• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

lelle75 skrev 2015-03-09 07:21:16 följande:
    Underbart det låter! Vi gör ju ungefär samma men det funkar inte. Tror dock att nästäppan kan spöka lite fortfarande, tycker den har blivit värre igen sedan det blev varmare ute. Tänk om hon har pollenallergi :(
    Olika när de får sin dygnsrytm men det hjälper att ha rutiner och därför är en promenad på fm en bra idé. Victor sover aldrig mer än max en timme åt gången på dagen, om han sover men så var det inte när han var tre månader! 
    Ändå sov han bra på natten.

Tror inte alls att det är pollen allergi, det är förmodligen precis som de har sagt att hon är trång i näsan, och om det inte blir bättre när hon är 5-6 månader får du be om hjälp igen. Aldrig hört talas om att så små barn skulle ens kunna få pollen allergi faktiskt...har för mig att det visar sig bra mycket senare.

Tänk också på att det är varmare ute nu, kanske hon är för varm i sängen igen?

Kram!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-03-09 16:56:45 följande:

Irma - hur har dagen varit för er? Kram

Hej!

Tack, redan gick fint! 55 mil och inte ett pip från Victor, helt fascinerande att han var så snäll hela tiden

Har ingen bra internet så det blir bara korta uppdateringar.

Hoppas ni alla få en bra dag och johjen, hoppas verkligen att Adam börjar sova långa pass igen.

Kram!
  • Irma01
    johjen skrev 2015-03-10 21:12:09 följande:
    Adam har sovit tre ggr idag, en timme i bilen efter mvc (fortsatte att köra när han somnade smile1.gif ) ca 40-45 min på promenad och ca 45 min på eftermiddagen då jag liggammade honom i sängen. Vanligtvis sover han ca 4 x 30 ca men mår nog bättre att sova 3 ggr lite längre. Återstår att se om detta gör något på nattsömnen! smile1.gif Stämmer att jag måste hjälpa honom att komma till ro mycket mer nu än innan. Visst somnar han vid bröstet men vaknar fort om jag lägger ifrån mig honom. Då blir ju, bilen, vagnen eller sängen bra ställen att söva på. Har inte haft några direkta rutiner på dagen innan men värt att testa det nu!

Känns bättre, fått gnälla av mig till min kompis son är trebarnsmamma smile1.gif och fick lite positiv energi av lyckad promenad. Nu ska jag umgås med sambon en stund innan läggdags. Han kom förresten hem med tulpaner och sa att han är så stolt över mig som kämpar så och är världens bästa mamma till Adam <3!

Bvc-sköterskan sa samma om bröstmjölk i maten. Gjorde puré på palsternacka idag och det verkade gå hem!

Tack för din stöttning och får dina goda råd! Du är bäst! Puss och kram
    Men vad härligt av din sambo och väl förtjänt vännen!

Kram
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-03-12 12:07:07 följande:
    Jag har ju haft sovpåse och filt hela tiden, du kanske missuppfattade mig. Nu får hon ett tjockt täcke (innan det nya tunna silkesvaddtäcket kommer på posten). Men kan förstå om man är orolig för kvävningsrisk. Har du Bugaboovagn? Man blir ju livrädd när man läser där på insidan av liggdelen, fast det tar jag med en nypa salt. I Usa (och i Frankrike tror jag - Irma vet du?) har man inget alls i sängen har jag hört, varken lakan, filt, gosedjur etc. Så det är ju inte så konstigt om man är lite orolig. Men jag är säker på att du har rätt Vsg, att det inte händer ngt. Men det finns ju alltid en minimal risk. Gosebjörnen hade jag tänkt att lägga ovanför huvudet så att hon inte kommer åt den. Hon är ändå för liten för att krama den, det får hon vänta med tills hon blir större.

Har vid ngt tillfälle lagt täcket över hennes händer men då har hon tagit ut dem, hon vill ha dem fria så inte så mycket att göra där.

Kram
    Hej!

Det där med varningar ska du inte bry dig om...de skriver det pga stämningsrisk i USA!

Aldrig hört vad du skriver om Frankrike! Min brorsdotter har filt i sängen...

Personligen litar jag på min egen förmåga och mitt sunda förnuft, och tar det mesta med en nypa salt...

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-03-13 07:09:37 följande:

Hej tjejer!

Hur har era nätter varit?

Här har natten varit bra men lite kort. Lovisa ammade 04 och vaknade sen 05.15 för en jättebajs Tror det blir lite mindre smakisar idag, blev mkt igår... Nog därav storleken och tidpunkten Sen fick jag amma igen för att få henne att somna om då hon var superpigg. Hon somnade igen 05.45 och 06.15 vaknade storasyster. Ja, ja...

Ledig dag här med barnen idag. Ska in till stan en sväng på äventyr nu på fm.

Ha en bra dag!

Kram

God morgon!

Låter härligt med en sväng till stan!

Bara bra här med, och en helt vanlig natt också. Tycker att det är så skönt med vanlig mat nu, då dessa "bajsexplosioner" är ett minne blott Solig.

Igår var vi ute mycket, först en timmes promenad i skogen med en kompis, sedan åkte vi iväg för att träna vovven, och efter det kom Victors faster på fika. Har fått så enormt mycket mer energi tack vare vädret! Helt underbart att känna att solen värmer och vakna när det är ljust ute

Idag ska vi iväg och hälsa på valparna, och sedan blir det lunch med några mammor. 

Kram!
  • Irma01

Apropå allt detta med varningstexter, artiklar om allt möjligt, vad man "ska" och "inte ska" göra...

Det låter kanske märkligt, men jag har lärt mig mycket av mina hundar... Där är det samma sak, det finns tusen olika åsikter om hur man ska uppfostra en valp och träna en unghund...
    Gjorde massor av fel med min första, tänkte att jag ska minsann göra rätt nästa gång, och fick en helt annan individ...som jag inte alls kunde träna som jag gjorde den förra.

Stopp, tänka om, och främst: lära känna just den individ. Sluta läsa alla böcker och lyssna på alla olika åsikter. Lita på min egen förmåga att förstå min hunds karaktär och hur jag på bästa sätt kan lära honom.

Lite så är det med barn också tycker jag. Jag litar helt enkelt på min egen förmåga att förstå Victors behov, ger mig tid att lära känna hans rytm, hans olika skrik osv. Klart jag har några böcker att falla på ibland när jag behöver det, men håller mig borta från Google och den enorma flöde av information man kan hitta om man vill. Blir bara förvirrad i stället.

Om jag hade lyssnat på allt och alla hade jag förmodligen:

1) Inte åkte til Skåne själv med honom (han sa inte ett pip på hela vägen ner)

2) Ta med honom till skogen titt som tätt för att träna hunden

3) Låtit hans pappa åka iväg med honom och vara borta 4 timmar

4) Planerat att flyga till Paris om en dryg vecka och köra 5 timmar direkt efter...

Jag tror absolut att vår egen sinnestämning påverkar barnen så mycket. De känner av om vi är osäkra, stressade och ur balans. Inställning "det löser sig" har fungerat väldigt bra för oss än så länge (det går att byta blöja i bilen, det går att sova vart som helst osv). Annars är det så himla lätt att ständigt ifrågasätta allt man gör och alla beslut man tar! 
    Sedan när det är i sina utvecklingsfaser har jag verkligen tyckt att Wonder weeks har varit ett bra verktyg. 

Bara min åsikt när det gäller som sagt den enorma flöde av information vi ständigt får serverad. 

Hoppas ni alla får en bra dag, nu ska Victor och jag hälsa på fem söta pälsbollar Hjärta

• Irma01
    Danisen skrev 2015-03-13 09:01:10 följande:
    Jag håller med smile1.gif

Inbiten häst och hundtjej här så jag förstår precis hur du menar, djuren lär en massor. Ha en fin dag!

Jag och Maja ska hem till min mamma och hjälpa henne att göra smörgåstårtor till sitt 50-års kalas imorgon smile1.gif

Kraaam
    Tack

Ja, djuren lär oss verkligen massor!

Valparna var så fina och framförallt frimodiga och nyfikna

Hoppas smörgåstårtan blev lyckad!

Kram
  • Irma01
    johjen skrev 2015-03-13 09:36:29 följande:
    Word!

Underbart det låter med valpar! Tycker du har en sund och bra inställning och har lärt mig mycket av dig. Jag är ju en kontrollmänniska och ibland vill jag hänga upp mig på teorier och goda råd för att få det att fungera. Vill ju så gärna göra rätt! Känner mig som sämsta mamman som inte har ett harmoniskt barn utan som skriker i bilen, vagnen mm och tänker vad gör jag för fel? Vad kan jag göra så det blir bättre? Då är det lätt att googla runt, läsa böcker mm för att få något att utgå ifrån. Önskar jag vore lite mera laidback och kunde tänka, det blir som det blir men tänker alltid hur ska jag fixa detta? Vad kan jag göra för att det ska bli bättre?

Beundrar dig Irma och önska jag vore lite mer som du!

Ha en fin dag!

Kram
    Tack vad gullig du är <3.

Jag var mycket mindre laidback förut men tack vare min sjukdom så lärde jag mig att leva mer i nuet och att det hjälper ändå inte att försöka kontrollera allt, livet blir som den blir ändå!

När du känner dig som sämsta mamman, vänd på det och tänk på hur mycket kärlek du ger Adam. Det är det allra viktigaste och det får han obegränsat av.

Du är en fantastisk mamma med ett tålamod som jag beundrar!

När det gäller det där med nattmål så har jag börjat fundera lite om att testa att trösta på ett annat sätt men inte försökte ännu. Tror inte riktigt att det finns en speciell gräns som gör att det plötsligt inte skulle fungera.

Tänker prova när jag är hos mina föräldrar, se om det går.

Kram!!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-03-13 12:06:00 följande:
    Håller helt med dig smile1.gif Fördelen med att vara en lite äldre mamma är ju att man är mycket coolare, tryggare i sig själv och vågar lita på sin egen förmåga!! Ta saker med en nypa salt och göra egna bedömningar.

Jag reste ju också mkt själv med storasyster då hon var liten. Flera ggr till Skåne där vi har farmor och farfar på Österlen och själv till Gran canaria då hon var 9-10 månader. Gick hur bra som helst!! Saker och ting löser sig helt enkelt. Nu hade hon ju inte kolik eller allergi men hade jag varit hispigt lagd hade jag aldrig ens försökt smile5.gif Bara kör på! Kommer att gå hur bra som helst på resa till Frankrike. Det viktigaste är att han får vara med dig smile1.gif

Här satt vi i bilen redan 8.30 och har hälsat på min syster i city idag. Fikat på café och varit i lekpark. Lovisa i bärsele. Funkade hur bra som helst smile1.gif Hon åt vid 08 imorse och nu när vi kom hem vid 11.30. Så skönt att hon inte behöver äta lika ofta längre. Båda tjejerna somnade i bilens väg hem så läggningen av två löste sig automatiskt. Storasyster sover fortfarande i bilen på vår uppfart (med babywatch) och Lovisa har precis käkat och slocknat igen hör inne. Life is good smile1.gif

Ha det bra i solen!!

Stora kramar
    Tack! Låter som ni har haft en underbar dag i solen

Vi har haft fullt upp, först besök hos valparna ( Victor log hela tiden...), sedan grillade korv på altan hos en vännina, storhandling och nu äntligen tar vi det lugnt hemma...

I morgon är det sista gången på steg 1 av babysim sedan börjar steg 2 nästa lördag!

Kram
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-03-13 09:04:36 följande:

Kära vänner!

ÄNTLIGEN kan jag börja leva igen! Vill börja med att tacka för allt stöd, peppning och era tankar för att vilja hjälpa mig!

Ersättningen kom i brevlådan igår, i sista stund då jag igårkväll var helt uppgiven och grät av ångest inför natten, hade liksom givit upp. Hon fick den 00:30 när hon vaknade i natt efter första passet och sov därefter till 4:30, helt underbart att det har vänt. Först ville hon inte ha flaskan, hon blev arg, hon trodde nog att det var en napp. Men när hon insåg att det var mat i så sörplade hon i sig ordentligt (mer än när hon ammar) men somnande innan hon fick i sig allt, men det mesta fick hon i sig. Pappa möblerade om i sovrummet och ställde hennes säng längst bort från fönstret, dessutom fick hon sitt nya täcke igår och varm vetekudde vid ryggen. Hoppas nu att det fortsätter så här!

Danisen - tycker att du ska testa ett mål ersättning på natten, bara för att se om det blir ngn skillnad på Majas sömn.

Önskar er underbar solig fredag!

Kram på er!

Grattis!!! Underbart
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015