• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Irma01 skrev 2015-02-09 09:10:55 följande:

Förresten, här märker vi verkligen att det händer saker...Herrn förstår nu att mamma och pappa lämnar rummet ibland och då skriks det friskt...

Dags för nästa fas nu också, "relationships" får se hur det blir!

Nej, nu ska vi dra till gymmet, som brukar vara en höjdpunkt för Victor, han verkar tycka det är så kul att se mamma göra konstiga övningar!

Oh, oh, det där minns jag!! Separationsångesten kan bli stor då de inte ser en! Skulle duscha en gång hos svärföräldrarna och när jag stängde vattnet hörde jag ett gallskrik utanför. Där stod en svettig svärmor med gallskrikande dotter som tystnade så snart hon såg mig. Duschade med dottern i babysitter framför duschen resten av veckan (om hon var vaken alltså). He, he!!

Här har jag tagit en långpromenad i solen och ska precis ta en kopp kaffe. Lovisa ligger i babygymmet och är lite allmänt gnällig. Irriterad då det inte går som hon vill Eventfasen...

Ha så kul på träningen!!

Kram
  • villsågärna38
    Längtar12345 skrev 2015-02-09 08:32:02 följande:

Godmorgon. Hoppas ni mår bra! Igår gick hela familjen och la sig vid nattningen 19:30. Haha! Vill tillägga att alla somnade direkt. Ammade 00:30 03:30 07:00. Fortfarande full fart av mjölk i mina bröst men löser det med att pumpa innan eller handmjölka. Har blivit bättre på att rapa och ger semper mag dr och gasproblemen är nästan helt borta. Lilltjejen är dock fortfarande ofta lite pipig och känslig på kvällskvisten men det är lätt att trösta henne.

Kram och ha en mysig dag!

Helt rätt!! Sånna kvällar har vi ibland med Stora kramar
  • villsågärna38

Lovisa har förresten börjat göra "bananen" nu titt som tätt. Ska även upp och helst snurra runt och vända sig överallt, hela tiden. Livsfarlig på skötbordet då hon vänder sig på mage och sen skjuter ifrån med händerna så hon håller på att trilla ner. Gulp!! I mamaroon så gör hon bananen och håller på att åka ur men vi spänner fast henne såklart. Ska försöka ställa sig på alla fyra också, putar upp rumpan och blir arg då det inre går. Igår när hon badade så ville hon inte ligga i sin stol utan försökte skjuta sig ur hela tiden. Himmel, var ska detta sluta!! Fyra månader på onsdag

Kram

Ps. Rekommenderar denna om ni har badkar förresten och tröttnat på balja Får upp till 8 kg.

lekmer.se/barn-och-baby/skota-o-halsa/badbaljor-o-badstod/ok-baby-buddy-badstöd-vit

• villsågärna38
    Happyland skrev 2015-02-09 10:51:11 följande:

Ursäkta att jag tassar in här... En liten fråga bara. Jag är på ruvardag 8 (ångest och hopp om vartannat), efter IVF, och undrar om ni som blev gravida (GRATTIS TILL ER ALLA!) allihop hade symptom som gjorde att ni trodde att ni skulle plussa? Eller fanns de dem av er som inte kände något?

Kram på er <3

Har haft både och Symtom säger ju inget om man tar mediciner heller - tar du progesteron? Då man kan få samma symtom av dem. Men som sagt, med äldsta tjejen hade jag inga symtom alls så ge inte upp. Håller tummarna! Kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-02-09 12:24:31 följande:

Oj! Ja, lugnets tiden är förbi... Hon verkar vara väldigt motorisk. Vi njuter fortfarande då Victor inte har ännu börjat rulla mycket av sig självt. Dock kan vi absolut inte lämna honom på skötbordet!!

Men han har börjat mer och mer upptäcka fötterna och försöker ta tag i dem, ser så roligt ut

Han gillar att "snacka" också plutten <3.

Kram!

Ha, ha ja fötterna är roliga att äta på och slita i. Konstigt bara att de sitter fast Ja hon är mkt mer motorisk än storasyster som var mer på snittet. Min syster gick vid 9 månader, hoppas det dröjer längre för Lovisa. Mkt bättre om de börjar gå runt året då de har lite mer förnuft och lärt sig ramla på rumpan ist för som en fura rakt bakåt

Vi har inte lämnat henne på skötbordet tidigare heller men har tvättstället precis bakom ryggen och alltid kunnat tvätta händerna men nu får man stå och blockera med sin egen "bakdel" då man tvättar dem om du förstår vad jag menar, ha, ha!! Lilla busfrö!! Sen har hon olika dagar, idag är en rastlös och frustrerad dag medan hon var lugn som en filbunke för ett par dar sen. Är väl utveckingsfasen som spökar

Hade ni kul på träningen? Visst är det underbart väder idag!!

Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-02-08 07:43:50 följande:

Oj vad ni skriver kära vänner!

Härligt med babysim Irma, tänkte börja med det om någon månad när Adam är 5 månader.

Angående försäkring kollade vi runt när Adam skulle fötsäkras och en vän som är försäkringsmäklare sa att trygg hansa var bäst så det fick det bli.

Ni som har spädbarnsskydd i babyskyddet, när tog ni bort det eller planerar att ta bort det? Adam är inne i en period då han inte uppskattar sitt babyskydd så mycket, läs skriker så fort vi sätter honom där, men igår tog vi bort spädbarns inlägget och då blev det bättre. Han är ju inte helt stabil i nacken ännu men det verkar funka ändå?

Hur länge kan man ha babyskyddet? Vilken bilstol är bäst sen?

Ni som har bebisar runt 4 mmånader, har ni börjat med smaksensationer ännu? Varje dag? Smakprov först vid 6 månader?

Många frågor från mig!

Kram

Lovisa är väldigt stadig och stabil i nacken men inte tagit bort spädbarnsinlägget. Har testat men hon sitter inte stabilt, nacken ser alldeles för oskyddad ut så hon får stå ut med det ett tag till. Vi kör skallra och lekbåge så funkar det. Om man skulle krocka så vill man ju inte skada nacken. Kanske kan du vira en handduk och lägga runt ist? Om han är för lång. Lovisa är inte över snittet på längden så det funkar fort för henne.

De ska kunna sitta upp själva utan stöd då man byter till bilbarnstol. Om inte barnet är långt att det växer ur babyskyddet på längden förstås. Vi har Maxi cosi Mobi till storasyster och tycker den är bra. Den går att vicka i ryggen när hon sover. Även besafe izi kid verkar bra. Funderar på den annars.

www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp

Jobbigt med mensen. Kanske ska träffa en gyn och kolla att det inte är nåt annat? Just in case, två veckor är ju väldigt tätt.

Vi kör nån liten pyttesmaksensation ibland. Tänker inte börja med riktiga smakportioner på ett tag. Vill se att hon inte reagerar med magen på nåt litet först. Hon testade vispad grädde i helgen och lite av en gräddsås. Grimaserade åt båda He, he!!

Stora kramar
  • villsågärna38

Såhär står det om babyskyddet:

Baby 0-9 mån - babyskydd

Som nyfödd och fram till ca 6-9 månaders ålder åker barnet i ett babyskydd...

När barnet kan sitta själv utan stöd, eller när babyskyddet är urvuxet, är det dags att byta till en bakåtvänd bilbarnstol. Babyskyddet är urvuxet då barnets huvud sticker upp ovanför stolens kant, eller när viktgränsen är passerad.

• villsågärna38
    Bengalen skrev 2015-02-09 18:30:47 följande:

Jag har en lite märklig fråga till er andra.

Jag har noterat att jag inte behöver raka mig under armarna längre för det har helt slutat växa där. Blir lite orolig om det gäller all kroppsbehåring men tycker att i alla fall ögonbrynen fortsätter vara i behov av noppning. Är det någon annan som har upplevt liknande eller har jag drabbats av någon hormonrubbning kanske?

Aldrig varit med om det själv men kan säkert vara hormonellt. Här växer det som vanligt än så länge men förra gången tappade jag en del hår på huvudet efter ung ett halvår. Man tappar ju inte på samma sätt som gravid så därför kan man sen tappa det man skulle ha tappat tidigare dvs mer än vanligt på en gång. Får väl se hur det blir den här gången

Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-02-09 17:49:23 följande:

Adam vänt sig från mage till rygg idag! Två gånger!! Mvh stolt mor

Va härligt Ja visst blir man stolt när de gör sina akrobatiska konster!!

Isa har verkligen varit på lynnigt humör idag. Har börjat skrika då hon inte fått uppmärksamhet och då jag lyft upp henne har hon ist börjat gapskratta Har inte velat sova speciellt mkt heller trots två promenader och fått sova i famnen men bara sovit 1 tim plus småsnuttar så vid 17 blev hon övertrött och gallskrek Somnade sen efter tio minuters skrik och sov 1,5 timme. Så idag är det Eventfasen upphöjt till två här

Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-02-09 19:42:15 följande:

Men jag menar ju RYGG till MAGE och inte tvärtom..

Både och är ju en bedrift
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015