. Han brukar vara nöjd med att vi sover bredvid varandra men inatt behövde han extra trygghet så det är ju säkerligen som du också säger att det händer mycket i hjärnan också

Tack ändå för tips och råd. Kanske kan han somna så när han blir lite större

Kram
  • Bell13
    Sira skrev 2015-09-16 11:29:53 följande:

Hade ju tänkt skriva en massa igår men somnade till vid läggningen av storasyster. Vaknade igen vid 21.30 och gick och la mig. Jätteskönt, tror jag ska lägga mig före 21 ikväll också... smile5.gif

Johjen: Fy vad jobbigt med pms men bättre att ha det nu än på semestern iaf även om denna veckan blir tuff.

Vsg: Vilken härlig beskrivning av Lovisa och discodansen, blev glad av att läsa det. Såna stunder är så härliga och väger ju upp för de mindre harmoniska... smile2.gif

Bell: Hoppas det går bättre idag. Låter kanske lite präktig nu men måste bara säga det - ta det försiktigt när du är ute och kör och du är trött! Var rädd om er!

Irma: Haha, förstår att du blev förvånad över den extra tyngden. smile2.gif Jo, förstår ju att det berodde på vätska och njurarna. Tyckte bara det lät så enormt mycket att gå ner 23 kg på bara tio dagar. Allt det kan väl inte varit vätska? Eller?

Tänkte på diskussionen om det dåliga samvetet gentemot äldre syskon. Känner igen det trots att jag inte varit tvåbarnsmamma så länge. Skulle verkligen vilja kunna klona mig ibland när båda behöver mig samtidigt...

Hej, tack för din omtanke men om jag skulle vara helt slut och inte orka köra eller ha svårt med koncentrationen.

Jag får den sömn jag behöver. Somnar ca 21.30 och går upp vid 06.30 så oftast 9 h med några avbrott för amning.

När vi haft en dag med mycket skrik så känner jag mig helt energilös men inte trött så jag vill sova utan är helt tom och vill helst bara vara själv.

Kan vara några nätter per månad jag känner att jag sover dåligt. Kör ju inte alls för äventyra vår och andras säkerhet är det inte värt.

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015