villsågärna38 skrev 2015-09-16 11:59:04 följande:
Usch va jobbigt! Visst kan det vara närhetsbehov men jag tycker nog det låter som att det är nåt annat än bara utvecklingsfasen. Tror att han som du säger sen blir övertrött och därför skriker och då är ni inne i en ond cirkel. Tror inte på att han ska somna själv i babygymmet eller liknande. Då hade han sovit i vagn som inte rullade osv. Det är långt ifrån alla barn som somnar själv på så sätt utan istället blir övertrötta.
Jag hade ställt mig frågan om han för det första är hungrig? Äter han ordentligt med frukost? Gröt till frukost kanske och inte bara amning? Vill han amma nonstop - kanske öka på mjölken? Lovisa ammade dåligt i den här åldern också. Funkade inte in public och åt dåligt om jag inte låg i sängen i lugnt och tyst rum och ammade. Då åt hon effektivt på ca 15-20 min. Hon blev distraherad annars så när vi var på semester då hon var sex månader fick jag springa upp på rummet med jämna mellanrum och amma t ex. Gick inte i solstolen. Då åt hon för dåligt, sov sen kort och blev övertrött. Ond cirkel.
En annan tanke är att han har förkylning eller tand på g. Testa ge en alvedon om han äter ordentligt på morgonen så det inte är det som är problemet. Lovisa fick sin första tand på sin femånadersdag så visst kan det vara det.
En tredje tanke är att du äter något som han inte tål och därför sover dåligt. Bara kan sova bredvid dig då det isf är en tröst, han kan tröstäta osv
Dricker du kaffe, äter lök, vitlök, choklad, jordgubbar, starka kryddor osv? Kan han som Lovisa vara känslig för ägg? Hon blev just som du beskriver. Sov urdåligt på dan och sen blev det skrikkalas på em och kväll
Har det förändrats sen du började med gröten och smakisarna? Och ersättningen? Bara en tanke. För matdagbok i ett par veckor och skriv ner hur han sover och skriker. Kanske kan du sen se ett mönster?
Hoppas innerligt att det ger sig snart iaf. Låter urjobbigt!! Speciellt då man har fler barn. Lider med dig!
Kram
Hej?
Igår hade vi en helt underbar dag. Satte honom i bilen vid 8.30 så han somnade ca 8.45 och så sov han till 11.00. Var sedan vaken till 12.30 och somnade igen i bilen, hade varit på Ikea så skulle åka hem. Han sov sedan till 14.30 och vaknade inte ens när jag lyfte honom från babyskyddet till vagnen.
Han sov sedan igen 15.30 till 16.15 och somnade vid 19.00 och vaknade tidigare vid 05.20
Han var som en solstråle hans vakna tid igår.
Märkte igår att han blev distraherad när jag ammade honom i Ikearestaurangen men tror ändå han fick i sig det han behövde.
Ska prova samma rutin idag och se om han är på lika bra humör
Tackar också för dina tips och råd.
Kram