• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

God morgon vänner!!

Hur har ni haft det i natt? Här är vi trötta idag. Lovisa ammade varannan timme från 01.30 i natt så tur jag somnade 21.30 iaf. Somnade i soffan, en klassiker Och storasyster hade mardröm och var vaken mellan 04-05 så maken är också helt slut idag. Vi fick sova till 07.15 idag iaf och jag och barnen slappar i sängen nu och kollar film. Lovisa ammar igen!! Det måste vara Eventfasen, tillväxtperiod, magknip (hon har pruttat mkt i natt men inte gråtit) eller ont i halsen eller nåt. Så här ofta brukar hon ju inte amma iaf. Får se hur dan blir.

Härligt med babysimmet Irma!!

Kramar till er alla

• villsågärna38
    johjen skrev 2015-02-08 09:57:42 följande:

Oj vilken natt! Hoppas ni får lite vila på dagen. Jag tycker Adam äter mindre än förut hur det nu är möjligt och då han sover längre pass så spänner brösten mer. I går somnade han kl 21 hos min mamma, sov hela vägen hem och sov till kl 02, ammade och somnade om och sov till 07 låg sedan och jollrar till 8:30 och sov tills nu, hör honom vakna just nu.. Kan ju vara så att jag pumpat några nätter och det ökat produktionen? Igår var jag ju borta ca 4 h, Adam vägrade flaska men var inte gnällig. När jag kom tillbaka ammade han 15 min sen somnade han och sov 2 h! Igår kanske han åt 6 ggr samanlagt och brukar ju äta mer men det är nog bara en tillfällighet..

Ha en fin dag! Solen skiner här på västkusten, hoppas den gör så hos er också!

Kram

Det har säkert bara att höra med att han blivit större. Ju större bebis, desto bättre teknik på att äta, desto kortare ammar de åt gången. Om man generaliserar lite Sen kan de ju ibland vilja snutta men det är ju nåt hel annat Härligt att det gick så bra och att du hade en mysig dag!

Lovisa har inga problem heller att vara utan mat 3-4 timmar om jag inte är med. Gått 3 tim nu på fm idag också då vi varit i pulkabacken på fm hela familjen. Hon har ju iofs ätit så det räcker i natt

Kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-02-08 08:42:58 följande:

Hej!

Vi har inte tagit bort den än, men det är i högsta läge. Funkar ännu men det är nog snart dags att ta bort den.

Jag fick tips om Skandia (för vi som bor i stor Stockholm, då man har tillgång till den privata BVC Martina o slipper en del köer). Har som sagt inte tittat noggrant ännu.

Ha en bra dag!

Kram

Det är inte i den vanliga barnförsäkringen det ingår utan det är om man tecknar en privatvårdsförsäkring för barn som man får tillgång till Martina som är ett privat barnsjukhus, ej en Bvc. Privatvårdsförsäkringen är mycket dyrare och finns i två varianter. Vi har inte tecknat den utan har vanlig barnförsäkring via IF.

Kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-02-08 12:32:03 följande:

Tack, jag såg det nu när jag läste lite mer ordentligt...den privata kostar 475 i månaden vilket är rätt dyrt tycker vi med.

Det blir nog en "vanlig" för oss med! Tänkte mer undvika köerna men det är väl saftigt för det...

Just hemkommen från en promenad i solsken med Victor, som var rätt gnällig hemma men somnade så fort vagnen började rulla. Jag gick en timme, så han fick sova.

Underbart väder även om det blåser kallt!

Hoppas ni har en fin dag alla.

Kram

Jo håller med, rätt mkt pengar. Är ju vårdval annars i Stockholm så får man en remiss nån gång kan man ju välja barnmottagning, behöver inte ta den närmsta.

Ha det skönt i solen

Kram
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2015-02-08 12:51:30 följande:

Kolla över den försäkringen, trygg hansa tar mer än vad if gör mest så att du vet . Jag har jämfört priser och innehåll. Ingen karens på personförsäkring. Jag hade ifs gravid förs och även min egen olycksfalls förs, och skulle ha barn förs till Maja tills jag kollade upp grundligt. Så alla vi 3 fick mycket bättre förs på Trygg-Hansa. Bara ett tips om någon är intresserad

Kram

Absolut, ska kolla. Tack för tipset! Vi fick bäst pris där för vi har hem och båtförsäkring via dem så var eg därför vi tog If. Vad var stora skillnaden? Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-02-08 16:22:24 följande:

Vilken alvedon har ni till era små? Droppar eller suppar? Tro ni att det är bättre med suppar om de har känslig mage?

Tyckte jag läste att alvedon kan tas efter vacciniatinssprutorna? Tar man även det när de har feber?

Det är ju väldigt mkt socker i den flytande så vi har gett suppar. Finns ju spruta att ge med om man ska ge flytande annars, klart bäst. Kram
  • villsågärna38
    Judda skrev 2015-02-08 18:50:06 följande:

Tack för svaret!

Nu med kortisonet mår jag bra (dessutom är en biverkning att man blir pigg och det skadar ju inte nu!) men jag är orolig för vad som händer om ngr dagar när jag ska börja trappa ner. Eländiga krångelkropp!

Jag vet att det finns bra ersättning och att det inte kommer att gå ngn nöd på henne om det blir så vi får mata henne, men jag vill verkligen amma av hela mitt hjärta. Känner mig så fruktansvärt misslyckad som inte kan ge mitt barn mat. Och närheten och myset skulle jag sörja ngt enormt känner jag. Sen är det ju det där med immunförsvaret och alla andra fördelar som hon missar med ersättning, känns verkligen inte alls roligt.

Hoppas verkligen att de har ngr råd som hjälper på amningsmott. BVC känns så insnöade på hennes vikt och jag känner mig dessutom lite besviken på BB som kom springande med ersättningen med en gång för att vi inte fick till taget. Just då när jag var så dålig dessutom så hade jag liksom inte ork att ifrågasätta varför. Doris gick bara ner 5% efter födseln så ngn nöd var det aldrig på henne...

Kram

Oh förstår att du är ledsen om du så gärna vill amma. Va jobbigt! Vår äldsta tjej föddes ju en månad för tidigt så henne tillmatade vi med kopp (eftersom det ger minst risk för förvirring) två veckor men som tur är var de amningsvänliga på BB Stockholm. Vi matade efter amning och hon fick ligga mkt hud mot hud och amma/snutta non stop i början så det var som mest 25 ml vi gav henne efter amning och amningen kom igång ordentligt efter en vecka ungefär. Lyckades därför även trappa ut det hela efter två veckor. Om hon bara gick ner 5% förstår jag inte ersättningshetsen. Men förstår att du gjorde som du blev tillsagd då du mådde så dåligt och inte helt lätt heller då det är första barnet. Man är ju rätt utsatt då.

Tyvärr låter det ju som att hon blivit lite tuttförvirrad men du gör ju helt rätt som låter henne suga ofta. Ha henne även mycket hud mot hud och även om hon inte dricker så är det bra att hon suger på bröstet. Det är ju enda sättet att få henne att förstå. Låt henne amma ofta, ofta och se om du kan minska lite gradvis på ersättningen på kvällen. Och kanske väcka efter max fyra timmar (?) och amma isf på natten eftersom nattamningen ju gynnar mjölkproduktionen ännu mer än amning på dagtid. Får hon för mycket ersättning så är ju risken att hon sover för mycket och inte vill äta via bröstet samtidigt kan man ju bara trappa ner väldigt långsamt. Det här kan nog ta några veckor men vill du gärna amma - ge inte upp. Det kan absolut gå!! Kanske Johjen har några bra tips till dig, hon hade det också tufft med amningen i början men helammar idag även om jag tror att det tog ett par månader att få det att fungera ordentligt.

Stora kramar och pepp!!
  • villsågärna38

God morgon på er!!

Hoppas ni haft en bra natt. Här har det ammats 19.30, 02 och 05 i natt så bättre än igår. Imorgon kanske vi är tillbaka i gamla gängor igen hoppas jag. Dags att sluta mysa och gå upp

Hur mår ni idag alla?

Kram

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015